Eli kun autossa kuuntelee musaa normi volumella ääni kuuluu kirkkaana ja muutenkin OK. Kun vääntää volat ns. kaakkoon ni, parin sekunnin päästä ylä-äänet vaimenee ja rupeaa kuulostamaan kuin autossa ei olisi diskantteja ollenkaan. Kun volumea taas laskee soundi korjaantuu kirkkaaksi. Autossa on joku no-name viis puolikkas erkkasatsi ja 200w pioneeri pyörittää sitä, soitin on sony cdx-f7700. Itse epäilen että soitin olisi syynä tähän...:think
Announcement
Collapse
No announcement yet.
ylä-äänet vaimenee
Collapse
X
-
Originally posted by tapza_s View PostEli kun autossa kuuntelee musaa normi volumella ääni kuuluu kirkkaana ja muutenkin OK. Kun vääntää volat ns. kaakkoon ni, parin sekunnin päästä ylä-äänet vaimenee ja rupeaa kuulostamaan kuin autossa ei olisi diskantteja ollenkaan. Kun volumea taas laskee soundi korjaantuu kirkkaaksi. Autossa on joku no-name viis puolikkas erkkasatsi ja 200w pioneeri pyörittää sitä, soitin on sony cdx-f7700. Itse epäilen että soitin olisi syynä tähän...:think
Liikaa tehoa -> lämpötila kasvaa -> vastus kasvaa -> elementille menevä teho rajoittuu -> Elementti säätyy palamiselta...
Että semmoista.
vnuAlla riippuen ajasta ja paikasta:
Bmw E30 316 -87
Bmw E34 "525i" -89
Citroen DS23 -73
Citroen Saxo 1.4 -99
AS-202 Bravo
Kaikki on mahdollista, se on vain asentajasta kiinni.
-
-
Onko sun jakosuodin sellainen boksi, johon menee diskantin ja midin johdot? Ja siitä sitten jatkuu vahvistimelle?
Käy hakemassa lähimmästä elektroniikkaliikkeestä sopivat kondensaattorit diskanteille. Ja kolvaile se diskanttien +-johtoon. Ylipäästö sopivalle jakotaajuudelle siis.
Kun olet näin tehny, niin älä liitä diskantin johtoja jakosuotimeen siihen kohtaan mihin ne pitäisi tulla (jos sulla on laatikkomainen jakosuodin). Vaan vasta siihen johtoon, joka menee vahvistimelle. Mun logiikan mukaan pitäis toimia. Eli ohitat alkuperäisen jakosuotimen diskantin osalta, mutta muuten se toimii normaalisti.
Esimerkiksi hertzin jotkut jakosuotimet, ainakin siinä sarjassa mikä mulla on, ovat helppoja tällaisen asian suhteen, koska jokaisen elementin jakosuodin on niiden omissa johdoissa.e30 318i
Comment
-
-
Originally posted by jazma View PostOnko sun jakosuodin sellainen boksi, johon menee diskantin ja midin johdot? Ja siitä sitten jatkuu vahvistimelle?
Käy hakemassa lähimmästä elektroniikkaliikkeestä sopivat kondensaattorit diskanteille. Ja kolvaile se diskanttien +-johtoon. Ylipäästö sopivalle jakotaajuudelle siis.
Kun olet näin tehny, niin älä liitä diskantin johtoja jakosuotimeen siihen kohtaan mihin ne pitäisi tulla (jos sulla on laatikkomainen jakosuodin). Vaan vasta siihen johtoon, joka menee vahvistimelle. Mun logiikan mukaan pitäis toimia. Eli ohitat alkuperäisen jakosuotimen diskantin osalta, mutta muuten se toimii normaalisti.
Esimerkiksi hertzin jotkut jakosuotimet, ainakin siinä sarjassa mikä mulla on, ovat helppoja tällaisen asian suhteen, koska jokaisen elementin jakosuodin on niiden omissa johdoissa.
En ihmettele enää yhtään miksi ihmisillä palaa niitä diskantteja jos kaikki tekevät näitä omia patentteja...
vnuAlla riippuen ajasta ja paikasta:
Bmw E30 316 -87
Bmw E34 "525i" -89
Citroen DS23 -73
Citroen Saxo 1.4 -99
AS-202 Bravo
Kaikki on mahdollista, se on vain asentajasta kiinni.
Comment
-
-
Originally posted by tapza_s View PostErkka satsin jakosuodin on kyl sen verran halvan näkönen et...:think Mites tänkii nyt selvität?
vnuAlla riippuen ajasta ja paikasta:
Bmw E30 316 -87
Bmw E34 "525i" -89
Citroen DS23 -73
Citroen Saxo 1.4 -99
AS-202 Bravo
Kaikki on mahdollista, se on vain asentajasta kiinni.
Comment
-
-
Siis tuo oli yksi keino, jolla mun järjen mukaan voi testata sitä onko se alkuperäinen jakosuodin paskana vai ei. Jos diskantit ei vaimenekaan uusilla kondensaattoreilla, niin eikö ongelma ole silloin ratkaistu?
Sopiva kondensaattori= halutun jakotaajuuden mukainen palikka. Tai se mikä on lähimpänä sitä laskennallista arvoa.
Ei tossa mun mielestä mitään patenttia ole, koska samalla periaatteella testasin keskiäänen kuntoa ja mitään ongelmia ei ollut. Ihan hyvin voisin koittaa ehdottamaani konstia oman auton diskanteillakin, jos tietäisin kondensaattorin arvon. Että jako ei olisi kovin matalalla.
Se tässä on mielenkiintoista kun ei tiedä, että kuinka helvetin kovalla topicin aloittaja oikeesti kuuntelee musaa. Meidän käsitys kovalla soittamisesta on varmaankin vähän erilainen.
