memebuy23buy

2-kelaisia 5,25":ia? E39:siin.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • e24
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2005
    • 628

    #16
    tuli vaan mieleen että asensin tossa tovi takaperin kaverin autoon next:in midit ja niissä oli puhelimelle oma puhekela. ne oli tosin kuuspuokit, joten ei olis kuitenkaan sulle ko malli käynyt vaikka muistaisinkin mallimerkinnän.

    tosin samaisia voi olla 5,25" kokoisinakin
    käyttis Honda CR-v
    .... MR2
    ----------------------------
    ex v40 t4; E38 740ia; 2l tbo s40; 406 hdi ; 635csi remmi (varkaiden tuhoama)

    Comment

    • Erich
      BTCF Member
      • Apr 2005
      • 783
      • Hämeenkyrö

      #17
      Joko vaihdoit orkkikset takas? Käytätkö muuten orkkisvahvistinta etupäälle vai jotain muuta?

      Mä päivittelin omaa järjestelmää viimeviikolla. Etupäässä on edelleen orkkiselementit (3-tie), mutta niitä ajetaan nyt uudella vahvistimella ja 2-tienä. Midille ja "diskantille" on nyt käytettävissä 100W jatkuvaa, ei pitäisi olla enää tehosta kiinni...

      Kyllähän orkkismidienkin sointi parani tuolla huomattavasti, mutta ei niillä kuuhun mennä vieläkään. Ensiviikolla olisi vuorossa etupään elementtien vaihto.
      6 - E24 635
      7 - E38 740
      8 - E31 850

      Comment

      • Juhis
        BTCF Honorary Member
        • Jul 2002
        • 19180
        • -

        #18
        Originally posted by -Tapi View Post
        On se BMW näköjään käyttänyt kaiutinvalintoihinsa enemmän aikaa kuin perusteinit..

        SPL Dynamicsin diskantit eivät inahtaneetkaan ennen kuin auto lämpeni sisältä. Aloituslämpö oli n. -30 astetta. Tehtaan osat soivat.

        Pitääköhän tässä vielä ottaa huomioon lämpötila-alueetkin kaiuttimia valitessaan
        No eiköhän tuo nimikin jo kerro, että SPL Dynamicsin ostamalla saat pelkkää paskaa. Ainakin oman E39 M5:n "DSP / Top Hifi Sound System" paketti soi autokäyttöön niin hyvin, ettei ole mitään tarvetta alkaa räveltämään mitään omia virityksiä autoon. Tietysti touringissa vastaavat osat ei toimi läheskään hyvin ja nuo perus BMW:n "HiFi loudspeaker" / "Active HiFi loudspeaker" paketit on puuttellisia siinä mielessä, että subwoofer uupuu kokonaan. Ja ilman mitään kaiutinpaketteja äänentoisto on luonnollisesti vakiona surkea.

        Nuo BMW E38 ja E39 mallien ovikaiuttimien kotelot on suunniteltu juuri niille elementeille, jotka ovat siellä paikoillaan. Ei sinne voi mennä vaihtamaan mitä tahansa elementtiä, jonka parametrit eivät sovi käytettävään koteloon. Sitä paitsi itse ainakin arvostan koteloitua elementtiä enemmän, kuin freeairina asennettua. Vakioratkaisulla ovi ei rämise tai resonoi lainkaan musiikkia kuunnellessa. Samoin ne vähät midbassot mitä sieltä kuuluu, ovat napakoita.

        Itse olen joskus kokeillut noita DLS:n sarjojakin ja eivät mielestä olleet niin hyviä, kuin on kehuttu.
        Last edited by Juhis; 14-02-2007, 11:39.
        All good things come to those who wait.

        Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

        Sound Factory Bar & Nightclub

        Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

        Comment

        • alspe
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2004
          • 3399
          • Tre

          #19
          Originally posted by Erich View Post
          Riippuu merkistä. On myös olemassa elementtejä jotka toimivat pienessä kotelossa. Ja elementtejä, jotka parametrein perusteella olisivat lähinnä katastrofeja, mutta toimivat silti. Eli ei voi yleistää. Laatutavaran valmistajien ilmoituksiin kannattaa yleensä luottaa.
          Niin tarkoitit siis, että parametrit voivat olla väärin paperilla tms? Mutta jos parametrit on oikein, näkee sen bassotoisto (vapaakentässä) simulointiohjelmalla okein.

