Announcement

Collapse
No announcement yet.

Popit autoon - apua tarviis

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • toki
    Bimmer Rookie
    • Nov 2002
    • 105

    Popit autoon - apua tarviis

    Oon tässä suunnittelemassa uutta poppia autoon.

    Tällä hetkellä Sonyn CD soitin. Huonot 5.25 edessä ja Sonyn 6x9 takana, jotka soi yllättävän hyvin.
    Oon sunnitellu pientä päivitystä, eli 2-tie erillissarja eteen. Vahvistimeksi joku 4x50w sekä erillissarjalle ja 6x9.

    Ja nyt pitäis pientä suunnittelua tehä.
    1. Virtajohto mankalle suoraan akusta, mikä olis hyvä paksuus joholle ja minkä kokonen sulake? Sulake ~30cm päähän akusta lähtevästä johosta.
    2. Virtajohto vahvistimelle. Otetaanko siihen kokonaan oma virtajohto akulta ja sulake? Vai onko vahvistemen sulakkeet riittävät?
    3. RCA-johto mankasta vahvistemelle. 2-suojattu johto, jossa kenties herätejohto? Mikä virka herätejohdolla?
    4. Vahvistimesta johdot kaikille kaijuttimille. Mikä olis hyvä paksuus joholle? Kaiutin johot samanpitusiksi tai ainakin paria kohden.
    5. Parastapa hoitaa maadoitus? Kummatkin suoraan runkoon varmaankin?

    Ja kaikkea muuta huomioitavaa ja kommentteja.

    Ja sit vielä millä merkillä hyviä 2-tie erillissarjoja kun hinta ei sais olla kovinkaan paha. Entä vahvistimissa?
  • bmw_tuning
    Bimmer Rookie
    • Sep 2002
    • 123
    • Lähes Jyväskylä

    #2
    Mankka ei tarvi kovin paksua virtajohtoa, eikä välttämättä erillistä sulaketta. Vahvistimen virtajohdon paksuus lasketaan vahvistimen antamasta tehosta ja siihen johtoon kannattaa ehdottomasti laittaa erillinen sulake. Joo kannattaa pistää tommonen suojattu rca-piuha ja vetää se eri puolelta autoa kun virtapiuha (voi muuten ottaa häiriötä). Tuo herätehän on sitä varten että vahvistin menee päälle samaan aikaan kun mankka ja ei siis vie turhaan virtaa. Kaiutinjohtojen paksuus riippuu siitä minkälaisille kajareille sitä vedetään. Mutta johto kannattaa olla reilua. Maadoitus kannattaa vetää suoraan runkoon eikä akun navalle voi muuten ottaa häiriötä. Ja ei muuta hifi-kauppaan ostamaan vehkeitä.

    Comment

    • toki
      Bimmer Rookie
      • Nov 2002
      • 105

      #3
      En vielä päässy selville et miten toi herätejohto vedetään?

      Comment

      • biimer325
        Bimmer Rookie
        • Nov 2002
        • 126
        • Lohja

        #4
        Originally posted by toki
        En vielä päässy selville et miten toi herätejohto vedetään?
        eli heräte tulee joko:

        1)mankalta(jos mankassa oma heräte, joskus tätä käytetään myös sähköantennin herätteenä. väri yleensä sininen).

        2)esim. tupakansytyttäjän virtajohdosta tai jonkun muun laitteen "+"-johdosta mistä tulee jännite vasta auton virta-avainta käännettäessä I-asentoon.

        johdon voit vetää vaikka samaa kautta samalla, kun vedät RCA-johdon.
        VW 1.8T Mk4 Golf -99
        ex E30 325i -88

        Comment

        • toki
          Bimmer Rookie
          • Nov 2002
          • 105

          #5
          Oliskohan periaatteessa mitään hyötyä massata etukaiuttimien kotelon taustat (pelti) kun kajarit tulee E30 vakio paikoille?

          Comment

          • ei_zei75
            Bimmer Fanatic
            • Jan 2003
            • 193
            • Kaskinen

            #6
            voihan ne massatakki, mut itellä oli vähä superlonia (tai muuta pehmikettä) niin seki auttoi. ei mulla ainakaa yhtää ramissyt ilmankaa.
            Pii Em Wii, oool jyyy niiid...

