Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kajarit E38:iin?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • AlliumPorrum
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2005
    • 316
    • Suomi

    Kajarit E38:iin?

    Käyköhän -97 E38:n business radion jatkeeksi ihan tavalliset 4 ohmin kaiuttimet, vai onko näissä käytetty jotain BMW spesifisiä kummallisuuksia? Ja mahtaako noihin ovien asennuspaikkoihin sopia ihan heittämällä normaali kaksitiesarja jossa siis on 5.25" keskitie & 1" diskantti?

    Minkähänlainen homma noiden vaihtaminen on, löytyisikö keltään tuohon pientä ohjeistusta? Noita ei taida päästä vaihtamaan purkamatta auki koko oven sisustusta, vai?
  • AlliumPorrum
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2005
    • 316
    • Suomi

    #2
    Hiljaista on... Eikö siis kukaan ole vaihtanut E38:iin parempia kajareita etuoviin??

    Comment

    • Juhis
      BTCF Honorary Member
      • Jul 2002
      • 19175
      • -

      #3
      Muistelisin, että puhelimella varustetuissa autoissa oli johonkin vuosimalliin saakka kaksipuhekelainen bassoelementti ovissa. Toinen puhekela oli musiikille ja toinen puhelimelle.

      Ainakin E39 mallissa 5.25" bassoelementti on koteloitu hyvin pieneen muoviseen koteloon. Eli elementtiä vaihdettaesa pitäisi valita sellainen elementti, joka sopii hyvin pieneen koteloon.
      All good things come to those who wait.

      Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

      Sound Factory Bar & Nightclub

      Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

      Comment

      • tomippa
        Bimmer Fanatic
        • Jan 2006
        • 656
        • pk-seutu

        #4
        Ovipahvi pitää iroittaa ja sinne kyllä menee oikeastaan mikä tahansa 5,25" kaiutin.

        Comment

        • AlliumPorrum
          Bimmer Fanatic
          • Aug 2005
          • 316
          • Suomi

          #5
          Originally posted by Juhis View Post
          Muistelisin, että puhelimella varustetuissa autoissa oli johonkin vuosimalliin saakka kaksipuhekelainen bassoelementti ovissa. Toinen puhekela oli musiikille ja toinen puhelimelle.

          Ainakin E39 mallissa 5.25" bassoelementti on koteloitu hyvin pieneen muoviseen koteloon. Eli elementtiä vaihdettaesa pitäisi valita sellainen elementti, joka sopii hyvin pieneen koteloon.
          Juu no mulla ei ole puhelinta, eli no problem.

          Jossain muistan nähneeni kommenttia että tuo muovinen kotelo kannattaa avata jos haluaa yhtään bassoa kajareistaan kuuluvan. Voikohan tuosta operaatiosta olla mitään haittaa?

          Comment

          • AlliumPorrum
            Bimmer Fanatic
            • Aug 2005
            • 316
            • Suomi

            #6
            Originally posted by tomippa View Post
            Ovipahvi pitää iroittaa ja sinne kyllä menee oikeastaan mikä tahansa 5,25" kaiutin.
            Ok, kiitos tiedosta. Ja varmaan myös tuohon diskantin paikkaa sopii ihan tavallinen 1" elementti ilman purkkavirityksiä?

            Comment

            • tomippa
              Bimmer Fanatic
              • Jan 2006
              • 656
              • pk-seutu

              #7
              Originally posted by AlliumPorrum View Post
              Juu no mulla ei ole puhelinta, eli no problem.

              Jossain muistan nähneeni kommenttia että tuo muovinen kotelo kannattaa avata jos haluaa yhtään bassoa kajareistaan kuuluvan. Voikohan tuosta operaatiosta olla mitään haittaa?
              Ei se muovinen kotelo siellä aivan turhaan ole. Mikäli ei mitään taustavaimennusta ole, eli ottaisit kotelon pois, niin todennäköisesti basso juuri katoaisi.
              Diskanteista en muista, että voitko vain heittää sinne 1" kaiuttimen, mutta tutkimallahan kaikki selviää.