          Autoonhan sopiva subbari on pienellä Vas, Fs ja Qts arvolla sekä suurella herkkyydellä (bassoalueella) oleva elementti. 100 Hz herkkyyttä ei kannata tuijottaa.
          Last edited by alspe; 14-02-2007, 12:14.
          G30 520d xDrive
          EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

          Comment

          • Juhis
            BTCF Honorary Member
            • Jul 2002
            • 19180
            • -

            #20
            Originally posted by alspe View Post
            Autoonhan sopiva subbari on pienellä Vas ja Qts arvolla sekä suurella herkkyydellä (bassoalueella) oleva elementti. 100 Hz herkkyyttä ei kannata tuijottaa.
            Kaikki kolme arvoa Fs, Vas ja Qts ratkaisevat yhdessä elementin toimivuuden. Ja totta kai myös moni muu asia, kuten lineaarinen liikepoikkeama, voimakerroin yms. Ja nuo Vas ja Qts riippuvat todella paljon myös elementin koosta (eli onko 8" vai 15" basso) ja siitä, millaiseen koteloon elementti on tarkoitettu!

            Vai onko mielestäsi elementti, joka arvot on esim. Fs 50Hz, Vas 5 ja Qts 0,25 automaattisesti hyvä? Eiköhän resonassitaajuus ole myös tärkeä olla tarpeeksi alhainen ja parametrien olla yhdessä toimivat. Sitä paitsi pelkkien parametrien perusteella et todellakaan tiedä, miltä elementti kuulostaa. Puhumattakaan siitä, miltä se kuulostaa tietyssä autossa!
            All good things come to those who wait.

            Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

            Sound Factory Bar & Nightclub

            Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

            Comment

            • alspe
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2004
              • 3399
              • Tre

              #21
              Originally posted by Juhis View Post
              Kaikki kolme arvoa Fs, Vas ja Qts ratkaisevat yhdessä elementin toimivuuden. Ja totta kai myös moni muu asia, kuten lineaarinen liikepoikkeama, voimakerroin yms. Ja nuo Vas ja Qts riippuvat todella paljon myös elementin koosta (eli onko 8" vai 15" basso) ja siitä, millaiseen koteloon elementti on tarkoitettu!

              Vai onko mielestäsi elementti, joka arvot on esim. Fs 50Hz, Vas 5 ja Qts 0,25 automaattisesti hyvä? Eiköhän resonassitaajuus ole myös tärkeä olla tarpeeksi alhainen ja parametrien olla yhdessä toimivat. Sitä paitsi pelkkien parametrien perusteella et todellakaan tiedä, miltä elementti kuulostaa. Puhumattakaan siitä, miltä se kuulostaa tietyssä autossa!
              Taas päästiin tähän kaikki riippuu kaikesta-hommaan Eli et voi ostaa testivoittaja subbaria BMW:hen jos testi suoritettiin 3-ovisella focuksella? Jos noin paljon miettii niin ei tule ostettuakaan sitä ensimmäistä elementtiä ja rahat säästyy.

              Tottakai myös fs pieni, niin hyvä. Mutta mun mielestä autoon edes katsoa elementtiä arvoilla Qts=0,50 ja Vas 300 l. Nuo _yleensä_ riippuu elementistä, mutta ei tod. aina.

              Tässä _voisi_ olla hyvä elementti autoon suljettuun lootaan.

