e39 -00 business-systeemin vahvistin+cd-boksi piuha??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ex-VAG
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2004
    • 408
    • Tampere

    e39 -00 business-systeemin vahvistin+cd-boksi piuha??

    Onko kukaan selvittänyt minkä tasoisena alkuperäiseltä soittimelta tulee signaalin alkup. vahvistimelle (sijaitsee siis peräluukussa vasemalla). Kyseessä ei ole mikään DSP-järjestelmä.

    Tarkoituksena olisi ryöstää subbaripäätteelle signaali. Vaihtoehtoina olisi vahvistimen jälkeen signaalimuuntimella (high level -> low level). Tai suoraan, jos mahdollista ennen vahvistinta low leveli (RCA).

    Lisäksi, mistähän löytyisi vahvistimen kytkentäkaavio, ettei tarvitsisi turhaan ruveta piuhoja katkomaan?

    Jos autossa on CD-boksille valmis johdotus, pitäisikö piuhan näkyä jossain siellä vahvistimen lähellä, vai pitääkö purkaa verhoiluja enemmänkin?
  • ex-VAG
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2004
    • 408
    • Tampere

    #2
    Eikö kukaan ole liittänyt alkuperäiseen systeeminn subbaria?
    Kuuntelin tossa noita orkkis "hifejä", ja mun mielestä ne ovikaiuttimet toimii ihan hyvin mideinä (kun ei kisoihin olla menossa). Subbari vaan puuttuu.

    Jos joltain löytyis varapyörakoteloon sopivaa koteloa, voisin olla kiinnostunut. Siis vain kotelo puuttuu...

    Comment

    • janne k
      Newbiemmer
      • Apr 2003
      • 16
      • Lahti

      #3
      Samansuuntainen projekti on ollut mielessä meikäläiselläkin. Tarkoituksena on ollut skooppailla nuo signaalitasot, mutta eipä ole vielä saanut aikaiseksi :oops: Ehkä tässä joku kaunis päivä sais sen verran aikaiseksi...

      Muistaakseni ainakin ilman DSP:tä olevalle systeemille löytyy jonkinlaisia kytkentäkaavioita www.bmwtips.com sivustolta. (jostain syystä en kyllä nyt pääse koko sivustolle)

      Tuosta vaihtajan piuhasta en osaa tarkkaan sanoa kun omassani ei sellaista alunperin ollut. uskoisin kuitenkin että ei se kovin syvällä piilossa ole jos siellä sellainen on. Sinne samaan nurkkaan sen vahvistimen kanssa sen jokatapauksessa pitäisi tulla. Jenkkimalleissa piuha on käsittääkseni vakiona, mutta harvemmin eurooppaan myydyissä autoissa on kaapelointia jos ei ole boksiakaan. (paitsi jos joku on matkan varrella napannut boksin parempaan talteen)

      -Janne

      Comment

      • ex-VAG
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2004
        • 408
        • Tampere

        #4
        no nyt se bmwtips.com toimii taas. Löysin sieltä tämmöisen kommentin, eli vahvistin pitäsi toimia myös matalasignaalitasoisena suoraan orkkis-soittimelta.

        Can I add aftermarket amplifier(s) to the stock head unit?

        Yes. The stock head unit provides 4V pre-amp level outputs and interfaces well to most aftermarket amplifiers. A wiring diagram of how to do so can befound here: http://209.24.95.253/bmwsite/bmwmain.htm


        Tuo linkki ei vaan toiminut. Onko kenelläkään tietoa, lähinnä alkuperäisen vahvistimen (ei DSP) päässä olevista piuhoista? Mistä voi ryöstää subbaripäätteelle signaalin? Herätekin sieltä varmaan löytyy...

        Comment

        • ex-VAG
          Bimmer Fanatic
          • Aug 2004
          • 408
          • Tampere

          #5
          Täältä näyttäisi löytyvän ratkaisu tähän juttuun:

          Comment

          • ex-VAG
            Bimmer Fanatic
            • Aug 2004
            • 408
            • Tampere

            #6
            Tää menee jo vähän yksin höpöttelyksi, mutta onko se siis tuo 26 pinninen liitin, josta subbarille voidaan ryöstää esim nämä piuhat?:

            1 Brown/Orange Head Unit Right Rear Output (-)
            2 Blue/Black Head Unit Right Rear Output (+)
            3 Yellow/Black Head Unit Left Rear Output (+)
            4 Brown/Orange Head Unit Left Rear Output (-)

            ja näistä tehdään suoraan rinnakkaiset RCA:t?

            ja 12 pinnisestä tämä herätteeksi:
            11 White Remote Turn On Lead

            Autossa on alkuperäinen vahvistin, jonka meinasin säilyttää (ainakin vielä). Kaveriksi tulee vain yksi monosubbaripääte.

