Lisäakku hifeille E36

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Takalo_kari
    BTCF Member
    • Mar 2007
    • 1359
    • tku

    Lisäakku hifeille E36

    Vakio akku ei enää riitä konkkienkaan kanssa tuottamaan tarpeeksi virtaa hifeille, auton ollessa sammuksissa, joten hommasin toisen akun joka olisi tarkoitus laittaa takaluukkuun.

    Eli ensinnäkin pari kysymystä:

    1. Riittääkö 10mm2 ja 16mm2 virtakaapelit akulta eteen matkaa kuitenkin n.7m. (siis 2kpl plus johtoja.)

    Maadoituksen ajattelin laittaa suoraan auton runkoon (varmaan 16mm2 riittää?), näin tehtaalla ainakin tehty vakio-akun kytkentä.

    2. Onko jotain erityistä mitä pitäisi ottaa huomioon asennuksessa, laturin tai jonkun muun suhteen?

    Auto on E36 sedan vm94.
    Last edited by Takalo_kari; 21-01-2008, 23:10.
    Ihan itte kirjotin ylläolevan. Tekstissä olevat faktat saattavat olla kuitenkin fiktiota, tai vain ihan yksinkertaisesti vääriä.
    -On suositeltavaa suositella faktan tarkastusta.
    Kiitos ajastasi? :think
  • -Janetski-
    Bimmer Rookie
    • Nov 2007
    • 72

    #2
    Ookko varma ettei vakio akku ole vaan niin vanha ja väsyny ettei virta riitä:think
    I <3 my M-sport

    Comment

    • jumbo
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2005
      • 6603
      • Lappeenranta

      #3
      Minkäslainen laitteisto siulla on kun niin vie virtaa? Helpompi tapa olisi varmasti laittaa optiman yellow-top tai muu hifikäyttöön tarkoitettu akku.
      M550d

      Comment

      • Rockford
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 8028
        • Pinsiö

        #4
        Usein järeämmissäkin kokoonpanoissa on riittänyt mainiosti 1kpl Optima Yellow Toppeja, sekä lisäksi konkka tai konkkia oman maun mukaan faradeista riippuen. Täysin Pro-hi-fi-ja painevehkeet asia erikseen.
        -Dodge Charger -73
        -Mercedes-Benz GLK
        -VW Transporter

        Comment

        • henri
          BTCF Member
          • Aug 2002
          • 5752
          • Kiuruvesi/Iisalmi

          #5
          Mites muuten jos laittaa 2 akkua autoon, toinen vaan pelkästään käynnistykseen ja toinen akku hifit/eber?

          (onko merkillä,tyypillä, mallilla, ampeerituntimäärällä kovin suurta merkitystä), että toimivat hyvin yhdessä...Eli pitäisikö akut olla ns. mahdollisimman lähellä toisiaan kaikin puolin?
          Nykyään E46 330Cd M-Sport II -03
          Ex. E30 320i 2d GTS -88


          E46 330Cd (projekti V.2)


          ----------------------------

          Comment

          • pyroz
            BTCF Member
            • Nov 2002
            • 6780
            • PK-seutu

            #6
            Originally posted by Aksuli89 View Post
            Vakio akku ei enää riitä konkkienkaan kanssa tuottamaan tarpeeksi virtaa hifeille, auton ollessa sammuksissa, joten hommasin toisen akun joka olisi tarkoitus laittaa takaluukkuun.

            Eli ensinnäkin pari kysymystä:

            1. Riittääkö 10mm2 ja 16mm2 virtakaapelit akulta eteen matkaa kuitenkin n.7m. (siis 2kpl plus johtoja.)

            Maadoituksen ajattelin laittaa suoraan auton runkoon (varmaan 16mm2 riittää?), näin tehtaalla ainakin tehty vakio-akun kytkentä.

            2. Onko jotain erityistä mitä pitäisi ottaa huomioon asennuksessa, laturin tai jonkun muun suhteen?

            Auto on E36 sedan vm94.
            Auton vakioakku on siis edessä? Jos vedät sieltä toiselle akulle konttiin kaapelia niin laittaisin 50mm2. ja maadotus yhtä paksua kun plussakin. Onhan laturi tarpeeksi järeä (isompi 140A malli), että se jaksaa ladata kahta akkua?

