Originally posted by mikae34
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Subbanen pieneen boxiin.
Collapse
X
-
Last edited by TomiK; 20-04-2008, 17:59.
-
-
Originally posted by TomiK View PostTässäpä se ongelma on. Laskureilla saadaan kyllä helposti selville suht hyvä lähtökohta kotelon mitoitukseen, mutta tilanne autossa on ihan toinen. Pelkästään käppyröitä tuijottamalla, ja niitä orjallisesti nodattamalla saadaan aikaiseksi melko varmasti huonompi lopputulos kuin olisi mahdollista. Samalla moni hyvä elementti jää pois vaihtoehdoista, kun se näyttää huonolta tietokoneen ruudulla.Auto on liikkumaväline.
Comment
-
-
Originally posted by alspe View PostAina jää moni hyvä elementti koittelematta koska niitä on niin paljon olemassa. Hertzi varmaan ihan hyvä elementti, mutta ei vieläkään näe sitä herkkänä subwooferina 9 litrassa, edes auton korostuksella.Auto on liikkumaväline.
Comment
-
-
Jotenkin näitä juttuja lukiessa tuntuu, että herkkä elementti tarkoittaa eri ihmisille eri asioita. Vaikka kaiuttimen herkkyys on kyllä varsin yksiselitteinen asia. Kärjistetysti voisi sanoa, että jos 8" elementti vaatii soidakseen autossa jopa 600W RMS vahvistimen, ei herkkyys taida olla kovin korkea.
Aikoinaan kun tuli harrastettua autohifi juttuja, oli tuo 600W RMS todella suuri teho subbareille. Sillä ohjattiin helposti paria 12" tai 15" elementtiä ja äänenpaineet riittivät taatusti kovempaankin käyttöön. Silloin ei ollut tietoakaan nykyisistä digivahvareista ja kukaan ei tarvinnut normaalissa käytössä tuhansien wattien tehoja. Mutta oli käytetyt elementitkin siihen aikaan ihan eri herkkyyksillä, usein ilmoitetut herkkyydet oli 90 - 100 dB/1w/1m välillä.
Nykyään tuntuu olevan tärkeä, että vahvistimesta jopa tuhansia watteja tehoja ja elementtien pitää myös kestää saman verran. Ja isokin elementti pitäisi saada tungettua mahdollisimman pieneen koteloon. Luonnollisesti tästä seuraa, että elementit ovat varsin epäherkkiä eli tarvitsevat paljon tehoa saavuttaakseen saman äänenvoimakkuuden kuin suuremmalla herkkyydellä varustetut elementit.All good things come to those who wait.
Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group
Sound Factory Bar & Nightclub
Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.
Comment
-
-
[QUOTE=Juhis;1089775]Jotenkin näitä juttuja lukiessa tuntuu, että herkkä elementti tarkoittaa eri ihmisille eri asioita. Vaikka kaiuttimen herkkyys on kyllä varsin yksiselitteinen asia. Kärjistetysti voisi sanoa, että jos 8" elementti vaatii soidakseen autossa jopa 600W RMS vahvistimen, ei herkkyys taida olla kovin korkea.
Ei se vaadi soidakseen tuota 600w tehoa, se kuitenkin kestää sen. Se soi hyvin jo esim 150w rms teholla tuossa 9L kotelossa.Auto on liikkumaväline.
Comment
-
-
Originally posted by Juhis View PostMutta oli käytetyt elementitkin siihen aikaan ihan eri herkkyyksillä, usein ilmoitetut herkkyydet oli 90 - 100 dB/1w/1m välillä.G30 520d xDrive
EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91
Comment
-
-
Originally posted by herja View PostTossa sulla on hinta/hupi sitten vähän huonompi kun uusia saa kaupastakin hintaan 79e.
E: Sillehän minäkin yritin kommentoida..BMW F25 xDrive 20d
ex BMW e91 320dA
ex BMW e36 325i
- SAWO CONNECTION - - Normaalisti kännissä ja alasti
Normaalisti peukalo keskellä kämmentä
Comment
-
Comment