            Comment

            • Gutkeball
              Bimmer Rookie
              • Apr 2003
              • 40
              • Kajaani

              #7
              hyvä erillissarja eteen spl dynamics 6.2 eli 6½" ja diskantit ja hinta ei paha 130€..ja on hyvä 8)
              -Bmw X6 35d -10
              -Bmw X5 3.0d E70 -07
              -Bmw 530dA M-Sport E61 -05
              -Bmw 530dA E60 -04
              -Bmw 320d E90 -05
              -Bmw 528iA E39 -96
              -Bmw 525i E34 -92
              -Bmw 525i E34 -90
              -Bmw 535iA E34 -88

              Comment

              • h3rman
                Bimmer Rookie
                • Jan 2003
                • 95
                • tellus

                #8
                Niin ja tarkennuksena vielä, että herätejohto on usein kiinni RCA-piuhassa, jolloin erillistä johtoa ei tarvitse vetää.

                Comment

                • Enska325i
                  Bimmer Fanatic
                  • Feb 2003
                  • 333
                  • Masku

                  #9
                  Originally posted by h3rman
                  Niin ja tarkennuksena vielä, että herätejohto on usein kiinni RCA-piuhassa, jolloin erillistä johtoa ei tarvitse vetää.
                  Tarkennuksena vielä.
                  Se piuha siinä RCA-piuhan välissä on jonkinlainen häiriönpoisto piuha, joka pitäsi laittaa soittimen runkoon ja vahvistimen runkoon kiinni.

                  Usein sitä vaan käytetään herätejohtona ja siinä se hyvin toimiikin, itselläkin näin on.
                  E46 330i M-sport touring

                  ex A4 Qt - ex E36 323i M-sport touring - ex E30 325i
                  sigpic

                  Comment

                  • Calypsocoupe
                    Bimmer Enthusiast
                    • Mar 2003
                    • 2932
                    • EFNU

                    #10
                    Originally posted by Enska325i
                    Originally posted by h3rman
                    Niin ja tarkennuksena vielä, että herätejohto on usein kiinni RCA-piuhassa, jolloin erillistä johtoa ei tarvitse vetää.
                    Tarkennuksena vielä.
                    Se piuha siinä RCA-piuhan välissä on jonkinlainen häiriönpoisto piuha, joka pitäsi laittaa soittimen runkoon ja vahvistimen runkoon kiinni.

                    Usein sitä vaan käytetään herätejohtona ja siinä se hyvin toimiikin, itselläkin näin on.
                    Ei vaan se nimenomaan on herätejohto. Sen kun pistää molempien laitteiden runkoon kiinni niin saadaan ns. maalenkki ja jos kohta ei ole häiriötä niin kumma.

                    Ja ilman muuta sulake sinne mankan johtoon jos ei halua polttaa koko autoa. Laitteiden laitteet suojaavat laitteita, johtojen sulakkeet johtoja. Jos budjetti ei anna myöten ostaa mankalle sulaketta, niin kannattaa vaihtaa harrastusta.
                    - 330d E91 LCI - 320d E91 - 330ia M-sport '00 - 325πM coupé '94 - 316i 2.0/4 touring '98 - SLK 230K AMG Designo -

                    Comment

                    • Calypsocoupe
                      Bimmer Enthusiast
                      • Mar 2003
                      • 2932
                      • EFNU

                      #11
                      Re: Popit autoon - apua tarviis

                      Originally posted by toki
                      Ja nyt pitäis pientä suunnittelua tehä.
                      1. Virtajohto mankalle suoraan akusta, mikä olis hyvä paksuus joholle ja minkä kokonen sulake? Sulake ~30cm päähän akusta lähtevästä johosta.
                      2. Virtajohto vahvistimelle. Otetaanko siihen kokonaan oma virtajohto akulta ja sulake? Vai onko vahvistemen sulakkeet riittävät?
                      3. RCA-johto mankasta vahvistemelle. 2-suojattu johto, jossa kenties herätejohto? Mikä virka herätejohdolla?
                      4. Vahvistimesta johdot kaikille kaijuttimille. Mikä olis hyvä paksuus joholle? Kaiutin johot samanpitusiksi tai ainakin paria kohden.
                      5. Parastapa hoitaa maadoitus? Kummatkin suoraan runkoon varmaankin?

