Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 Hattuhyllyn irroittaminen kajarien tieltä!?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Challenger1st
    Bimmer Rookie
    • Nov 2004
    • 34
    • Helsinki

    E46 Hattuhyllyn irroittaminen kajarien tieltä!?

    Kyseessä siis -01 320i Sedan.. pitäisi saada hattuhylly irroittettua uusien kajarien mahduttamiseksi. Haku ja google koluttu läpi mutta mistään en löydä sedanin hattuhyllyyn ohjeita. Takapenkit eivät taitu, mutta ymmärtääkseni selkänoja pitäisi saada irti ennen kuin pääsee käsiksi itse hattuhyllyn kiinnityspisteisiin??

    Projektina siis vaihtaa taakse vakiopahviromu -kajarien tilalle uudet tykit.

    Kiitos jo etukäteen vastauksista!
    "Shoot to the moon. Even if you miss, you'll land among the stars!"
  • them
    Bimmer Rookie
    • Feb 2007
    • 32
    • Pori

    #2
    vinkki

    Hattuhyllyä ei tarvitse irroittaa, kaiutinritilät lähtee nyppäämällä irti, ja sitten pääsetkin jo kaiuttimien ruuveihin käsiksi.

    On ollut itselläkin monta kertaa jo purkit kädessä mutta ei ole saanut aikaiseksi vaihtaa, harmi kun se orkkiskoko on kaikkea muuta kuin standardi.
    EX e46 316 sedan -03

    Comment

    • Challenger1st
      Bimmer Rookie
      • Nov 2004
      • 34
      • Helsinki

      #3
      Mutta...

      Ongelmana onkin ettei uudet kajarit mahdu orkkispaikoille. Vakiokajarithan ovat nuo pahvista tehdyt 6" roskakorintäytteet (samat kuin edessä ovipaneeleissa)... minulla ajatuksena 6x9 tai 6,5".. ja pitäisi hattuhylly saada irti noiden mahduttamiseksi. Hmmm.. ei viitsisi Alfamerin kirjaan näin pienen vaivan vuoksi investoida.

      Neuvot ja niksit siis hakusessa... (?).
      "Shoot to the moon. Even if you miss, you'll land among the stars!"

      Comment

      • them
        Bimmer Rookie
        • Feb 2007
        • 32
        • Pori

        #4
        mutt

        eikös 6,5" asennusreikä ole kuitenkin pienempi kuin niiden alkuperäisten 160mm, joudut veistämään adapterin?
        EX e46 316 sedan -03

        Comment

        • Challenger1st
          Bimmer Rookie
          • Nov 2004
          • 34
          • Helsinki

          #5
          ...

          Tuohon en osaa sanoa kun minulla ei kokemuksia noista 6,5" ole... hyllyssä lojuu kuitenkin 6x9:it ja meinasin ne sinne sovitella. Vaikka joutuisin sovitepalat veistämään.. ei se ratkaise hattuhylly-probleemaa. Osaisiko joku siis kertoa miten tuon osan autoa saisi rikkomatta irti?
          "Shoot to the moon. Even if you miss, you'll land among the stars!"

          Comment

          • Tomppa123
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2005
            • 1980
            • Salo

            #6
            Originally posted by Challenger1st View Post
            Kyseessä siis -01 320i Sedan.. pitäisi saada hattuhylly irroittettua uusien kajarien mahduttamiseksi. Haku ja google koluttu läpi mutta mistään en löydä sedanin hattuhyllyyn ohjeita. Takapenkit eivät taitu, mutta ymmärtääkseni selkänoja pitäisi saada irti ennen kuin pääsee käsiksi itse hattuhyllyn kiinnityspisteisiin??

            Projektina siis vaihtaa taakse vakiopahviromu -kajarien tilalle uudet tykit.

            Kiitos jo etukäteen vastauksista!
            mites oot miettiny piuhojen kanssa, laitatko alkuperäisiin piuhoihin vai vedätkö uudet piuhtat ja laitat vahvarin?