            Comment

            • TJJ
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2003
              • 7591
              • Jyväskylä

              #7
              Koska nuo signaalit ovat balansoituja niin niiden miinusjohtoa ei saisi kytkeä maahan eli sinun pitäisi löytää päätevahvistin jossa on balansoidut sisäänmenot tai hankkia joku balansoitu->RCA sovitin.

              Minulla subbari toimi aika hyvin kun otin signaalin takakanavien lähdöistä ja kytkin sen subbarin päätevahvistimen kaiutintasoiseen sisäänmenoon.

              Mutta nyt minulla on käytössä Audiocontrol EQX ja siihen menee balansoitu signaali soittimesta tulevista etukanavien johdoista ja lähdöt sitten menee takaisin alkuperäiselle vahvistimelle ja subbarin vahvistimelle eli EQX on nyt välissä ennen alkuperäistä vahvistinta. Lähdöt tuossa tosin on balansoimattomat mutta eipä se näytä aiheuttavan ongelmia. Herätteenä toimii alkuperäisen vahvistimen herätejännite.
              En nyt kirjoita tähän pinnien numeroita koska niissä oli ristiriitoja ja muistaakseni ainakin tuon aikaisemman viestisi linkissä oli numeroinnissa (tai värikoodeissa) jotain pielessä.

              Tuo alkuperäinen vahvistin tekisi tietty mieli korvata mutta sepä onkin hankala juttu koska siinä on aktiivisuotimet ja erilliset pääteasteet joka kaiuttimelle eli koko kaiutinsysteemi pitäisi rakentaa uudestaan passiivisilla suotimilla... Kyseessä siis BMW Hifi-järjestelmä, 10-kaiutinta, ei DSP.
              E39 528iA

              Comment

              • ex-VAG
                Bimmer Fanatic
                • Aug 2004
                • 408
                • Tampere

                #8
                Kiitti vinkistä, olisin varmaan jo ensi viikonloppuna ruvennut väsäämään sitä suoraa RCA-liitäntää.

                Eli siis tarvitsen balansoitu -> RCA sovittimen. Tuleeko mieleen valmistajaa tai jälleenmyyjää josta semmoisen voisi löytää? En nyt ihan just googlella löytäny...

                Mulla jäi vanhasta asennuksesta ihan "riittävä" JBL GTI subbaripääte joten sitä meinasin vieläkin käyttää. Päätteessä ei ole mitää hi-level inputteja. Voi olla kylläkin että tuo hi-level -> low-level muunnin on teknisesti huomattavasti helpompi toteuttaa. Ja löytynee paremmin myös hyllystä (ja hinta...). Mitenkäs se muunnin vaikuttaa muuten alkuperäisen päätteen kuormaan? Tipahtaako impedanssi liikaa (vai ollenkaan) ja polttaa koko purkin? Ei näistä orkkis päätteistä koskaan tiedä...

                Comment

                • TJJ
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2003
                  • 7591
                  • Jyväskylä

                  #9
                  Originally posted by ex-VAG
                  Kiitti vinkistä, olisin varmaan jo ensi viikonloppuna ruvennut väsäämään sitä suoraa RCA-liitäntää.

                  Eli siis tarvitsen balansoitu -> RCA sovittimen. Tuleeko mieleen valmistajaa tai jälleenmyyjää josta semmoisen voisi löytää? En nyt ihan just googlella löytäny...

                  Mulla jäi vanhasta asennuksesta ihan "riittävä" JBL GTI subbaripääte joten sitä meinasin vieläkin käyttää. Päätteessä ei ole mitää hi-level inputteja. Voi olla kylläkin että tuo hi-level -> low-level muunnin on teknisesti huomattavasti helpompi toteuttaa. Ja löytynee paremmin myös hyllystä (ja hinta...). Mitenkäs se muunnin vaikuttaa muuten alkuperäisen päätteen kuormaan? Tipahtaako impedanssi liikaa (vai ollenkaan) ja polttaa koko purkin? Ei näistä orkkis päätteistä koskaan tiedä...
                  Luultavasti tuo suora RCA-kytkentäkin toimisi jos et jaa signaalia vaan katkaiset piuhat ja vedät ne subbarin päätteelle. Yleensä päätteissä ei RCA:n maa kuitenkaan ole suoraa yhteydessä auton maahan. Mutta jos/kun tarkoitus oli haaroittaa signaalijohto niin sitten voi tuolla ongelmia.