              EDIT: ja lisäsin se Fs:n edelliseen postiin :-)
              Last edited by alspe; 14-02-2007, 12:14.
              G30 520d xDrive
              EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

              Comment

              • Juhis
                BTCF Honorary Member
                • Jul 2002
                • 19180
                • -

                #22
                Originally posted by alspe View Post
                Taas päästiin tähän kaikki riippuu kaikesta-hommaan Eli et voi ostaa testivoittaja subbaria BMW:hen jos testi suoritettiin 3-ovisella focuksella? Jos noin paljon miettii niin ei tule ostettuakaan sitä ensimmäistä elementtiä ja rahat säästyy.
                Se Focuksessa tai muussa monikäyttöisellä peräkontilla varustetussa pikkuautossa testivoittajaksi todettu subwoofer ei välttämättä toimi kunnolla ainakaan samassa kotelossa esimerkiksi isossa sedan mallisessa BMW:ssä. Jos halutaan päästä parhaaseen mahdolliseen tulokseen, on sopiva kotelo + elementti yhdistelmä etsittävä aina tapauskohtaisesti. Samoin oikea sijoituspaikka elementille. Toisto muuttuu myös kääntämällä esim. elementti osoittamana peräkontissa eri suuntaan.

                Originally posted by alspe
                Tottakai myös fs pieni, niin hyvä. Mutta mun mielestä autoon edes katsoa elementtiä arvoilla Qts=0,50 ja Vas 300 l. Nuo _yleensä_ riippuu elementistä, mutta ei tod. aina.
                Ei sen takia, koska tuollaisilla arvoilla elementti vaatisi turhan ison kotelon, tai sopisi luultavasti parhaiten freeair asennukseen.

                Pelkillä Qts ja Vas arvoilla et kuitenkaan pitkälle pötki, vaan laskemiseen ja vertailuun tarvitset vähintään kaikki kolme eli Fs, Qts ja Vas.
                All good things come to those who wait.

                Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

                Sound Factory Bar & Nightclub

                Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

                Comment

                • -Tapi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2004
                  • 3121
                  • Välisuomi

                  #23
                  Originally posted by Erich View Post
                  Joko vaihdoit orkkikset takas? Käytätkö muuten orkkisvahvistinta etupäälle vai jotain muuta?
                  Vaihdoin orkkikset takaisin ja jätin SPL:n diskantit. Laitoin samalla ovissa oleviin midien koteloihin Dacron-äänieristysvillaa reilusti ja luulen että se muutti midbassoa hieman parempaan suuntaan (vaikea tosin saada luotettavaa kuvaa kun elementitkin vaihtuivat). Ajan niitä vakiovahvarilla ja vielä ilman DSP:tä. Piirtelin eilen 27,5 litraisen boksin konttiin, johon ymppään sen 10-tuumaisen ja koetan sen avulla vapauttaa midbassoja edessä liian vaativasta tehtävästään..

                  Olen eri mieltä Juhiksen kanssa näistä E39:n komponenttien laadusta. tai komponentithan saattavat olla jollain tasolla laadukkaita mutta ne eivät vaan soi kovin puhtaasti edes BMW:n DSP-systeemissä (jonka DSP-nimitystä ihmettelen, kun eihän siinä ole mitään äänenviiveprosessointia, sehän on pelkkä taajuuskorjain). Ääni on tunkkainen ja stereokuva loistaa poissaolollaan. Tämä siis ns. keltanokan mielipide mutta tähän tuntuu yhtyvän moni äänen kanssa harrastanutkin taho.
                  ---

                  Comment

                  • Juhis
                    BTCF Honorary Member
                    • Jul 2002
                    • 19180
                    • -

                    #24
                    Originally posted by -Tapi View Post
                    Olen eri mieltä Juhiksen kanssa näistä E39:n komponenttien laadusta. tai komponentithan saattavat olla jollain tasolla laadukkaita mutta ne eivät vaan soi kovin puhtaasti edes BMW:n DSP-systeemissä (jonka DSP-nimitystä ihmettelen, kun eihän siinä ole mitään äänenviiveprosessointia, sehän on pelkkä taajuuskorjain). Ääni on tunkkainen ja stereokuva loistaa poissaolollaan. Tämä siis ns. keltanokan mielipide mutta tähän tuntuu yhtyvän moni äänen kanssa harrastanutkin taho.
                    Eihän tuollaisessa tehdasasenteisessa autolaitteistossa äänenlaatu koskaan ole samaa tasoa, kuin parhailla kotistereoilla. Mutta kyllä äänenlaatu on minun mielestäni kokonaisuutena miellyttävämpi, kuin perus rämisevät amis viritykset. Itse ainakin arvostan, että noita BMW:n omia laitteita voi kuunnella kovallakin ja eivät rämise.