                      Ja kaikkea muuta huomioitavaa ja kommentteja.

                      Ja sit vielä millä merkillä hyviä 2-tie erillissarjoja kun hinta ei sais olla kovinkaan paha. Entä vahvistimissa?
                      Vastataan nyt tähänkin.

                      1. 2,5 neliötä riittää mainiosti etenkin jos mankan pääteastetta ei käytetä. Sulake samankokoinen kuin mankassakin.
                      2. Oma johto, kannattaa ehkä vähän ylimitoittaa jos ruokahalu kasvaa syödessä (kuten yleensä käy). Ehdottomasti sulake! Jos virtajohto menee oikoseen niin vahvistimen omalla sulakkeella ei ole mitään virkaa.
                      3. Herätejohto ei ole pakollinen kaapelissa vaan sen voi vetää erikseenkin, sillä annetaan herätejännite vahvistimelle että se menee ja pysyy päällä.
                      4. 1,5-2,5 neliömilliä riittää. Ei tarvi olla samanpituiset.
                      5. Runkoon, hio maali kunnolla pois ja suojaa ilmatiiviiksi esim maalilla että maadoitus toimii vielä viikonkin päästä.

                      Muuta huomioitavaa: Osta vähän hyvää äläkä paljon paskaa.
                      - 330d E91 LCI - 320d E91 - 330ia M-sport '00 - 325πM coupé '94 - 316i 2.0/4 touring '98 - SLK 230K AMG Designo -

                      Comment

                      • street-motion
                        Newbiemmer
                        • Jun 2003
                        • 13

                        #12
                        virtajohto vahvarille ja mankalle ei tarvi oikeestikaan olla mitään puoltoista senttiä paksua, ulkonäköseikka paremminkin.johot kannattaa suojata jollain taipuisalla muoviletkulla, jos tykkää. se sulake ois oikeestaan tarkotus olla hiukan isompi kuin vahvarissa on. vaikka jos vahvari on 25A niin sulake jotain 30-40A.


                        8)

                        Comment

                        • mekstrm
                          Bimmer Fanatic
                          • Jan 2003
                          • 836
                          • Vantaa

                          #13
                          Ja etupääksi sitten Autostudiosta DSL:än B6 satsi. Testi voittaja kamaa!
                          Hinta tarjouksessa 99€!!
                          Since 1994 : 520i e28 -83, 316 e30 -85, 316i e30 -89,316 e30 -87, 318i e30 touring -89, 325i e30 cabrio -87, 320i e36 touring -96,325i e30 cabrio -88, 316i e30 bavaria -91, 325i cabrio -87, 318i e36 touring -95, 325i sedan -91, 320i e36 touring -97, e39 525ia touring -01, e46 318i touring -02 , 316ti compact -03 Nyt e61 525i touring, e46 318i cabrio -04

                          Comment

                          • juuze
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2002
                            • 1938
                            • Oulu

                            #14
                            Originally posted by Gutkeball
                            hyvä erillissarja eteen spl dynamics 6.2 eli 6½" ja diskantit ja hinta ei paha 130€..ja on hyvä 8)
                            Itse suosittelisin ennemmin SPLd:n Pro5.2A:ta. 6½" ei mahdu heittämällä paikolleen,
                            5.25" mahtuu.
                            Jussi
                            F31 320xda & e39 530d Msport
                            ex e87, e39, e34, e28 & e30

                            Comment

                            • Makke
                              Bimmer Fanatic
                              • Nov 2002
                              • 281
                              • Vammalacity, Finlandi

                              #15
                              Erillissatsiksi vaikka Boston Acoustiksin 6,5"..? Se soi ainakin lujaa ja kauniisti. Ittellä on meinaa..
                              "Die beste fahrt mit hosen an"

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