Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kaapeleista ja sulakkeista?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Juhku666
    Bimmer Rookie
    • Aug 2007
    • 89

    Kaapeleista ja sulakkeista?

    Ensimmäistä kertaa autoon olen poppeja asentamassa ja pitäis saada vähän infoo. Enkä mä todellakaan kaipaa mitään mitään pro hifistelijän pilkun sanonkomitätekemistä.

    Elikkäs homma olis tämmönen. Asensin tossa pari viikkoo sitte autoon semmosen Autostudio E-80 vahvarin. Sille mä vedin akulta kymppimillistä virtajohtoo ja siihen 30 amppeerisen sulakkeen ja kaikki toimii moitteettomasti.
    Nyt mä ostin toisen samanlaisen vahvarin soittamaan erkkasarjaa ja meinasin jakoblokilla ottaa virran samaisesta kaapelista. Onnistuuko tää tälleen, ku mua ei todellakaan huvittais lähtee vetää uutta kaapelii?
    Ja kaverilta tämmönen viritelmä löytyy (teippiliitoksin) ja kuulemma toimii hyvin.
    Se mikä ei tapa sattuu ihan v*tusti
  • putku
    Bimmer Rookie
    • Oct 2006
    • 97
    • Toijala

    #2
    Kyllä 10mm2 johto on vähä liian ohkasta. melkein lähtisin ainakin tuplasti paksummalla liikkeelle, sulake väliin ja sitten rontissa jakoblokilla vahvareille. Ja sitten maapiuhat tarpeeksi paksua kans. Ja teippiliitokset ei koskaan ole hyviä. Voi ne hyvin toimia hetken kunnes savu on tosiasia.

    Comment

    • Axum
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2004
      • 4416
      • Kuopio

      #3
      Tuolla noin..

      Unohda kaverisi tekemät karvaperse/teippi liitokset ja käy ostamassa asianmukaisia liittimiä, säästyt vitutukselta ja mahdolliselta nuotiolta.
      - E30 325i M52B28TU Cabriolet
      - E39 528ia
      - KUOPION PUTKIMIEHET -team
      - BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa -

      Puretaan 520ia -97
      https://www.btcf.fi/forum/showthread...72#post4199572

      Comment

      • Bemu500
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2005
        • 2992
        • INvaLA

        #4
        Ja sen sulakkeen kuuluu olla mahdollisimman lähellä akkua vaikka se näyttääki hienolta vahvarien vieressä.


        edit. Kannattaa tosiaan toi virtakaapeli vaihtaa vähintään 20 milliseks. Ja sulakkeenki joudut todennäköisesti vaihtaan isompaan jos mitoitettu tolle yhdelle vahvarille. Ja se maajohto pitää olla kans suht jämerää pituudesta riippuen. Mut jos laitat samanvahvusen maakaapelin ku virtakaapelin niin et voi mennä metsään ainakaan sen suhteen
        Last edited by Bemu500; 27-08-2007, 00:55.
        -Official member of BTCF-Sauna team-


        e91 325i -06

        Comment

        • GOOFY
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2005
          • 4139
          • .

          #5
          siis mitä tehoja ne sun vahvistimet lupaa? jos se sun johto on sen 10mm halkaisijaltaan ja hattivatit vahvistimissa ovat yhteensä 400-600 luokkaa niin piuha riittää ihan hyvin.
          E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.

          Comment

          • Juhku666
            Bimmer Rookie
            • Aug 2007
            • 89

            #6
            No ne vahvistimet on pienet ja ne antaa yhteensä semmoset 450 vattia. Ja niissä sanotaan et kyl pitäs 30 amppeeria riittää.

            Sen verran vielä kysyisin noista erkkasarjan asennuksista. Kannattaako jakosuotimet laittaa takakonttiin, jos kaiuttimet tulee eteen. Ja pitääkö diskanteille hommata samanpaksuista piuhaa, ku mideille?
            Se mikä ei tapa sattuu ihan v*tusti

            Comment

            • Eepo
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2003
              • 5388
              • Tampere

              #7
              Originally posted by Bemu500 View Post
              Ja sen sulakkeen kuuluu olla mahdollisimman lähellä akkua vaikka se näyttääki hienolta vahvarien vieressä.


              edit. Kannattaa tosiaan toi virtakaapeli vaihtaa vähintään 20 milliseks. Ja sulakkeenki joudut todennäköisesti vaihtaan isompaan jos mitoitettu tolle yhdelle vahvarille. Ja se maajohto pitää olla kans suht jämerää pituudesta riippuen. Mut jos laitat samanvahvusen maakaapelin ku virtakaapelin niin et voi mennä metsään ainakaan sen suhteen
              Maakaapeli yhtä paksua kuin virta, mielellään paksumpaa!!

              Originally posted by Juhku666 View Post
              No ne vahvistimet on pienet ja ne antaa yhteensä semmoset 450 vattia. Ja niissä sanotaan et kyl pitäs 30 amppeeria riittää.