                    Ja tuossa BMW:n DSP systeemissä on äänenviiveprosessointia siinä mielessä, että sillä voi jäljitellä erilaisia kuuntelutiloja muuttamalla esim. kaiun määrää. Mutta tarvikesoittimista ja erillisistä DSP laitteista tunnettuja vasemman ja oikean kanavan viivesäätöjä siitä ei löydy. Eikä mielestäni pidä löytyäkää. Mielestäni on keinotekoista yrittää parantaa stereokuvaa sillä tavoin, että toisto kuulostaa hyvältä vain yhdelle paikalle. Nimittäin jos noilla tarvike virityksillä säätää viiveet kohdalle kuskin paikalle, niin äänentoisto ei todellakaan ole kohdallaan muille autossa istuville!
                    All good things come to those who wait.

                    Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

                    Sound Factory Bar & Nightclub

                    Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

                    Comment

                    • -Tapi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2004
                      • 3121
                      • Välisuomi

                      #25
                      Originally posted by Juhis View Post
                      niin äänentoisto ei todellakaan ole kohdallaan muille autossa istuville!
                      Ei sen tarvitsisikaan olla. Ne jotka eivät maksa kyydistäni, eivät myöskään tarvitse luksusta. Pääasiassa istun autossani yksin ja olen valmis tinkimään muiden matkustajien kohdalla äänenlaadusta jos sillä keinoin saisin itselleni edes jollakin lailla hyvän kuuntelukokemuksen.

                      En vertaa amisvirityksiin tai kotistereoihin vaan pienellä vaivalla rakennettuihin autolaitteisiin, joissa tarkoituksena ei ole rämisyttää rekisterikilpeä vaan tarjota mukava äänenlaatu. Tämänhetkinen laitteisto väsyttää pidempään kuunnellessa. Vaikea selittää tuntemuksia mutta ikäänkuin pää kipeytyisi ja jossain vaiheessa matkaa tekee mieli pistää koko toosa kiinni.

                      Kuuntelen pääasiassa hiljaa, eli tasolla jolla puhelimeenpuhuminen ja keskustelu autossa vielä onnistuu huutamatta, tässä meillä on varmaan eroa?

                      Bonuksena kuunteluväsymykseen on se, että äänensävyt pitäisi säätää koko ajan nopeuden mukaan. Pelkkä alapään korostuskin riittäisi pitkälle mutta miksiköhän sellaista ei tehty vaikka äänenvoimakkuus säätyy nopeuden noustessa? Diskantit paranivat selvästi SPL:n avulla, se kertoo jo jotain BMW:n kesken jääneestä suunnittelusta komponenttipuolella.
                      ---

                      Comment

                      • Juhis
                        BTCF Honorary Member
                        • Jul 2002
                        • 19180
                        • -

                        #26
                        Originally posted by -Tapi View Post
                        Kuuntelen pääasiassa hiljaa, eli tasolla jolla puhelimeenpuhuminen ja keskustelu autossa vielä onnistuu huutamatta, tässä meillä on varmaan eroa?
                        Jep, itse taas kuuntelen lähes aina melko lujaa, joten luonnollisesti vaatimukset laitteiden suhteen ovat erilaiset. Itse vihaan, jos joku ovipaneeli, hattuhylly yms resonoi ja hyväksyn mielummin taajuusvasteessa pieniä heittoja tai stereokuvassa puutteita, kunhan auto on muuten "puhdas". Eli ei räminöitä ja resonansseja. Samoin kuunneltava musiikki ja tavoiteltu soundi vaikuttaa mielipiteisiin.

                        Itse asentelin ensimmäiset autohifit autooni jo reilusti yli kymmenen vuotta sitten ja aikoinaan tuli kokeiltua kaikenlaisia laitteita. Tietysti sijoittamalla tuhansia euroja laitteisiin ja tekemällä huolelliset ja loppuun asti mietityt asennukset, pääsisi äänenlaadussakin eri tasolle. Mutta itse en halua tehdä pysyviä muutoksia auton sisustaan, vaan haluan pitää ne juuri sen näköisenä, kuin BMW:n insinööri on parhaaksi katsonut. Tämä vuoksi pidän useita hifiautoja älyttöminä "viritelminä". Stock tyyppiset asennukset tietysti asia erikseen.
                        All good things come to those who wait.