            Comment

            • Challenger1st
              Bimmer Rookie
              • Nov 2004
              • 34
              • Helsinki

              #7
              piuhat..

              Bemussa on vakiovahvari, joten pelkille kajaripäivityksille tuskin tarvitsee uusia piuhoja vetää. Ja kun pelkistettynä haluan beibeni pysyvän, ei rumat jälkiasennusvahvari-ohjelmanlähteet saa paikkaa.. tässä kyseessä siis alkuperäistän sukkalootakaiuttimien vaihto kunniallisempiin, joten pienestä operaatiostahan tässä on vain kysymys. Eteen tulee päivitykset kyllä, onhan samat "kuustuumaset" vakiona edessä ja takana. Alempi Spetken postaama threadi on äärimmäisen havainnollinen ja siitä löytynee apua jos kullekin kyseiseen operaatioon ryhtyvälle. Kiitos siitä! Lähtökohtana on kuitenkin ensin saada popit soimaan taakse... hattuhyllyn irrottaminen on kokemattomalle dilemma. Huoh..
              "Shoot to the moon. Even if you miss, you'll land among the stars!"

              Comment

              • basso72
                Bimmer Enthusiast
                • Dec 2004
                • 1837
                • Ylä-Pinsiö

                #8
                TIS:stä ainakin jotain ohjeita löytyy tuohon hyllyn irrotukseen,itse en osaa niitä ottaa "ulos" kuin printtaa&scannaa systeemillä. (Ei millään jaksais ) Josko lähempää löytyis joku,jolla on TIS ja pääsisit sieltä katsomaan.
                sigpic
                Kaikissa meissä asuu pieni M115.
                320i -77

                Comment

                • Spetke
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2005
                  • 3452
                  • Janakkala

                  #9
                  kuulostaa kieltämättä tuollaiset 6x9 semmoselta kasari meiningiltä mutta mikäs siinä.
                  Jos hattuhyllyn haluat pois niin penkit tarvitsee tottakai purkaa pois.
                  Eli istuinosan riuhtaiset tiukalla otteella etuosasta irti molemmilta puolilta.
                  Niskatuet nyppäsee pois suoraan ylös likkeellä lähtee, olikohan niissä sellaiset lukitus painikkeet niin kuin etujakkaroissakin:think no sen näät sitten itsekkin.
                  seuraavaksi selkänojan ulkoreunoista alhaalta 6mm pultit pois (tai isokierteiset peltiruuvit). Ja muistaakseni keskikyynärnojan kohdalla ei pitäisi olla mitään pultteja mutta tarkista kuminkin. Sitten selkänoja nousee suoraan ylös. siellä yläreunassa on sellaiset väkäset mistä selkänoja irtoaa. Turvavöitä ei muistaakseni tarvi irroittaa, paitsi keskivyö jotta hattuhylly sopii tulemaan ulos.
                  Seuraavaksi kannattaa C pilarin sivuverhoukset poistaa kummaltakin puolelta. Ensiksi valot niistä pois pienellä tasapäämeisselillä kampeaa varovasti ja niiden takana voi olla verhouspaneelin ruuvit tai sitten on vain kiinike klipsut. Ja hattuhylyn etureunassa voi olla kiinike nastoja ne nyppii irti ja sitten hattuhyllyn voi vetää suoraan eteen päin pois, ja tarkista että tarviiko kaiutin ritilät poistaa tai itse kajarit. Kun kirjoittelin nämä vinkit täysin ulkomuistista, mutta näin se suurin piirtein kuitenkin menee.
                  Ja tarkoitus olisi myös omaan pirssiin suorittaa tuossa lähiaikoina vielä takapäähänkin Focal päivitys.

