Freeair

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tumppu86
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2003
    • 900
    • E-pohjanmaa

Freeair

Onko porukoilla minkälaisia kokemuksia freeairista?Kokeilin Spl Dynamics Pro 15d2:sta freeairina.Kieltämättä tuntuu soivan todella hyvin.Ainoa ongelma on,että hattuhylly pärisee basson tahtiin.Mitä ois hattuhyllylle tehtävissä?Kertokaa omia kokemuksianne freeairista!

• bemu2000
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2003
    • 17797
    • Jämsä

koteloon tarkotettua elementtiä ei kannata kyl freeairina käyttää... :roll:
    TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
    Vanteet edullisesti
    Nostureita ja rengaskoneita

Comment

• tumppu86
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2003
      • 900
      • E-pohjanmaa

Ehkä ei,mut minä oon ymmärtäny,että mikäli elementin fs arvo on vähemmän kuin 40 niin toimii :juo

Comment

• Hevimies
        Bimmer Enthusiast
        • May 2004
        • 1456
        • Savonlinna

Periaatteessa mikä tahansa laadukas elementti toimii free airina. Mieluiten kuitenkin 15" ja Qts-arvo välillä 0,4-0,6. ja Fs alle 40 Hz. Free-airin yleiset ongelmat liittyy elementin hallitsemattomaan käyttäytymiseen sen resonanssitaajuuden alueella ja erityisesti sen alapuolella. Soundi voi olla voimaton tai sitten resonanssitaajuutta korostava. Herkkyys ja mekaaninen tehonkesto ovat myös kotelovaihtoehtoja pienemmät. Parhaimmillaan free airilla saa kuitenkin erittäin alas ulottuvan lineaarisen toiston, joka on tarkka ja erotteleva.

Sitäpaitsi nykytrendillä suositaan ehkä liian pieniä, suljettuja koteloita. Refleksikoteloita hyljeksitään vaikka niillä voidaan saada matalalle ulottuva tarkka ja napakka toisto, suuri herkkyys ja paljon painettakin. Free-air on mielestäni ehdottomasti kokeilemisen arvoinen juttu. Onnistuessaan ainakin soundaa ihan järjettömän hyvälle vaikkei painetta niin tulisikaan.

Comment

• Scitso
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2002
          • 2818
          • Kuusankoski

no toi koteloon tarkotetun kajarin käyttäminen toimii myös, kokemus on osoittanut. Tosin freeair subbarissa on pitempi iskunpituus ja sen takia hyödyntää tehokkaammin isoa kaikukoteloa eli takakonttia. Itse olen ollut tyytyväinen freeair asennukseen, ja varmaan asennan myös toiseen autoon samallatavalla.
          E34 525i Touring -96 "Iris"
          E39 540ia Touring individual -97 "Lara"
          E39 530da Touring -03 "Lisbeth"
          E46 328ia Sedan -98 "HOI"
          E61 530d Touring -04

ex. E39 520ia Touring -98
          ex. E28 524td -86 "sponsored by... Oma"
          ex. E30 320i -82/86 "scitso edition"
          ex. E28 520i -82

Comment

• LeiFFi
            Bimmer Rookie
            • May 2003
            • 121
            • ...

joku joka tietää sanokaas mikä elementti toimii hyvin free-airina
            12" riittää iha hyvin itelle ku on subin osto edessä niin vois kokeilla tollasta free-airii ku eii koskaa ollu ja saaha sen tietysti laiteltua näyttävästi konttiin
            E46 330xd

Comment

• VeZa
              Bimmer Rookie
              • Jul 2004
              • 33
              • Tammela

Olisin kans kiinnostunu koittamaan tommosta asennusta, mutta takaluukun tiivis rakenne tuottaa varmaan taas ongelmia. Rämiseekö sulla myös takaluukku? Yleensä siinä käy mulla aina niin että miten sitten asentaakin niin basso kuuluu sisätiloihin paremmin kun takaluukku on auki. Enkä viittis ajella luukku pystyssä :wink: Ehdotuksia?

Comment

Working...
              X