Announcement

Collapse
No announcement yet.

Maadoituksesta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Cesium
    Bimmer Fanatic
    • May 2007
    • 561
    • UAE

    Maadoituksesta

    Kun sattuu olemaan akku coupen takapaksissa, niin onko ihan sama maadoittaako vahvarin siihen vai runkoon?
  • BME316
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2007
    • 446

    #2
    Ei ole mitään merkitystä. Muista laskea myös + johdon sulake johdon poikkipinta-alan ja pituuden mukaan.

    Comment

    • Scitso
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2002
      • 2816
      • Kuusankoski

      #3
      Maadoita vahvistimet aina runkoon, akkuun maadoitettaessa syntyy häiriöitä.
      E34 525i Touring -96 "Iris"
      E39 540ia Touring individual -97 "Lara"
      E39 530da Touring -03 "Lisbeth"
      E46 328ia Sedan -98 "HOI"
      E61 530d Touring -04

      ex. E39 520ia Touring -98
      ex. E28 524td -86 "sponsored by... Oma"
      ex. E30 320i -82/86 "scitso edition"
      ex. E28 520i -82

      Comment

      • Rockford
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 8028
        • Pinsiö

        #4
        -Dodge Charger -73
        -Mercedes-Benz GLK
        -VW Transporter

        Comment

        • putku
          Bimmer Rookie
          • Oct 2006
          • 97
          • Toijala

          #5
          Minulle joku "hifisti" joskus neuvoi, että paras maadoitus tulee juurikin rungosta tekemällä ns. maadoitusterminaalin. Eli puhdas kohta rungosta, vaikka 15cm pätkä helvetin paksua esim. 50 neliön piuhaa ja siihen jakoblokki. Kaikki laitteet voi sitten maadoittaa siihen jos on esim useampia vahvareita. Vahvistin ei käsittääkseni tarvitse paksumpaa maadoituspiuhaa kun mitä sen perseeseen mahtuu.:think Korjatkaa jos olen väärässä.

          Comment

          • pyroz
            BTCF Member
            • Nov 2002
            • 6750
            • PK-seutu

            #6
            Myös akkuun voi maadottaa kun akku on kontissa lähellä. Eri asia on jos vahvari on kontissa ja akku edessä..
            S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

            Comment

            • Rudenorth
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2005
              • 2415
              • Iisalmi

              #7
              Originally posted by putku View Post
              Minulle joku "hifisti" joskus neuvoi, että paras maadoitus tulee juurikin rungosta tekemällä ns. maadoitusterminaalin. Eli puhdas kohta rungosta, vaikka 15cm pätkä helvetin paksua esim. 50 neliön piuhaa ja siihen jakoblokki. Kaikki laitteet voi sitten maadoittaa siihen jos on esim useampia vahvareita. Vahvistin ei käsittääkseni tarvitse paksumpaa maadoituspiuhaa kun mitä sen perseeseen mahtuu.:think Korjatkaa jos olen väärässä.
              Maadoituspiuhan tulee olla vähintään yhtä paksua kuin virtkaapelin, joten mitään ranteen paksuista kaapelia ei kannata vetää. Yleensäkin kaapelin pituuden mukaan sen paksuus haetaan, maadoitus yleensä lyhyempi joten riittänee ohkasempikin. Tärkeämpää tehdä se maadoitus kunnolla.
              MB W204 C320 CDI
              Kawasaki Ninja ZX-7R

              Comment

              • mmrinne
                Newbiemmer
                • Mar 2007
                • 15

                #8
                Maadoitus aina runkoon, vaikka akku olisi vieressä. Maadoituksen jännitepotentiaali erot pitää olla mahdollisimman pieniä verrattuna muihin auton laitteisiin jotka ovat myös maadoitettu runkoon. SUORAAN akkuun maadoitettaessa häiriöiden mahdollisuus kasvaa!

