Announcement

Collapse
No announcement yet.

Auton vaimentelusta juttua

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Baabylon85
    Bimmer Rookie
    • Feb 2006
    • 177
    • Äänekoski

    Auton vaimentelusta juttua

    Eli siis searchilla vähän asiaa tutkin ja vähän juttua löysin sieltä sun täältä asiasta, mutta vois olla paikallaan kysellä porukalta lisää.

    -Eli ens kesänä ois tarkotus purkaa penkit ja matot pois ja puhallella ruosteet pois sisäpuolelta+paikata mahdolliset läpiruostekohdat maton alta. Tuonne maton alle kävi mielessä työntää jotain äänieristettä ajomelun pienentämiseksi joten minkälaista kannattaa tuossa tapauksessa käyttää?

    -Kannattaisiko paikattuun+hiottuun pohjaan sisäpuolelle käyttää esimerkiksi rosteksia pellin ja äänenvaimennus(matonko?) väliin?

    -Jos suunnittelee vaimentelevansa useita eripaikkoja sekä laajoja pintoja paljon niin minkäslaisia kaikkia tarvikkeita operaatioon ois syytä ostella?

    -Vaihtoehtoja ja mitä minnekkin kannattaa työntää. Vaihtoehtoinahan on ainakin jotkut sprayt(???), raskaat ja painavat bitumimatot ja minkälaista tuo kallis alumiinisen näköinen äänieriste on?

    Aikaistahan näitä vielä on kysellä, mut ois mukava tietää ainakin asiasta tiedostaa ennenkun alkaa väkräämään. Kaikki tieto olis arvokasta asiasta
  • Jaksu
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2004
    • 753
    • Kempele

    #2
    Autosound testaili vaimennusaineta jossain vuoden 2007 numerossa. Paras vaimennusteho saatiin tavallisella halpis bitumilla ja Dynamat xtremellä. Dynamatin puolesta puhuu sen helppo asennettavuus vrt. halpis bitumi. Kannattaa lukasta tuo testi vaikka kirjastossa tai tilata irtonumero Autosoundin verkkosivuilta, ellei satu löytymään omista arkistoista.
    Dynamatin hinnatkin tippui kivasti uuden maahantuojan tullessa peliin mukaan vuoden 2007 lopussa.
    xdrive

    Comment

    • BME316
      Bimmer Fanatic
      • Jan 2007
      • 446

      #3
      Originally posted by Jaksu View Post
      Autosound testaili vaimennusaineta jossain vuoden 2007 numerossa. Paras vaimennusteho saatiin tavallisella halpis bitumilla ja Dynamat xtremellä. Dynamatin puolesta puhuu sen helppo asennettavuus vrt. halpis bitumi. Kannattaa lukasta tuo testi vaikka kirjastossa tai tilata irtonumero Autosoundin verkkosivuilta, ellei satu löytymään omista arkistoista.
      Dynamatin hinnatkin tippui kivasti uuden maahantuojan tullessa peliin mukaan vuoden 2007 lopussa.
      Tähän vielä lisäykseksi että onhan tuo Dynamat paljon kevyempää (paksuus 1,7mm, paino 2,2kg/m2) kuin bitumit (2mm 4,5kg/m2 ja 4mm 7,5kg/m2). Bitumit ei tosiaan maksa teollisuusetolassa paljon mitään, mutta jos kyseessä on kovin isokin vaimennusprojekti, niin miettisin kahteen kertaan kannattaako auton painoa lisätä reilulla sadalla kilolla.

      Comment

      • Baabylon85
        Bimmer Rookie
        • Feb 2006
        • 177
        • Äänekoski

        #4
        juu todennäköisesti oma valinta tuonne maton alle on tuo 2mm bitumiliuska. Tuo bulk pack maksaisi jo ~200e lattian osalta :think

        Onko tuolle dynamatille mitään kilpailijaa? Niin ja laitettu lehti jo tilaukseen ja kiitokset vinkistä

        Niin ja onko vaihtoehdot tosiaan tuo et auton paino lisääntyy reilulla sadalla kilolla vs lompakko kevenee jo pelkän maton osalta 200€. Eihän tuo ylitsepääsemätön hinta tosiaan ole, mut itse oletin halvempia tuotteita jostain syystä

        Comment

        • TJJ
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2003
          • 7591
          • Jyväskylä

          #5
          Originally posted by Baabylon85 View Post
          Onko tuolle dynamatille mitään kilpailijaa?
          E39 528iA

          Comment

          • Miuge
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2007
            • 630
            • Tampere