              Sen verran vielä kysyisin noista erkkasarjan asennuksista. Kannattaako jakosuotimet laittaa takakonttiin, jos kaiuttimet tulee eteen. Ja pitääkö diskanteille hommata samanpaksuista piuhaa, ku mideille?
              Kyl ne toimii ihan "normi" kaijutin kaapelillakin.

              Jakosuotimet voi laittaa vaikka auton katolle jos siltä tuntuu, laitat sinne minne ne parhaiten menee.
              -Harley Davidson Sportster - 89-
              -Harley Davidson softail -89-
              -Suzuki PV50 -86-

              Comment

              • Axum
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2004
                • 4416
                • Kuopio

                #8
                Originally posted by Eepo View Post
                Maakaapeli yhtä paksua kuin virta, mielellään paksumpaa!!
                Miksi muka paksumpaa?. kummassakin kaapelissa kulkee yhtä suuri virta, eli maakaapelikin mitoitetaan virrankulutuksen ja pituuden mukaan.
                - E30 325i M52B28TU Cabriolet
                - E39 528ia
                - KUOPION PUTKIMIEHET -team
                - BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa -

                Puretaan 520ia -97
                https://www.btcf.fi/forum/showthread...72#post4199572

                Comment

                • Bemu500
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2005
                  • 2992
                  • INvaLA

                  #9
                  Originally posted by Axum View Post
                  Miksi muka paksumpaa?. kummassakin kaapelissa kulkee yhtä suuri virta, eli maakaapelikin mitoitetaan virrankulutuksen ja pituuden mukaan.
                  Juuri näin.

                  Ja jos virtakaapeli on esim: 6m pitkä 30millinen ja maapiuha 1m niin se voi olla jopa vähä ohuempi, esim: 25millinen

                  edit. Mut mieluiten samanpaksuinen.
                  -Official member of BTCF-Sauna team-


                  e91 325i -06

                  Comment

                  • Eepo
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2003
                    • 5388
                    • Tampere

                    #10
                    Originally posted by Axum View Post
                    Miksi muka paksumpaa?. kummassakin kaapelissa kulkee yhtä suuri virta, eli maakaapelikin mitoitetaan virrankulutuksen ja pituuden mukaan.
                    Ja virtahan kulkee säikeiden pinnalla eikä sisällä.

                    En nyt osaa sanoa minkä takia suositellaan vähintään yhtä paksua tai paksumpaa
                    maa kaapelia, joku viisas hifisti joskus tuumasi näin kerran ja tätä olen noudattanut, ja hyvin on vehkeet pelannut.
                    ei ole koskaan ollut vehkeiden kanssa ongelmia!
                    joku viisas enemmän hifiin perehtynyt varmaan kertoo miksi näin!!

                    hätänen googlettaminen http://www.autosound.fi/tietoa_virta...elin%20paksuus
                    Last edited by Eepo; 27-08-2007, 10:53.
                    -Harley Davidson Sportster - 89-
                    -Harley Davidson softail -89-
                    -Suzuki PV50 -86-

                    Comment

                    • alspe
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2004
                      • 3402
                      • Tre

                      #11
                      Originally posted by Eepo View Post
                      Jakosuotimet voi laittaa vaikka auton katolle jos siltä tuntuu, laitat sinne minne ne parhaiten menee.
                      Ei voi laittaa, komponenttien arvot heittelee lämpötilan mukaan
                      G30 520d xDrive
                      EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

                      Comment

                      • Vilhosuuri
                        Bimmer Rookie
                        • Nov 2005
                        • 139
                        • Nurmijärvi

                        #12
                        Melkein hartaasti tässä toivon mielessäni että koko keskustelun aloitus olisi pelkkä provo...

                        Jos vähän tekee salapoliisityötä ja lukee Autostudion sivuilta tuon päätteen tietoja niin löytää tiedon että pääte antaisi 240w Rms 4ohm monona. Tämä tarkoittaisi äkkiseltään tuollaisen 16mm2 kaapelin tarvetta yhdelle päätteelle, jos kaapelin pituus olisi 5m. Mutta hauskaa on se että firma itse mainostaa samassa kasassa tuon päätteen kanssa että vahvistimelle sopiva asennussarja sisältää 10mm2 virtakaapelin...

                        Se että kehoitetaan laittamaan samanpaksuinen maa kuin mitä virtajohto on, juontaa juurensa ajatukseen varmuudesta että se kaapeli on riittävä. Koska jos molemmat kaapelit ovat yhtä paksut, ei kumpikaan kaapeli ole suhteessa toiseen liian ohut virran kulkemisen kannalta. Tämä tietysti edellyttää että pidemmän kaapelin paksuus on mitoitettu oikein virrankulutuksen ja pituuden suhteen.

