e36 coupé ja takakajarit

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Ha2
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 1786
    • Oulu

    e36 coupé ja takakajarit

    Mulla on autossa orggiskajarit (Nokia?) paikallaan hattuhyllyssä. Ne on alkanu pieremään ja uudet ois kivat. Kysymyksiä:

    Onko sinne helppo löytää hyvin entisten paikkoihin istuvat kajarit? (ei oo mielenkiintoa ruveta puukottaan tms.) Minkä merkkiset ois sellaset perushyvät & kohtuu edulliset. En tarvi mitään liikkuvaa diskoa, mutta hyvä ääni ilman pieruja ois kiva.
    E61 525d LCI
  • Jape36
    Newbiemmer
    • Mar 2004
    • 19
    • Kajaani

    #2
    Ei mene ihan heittämällä. Alkuperäiset on valettu muovin sisään eivätkä lähde rikkomatta. Muistaakseni sahasin alapuolelta muovin auki ja poistin pohjan ja vanhat kaiuttimet. Itse muovirunko säilyi ehjänä. Upotin uudet kajarit ja onneksi niissä oli sopiva muovinen rengas mukana joka liimallalla sai kaiuttimen tiukasti kiinni muovirunkoon. Tavaratilan puolella olevan pohjan jätin pois, ehkä senkin voisi liimata. Joka tapauksessa ei tarvinnut porata uusia reikiä ja ääni parani huomattavasti. Merkki on MTX.
    JapE36

    Comment

    • roadster
      Bimmer Rookie
      • Jul 2004
      • 133

      #3
      Sama juttu..

      Mulla on E36 320iA Coupe, vm-92 ja juuri pari viikkoo sitten poistin kans nokian alkuperäiset kaiuttimet sekä edestä ja takaa. Komeet oli..

      Jos sulla on samanlaiset muovikotelot takana kun mulla, riittää kun menee takapenkille ja avaa kaiutin ritilät ja avaa kaks ruuvia, jolloin peräkontin kautta saa kotelot rikkomatta irti. Sit vaan kajarit nätisti irti ja koteloiden kanssa kauppaan. Sovittelin useita malleja, koska alkuperäiset kajarit oli vaan parilla ruuvilla kiinni. Sonyn 10 senttiset näytti menevän ja blaupunktin. Ostin kuitenkin Infinityn reference sarjan 10 senttiset. Taakse voi laittaa halvemmatkin, esim. sonyt ja blaukkarit oli alta kolmen kympin..

      Koteloihin tartti vaan porata muoviin 2 reikää lisää kaiuttimen ruuveille ja metallisia nipsuja, jotka tuli kajareiden mukana hieman leikata. Kajarien paria sakaraa joutu pikkasen taittaan, jotta istui hyvin. (varovasti, jottei muut osat taitu) Hyvin uppos kiinni ja pidin johdotukset alkuperäisinä, kun oli niin hyvät liittimet alkuperäisiin koteloihin. Tarkkana sitten ruuvauksen kanssa, ettei mee kartio kajarista rikki, kun ruuvaa ja vähän lipsahtaa... 8)

      Eteen laitoin 13 sentin erillissarjan Infinity reference cs 5000. Diskantit suunnattuna kojelautaan ja keskiäänet alkuperäispaikoille. Etupäähän uudet johdot. Hyvin soi kun sais vielä subbarin taakse.
      E36 320iA Coupe, vm.-92

      Comment

      • Ha2
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 1786
        • Oulu

        #4
        Kiitos vastauksista!

        Vähän tutkin ja juttu menee varmaan samlla tavalla ku roadster selitti tuossa. En tosiaan ajaellut panostaa mihinkään huippukajareihin joten nuo noin 30 euron kajarit kuulostaa hyviltä, ainakin hinnan puolesta. Edestä mulla kuuluu ihan ok mutta ne takakajarit tosiaan pieree jos välillä kuuntelee isommalla.
        E61 525d LCI

        Comment

        • Dualfun
          Moderator
          • Jan 2003
          • 17869
          • PKS

          #5
          Kai te sentään olette heittäneet vesilintua sillä muoviämpärillä ja laittaneet kaiuttimet puhaltamaan suoraan takakonttiin? Itsellä varsin surkeita kokemuksia siitä muovipurkin aikaan saamasta äänestä :roll:
          E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
          E28 ///M535i '87 zinnoberrot
          E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic

          E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
          E36 320i Cabrio ///M-Sport '98 orientblau metallic /w casual hellgrau

          E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic w/ nappa flieder dunkel
          G20 320d xDrive mineralweiss metallic w/ vernasca cognac extended
          Muut talouden vehkeet: Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
          Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
          Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

          Comment

          • bemu2000
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2003
            • 17797
            • Jämsä

            #6
            Originally posted by Dualfun
            Kai te sentään olette heittäneet vesilintua sillä muoviämpärillä ja laittaneet kaiuttimet puhaltamaan suoraan takakonttiin? Itsellä varsin surkeita kokemuksia siitä muovipurkin aikaan saamasta äänestä :roll:
            ilman subbaria noin, mut jos on subbari niin sit vaan kotelot täyteen vanua.
            TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
            Vanteet edullisesti
            Nostureita ja rengaskoneita

            Comment

            • pyroz
              BTCF Member
              • Nov 2002
              • 6780
              • PK-seutu

              #7
              Originally posted by bemu2000
              Originally posted by Dualfun
              Kai te sentään olette heittäneet vesilintua sillä muoviämpärillä ja laittaneet kaiuttimet puhaltamaan suoraan takakonttiin? Itsellä varsin surkeita kokemuksia siitä muovipurkin aikaan saamasta äänestä :roll:
              ilman subbaria noin, mut jos on subbari niin sit vaan kotelot täyteen vanua.
              Ei vaan ei takakajareita.
              S65, S85, H1, N63TU, IB1

              Comment

              • bemu2000
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2003
                • 17797
                • Jämsä

                #8
                Originally posted by pyroz
                Originally posted by bemu2000
                Originally posted by Dualfun
                Kai te sentään olette heittäneet vesilintua sillä muoviämpärillä ja laittaneet kaiuttimet puhaltamaan suoraan takakonttiin? Itsellä varsin surkeita kokemuksia siitä muovipurkin aikaan saamasta äänestä :roll:
                ilman subbaria noin, mut jos on subbari niin sit vaan kotelot täyteen vanua.
                Ei vaan ei takakajareita.
                kyllä ne ihan hyvät on olla, kunhan pitää ne vaan tasot niin pienellään ettei niitä paikallista. diskantteja ei takaa välttämättä tarvi tulla.
                TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                Vanteet edullisesti
                Nostureita ja rengaskoneita

                Comment

                • roadster
                  Bimmer Rookie
                  • Jul 2004
                  • 133

                  #9
                  Subbari laitettu...

                  Nyt on sitten 10" Infinityn reference sarjan subbarikin laitettu, Caliberin suljettu laatikko. Hyvin tuntuu soivan. Alpinen pienehko 2-kanavainen vahvistin sillattuna. Kaikki kajarit on nyt reference sarjaa.. Mietin kans niitä alkuperäsiä linnunpönttöjä takana.. Mut, niin vähän ääntä painotan taakse, ettei jaksa vissiin niihin kajota...
                  E36 320iA Coupe, vm.-92

                  Comment

                  Working...
                  X