              Comment

              • AlliumPorrum
                Bimmer Fanatic
                • Aug 2005
                • 316
                • Suomi

                #8
                Originally posted by tomippa View Post
                Ei se muovinen kotelo siellä aivan turhaan ole. Mikäli ei mitään taustavaimennusta ole, eli ottaisit kotelon pois, niin todennäköisesti basso juuri katoaisi.
                Diskanteista en muista, että voitko vain heittää sinne 1" kaiuttimen, mutta tutkimallahan kaikki selviää.
                Lähinnä tuossa on kai ollut kyse siitä että tuo kotelo on aivan liian pieni jolloin se haittaa elementin liikkumista bassotaajuuksilla, kun taas jos siihen tekee reiän niin sitten koko ovi toimii ikäänkuin kotelona. Mutta en siis tiedä tästä asiasta sen paremmin, korjatkoot ne ketkä tietävät?

                Comment

                • Bmw Dreamer
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2004
                  • 2762
                  • Kouvola

                  #9
                  Kyllä ainakin porukka on tehny reikiä niihin olemattoman pieniin orkkiskoteloihin, kun on vaihtanut paremman erillissarjan sinne, niin bassoa ei tule olleenkaan, kun elementti ei pääse hengittämään. Nyt kun nää on poistanu sieltä muovit tieltä, ja elementti pääsee puskemaan oveen, niin kuulema todella hyvin soinu sen jälkeen...

                  Ja hifi-gurut yhdellä toisella foorumilla ainakin sano, että se "kaiutin toimii pienessä kotelossa" on vaan myyntiä edistävä kikka, koska pienempää koteloon passaava kaiutin myy paremmin. Kun tuollaisen kaiuttimen laittaa tarpeeksi isoon koteloon, se soi todella paljon paremmin! Enkä kyllä vastaan väitä yhtään omienkaan kokemuksien perusteella...
                  BMW 520d Touring '06 314tkm
                  BMW 530D Touring '99 552tkm
                  BMW 320da Touring '02 427tkm
                  Volvo V70 D5 '02
                  Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
                  Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
                  Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

                  Case IH 5140 Maxxum

                  Comment

                  • e24
                    Bimmer Fanatic
                    • Jan 2005
                    • 628

                    #10
                    jos haluat alkaa kunnolla modata noita ovia, niin mulla olis yhdet oviverhoukset ylimääräisenä, osta posi ja rakenna kunnolla .
                    voit siten myytäessä palauttaa omilla verhouksilla orkkikseksi.
                    käyttis Honda CR-v
                    .... MR2
                    ----------------------------
                    ex v40 t4; E38 740ia; 2l tbo s40; 406 hdi ; 635csi remmi (varkaiden tuhoama)

                    Comment

                    • alspe
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2004
                      • 3402
                      • Tre

                      #11
                      Niin se e39:n oven vakiokotelon on ilm. kokoa 5-6 litraa. Silloin elementti siinä on suunniteltu toimimaan pienessä kotelossa. Antaa yläpassoa, mutta ei _bassoa_. Parantaa tehon kestoa. Jos kaveriksi tulee subbanen, niin ehkä en itse puhkaisi sitä koteloa ainakaan jos ei osaa valita oveen oikeaa elementtiä ja _tiivistää_ ovipaneelia joka puolelta.

                      Pieni kotelo ja herkkyys bassoilla ovat _aina_ käänteisiä muuttujia.
                      G30 520d xDrive
                      EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

                      Comment

                      • AlliumPorrum
                        Bimmer Fanatic
                        • Aug 2005
                        • 316
                        • Suomi

                        #12
                        Tuossa Rainbow SAXeja asentaessani huomasin että ovikoteloissa on melko typerästi ruuvin reiät pari milliä koholla muusta kotelosta -> elementin ja kotelon väliin jää parin millin rako -> viimeisetkin bassot häviää taatusti. Kuinka olette tuon raon täyttäneet?? Sopisiko esim. jokin sopiva massa tuohon käyttöön? Millään kumijutuilla tuota ei taatusti saa tarpeeksi tiiviiksi.