            Muista myös erottaa akut toisistaan niin että paikallaan soittaminen ei tyhjennä starttiakkua ja akut eivät myöskään pääse syömään toisiaan tyhjäksi (tästä juttua viimeaikoina toisessa topikissa).
            S65, S85, H1, N63TU, IB1

            Comment

            • Bmw Dreamer
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2004
              • 2762
              • Kouvola

              #7
              Originally posted by henri View Post
              Mites muuten jos laittaa 2 akkua autoon, toinen vaan pelkästään käynnistykseen ja toinen akku hifit/eber?

              (onko merkillä,tyypillä, mallilla, ampeerituntimäärällä kovin suurta merkitystä), että toimivat hyvin yhdessä...Eli pitäisikö akut olla ns. mahdollisimman lähellä toisiaan kaikin puolin?
              No noinhan se kannattaa tehdä, silloin voi rauhassa humputtaa akun tyhjäksi parkissa, ja kattoo toisten ilmeitä kun starttaa auton, vaikka akku juuri loppui...

              Jos akut on kokoajan kytketty toisiinsa, silloin ne tulisi olla mahdollisimman samankaltaiset kaikinpuolin, etteivät tyhjennä toisiaan, silloin ei ole kellään kivaa, ja silloinhan tätä "tyhjäksi popitusta" ei kannata harrastaa, silloin starttiakkukin tyhjä.

              Mutta kun erottaa ne toisistaan, juuri kuin Pyrozkin tuossa totesi, niin akut eivät välttämättä tarvii olla täysin samanlaisia, koska silloin ne ei ole kytketty toisiinsa, kun niitä ei ladata, tällöin eivät pääse tyhjentämään toisiaan.

              50mm²:llä johdolla ne toki voi yhdistää toisiinsa, mutta taitaa mennä vähän turhaksi (imo), jossei sitten hommaa jotain todella järeää relettä niiden välille? :think

              Itsellä taisi jokunen vuosi sitten olla ihan vaan 6mm² kaapeli taakse, 40A rele ja 30A sulakkeet (kummassakin akun päässä!). Latausvirta kuitenkin oli siis maksimissaan sen 30A Lisäakulle, mikä on latausvirtana aika paljon, tokihan se järjestelmä ottaa sitä virtaa etuakultakin silloin paremmin, kun virtalinja taakse vedetään kunnolla!

              Tietysti jos vedetään Pyrozin linjalla, paksulla piuhalla (ihan miltä itestä tuntuu, mun mielestä 20mm² on riittävä), sitten rele tai releet, että saadaan ampeereja menemään taaksekin etuakulta, ja sulakkeet sen mukaan, ettei polta releistä kärkiä. Esim 4 kpl 40A "lisävalo"releitä rinnan, jokaiselle 30A sulake, sitte ne yhdistyy siitä, ja taakse joku 150A sulake. Eiköhän se 120A aika pitkälle riitä jo, ne varsinaiset poppilaitteiston virrantarpeet tulee kuitenkin se taka-akku aika pitkälti täyttämään, ja tuo kytkentä jo antaa virtaakin vaikka ei taka-akku olisi kunnossakaan enään...
              BMW 520d Touring '06 314tkm
              BMW 530D Touring '99 552tkm
              BMW 320da Touring '02 427tkm
              Volvo V70 D5 '02
              Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
              Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
              Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

              Case IH 5140 Maxxum

              Comment

              • Takalo_kari
                BTCF Member
                • Mar 2007
                • 1359
                • tku

                #8
                Originally posted by jumbo View Post
                Minkäslainen laitteisto siulla on kun niin vie virtaa? Helpompi tapa olisi varmasti laittaa optiman yellow-top tai muu hifikäyttöön tarkoitettu akku.

                Kontissa JBL Power Series p1222 12" (äänenpaine subiksi haukuttu) sitä tahditetaan DLS 600w RMS monovahvistimella.
                Hattyllyltä löytyy 2kpl 6x9 3-tie setti mallia järeä, sitä lykkii Pro Audion 2x100w RMS vahvistin.
                Lisäksi tuolta hattuhyllyltä löytyy 2" lisädiskantit joita ruokitaan soittimen omasta vahvistimesta.
                Edestä löytyy Audio Designin viis-varttinen erkkasarja joka pyörii JBL:n 2-kanavaisella pikkuvahvarilla

                Ja kontissa on vielä Toxic:in faradin konkka sekä Shark:in 1.5 faradinen konkka.