                  Mutta otahan hommasta kuvia ja pistä näytille
                  Last edited by Spetke; 01-02-2007, 17:32.
                  ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

                  Comment

                  • Spetke
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2005
                    • 3452
                    • Janakkala

                    #10
                    No jokos soi???
                    ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

                    Comment

                    • Challenger1st
                      Bimmer Rookie
                      • Nov 2004
                      • 34
                      • Helsinki

                      #11
                      Hehhe..

                      Valitettavasti täytyy myöntää että popitus Bemussa on vieläkin vakiomössöä.... kommentti kasarimeiningistä sai toisiin mietteisiin ja 6x9it irrotettiin saman tien oops.. ei ne soinutkaan niin hyvin kun itselle uskottelin! Nyt hakusessa Focalit, Bostonit tai vastaavat poppivehkeet jotka ei jätä toivomisen varaan... kohtuullisen budjetin rajoissa. Autostudiosta katsastelin Autostudion omia "kuusjapuolikkaita".. erillissarjan tarvetta kyseenalaistan siinä määrin että onko käytännön tarvetta vaihtaa vakiodiskanttia kun heikoin osa-alue kuitenkin on pääkajarit??

                      Ja kiitoksia Spetkelle uudemman kerran hattuhyllyn ohjeista!. Tulevat tarpeeseen kunhan saan hommattua asialliset, "kasarimeiningittömät" torvensoittajat
                      "Shoot to the moon. Even if you miss, you'll land among the stars!"

                      Comment

                      • Spetke
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2005
                        • 3452
                        • Janakkala

                        #12
                        Mulla olisi muuten lähes käyttämätön sellainen autostudion 6½ erkkasarja ylimääräisenä jos olisi tarvetta.
                        Uutena se setti maksaa jotain 99€ voisin myydä reilusti halvemmalla.
                        ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

                        Comment

                        • Challenger1st
                          Bimmer Rookie
                          • Nov 2004
                          • 34
                          • Helsinki

                          #13
                          Laitoin privaattia tuosta setistä
                          "Shoot to the moon. Even if you miss, you'll land among the stars!"

                          Comment

                          • Challenger1st
                            Bimmer Rookie
                            • Nov 2004
                            • 34
                            • Helsinki

                            #14
                            Asennus success!

                            Nonniin.. MDS:stä päädyin aktiivisubwooferin hankkimiseen ja olihan siinä asentelemista.. nyt jo alkuun pitää valitettavasti mainita ettei kuvamatskua kyseiseltä 6 tuntiselta selkääriipaisevalta operaatiolta saatu, kameran kun tyttöystävä protestina (kaikelle "turhalle" lue: btcf, kotihifistelyt, autohifistelyt ym. vakiokaluston päivitykset) takavarikoi :'/ Autot kun on kuulemma valmiiksi tehty Nooh.. mitä voi tempperamenttiselta italialaiselta Alfa-fanilta (huoh..) odottaakaan?

                            Siispä.. lähtötilanne oli seuraavanlainen.

                            BMW E46 320i -01 + MDS Aktiivisubwoofer 8 tuumasella elementillä +
                            paljon johtoa ja muita sähköteknisiä keksintöjä... + suunnaton määrä Coca Cola Zeroa...
                            Ja suunnitelmana siis takakajareilta ryöstää signaali subbarin "High Level Input":iin.. tähän teknisesti heikompaan ratkaisuun jouduin tyytymään vakiomankan RCA-lähdön puutteen vuoksi.

                            Penkit ja hattuhyllyn irroittaminen, jota tämä threadi siis alunperin koskee, lähti yllättävän ystävällisesti. Ensiksi irti lähti niskatuet jotka vaan tasaisella voimalla nyppästään suoraan ylöspäin. Istuinosa lähtee molemmilta puolilta ylöspäin voimalla nykäsemällä... tässä auttava käsi on tarpeen, ellei sitten omista pituudeltaan kaksimetrisiä käsiä .

