Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 bassontoisto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • laine
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2004
    • 1504
    • Helsinki

    E30 bassontoisto

    Terve kaikille,

    Tässä olisi tällainen aloitteleva autohifisti kyselemässä
    vissiin taas kerran turhia ja tyhmiä kysymyksiä, mutta tulkoot!

    Eli tuotanoin mulla olis tarkoituksena saada kunnon bassontoistoa tuohon mun bemuun ( E30 316i -89 ).
    Itse kattelin eilen, jotta oiskohan mahdollista esim laittaa subi takaluukun lattiaan kiinni sillein jotta se sitten täyttäis alapuolelta sitä vararengassäiliötä?
    Silloinhan joutuis vissiinkin uuden takaluukun "lattiamaton" laitella ja silleen muutenkin alkaa eristeleen...

    Onkos porukat yleensäkkään tunkeneet subia ko. paikkaan? Meinaan löyyykös paikasta mitään varsinaisia haittapuolia? Tarkotus olis saada kunnon bassontoistot melkeimpä "jumputukseen" asti. Tällä hetkelläsoittimena toimii Sony Xplod 4000 CDR-X (tms) 4x50w. Edessä on Infinity erillissarja, pääasiassa diskattia (2x 4" kickpaneeleissa jalkotiloiissa) + (2x 1,5" diskantit peilikolmiossa(?)). Takana on 2x 6.5" sony xplod bassorefleksi(?).
    No ei siinä mitään, kaippa noista jotenkin kuuluu, mutta kun tulee munki musiikki makuun (Techno, trance jne jne) niin ei noissa poppivehkeissä löydy sitä jumputusta, ainakaan bassoissa :|

    Eli tuotanoin pitäs vissiinkin hommailla vahvistin + jonkunlainen subi takakonttiin. Budjettina olis max ~400e... Bassoja haen siispä lähinnä tuollaiseen jumputus-tarkoitukseen.. Kertokaas mitäs tässä hommassa pitäs heti alku tuimaan ottaa huomioon kun alkaa bassoja kehitteleen auton takapäähän? Mitäs vahvistinta? subbaria? soitinta?

    Kiitokset vastauksista etukäteen!
  • sterix
    Bimmer Fanatic
    • Apr 2004
    • 559
    • Jyväskylä

    #2
    Mulla myös on 2x8" MTX Thunderit takaloosterissa mutta se basso ei oikeen kunnolla pääse ulos sieltä loosterista ku se on sellanen peltipurkki, serkun e30:ssä oli tehty hattuhyllyyn sellanen pitkä aukko jossa oli ritilä päällä, ihan siistinnäköinen ja varmaan toimikin.

    Toi vararenkaan paikka toimii mutta en oo sitte varma että kuinka kovaa se soi verrattuna normaaliin koteloon.

    Broidi joskus teki accordiinsa tollai, se vahvisti ja tiivisti sen aukon lasikuidulla ja kyllä siitä mökää kuulu.

    Comment

    • Bmw320turbo
      Bimmer Rookie
      • Jul 2004
      • 84

      #3
      yks hyvä paikka e30 on kun poraat ja leikkaat siihen takapalopeltiin reijän (elementin kokoinen).
      sitten teet elementille kotelon joka tulee tiiviisti siihen peltiin kiinni ja elementti koteloon kiinni.
      joka saumaan vitusti silikoonia (ruuvit myös pikkuvälein noin 7cm) ni ei mee paine peräkonttiin!
      meteriaali joko MDF- tai vesivanerilevyä...
      ja jos ei paine riitä rakenna refleksi kotelo ja tuo refleksiputki hattuhyllystä tiiviisti täpi!

      sopiva elementti ois 12" esim: SPL-dynamics,Velocity ,Dragster

      vahvistin ainakin 300w jatkuvaa antava: merkki sama jos budjetti riittää mut jos ei ni SPL-pro, mut en suosittele.... Autostudiota ei ikinä! ---> työntää harvinaisen usein tasavirtaa läpi!

      kajarit: joko 6*9 tai 5.25 erillis satsi (kummallekkin suositeltavaa vahvari)

      Comment

      • >200
        Newbiemmer
        • Aug 2004
        • 5

        #4
        hattuhyllylle iso reikä, suppari konttiin suljettuun koteloon elementti taakse päin....suppari uusi spl dyn. v-sarjalainen 12"...vahvari joku 1 tai 2 kanavainen väh.200W :(b)

        Comment

        • Rockford
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 8028
          • Pinsiö

          #5
          E30:senhän ongelma on ettei painetta oikein saa tupaan. Itselläni on ollut monta eri asennusta jo tähän mennessä ja paras näyttäisi olevan refleksiputket suoraan hattuhyllyn läpi. Lisäksi nyt muokkasin subit (2 X 15") takaselkänojan tilalle, joka kyllä voi taas vaihtua :wink: Sekin voi muuten kyllä aluksi auttaa kun heivaat sitä peltiä selkänojan takaa vex.
          -Dodge Charger -73
          -Mercedes-Benz GLK
          -VW Transporter

          Comment

          • hypodermic
            Bimmer Rookie
            • May 2004
            • 117
            • Jyväskylä