                        Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

                        Sound Factory Bar & Nightclub

                        Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

                        Comment

                        • Erich
                          BTCF Member
                          • Apr 2005
                          • 783
                          • Hämeenkyrö

                          #27
                          Originally posted by alspe View Post
                          Niin tarkoitit siis, että parametrit voivat olla väärin paperilla tms?
                          En sentään, vaan sitä että parametrit eivät kerro elementistä kaikkea. Minkä toki tiedät itsekin.

                          Mutta jos parametrit on oikein, näkee sen bassotoisto (vapaakentässä) simulointiohjelmalla okein.
                          Juu, parametrien mukaan lasketun teoreettisen mallin mukaisen vasteen. Mutta se ei aina vastaa subeissakaan käytäntöä. Matemaattinen malli huomioi äärellisen määrän parametreja, yleensä vain muutaman. Riippuu sitten ihan kohteesta ja tarpeesta päästäänkö sillä riittävän lähelle. Mutta kyllä sääkin tän tiedät... Olet varmaan simulinkillä tai vastaavilla kikkareilla saanut spedeillä itsekin?

                          Jos on töissä liikaa aikaa, niin simuloi vaikka DLS RW6 elementin vaste ja kerro, onko kyseinen elementti käppyrän perusteella mielestäsi soveltuva subiksi. Ja varaa sitten kuunteluaika Hellmannin Volvoon ja kerro, menikö se alas asti?

                          Insinööriporno loppuu siihen mistä käytäntö alkaa!

                          Siinä me ollaan ainakin samaa mieltä, että herkkyys on aika turha parametri, kun kaikki tapaavat ilmoittaa sen vähän eri tavalla. Nykyaikaiset elementit ovat suht epäherkkiä järeämpien ripustusten ym. seikkojen vuoksi, kun suuntaus on ollut kohti pienempiä koteloita (pienempi Vas). Mutta tätäkään ei voi suoraan yleistää.

                          Originally posted by -Tapi
                          (jonka DSP-nimitystä ihmettelen, kun eihän siinä ole mitään äänenviiveprosessointia, sehän on pelkkä taajuuskorjain).
                          Nooh, tuo lyhennehän tulee vain digitaalisesta signaalin prosessoinnista, joka ei sinällään edellytä minkäänlaista viiveillä kikkailua. Prosessointia se on pelkkä suodatus ja vasteen muokkaaminenkin. Molemmat voi toteuttaa joko analogisesti tai digitaalisesti. Sen sijaan viiveen toteuttaminen analogisesti on jo aika hankalaa.

                          Originally posted by Juhis
                          Mutta kyllä äänenlaatu on minun mielestäni kokonaisuutena miellyttävämpi, kuin perus rämisevät amis viritykset. Itse ainakin arvostan, että noita BMW:n omia laitteita voi kuunnella kovallakin ja eivät rämise.
                          Mua taas vähän ihistää noissa alkuperäisissä järjestelmissä se 'saksa'-soundi, kihisevä diskantti. Ja liian korostunut sellainen. Mutta tää on makuasia, mä tykkään pehmeämmästä diskantista. Mutta myös minä edellytän, että autolaitteiston pitää toimia kovaa soitettaessa.

                          Omalta kohtaltani en puhuisi kuunteluväsymyksestä, vaan pikemminkin siitä, että korvia alkaa särkeä se järjetön diskantin taso kovaa kuunneltaessa. Orkkis sävynsäätö ei paljoa auta, kun se vaikuttaa aivan liian leveälle kaistalle samoin, kuin kaikissa muissakin despittömissä soittimissa.

                          Originally posted by -Tapi
                          Piirtelin eilen 27,5 litraisen boksin konttiin, johon ymppään sen 10-tuumaisen ja koetan sen avulla vapauttaa midbassoja edessä liian vaativasta tehtävästään..
                          Älä tee tuota... Subi on sub-taajuuksia varten, alipäästö maks. 50 Hz. Mideille pitäisi mielestäni olla omat elementit. Jos vaan hyllystä löytyy niin laita lisää tehoa niille mideille sekä sovita ylipäästö subin kanssa, niin saadaan parempi lopputulos?