Onko mahdoton idea käydä näyttämässä jakosuodinta vaikka alan liikkeessä, jos tuntuu ettei homma ratkea?Last edited by jazma; 14-08-2007, 23:44.e30 318i
Comment
-
-
Ylä-äänien vaimeneminen varmaan johtuu siitä kun väännät "volat kaakkon", niin vahvistin leikkaa osittain ja tuottaa korkeataajuista säröä joka ohjautuu diskantin haaraan ja piiri sitten suojaa sitä. Ainakin mankan heikolla vahvarilla mahdollista tuo leikkaantuminen.
EDIT: Ai jaa se oli oikea vahvistin.Last edited by alspe; 15-08-2007, 08:43.G30 520d xDrive
EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91
Comment
-
-
Originally posted by jazma View PostSiis tuo oli yksi keino, jolla mun järjen mukaan voi testata sitä onko se alkuperäinen jakosuodin paskana vai ei. Jos diskantit ei vaimenekaan uusilla kondensaattoreilla, niin eikö ongelma ole silloin ratkaistu?
Sopiva kondensaattori= halutun jakotaajuuden mukainen palikka. Tai se mikä on lähimpänä sitä laskennallista arvoa.
Ei tossa mun mielestä mitään patenttia ole, koska samalla periaatteella testasin keskiäänen kuntoa ja mitään ongelmia ei ollut. Ihan hyvin voisin koittaa ehdottamaani konstia oman auton diskanteillakin, jos tietäisin kondensaattorin arvon. Että jako ei olisi kovin matalalla.
Se tässä on mielenkiintoista kun ei tiedä, että kuinka helvetin kovalla topicin aloittaja oikeesti kuuntelee musaa. Meidän käsitys kovalla soittamisesta on varmaankin vähän erilainen.
Onko mahdoton idea käydä näyttämässä jakosuodinta vaikka alan liikkeessä, jos tuntuu ettei homma ratkea?
Kuinka kovaa se "volat kaakossa" on? Onko se niin kovaa että korvat soi minuutin jälkeen ihan itsekseen? Vai onko se juuri ja juuri normaalin kuunteluvoimakkuuden yläpuolella?
Tarkka tieto tästä Pioneerin vahvistimesta. Tieto "200w" ei kerro vielä mitään. Jos se on 200w RMS/ kanava niin en yhtään ihmettele että jonkun halvan erillissarjan suojapiiri reagoi.
Mutta mutta. Jakosuodin tuskin on rikki millään tavalla. Jos se suojapiiri regoi liian suureen signaalin voimakkuuteen näin niin se toimii juuri niinkuin valmistaja on suunnitellut. Eli suojaa diskanttia. Hyvin helposti käy niin että kun kotikonstein ohittaa sen suojapiirin, niin pelkkä kokeilu riittää vahingoittamaan sitä elementtiä. Täytyy muistaa että järeimmätkään musiikin kuunteluun (ei siis PA) tarkoitetut disset kestää 5-10w RMS. Kyseisellä taajuuskaistalla kun ei ole juurikaan energiaa.
vnuAlla riippuen ajasta ja paikasta:
Bmw E30 316 -87
Bmw E34 "525i" -89
Citroen DS23 -73
Citroen Saxo 1.4 -99
AS-202 Bravo
Kaikki on mahdollista, se on vain asentajasta kiinni.
Comment
-
-
Originally posted by Vilhosuuri View PostTotta. Esitetäämpä siis kysymys alkuperäisen kysymyksen esittäjälle:
Jep eli meikäläisen kovaa kuuntelu on se mitä laitteet antaa soittaa.... ei oo tarkotus rikkoa kuuloa (menny jo) eikä häiritä kanssa ihmisiä.... äänen voimakkuus ei siis ylitä minkäänlaista kipukynnystä.
Tossa on nyt vahvistimen tiedot:
80W x2 ( 200W x1) Max
Jatkuva lähtöteho 40W x2 tai 100W x1 (4ohm) 50W x2 (2ohm)
Matalien impedanssien ohjauskyky (2-8 ohmia)
Alipäästösuodin: 80 Hz -12 dB/okt
Mahdollisuus käyttää suurta tulojännitettä 400 mV-6,5V
Kaiutintasoinen tulo
Ja itsellänihän on sillattu, että soittaa vaan erkka sarjaa.
Ja eihän se huono juttu ole että disset olis tolleen suojattu mut kuuntelua se haittaa... Tarkoitus on ostaa autoon uus satsi eteen kunhan varallisuus antaa myöten. Olisko kellään suosituksia siinä n 150€ hintaluokassa. varmistelen näillä tyhmillä kysymyksillä vain sitä, että "vika" on noissa jakareissa eikä esim soittimessa.Pitäskö täs lukee jotai fiksua?
Comment
-
-
Originally posted by tapza_s View Posteikö sais?:think
niin siis kytketty on niin että 760w pioneeri myllyttää subia sillattuna ja 200 pinohiiri erkkasarjaa... molempii omat rca:t soittimeltaG30 520d xDrive
EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91
Comment
-
-
Originally posted by alspe View Postöö? Missä vaiheessa kävi ilmi, että on kaksi vahvistinta ja myös subbari? Kannatta sanoa setti+kytkennät tarkemmin.
Kaverilla teki samaa subbarin kanssa, vääns volat yli 24 (panasonicin soitin), niin subbari hävis... Eli soittimessa ilmeisesti vika, kun ei vahvarin gainin säätäminen vaikuttanu mitenkään... :thinkBMW 520d Touring '06 314tkm
BMW 530D Touring '99 552tkm
BMW 320da Touring '02 427tkm
Volvo V70 D5 '02
Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja
Case IH 5140 Maxxum
Comment
-
Comment