                Comment

                • Cesium
                  Bimmer Fanatic
                  • May 2007
                  • 561
                  • UAE

                  #9
                  Asia selvä, maadoitetaan runkoon-->

                  Comment

                  • tero_v
                    BTCF Member
                    • Sep 2006
                    • 970
                    • Etelä-pohjanmaa, lehtimäki

                    #10
                    eikös akun - kaapeli kannata kans vaihtaa isompaan, jos on järeämmät vehkeet, näin olen ymmärtänyt
                    E28 M30b34 turbo - > m54b30 Turbo
                    650hp/850nm 1.8bar
                    1/4m 11.48s/208km/h
                    100-150km/h 2.01s
                    100-200km/h 6.99s


                    EX jatkeet:
                    e39 528 M-Sport -99
                    e36 318is "M-sport" -92

                    Comment

                    • Rudenorth
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2005
                      • 2415
                      • Iisalmi

                      #11
                      Originally posted by tero_v View Post
                      eikös akun - kaapeli kannata kans vaihtaa isompaan, jos on järeämmät vehkeet, näin olen ymmärtänyt
                      Kaapeli laitteiston mukaan ja akku laturin mukaan, turhaan sitä ostamaan mitään älytöntä akkua normi laturille.
                      MB W204 C320 CDI
                      Kawasaki Ninja ZX-7R

                      Comment

                      • tero_v
                        BTCF Member
                        • Sep 2006
                        • 970
                        • Etelä-pohjanmaa, lehtimäki

                        #12
                        Originally posted by Rudenorth View Post
                        Kaapeli laitteiston mukaan ja akku laturin mukaan, turhaan sitä ostamaan mitään älytöntä akkua normi laturille.
                        tarkoitin akusta maihin menevää miinus kaapelia, että eikö sekin pidä vaihtaa isompaan, ku se on joku n.16m2 alkujaan
                        E28 M30b34 turbo - > m54b30 Turbo
                        650hp/850nm 1.8bar
                        1/4m 11.48s/208km/h
                        100-150km/h 2.01s
                        100-200km/h 6.99s


                        EX jatkeet:
                        e39 528 M-Sport -99
                        e36 318is "M-sport" -92

                        Comment

                        • Rudenorth
                          Bimmer Enthusiast
                          • Feb 2005
                          • 2415
                          • Iisalmi

                          #13
                          Originally posted by tero_v View Post
                          tarkoitin akusta maihin menevää miinus kaapelia, että eikö sekin pidä vaihtaa isompaan, ku se on joku n.16m2 alkujaan
                          Aika tökön mittainenhan se yleensä on, joten en itse ainakaan näe että tartteis vaihtaa. Kaapelin paksuuden tarvehan nimenomaan riippuu kaapelin pituudesta. Esim. autosound power designer laskurilla 1m pitkä 16mm2 kaapeli riittää 500w rms, joten eiköhän tuommonen 20cm pitkä 16mm2 riitä akulle.
                          MB W204 C320 CDI
                          Kawasaki Ninja ZX-7R

                          Comment

                          • Supa
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2005
                            • 7597
                            • Järvenpää

                            #14
                            Itse vaihdoin tuon e34:sen akulta lähtevän maakaapelin. Lähinnä esteettisistä syistä kun vanhasta kaapelista oli eriste tippuillu pois ja päässy hapettuu aika pahasti. Mutta toki oli hifistelytkin mielessä samalla. Alkuperäinen oli just jotain 16mm2 tai vähä isompaa mutta ku ei paljoo maksanu ni kävin hakee biltemasta 70mm2 60cm valmiin kaapelin liittimillä. Ulkonäkö parani roimasti ainakin. En oo vielä poppei päässy koittaa mutta startti pyörittää konetta paljon rivakammin kyllä. Suosittelen
                            - E90 320i LCI M-sport -09
                            - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                            Comment

                            • yenni
                              Bimmer Rookie
                              • Jul 2006
                              • 93
                              • Turku

                              #15
                              Osaisiko joku vinkata hyväksitodetun maadoituspaikan E36:n takapaksissa? Jos vaikka säästyisi viiden huonon paikan kokeilemiselta...
                              F20 116i -13

                              ex

                              E39 530D -01
                              E46 318i -02
                              E39 528i -96
                              E36 320i -92

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