                          Tietääkö muuten kukaan onko bemarin vahvistimista lähtevä vaste suora? Vai onko sitä korjattu elementtien ja/tai auton akustiikan mukaan? Kun vaihdoin pelkän vahvistimen, niin keskiäänien soundi muuttui todella rankasti. Yritän kokeilla taajuuskorjaimen vaikutusta asiaan, heti kun opin käyttämään tuota Alpinen prossua...
                          6 - E24 635
                          7 - E38 740
                          8 - E31 850

                          Comment

                          • Juhis
                            BTCF Honorary Member
                            • Jul 2002
                            • 19180
                            • -

                            #28
                            Originally posted by Erich View Post
                            Tietääkö muuten kukaan onko bemarin vahvistimista lähtevä vaste suora? Vai onko sitä korjattu elementtien ja/tai auton akustiikan mukaan? Kun vaihdoin pelkän vahvistimen, niin keskiäänien soundi muuttui todella rankasti.
                            Käsittääkseni siellä vahvistimen sisällä on ainakin kaiuttimien vaatimat jakosuotimet. En tiedä sitten, onko myös elementtien toistokäyriä korjailtu samalla.

                            Mitkä jakotaajuudet ja säädöt olet valinnut siinä uudessa (keskiäänielementtien) vahvistimessa?
                            All good things come to those who wait.

                            Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

                            Sound Factory Bar & Nightclub

                            Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

                            Comment

                            • -Tapi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2004
                              • 3121
                              • Välisuomi

                              #29
                              Olin jo lähdössä leikkelemään boksiaineksia kun kaverin hyllyssä törrötti nasevasti samaa verhoilunsävyä oleva boksi. Se oli joku Peerles-merkkinen 10-tuumaisella elementillä ja älyttömän pienellä laatikolla. Ulkomittojen perusteella ehkä 15-20 litraa! Se osui napakasti E39 touringin konttiin ja kiilautui suojaverhon rungon alle siten ettei mitään kiinnikkeitäkään tarvitsisi. Myös kontin pohjan levy mahtuu kokonaisuudessaan nousemaan ylös.

                              Hyllystä löytyy joku 2-kanavainen JBL:n vahvistin, sillä pääsen kokeilemaan tuota Peerlessiä, onko siitä mihinkään. Epäilyttää kovasti tuo boksin koko.

                              Hyllystä löytyy myös 6,5" sekä 3" Rockford Fosgaten elementit, jotka suorastaan huutivat paikastaan etuovissa, mutta noiden midien sijoittamiseksi olisin joutunut todennäköisesti tekemään muutoksia ovipahviin..

                              edit: JOku useampikanavainen vahvistin pitää kuitenkin ilmeisesti hankkia jotta pääsee kokeilemaan vaikuttaako se etupään sointiin.
                              Last edited by -Tapi; 15-02-2007, 06:58.
                              ---

                              Comment

                              • TJJ
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jun 2003
                                • 7591
                                • Jyväskylä

                                #30
                                Originally posted by -Tapi View Post
                                OSe oli joku Peerles-merkkinen 10-tuumaisella elementillä ja älyttömän pienellä laatikolla.

                                edit: JOku useampikanavainen vahvistin pitää kuitenkin ilmeisesti hankkia jotta pääsee kokeilemaan vaikuttaako se etupään sointiin.
                                Peerlesillä on ainakin Resolution sarja joka oikeasti toimii pienessä kotelossa, suositukset 10" 14L ja 12" 17L ja vähän isommassa toimii vielä paremmin. Minulla on tuo 12" malli eikä kotelo kovin iso ole.

                                Jos laitat toisen vahvistimen, niin mites sitten jakosuotimet? 2-tie passiiviset suotimet vai jotain muuta? Pitäisi joskus viritellä adapteri jolla saisi alkuperäisiin johtoihin/liittimiin piuhat kiinni ja niihin jakosuotimet jotta voisi testata miten DLS:t soi omilla jakosuotimillaan erillisen vahvistimen kautta. Mutta onko koko hommasta sitten mitään hyötyä...
                                E39 528iA

                                Comment

                                Working...
                                X