            #6
            Itse tuli eristettyä oma auto läpikotasin motonetin tuotteilla. Koko lattia etujalkatiloista peräkonttiin asti päällystettiin sillä vahvimmalla bitumimatolla ('NIKE raskasbitumi 40x50cm 4kpl' paketteja), ovipelteihin laitettiin vahvinta eristehuopaa jonka päällä on joku musta nahka tms. Bitumimatto mukautu lattian muotoihin hyvin kuumailmapuhaltimen avulla, toisella puolella matossa on liimapinta.
            Hiljeni kyllä huomattavasti ja on mukavempi ajella pitkää matkaa kun ei rengasmelu yms. tuu sisälle läheskään niin voimakkaana kuin ennen. Mahtasko olla myös positiivinen vaikutus äänentoistoon?
            Webshop - MRT Engineering
            Facebook - MRT Engineering
            Instagram - mrtengineering
            YouTube - miugemrt

            Comment

            • mikae34
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 4989
              • Forssa

              #7
              Nykyään dynamatin hinta on tippunut sen verran alas että neliöhinnassa vibroplastiin nähden on jo sen verran vähän eroa että mikään ei enää puolla vibroplastiin. Olen käyttänyt paljon noita molempia mattoja ja dynamatin asennus on helpompaa kuin vibron. Molemmat kuitenkin helppoja asentaa. Paino molemmissa kohtuullinen, tosin jos on oikeasti kattava vaimennusprojekti niin kyllä noillakin saa painoa helposti sata kiloa lisää.

              Suosittelen dynamatia. Poppikoneet.comissa on hyvä tarjous.
              Auto on liikkumaväline.

              Comment

              • Haggis
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2006
                • 1570
                • Wackyland

                #8
                Kyl tota Vibroblastia saa edellleen halvemmalla kuin Dynamattia. Esim ton Dynamatin door kit maksaa yli 60€ ja saman verran saa Vibroblastia hintaa 40€.

                Dynamatti tuntui vähän ohuemmalta kuin Vibroblast :think. Molemmat yhtä helppoja asentaa.
                Käyttis:Kia Optima TF

                Ex:Bmw e34 525i,Bmw e90 318d,Bmw e46 325Ci,Opel Ascona C

                Comment

                • pyroz
                  BTCF Member
                  • Nov 2002
                  • 6721
                  • PK-seutu

                  #9
                  Kuitenkin jos kyseessä on lattian vaimennus (näin ymmärsin), niin Motonetistä käy hakemassa 2 pakettia NikeSound 4mm bitumia. Muistaakseni 20e / paketti ja vaimennusteho on hyvä.
                  S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                  Comment

                  • mikae34
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2004
                    • 4989
                    • Forssa

                    #10
                    Originally posted by Haggis View Post
                    Kyl tota Vibroblastia saa edellleen halvemmalla kuin Dynamattia. Esim ton Dynamatin door kit maksaa yli 60€ ja saman verran saa Vibroblastia hintaa 40€.

                    Dynamatti tuntui vähän ohuemmalta kuin Vibroblast :think. Molemmat yhtä helppoja asentaa.
                    Miten niin saman verran???. Dynamat door kit maksaa 62,90e ja paketissa on 1,12neliötä. Vibroplast paketti maksaa sen 40e ja siinä on 0,81neliötä. Tästä voi jokainen laskea hinta eron, ei ole paljoa. Ei mitään järkeä ostaa vibroplastia jos saa muutaman euron neliö halvemmalla. Sitten jos mennään dynamat bulk packiin niin hinta neliötä kohden vain pienenee ja on 53e / neliö. Tässä vaiheessa ei käytännössä eroa enää edes ole vibroplastiin.

                    Aikuisten oikeasti jos on vain tiedossa edes vähän isompi vaimennusprojekti niin ei todellakaan kannata tuhlata rahojaan enää vibroplastiin nykyisillä dynamatin hinnoilla.

                    On se vibroplastikin hyvää, sillä olen itsekin vaimentanut autoani mutta jos sen tekisin nyt niin valintani olisi ilman muuta dynamat. Harmittaa niin pirusti kun ehdin tehdä vaimennukset ennen dynamatin hinnanmuutoksia.
                    Last edited by mikae34; 20-01-2008, 23:59.
                    Auto on liikkumaväline.

                    Comment

                    • BME316
                      Bimmer Fanatic
                      • Jan 2007
                      • 446

                      #11
                      Jos pelkästään vaimennat lattian, niin laittaisin huoletta 4mm bitumia. Ei sitä painoa niin paljon lisää tule. 4mm bitumikin taipuu yllättävän hyvin, kun lämmittää kuumailmapuhaltimella tarpeeksi. Työvaiheessa suosittelen käyttämään hanskoja, saattaa muuten olla kädet rakoilla Neliöhinta tuolle 4mm bitumille täällä päin etolassa oli alle 20e.