                Tehot on jo yhteensä n. 900w RMS (eli jatkuvaa virtaa menee läpi n.75 Amppeeria, ja piikki-virta on varmasti todella paljon.
                Ihan itte kirjotin ylläolevan. Tekstissä olevat faktat saattavat olla kuitenkin fiktiota, tai vain ihan yksinkertaisesti vääriä.
                -On suositeltavaa suositella faktan tarkastusta.
                Kiitos ajastasi? :think

                Comment

                • jumbo
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2005
                  • 6603
                  • Lappeenranta

                  #9
                  Kyllä noihin riittää jo ihan normaali akkukin, riippuen siitä miten kauan/kovaa auto sammuksissa kuunnellaan..
                  M550d

                  Comment

                  • Takalo_kari
                    BTCF Member
                    • Mar 2007
                    • 1359
                    • tku

                    #10
                    Originally posted by Bmw Dreamer View Post
                    No noinhan se kannattaa tehdä, silloin voi rauhassa humputtaa akun tyhjäksi parkissa, ja kattoo toisten ilmeitä kun starttaa auton, vaikka akku juuri loppui...

                    Jos akut on kokoajan kytketty toisiinsa, silloin ne tulisi olla mahdollisimman samankaltaiset kaikinpuolin, etteivät tyhjennä toisiaan, silloin ei ole kellään kivaa, ja silloinhan tätä "tyhjäksi popitusta" ei kannata harrastaa, silloin starttiakkukin tyhjä.

                    Mutta kun erottaa ne toisistaan, juuri kuin Pyrozkin tuossa totesi, niin akut eivät välttämättä tarvii olla täysin samanlaisia, koska silloin ne ei ole kytketty toisiinsa, kun niitä ei ladata, tällöin eivät pääse tyhjentämään toisiaan.

                    50mm²:llä johdolla ne toki voi yhdistää toisiinsa, mutta taitaa mennä vähän turhaksi (imo), jossei sitten hommaa jotain todella järeää relettä niiden välille? :think

                    Itsellä taisi jokunen vuosi sitten olla ihan vaan 6mm² kaapeli taakse, 40A rele ja 30A sulakkeet (kummassakin akun päässä!). Latausvirta kuitenkin oli siis maksimissaan sen 30A Lisäakulle, mikä on latausvirtana aika paljon, tokihan se järjestelmä ottaa sitä virtaa etuakultakin silloin paremmin, kun virtalinja taakse vedetään kunnolla!

                    Tietysti jos vedetään Pyrozin linjalla, paksulla piuhalla (ihan miltä itestä tuntuu, mun mielestä 20mm² on riittävä), sitten rele tai releet, että saadaan ampeereja menemään taaksekin etuakulta, ja sulakkeet sen mukaan, ettei polta releistä kärkiä. Esim 4 kpl 40A "lisävalo"releitä rinnan, jokaiselle 30A sulake, sitte ne yhdistyy siitä, ja taakse joku 150A sulake. Eiköhän se 120A aika pitkälle riitä jo, ne varsinaiset poppilaitteiston virrantarpeet tulee kuitenkin se taka-akku aika pitkälti täyttämään, ja tuo kytkentä jo antaa virtaakin vaikka ei taka-akku olisi kunnossakaan enään...


                    Meikä kanssa funteeras tota rele hommaa, on nytten pää-akulta konttiin 100A katkaisia mitä olen käyttänyt aina kun olen "muunnellut" kontissa asennuksia (about kerran kahdessa viikossa siis ) hyvin se on kestänyt vaikka on ladannut konkatkin samalla, ajattelin että siihen väliin voisi laittaa vielä releen, jolla saisin lisä-akun ns. "hupi-akuksi" vois sitten vinguttaa vehkeitään ihan rauhassa parkkiksella kuten " BMW Dreamer " totesi.
                    kytken releen vain niin että kärjet vetää (liittää akun kiinni) kun auto on käynnissä, sitten laitan vielä napin kabiinin puolelle mistä saan estettyä kytkennän, koska jos kierrän avaimesta start asentoon, niin akku kytkeytyy samalla mukaan ja jos se on tyhjä niin saataa toisen akun startin pyöittäminen vaikeutua, koska se alkaa tasaamaan virtaa toisen akun kanssa.
                    Napilla saisi sen estettyä, normaalistihan nappiin ei tarvitse koskea, ongelmaahan ei sillon ole jos akku ei ole tyhjä, mutta tuo on hyvä "varotoimenpide". olishan se nyt noloa jos "parkkihallipopituksen" loppuhuipentumana olisi romun työntö.

