Announcement

Collapse
No announcement yet.

subin puhekela kärvähtänyt?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • e24
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2005
    • 628

    subin puhekela kärvähtänyt?

    kaverin autossa on joku next:in 15" subi ja siitä kuuluu epämääräistä röpellystä (ihankuin subin laittas kalvo yläspäin ja kalvolle laittaa jotakin johdonpätkiä hyppimään) jo reiluhkolla puhekovuudella.

    alkujaan kokeilin oman auton vahvarilla, että subi toimii ja se toimikin ok, mutta nyt kaverilla on popit autossa, niin subi ei enään pelitä.
    ko. subille syöttävä vahvarin on päästänyt hetkellisesti koko äänialueen läpi subille, mutta tuolloinkin volumet on ollut reiluhkolla puhekovuudella. onko tämä lipsahdus voinut rikkoa subin?
    käyttis Honda CR-v
    .... MR2
    ----------------------------
    ex v40 t4; E38 740ia; 2l tbo s40; 406 hdi ; 635csi remmi (varkaiden tuhoama)
  • Team Eastcorner
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2004
    • 1095
    • Vimpeli

    #2
    Eipä se koko äänialueen toistaminen sitä särje, ennemmin kovaa soittaminen alitehoisella vahvistimella..

    Kokeile nyt ihmeessä vielä jollain varmasti toimivalla vahvistimella ennen ku annat tuomiota sille. Jos subissa on vikaa, epäilisin ensimmäisenä liittimiltä puhekelalle meneviä johtimia..
    Rides:

    -E28 518i ´86
    -Audi A6 C5 ´99
    -VW T4 ´97

    Comment

    • e24
      Bimmer Fanatic
      • Jan 2005
      • 628

      #3
      Originally posted by Team Eastcorner View Post
      Eipä se koko äänialueen toistaminen sitä särje, ennemmin kovaa soittaminen alitehoisella vahvistimella..

      Kokeile nyt ihmeessä vielä jollain varmasti toimivalla vahvistimella ennen ku annat tuomiota sille. Jos subissa on vikaa, epäilisin ensimmäisenä liittimiltä puhekelalle meneviä johtimia..

      subia on kokeiltu mun auton omalla päätteellä, josta löytyy löylyö ja sillä kaverin päätteellä ja vielä mun koti päätteellä, ja kaikilla sama tulos.
      en ainakaan vielä omalla auto, enkä kotipäätteellä ole yhtään subia rikkonut, ja kaverilla ei ollut vermeet kytkettynä, ennen kuin itse olin näkemässä ja kuulemassa, eikä ko vermeitä ehditty muutakuin kokeilemaan, että ääni lähtee, jolloin tuli tuo röpeltäminen havaittua.

      niin ja tosiaan ennen ko. kytkentojä tuli kokeiltua mun vaffin jatkeena ja kaikki ok. ja pari viikkoa myöhemmin kaverin vehkeillä ei ok, eikä mun auto eikä kotivaffin jatkeenakaan enään pelitä.
      no mutta tutkaillaan asiaa...
      käyttis Honda CR-v
      .... MR2
      ----------------------------
      ex v40 t4; E38 740ia; 2l tbo s40; 406 hdi ; 635csi remmi (varkaiden tuhoama)

      Comment

      • PFloyd
        Bimmer Fanatic
        • May 2004
        • 517

        #4
        Originally posted by e24 View Post
        kaverin autossa on joku next:in 15" subi ja siitä kuuluu epämääräistä röpellystä (ihankuin subin laittas kalvo yläspäin ja kalvolle laittaa jotakin johdonpätkiä hyppimään) jo reiluhkolla puhekovuudella.
        Itsellä oli liimaukset pettäneet subbarista, joka aiheutti mielettömän röpellyksen. Takuun piikkiin meni.
        Tiukat pakkaset ja subin huudattaminen heti kylmänä taisi olla syynä..

        Comment

        • e24
          Bimmer Fanatic
          • Jan 2005
          • 628

          #5
          Originally posted by PFloyd View Post
          Itsellä oli liimaukset pettäneet subbarista, joka aiheutti mielettömän röpellyksen. Takuun piikkiin meni.
          Tiukat pakkaset ja subin huudattaminen heti kylmänä taisi olla syynä..
          tuota ei keretty huudattamaan. mankka oli hiljaisella ja vaffin sisääntulosäädöt minimissä, juuri siksi, kun ei tuntenut laitteita, niin ei ainakaan heti jauha kalvot paukkuen vermeitä rikki.
          käyttis Honda CR-v
          .... MR2
          ----------------------------
          ex v40 t4; E38 740ia; 2l tbo s40; 406 hdi ; 635csi remmi (varkaiden tuhoama)

          Comment

          • Dr^Mayhem
            Bimmer Fanatic
            • Nov 2005
            • 482
            • Länsi

            #6
            Originally posted by e24 View Post
            tuota ei keretty huudattamaan. mankka oli hiljaisella ja vaffin sisääntulosäädöt minimissä, juuri siksi, kun ei tuntenut laitteita, niin ei ainakaan heti jauha kalvot paukkuen vermeitä rikki.
            mulla oli kerran semmonen tapaus, että tyyliin muutaman minuutin kuuntelun jälkeen alkoi kuulua kummallista pärinää subbarista. Powersettiin menin valittelemaan ja sieltähän tuomittiin heti että alitehoisella poltettu puhekela.
            Kaiutin avattiin ja siellä oli se puhekelan käämityksessä yhden langan mentävä rako ja siinä pääsi yks lanka vapaasti heilumaan ja pärisemään.

            sub. monacor 12"
            vahv. phoenix gold zpa 0,5

            Comment

            • K2Ri
              BTCF Member
              • Oct 2007
              • 1829
              • London, UK & Germany

              #7
              No niin. Voi v*ttu!