                            Selkänojaosan irrotus ei vaadi muuta kuin hyvän täsmäotteen strategisista kiinnityspisteistä, jota sijaitsevat suunnilleen kuvitellun oikean takamatkustajan oikean olkapään kohdalla ja vastaavasti vasemman takamatkustajan vasemman olkapään kohdalla. Ote siis mahdollisimman läheltä näitä kohtia ja kovasti suoraan itseä päin nykäsemällä kiinnityspalat loksahtavat paikaltaan. Tässäkin threadissa vaikuttaneen Spetken ohjeiden mukaisesti etsittiin kuumeisesti 6mm pultteja, muttei niitä koskaan löydetty. Edes paikkoja pulteille... joten kyseisessä vuosimallissa tai ainakaan yksilössä ei niitä ole. Vasemmalla ja oikealla äärinurkissa sekä suoraan penkin keskellä alareunoissa kumisen suojan alla on väkäset koteloissaan jotka penkkiä ylöspäin nostamalla lähtevät paikoiltaan...

                            "Seuraavaksi kannattaa C pilarin sivuverhoukset poistaa kummaltakin puolelta. Ensiksi valot niistä pois pienellä tasapäämeisselillä kampeaa varovasti ja niiden takana voi olla verhouspaneelin ruuvit tai sitten on vain kiinike klipsut. Ja hattuhylyn etureunassa voi olla kiinike nastoja ne nyppii irti ja sitten hattuhyllyn voi vetää suoraan eteen päin pois, ja tarkista että tarviiko kaiutin ritilät poistaa tai itse kajarit." Spetkeltä lainattua ja noinhan se menikin. Eikä siellä mitään verhouspaneelin ruuveja ole.. kaikki on siis ns. klipsukiinnikkeitä. J a hattuhylly oli etureunoista popniiteillä kiinni.

                            Ei sen kummempi operaatio se irroitus. Yleisen mielenkiinnon vuoksi pidän vapauden jatkaa tarinaani vaikkei se kyseisen threadin alkuperäistä tarkoitusta kunniotakkaan... kontin verhoilujen irrotusten jälkeen (...ei sen kummempaa draamaa, helppo) T-liitännällä siis takakaiuttimista ryöstö subwooferille, jossa mukana tulleessa liittimessä värikoodatut johdonpätkät. Akusta +johto siististi abikoliittimellä... samaten maa joka vedettiin akun omasta maadotuspisteestä akun vierestä. Herätevirtaa ei missään olosuhteissa olisi siihen kellonaikaan ja niissä voimissa voitu vetää edestä, kuten MDS:stä suositeltiin, vaan ratkaisimme ongelman ottamalla sen oikean takalampun parkkivalon plusnavasta. Sitten johdot niputettiin yhteen ja siististi verhoilujen takaa subbarille, joka vastoin kaikkia odotuksia soi hyvin!.

                            Pienellä rahalla, (mutta suurella vaivalla)... enemmän kuin riittävä matalaäänitoisto, josta ei alunperinkään lähdetty hakemaan, kuten MDS:stä subbaria hyvin kuvailtiin: "Ei tosta mitään korttelirallijumputusta lähe..." Siispä hyvä selkäranka bemun muuten niin surkeille vakiokajareille... ylipäästösuodattimet suodattaa takakaijuttimista kokonaan basson pois, joten eipä muuten rätise enää yhtää vaikka voluumia kääntääkin. Nälkä kasvaa syödessä ja nyt korvia vihloo etupää... erillissarjaa metsästäessä... hehe. Mitäköhän parempi puoliskoni sanoo kun saa tietää?! "Autch.."
                            "Shoot to the moon. Even if you miss, you'll land among the stars!"

                            Comment

                            • -PT-
                              Bimmer Fanatic
                              • Sep 2006
                              • 580
                              • Rovaniemi

                              #15
                              Onko kuvia tulossa asennuksesta?
                              Peugeot 407 HDi 136 -04
                              Ex: E46 320i -00
                              Ex: Nissan Primera 2.0 eGT -93

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