                    BTW. toi on pirun hyvä huomio, että johdon molempiin päihin sulakkeet! edessä on molempien plus-kaapelien päässä sulakkeet. ( 10mm2 kaapelilla 40A ja 16mm2 kaapelilla 60A sulake.) takana akkujen ja vahvistimien plus-johdot menevät kaikki jakorasiaan, josta lähtee 16mm2 kaapeli lisä-akulle (jakorasiasta lähtee myös 6mm2 kaapeli konkille ja 2kpl 16mm2 kaapeleita vahvareille. luulisi ton yhden 16mm2 kaapelin riittävän jakorasiasta akulle, kun ei sillä ole pituuttakaan kun n.1.5m
                    Last edited by Takalo_kari; 22-01-2008, 17:27.
                    Ihan itte kirjotin ylläolevan. Tekstissä olevat faktat saattavat olla kuitenkin fiktiota, tai vain ihan yksinkertaisesti vääriä.
                    -On suositeltavaa suositella faktan tarkastusta.
                    Kiitos ajastasi? :think

                    Comment

                    • Takalo_kari
                      BTCF Member
                      • Mar 2007
                      • 1359
                      • tku

                      #11
                      mistäs ootte noita releitä ostanut? ja millaisia, tarttis varmaan kestää n.150A virtaa??? tulee varmaan kallista touhua? :think
                      Ihan itte kirjotin ylläolevan. Tekstissä olevat faktat saattavat olla kuitenkin fiktiota, tai vain ihan yksinkertaisesti vääriä.
                      -On suositeltavaa suositella faktan tarkastusta.
                      Kiitos ajastasi? :think

                      Comment

                      • Bmw Dreamer
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2004
                        • 2762
                        • Kouvola

                        #12
                        Mun mielestä halvimmaksi tulee, kun ostaa riittävän monta normaalia auton releitä, vastaavia kuin lisävalojen asennuksessa. Ne kestää 30-40A virtaa, niitä jos 5 laittaa, niin luulis virrankeston riittävän...

                        Ja ite vetäisin releen käämille virran laturilta, merkkivalon nastasta. Tällöin Startattessa akut olisi vielä erillään, vasta kun laturi alkaa lataa, se yhdistäisi akut. Toki tässä ei pääse käyttämään talvella kahden akun tuomaa käynnistysapua hyväksi, paitsi lisäkytkimellä...

                        Tossa nyt "yksinkertainen" piirros, kuinka mä asian toteuttaisin... Releiden käämien vuorovaikutus kärkiin yhdistetty hienosti yhteen katkoviivaan (sininen)... Releiden ja sulakkeiden ja johtojen kokoja voi tietysti oman maun mukaan passailla itelle sopivaksi...
                        Ei oo vaa omassa autossa nyt tarvetta sille lisäakulle, Pakussa olis...

                        edit: niin, ja jos joltain meni ohi nuo 4 sulaketta jokaiselle releelle omansa tuossa alussa, niin tällä haetaan sitä, että jokaisen releen kärki saa vaan kestämänsä virran verran virtaa, jos menee yli, niin sulake palaa. (Onkos tämä nyt virranjakokytkentä sitten )

                        edit2: Prkl, kuvasta puuttu sulake akulta konkalle...(saa ite päättää koon taas kerran ) Johtuneeko kellonajasta, en tiiä...
                        Attached Files
                        Last edited by Bmw Dreamer; 23-01-2008, 03:16. Reason: lisäys
                        BMW 520d Touring '06 314tkm
                        BMW 530D Touring '99 552tkm
                        BMW 320da Touring '02 427tkm
                        Volvo V70 D5 '02
                        Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
                        Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
                        Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

                        Case IH 5140 Maxxum

                        Comment

                        • Juhku666
                          Bimmer Rookie
                          • Aug 2007
                          • 88

                          #13
                          Editoitu tyhjäksi
                          Last edited by Juhku666; 23-01-2008, 10:16. Reason: Sorry, väärinkäsitys
                          Se mikä ei tapa sattuu ihan v*tusti

                          Comment

                          Working...
                          X