                        Ei voi kun ihmetellä miksi hitossa tuohon on moiset korokkeet pitänyt alunperin tehdä?? Haittaamaan alkuperäistan vaihtamista parempiin vissiin...

                        Comment

                        • mikae34
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 4989
                          • Forssa

                          #13
                          Eikö niitä korokkeita pysty työstämään pois siitä esim hiomalla dremelillä?? Vai eikö sen jälkeen saa enää ruuvia kunnolla. Tee vanerista asennuskehys elementille ja kiinnitä se niihin alkuperäisiin ruuveihin ja täytä se rako sikaflexillä. Siihen vanerikehykseen sitten tukevasti uusi kaiutin kiinni iskumuttereilla ja koneruuveilla.

                          Vielä parempi voisi olla että työstät siihen vanerikehykseen pienet senkkaukset taakse jolloin se uppoaa sen pari milliä sinne tasaisesti. Sikaflexit kuitenkin väliin
                          Auto on liikkumaväline.

                          Comment

                          • AlliumPorrum
                            Bimmer Fanatic
                            • Aug 2005
                            • 316
                            • Suomi

                            #14
                            Originally posted by mikae34 View Post
                            Eikö niitä korokkeita pysty työstämään pois siitä esim hiomalla dremelillä?? Vai eikö sen jälkeen saa enää ruuvia kunnolla.
                            SAATTAISI saadakin, mutta kun en ole ihan varma niin ei vielä uskalla kokeilla...

                            Originally posted by mikae34 View Post
                            Tee vanerista asennuskehys elementille ja kiinnitä se niihin alkuperäisiin ruuveihin ja täytä se rako sikaflexillä. Siihen vanerikehykseen sitten tukevasti uusi kaiutin kiinni iskumuttereilla ja koneruuveilla.
                            Vielä parempi voisi olla että työstät siihen vanerikehykseen pienet senkkaukset taakse jolloin se uppoaa sen pari milliä sinne tasaisesti. Sikaflexit kuitenkin väliin
                            Tuo sikaflexi kävi itsellänikin mielessä. Sitä jäin vielä miettimään tuossa sun ehdotuksessa että miksi moinen vanerikehys, eli eikö tuon elementin voisi ruuvata kiinni noihin korokkeisiin ja sitten vaan suhuuttaa elementin ja kotelon välinen rako umpeen sikaflexillä??

                            Comment

                            • mikae34
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2004
                              • 4989
                              • Forssa

                              #15
                              Originally posted by AlliumPorrum View Post
                              SAATTAISI saadakin, mutta kun en ole ihan varma niin ei vielä uskalla kokeilla...



                              Tuo sikaflexi kävi itsellänikin mielessä. Sitä jäin vielä miettimään tuossa sun ehdotuksessa että miksi moinen vanerikehys, eli eikö tuon elementin voisi ruuvata kiinni noihin korokkeisiin ja sitten vaan suhuuttaa elementin ja kotelon välinen rako umpeen sikaflexillä??
                              No siksi että:

                              1) Saat huomattavasti tukevamman kiinnityksen elementille -> parempi bassotoisto

                              2) Jos joskus vaihdat jostain syystä kaiutinta niin se on helpommin tehtävissä

                              3) Ei ole mitään järkeä pursuttaa sikaflexiä suoraan kaiutinta vasten. Ei voi käyttää reilusti sikaa koska sitä ei saa mennä väärään paikkaan kaiuttimessa.

                              Tee se vanerikehys ja siihen ne senkkaukset niille ruuvin ulokkeille. Sikaa kunnolla väliin ja kehys tukevasti kiinni koteloon. Saat aivan eriluokan kiinnityksen kaiuttimelle -> toisto paranee !!
                              Auto on liikkumaväline.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