              Laitoin auton käyntiin ja mankkahan menee samalla päälle. Volume oli valmiiksi todella hiljaisella. Avasin rättikaton ja lähdin ajamaan 50m päässä olevalle parkkialueella. Samalla kuulin että kontista (subeista) kuuluu pamahduksia noin 5-10 sekunnin välein. Volat olivat edelleen hiljaisella, mutta pamahdukset kuuluivat melko voimakkaasti. Kontti auki ja tutkimaan: vahvistimessa paloi vikavalo ja jännitenäyttö näytti 11.X lukemia ja aina kun pamahdus kuului, hyppäsi lukema johonkin 12.5:n. Normaalisti auton käydessähän tuo lukema on ollut 14.2 luokkaa. Mankka pois päältä (virtahan jää silti päälle) -> paukkuminen jatkuu. Autosta virrat pois -> paukkuminen luonnollisesti loppui. Pamahtaminen tarkoitti siis sitä että samalla subbarit pomppasivat melko voimakkaasti, ei siis musiikin mukana/takia vaan muuten vaan. Eli vaikka auton virrat oli päällä ja mankasta käännetty kaikki äänentoisto pois -> subit pamahteli.

              Auto uudelleen käyntiin, suunnaksi kotipiha ja pamahtaminen loppui. Nyt vahvistimen näytössä 14.2 lukema, tosin subeista ei kuulu mitään. Ei edes niitä pamahduksia. Auto sammuksissa vahvistimessa 12.5 lukema eikä subeista kuulu mitään, eikä pauku. Kärähtänyt metalli haisi kontissa heti tapahtuman jälkeen ja vahvistin, kuin subienkin keskipinnat tuntuivat helvetin kuumilta. Subeja kun painelee, niin minkäänlaista rahinaa taikka muuta erikoista ei ilmene.

              Mitähän mahtoi tapahtua?
              Kyseinen järjestelmä ollut nyt paikoillaan kolmisen viikkoa ja toiminut moitteettomasti. Ainoa mitä tapahtui erilailla tänään, että avasin rättikaton auton käynnistettyäni. Henkisesti olen jo valmistautunut ostamaan uusia subbareita, mutta olisi kiva tietää mikä rikkoi nämä elementit ettei hajoa seuraavat heti perässä?

              Musiikkilaitteet siis:
              vakio nuolinavijärjestelmä
              takakaiuttimista otettu signaalit subien vahvistimelle ja Helix AAC aktiivinen linjamuunnin välissä
              vahvistin Ground Zero GZHA 1.1200D
              subeina kaksi kappaletta Pioneerin 12"
              johdot 50mm ja asianmukaiset sulakkeet löytyy
              Last edited by K2Ri; 23-05-2010, 18:19.
              sigpic
              BMW: F31 320DA xDrive ///M-Sport '15 | E46 ///M3 Cabrio '01 | Cruise Bike

              Comment

              • Juhis
                BTCF Honorary Member
                • Jul 2002
                • 19175
                • -

                #8
                Ota elementit irti ja mittaa yleismittarilla plus ja miinusnavoista resistanssi. Jos et saa mitään järkevää lukemaa 2 ja 8 ohmin väliltä, niin elementeistä on palanut puhekelan käämitys poikki.

                Mikä tämän sitten aiheutti onkin mystinen juttu. Veikkaisin joko viallisia johdotuksia tai rikkinäistä vahvistinta. Joka tapauksessa kannattaisi käyttää subbareiden vahvistin huollossa tarkistuksessa ennen uusien subbarielementtien ostamista. Ettei uusille vaan käy samalla tavalla. Ja tietty tarkistaa kaikki RCA- ja virtajohdot silmämääräisesti. Joku johto voi esim. olla oikosulussa tai suojaeriste on rikkoontunut.

                Kannattaa varmistaa, että takakaiuttimista linjamuuntimelle tulevat johdot on varmasti OK.
                All good things come to those who wait.

                Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

                Sound Factory Bar & Nightclub

                Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

                Comment

                • bimmer_
                  Bimmer Fanatic
                  • Feb 2006
                  • 851
                  • Suomi

                  #9
                  Veljpojalla oli samainen onkelma. (Dls CAD-11 + Pioneer tsw:t) Subit jytki pohjaan esim. aina auton sammuttaessa ja välillä yhtäkkiä ajossakin.. Vikana oli RCA johto, vaikkei siitä päällepäin näykkään mitään Myös tämä subien "rohina" voi johtua RCA johdon sisäisestä murtumasta..
                  Seonsekinnusenjoukokinnulasta

                  e46 320i Touring -04
                  e36 328i -97 Sedan Ralliauto

                  Comment

                  • K2Ri
                    BTCF Member
                    • Oct 2007
                    • 1829
                    • London, UK & Germany

                    #10
                    Sellaista vielä..