                        Originally posted by Eepo View Post
                        Ja virtahan kulkee säikeiden pinnalla eikä sisällä.
                        Ja sitten ei kulje. Se mitä tässä haetaan on nk. skin effect eli vaihtovirralla taajuuden kasvaessa elektronien liike keskittyy enemmän ja enemmän johtimen pinnalle. Tätä ei esiinny tasavirralla tai matalilla vaihtovirran taajuuksilla.
                        Eli 12v tasavirralla virta kulkee kyllä ihan siinä koko kaapelissa.

                        vnu
                        Alla riippuen ajasta ja paikasta:

                        Bmw E30 316 -87
                        Bmw E34 "525i" -89
                        Citroen DS23 -73
                        Citroen Saxo 1.4 -99
                        AS-202 Bravo

                        Kaikki on mahdollista, se on vain asentajasta kiinni.

                        Comment

                        • Eepo
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2003
                          • 5388
                          • Tampere

                          #13
                          Originally posted by Vilhosuuri View Post
                          Ja sitten ei kulje. Se mitä tässä haetaan on nk. skin effect eli vaihtovirralla taajuuden kasvaessa elektronien liike keskittyy enemmän ja enemmän johtimen pinnalle. Tätä ei esiinny tasavirralla tai matalilla vaihtovirran taajuuksilla.
                          Eli 12v tasavirralla virta kulkee kyllä ihan siinä koko kaapelissa.

                          vnu
                          en epäile ettetkö olisi oikeassa,mutta haluaisin nähdä jotain faktaa, löysin vaan googlettamalla jotain signaaleihin viittaavaatuolla skin effectillä.

                          edit: ja olisiko se sitten parempi vetää sentin paksuinen kuparikaapeli sinne autoon kuin 1sentin paksuinen monisäikeinen, sillä pinta-alaltaanhan tuo sentin paksuinen yhtenäinen olisi parempi ja virta kulkisi paremmin niin kuin vilhosuuri kertoi!
                          -Harley Davidson Sportster - 89-
                          -Harley Davidson softail -89-
                          -Suzuki PV50 -86-

                          Comment

                          • Rudenorth
                            Bimmer Enthusiast
                            • Feb 2005
                            • 2415
                            • Iisalmi

                            #14
                            Monisäikeisen taipuu vaan paremmin. Kummatkin toimivat aivan yhtä hyvin.
                            MB W204 C320 CDI
                            Kawasaki Ninja ZX-7R

                            Comment

                            • Vilhosuuri
                              Bimmer Rookie
                              • Nov 2005
                              • 139
                              • Nurmijärvi

                              #15
                              Originally posted by Eepo View Post
                              en epäile ettetkö olisi oikeassa,mutta haluaisin nähdä jotain faktaa, löysin vaan googlettamalla jotain signaaleihin viittaavaatuolla skin effectillä.

                              edit: ja olisiko se sitten parempi vetää sentin paksuinen kuparikaapeli sinne autoon kuin 1sentin paksuinen monisäikeinen, sillä pinta-alaltaanhan tuo sentin paksuinen yhtenäinen olisi parempi ja virta kulkisi paremmin niin kuin vilhosuuri kertoi!
                              Koulussa tuli aiheesta aikanaan aika paljon luettua kun tuo efekti alkaa noilla suurilla taajuuksilla olla aika ratkaisevassa osassa sähkön kulun kannalta. Siis sitten kun puhutaan oikeasti isoista taajuuksista.

                              Ja mitä noihin kaapeleiden paksuuksiin tulee, kun puhutaan 12v tasavirrasta niin tasan sama virta menee läpi oli kaapeli sitten pinta-alaltaan 10mm2 kuparikanki tai 10mm2 monisäikeinen virtajohto edellyttäen että materiaali on sama. Tärkein ero lienee se että sitä kankea on vähän vittumainen asentaa autoon... Että varmaan helpompaa käyttää edelleen niitä mojnisäikeisiä kaapeleita...
                              Mutta jos esimerkin mukaan laitettaisiin, eli halkaisijaltaan 1cm kanki tai 1cm halkaisijaltaan oleva monisäikeinen, niin kangesta menisi enemmän virtaa läpi koska monisäikeisen säikeiden väliin jäisi ilmaa aina...


                              EDIT: Jos nyt sitä faktaa aiheesta haluaa niin kirjastosta tai jostain hakemaan kirja:
                              William Hart Hayt: Engineering Electromagnetics

                              Siellä asia selvitetään pohjia myöten. Esimerkkiksi kuparissa vaihtovirralla jonka taajuus on 60hz kulkee virta n. 8mm syvyydelle johtimen pinnasta. 100Khz taajuudella virta kulkee enää n. 0.2mm syvyydellä...


                              vnu
                              Last edited by Vilhosuuri; 27-08-2007, 21:55.
                              Alla riippuen ajasta ja paikasta:

                              Bmw E30 316 -87
                              Bmw E34 "525i" -89
                              Citroen DS23 -73
                              Citroen Saxo 1.4 -99
                              AS-202 Bravo

                              Kaikki on mahdollista, se on vain asentajasta kiinni.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