                      Comment

                      • Baabylon85
                        Bimmer Rookie
                        • Feb 2006
                        • 177
                        • Äänekoski

                        #12
                        Juu, tällä haavaa mietiskelin et jos tosiaan lattiaosion tekis ainakin pääosin sit sillä bitumilla, sit ostas tuota dynamattia/vibroplastia pienen paketin vaikeampiin ja kaareviin paikkoihin mitkä olis vaikeampi toteuttaa bitumilla.

                        Tosiaan projektina nyt ensisijaisesti lattia ja ehkä pyöränkaaret jne yleisimmät. Sit jos innostutaan touhusta niin sama kai ne ovet ja muutkin on vaimentaa.

                        Vaikuttais vähän ettei oo tulossa halpa hiljennysprojekti kun perjantaina kyselin ovitiivisteitä niin 170e oli jo pelkät etuovien tiivisteet..

                        Comment

                        • BME316
                          Bimmer Fanatic
                          • Jan 2007
                          • 446

                          #13
                          Originally posted by Baabylon85 View Post
                          Juu, tällä haavaa mietiskelin et jos tosiaan lattiaosion tekis ainakin pääosin sit sillä bitumilla, sit ostas tuota dynamattia/vibroplastia pienen paketin vaikeampiin ja kaareviin paikkoihin mitkä olis vaikeampi toteuttaa bitumilla.

                          Tosiaan projektina nyt ensisijaisesti lattia ja ehkä pyöränkaaret jne yleisimmät. Sit jos innostutaan touhusta niin sama kai ne ovet ja muutkin on vaimentaa.

                          Vaikuttais vähän ettei oo tulossa halpa hiljennysprojekti kun perjantaina kyselin ovitiivisteitä niin 170e oli jo pelkät etuovien tiivisteet..
                          Väitän että 2mm bitumi taipuu paremmin hankaliin paikkoihin kuin dynamat. Kaarevuus ei ole ollenkaan ongelma bitumille, kokeile ja hanki sitten vasta dynamattia jos tarvitset.

                          Comment

                          • jazma
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2003
                            • 1115
                            • Oulu

                            #14
                            Tuli eilen varsin laskeskeltua noita Dynamat Xtremen ja Vibroplastin hintoja.
                            Paketti Vibroplastia: 450x300 mm X 6 = 0,81 neliötä, hinta 39 euroa
                            Dynamat Xtreme: 457x812 mm = 0,371 neliötä, hinta 22 euroa. Kahden paketin hinta 44 euroa ja saapi 0,742 neliötä.

                            Aika pieni ero hinnoissa ja pinta-aloissa. Täytyy melkein kallistua seuraavaksi Dynamatin puoleen..Varsinkin jos Dynamat on helpompaa käsitellä kuin Vibroplast. Tosin eipä se Vibroplastin käyttökään mitenkään huonoa ole. :think
                            Last edited by jazma; 21-01-2008, 15:24.
                            e30 318i

                            Comment

                            • Takalo_kari
                              BTCF Member
                              • Mar 2007
                              • 1359
                              • tku

                              #15
                              Itse ostin motonetista 10mm paksua äänieristemattoa jossa on itsessään liimapinta, matto ei paina paljoa mutta vaimensi tehokkaasti.
                              Laitoin mattoa jokaisen oven sisälle ja takapenkin selkänojan taakse pyöränkaariin, lisäksi siirsin selkänojan äänieristematon kontin pohjalle ja otin hattuhyllyn äänieristematon pois, jotta saan paremmin basson tulemaan kabiinin puolelle.

                              Auto hiljeni huomattavasti pelkillä ovien "tapetoimisella" ja noiden pyöränkaarien eristys poisti todella ison osan rengasmelua.
                              Eikä ollut kallistakaan lystiä. 50x50cm matto maksoi jotain 12€ ja yhdellä matolla päälystin 3 ovea. kaiken kaikkiaan neljään oveen ja pyöränkaaret vaativat n. puolitoista palaa mattoa, eli koko operaatio tuli kustantamaan vaan 24e, ja eron voi huomata.
                              Ihan itte kirjotin ylläolevan. Tekstissä olevat faktat saattavat olla kuitenkin fiktiota, tai vain ihan yksinkertaisesti vääriä.
                              -On suositeltavaa suositella faktan tarkastusta.
                              Kiitos ajastasi? :think

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