            #6
            Itselläni on tällä hetkellä vain se suksiluukun pelti otettu veks ja elementti osoittaa sitä kohti (12" rto stealth crome suljetussa kotelossa). Hitonmoista pörinää ja resonointiahan tuosta tuppaa kuulumaan sekä sisälle että ulos. Nyt kun saan erillissarjan eteen, on tarkotus ottaa 6x9:t hattuhyllyltä pois, ja niiden ritilät vaan siihen reikien päälle, jolloin painetta pitäis päästä tulemaan paremmin(?). Kannattaakohan siihen 6x9:n reikiinkin tehdä jonkinlaiset putket/seinät? Entä kannattaako se subielementti pistää kohti perää vai kohti matkustamoa?
            Ex: E30 318i

            Comment

            • Brutal Money Waste
              Bimmer Rookie
              • Jul 2004
              • 86
              • Lappeenranta

              #7
              Originally posted by >
              hattuhyllylle iso reikä, suppari konttiin suljettuun koteloon elementti taakse päin....suppari uusi spl dyn. v-sarjalainen 12"...vahvari joku 1 tai 2 kanavainen väh.200W :(b)
              SPL V12-S vaatii vähintään sen 300W jatkuvaa, että alkaa soida, itellä ei ainakaan 200W paljon jyskytä.

              Ennemmin liikaa tehoa kun liian vähän. Liian pienellä vahvarilla se subi yleensä särkyy, ei suurella.
              -Armotonta ajoa ja huoletona huoltoa-

              Comment

              • Brutal Money Waste
                Bimmer Rookie
                • Jul 2004
                • 86
                • Lappeenranta

                #8
                Peltiä vaan penkin takanta pois, niin alkaa kuulua sisälle, itellä on vedetty laitoja myöten koko pelti takapenkin selkänojan takaa pois.
                -Armotonta ajoa ja huoletona huoltoa-

                Comment

                • FreeZ
                  Bimmer Fanatic
                  • Apr 2003
                  • 814
                  • Hamina

                  #9
                  Hattuhyllyssä 6x9 reiät ja painetta tulee riittävästi miin tarpeisiin.. :roll:
                  BMW 320i

                  Comment

                  • habaracing
                    BTCF Member
                    • Dec 2002
                    • 1043
                    • Vantaa

                    #10
                    Tällainen toteutus tuli aikoinaan väännettyä ekaan e30:een 2*12" + pari digiä... :wink: Eikä muuten ja paineet konttiin pärisemään... 8)
                    EX Bimmers: e30 318, e30 316i, e36 325i coupe,
                    e30 325i Touring, e30 316i bavaria, e30 316i, e30 318i, e30 320i, e34 520i, e36 M3, e36 325i Xtreme, e36 325i "xtreme"/jäärata, e91 325d, f31 320d msport

                    https://www.facebook.com/carbonracingteam/

                    Comment

                    • Vega_
                      Bimmer Fanatic
                      • Mar 2003
                      • 888
                      • Kokkola

                      #11
                      mietin vain että onko kovin järkevää leikata sitä peltiä pois sieltä selkänojasta ku sehän on korin kantava osa? vai?

                      Comment

                      • Tumppa
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2003
                        • 1812
                        • Oulu

                        #12
                        Originally posted by Vega_
                        mietin vain että onko kovin järkevää leikata sitä peltiä pois sieltä selkänojasta ku sehän on korin kantava osa? vai?

                        jos leikkaa vain siitä keskeltä missä on myös joissain malleissa suksiluukku kuten omassani esim käsittääkseni lähes kaikissa malleissa se pellin keskiosa lähtee siitä jotakuinkin helposti pois...
                        F31 320d LCI

                        Comment

                        • Vega_
                          Bimmer Fanatic
                          • Mar 2003
                          • 888
                          • Kokkola

                          #13
                          no ei mulla siinä peltiä oo ku on suksiluukun reikä jo valmiiks. ja hattuhyllystä tulee 110mm refleksiputken "kaulus" kontista eikä siltikään tuu painetta!
                          kaverin ibizasa sama subi (Focal M-12 Custom) teki oikein kunnolla painetta!

                          Comment

                          • Nacno
                            Bimmer Fanatic
                            • Oct 2003
                            • 511

                            #14
                            Originally posted by Tumppa
                            Originally posted by Vega_
                            mietin vain että onko kovin järkevää leikata sitä peltiä pois sieltä selkänojasta ku sehän on korin kantava osa? vai?

                            jos leikkaa vain siitä keskeltä missä on myös joissain malleissa suksiluukku kuten omassani esim käsittääkseni lähes kaikissa malleissa se pellin keskiosa lähtee siitä jotakuinkin helposti pois...
                            Tarviiko muka siinä leikata jotain kun ottaa sen luukun pois? omani lähti ainaki kerralla irti ku kunnolla potkas

                            Comment

                            • jeppe2
                              Bimmer Rookie
                              • Aug 2004
                              • 70

                              #15
                              Originally posted by >
                              hattuhyllylle iso reikä, suppari konttiin suljettuun koteloon elementti taakse päin....suppari uusi spl dyn. v-sarjalainen 12"...vahvari joku 1 tai 2 kanavainen väh.200W :(b)
                              samaa mieltä
                              kesää odotellessa...

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