                    Kun ostin auton (joulukuu 2008), siihen oltiin laitettu 10" Blaukkarin subbari freeairina suksiluukun kohdille ja vahvistimena oli myöskin Blaukkarin malli, mihin sai liitettyä kaiutinjohdot suoraan ilman RCA -tasoisia johtoja. Seuraavana keväänä kurkkasin hieman asennuksia ja huomasin että johdotukset oltiin tehty todella ohkasilla piuhoilla. Sulakekin oli ihan tavallinen vihreä 30A sulake. Koko roskan palamisen pelossa vaihdoin virtajohdot 16 millisiksi ja paremmat liitännät, sulakkeet jne, sekä passiivisen linjamuuntimen avulla vaihdoin vahvistimen Phoenix Goldin malliin (lähes samantehoinen kuin mikä se aikaisempi Blaukkari oli). Loppukesästä subbari lakkasi yhdellä kauppareissulla toimimasta -> samalla tavalla vikavalo päälle, koitin toisella vahvistimella -> ei tulosta, joten tulin siihen tulokseen että subi kärähti. Sillä kertaa en muistaakseni edes avannut kattoa.

                    Tuon tapauksen ja tämän päivän tapauksen ero:
                    -Kokonaan eri subbarit ja ekalla kerralla vain 1 subi, nyt 2
                    -Eri vahvistin
                    -Eri linjamuunnin (kummatkin täysin uusia, jälkimmäinen Helix AAC)
                    -Eri RCA johdot (kummatkin täysin uusia, jälkimmäiset Ground Zeron)
                    -Eri virtajohdotukset ja sulakkeet (aivan varmasti riittävät mitoituksiltaan)
                    -Ekalla kerralla freeairina -> nyt kotelo

                    Eli jos lähdetään tätä kautta vikaa etsimään, niin koko subijärjestelmä/laitteisto on ollut täysin eri kummassakin tapauksessa ja laiteviat voi näin ollen poistaa laskuista aika hyvin. Ainoat asiat mitkä ovat samoja kummassakin tapauksessa on vahvistimen herätevirta ja takakaiuttimilta tulevat signaalijohdot. Ne ovat siis edellisen omistajan aikaisia BMW jälleenmyyjän asentamia johtoja. Heräte otettu jostain navin ja cd-boksin tienoilta, en tiedä tarkalleen mistä. Signaalijohdoista ei ole hajua, koska en ole purkanut takapahveja. Miten todennäköistä on että vika johtuu niistä?

                    Kummallakin kerralla subeja ei ole huudatettu missään vaiheessa, laitteisto on toiminut niin kuin pitääkin ja minkäänlaisia oireita ei ole ollut, ennen kuin subit ovat käyneet yhtäkkiä paukkumaan muutaman kerran ja samantien hajalle. Ja vahvistimien säädöt eivät ole olleet "tapissa" kummallakaan kerralla, vaan suurinpiirtein puolissa väleissä.

                    Ja on noita subi + vahvistin asennuksia tullut ennenkin asenneltua ja vieläpä ilman mitään ongelmia. Nyt ei vaan tajua mikä on vialla. Voiko sillä rättikaton avauksella olla kumminkin jotain osuutta tämän päivän tuhoon? Auto käyntiin ja sähkökatto alas -> virrankulutus ilmeisesti kuitenkin aika kova tuolla hetkellä? Voiko se olla syy? Mutta toisaalta kai noita on muutkin asennellu ja en ole kuullut ainakaan että subien asentaminen voi näin vaikeaa olla.. Taidan heittää subit ja vahvarit roskiin lopullisesti ja korkata muutaman huurteisen tähän vitutukseen..

                    EDIT: Autossa on lisäksi alkuperäinen akku vuodelta 2001. Voisiko akku olla jotenkin ehtoo puolella ja aiheutta subien kyrvähtämisen? Tosin hyvin se akku on toiminut noin muuten, mutta onhan se jo melko vanha akuksi..
                    Last edited by K2Ri; 23-05-2010, 19:44.
                    sigpic
                    BMW: F31 320DA xDrive ///M-Sport '15 | E46 ///M3 Cabrio '01 | Cruise Bike

                    Comment

                    • Juhis
                      BTCF Honorary Member
                      • Jul 2002
                      • 19175
                      • -

                      #11
                      Kyllä melkein niissä takakaiuttimilta tulevissa johdoissa tai herätevirtajohdossa on nyt jotain hämärää. :think Ehkä johtojen suojaeriste on poikki ja pääsee ottamaan runkoon tai koskettaa jotain virtakaapelia tms.
                      All good things come to those who wait.

                      Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

                      Sound Factory Bar & Nightclub

                      Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