                  Audiocontrolin sivuilta löytyy muutama sovitinlaite mutta taitaa olla liian kalliita ja liikaa ominaisuuksia tuohon. Siis nuo Matrix ja Overdrive nimiset laitteet. Luulisi muillakin valmistajilla olevan vastaavia, line driver sanalla kun hakee. http://www.audiocontrol.com/caraudio.htm

                  Ei tuollaisen hi-low-level-muuntimen pahemmin pitäisi kuormittaa, ei niissä siis ole sisällä 4 ohm vastusta suoraa kaiutinlinjoihin tulevien johtojen välissä. Ainoa ongelma oikeastaan on se kun alkuperäinen pääte ylikuormittuu bassoilla niin sitten se sama ääni tulee subbarista ja kuulostaa kuin tehot lopuisi siitäkin. Mutta säätämällä tasot oikein (eli subbari tarpeeksi kovalle etkä laita soittimen bassosäätimiä täysille) niin ei tuota ongelmaa pitäisi tulla. Joten tuolla systeemillä kannattaisi kokeilla.

                  Minulla subbari on kiinni takapenkin selkänojan suksiaukossa freeair-asennuksena. Toimii tosi hyvin tiettyyn rajaan asti, mutta koska peräkontti on muuten tiivis, niin nyt sitten rengasmelu kuuluu bassokartion läpi...
                  E39 528iA

                  Comment

                  • JuhaK
                    BTCF Member
                    • Jun 2004
                    • 221
                    • Etelä-Suomi

                    #10
                    mulla on kylläkin autossa lisänä se DSP...mutta mä otin kylmästi sieltä takakontin subbareilta yhdestä johdosta ryöstämällä signaalin vahvistimen liittimeen, nyt en muista oliko HI- vai LOW liitäntä, kuitenkin se toinen, eli ei RCA liitäntä.

                    mulla ei mitään kauheaa kokemusta ole eikä mitään niin tarkkaa kuuloa...mutta tulos riittää mulle ja hyvin se tuntuu sillastettuna jytisemään 12 tuumainen Jenssenin elementti
                    850--voimaa kuin Veturissa

                    Comment

                    • ex-VAG
                      Bimmer Fanatic
                      • Aug 2004
                      • 408
                      • Tampere

                      #11
                      Okei nyt kun se vahvistimen kytkentä selvis, niin jatketaan tätä vielä CD-vaihtajan piuhalla...

                      Eli olen laittamassa Alpinen MP3-vaihtajaa (CHA-s634) tuohon orkkis soittimeen kiinni. Soundgaten-adapteri on jo tulollaan jenkeistä, mutta mitä piuhoja sinne vielä tarvitaan, sen pitkän (soittimen ja boksin välisen) piuhan lisäksi?

                      tässä vaihtoehdot ETK:sta:


                      Eli mitä nämä on?
                      Varmasti virtaakin tarvitaan boksille, mutta siellä näyttäsi olevan kaksi eri pituuttakin tuolle 2-vaihtoehdolle, ja yleensäkin miksi sinne tarvitaan signaalipiuhan lisäksi vielä kaksi eri piuhaa?:
                      01 CONNECTION CABLE CD-CHANGER 4210MM 1 09/2000 65128360754 $27.00
                      02 CONNECTION CABLE CD-CHANGER 1570MM 1 65128372863 $19.44
                      02 CONNECTION CABLE CD-CHANGER 550MM 1 09/2001 65128364756 $18.12
                      03 CONNECTION CABLE CD-CHANGER 1 09/2001 65128360756 $18.12

                      Auto on kaiketi valmistettu 9/99...

                      Comment

                      • ex-VAG
                        Bimmer Fanatic
                        • Aug 2004
                        • 408
                        • Tampere

                        #12
                        noh, löytyykö tietoa niistä piuhoista...?

                        Comment

                        • TJJ
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2003
                          • 7591
                          • Jyväskylä

                          #13
                          Originally posted by ex-VAG
                          noh, löytyykö tietoa niistä piuhoista...?
                          Löytyy. Tarvitaan kaksi kaapelia, tuo pitkä joka menee soittimelle ja "power supply cable" = kaapeli jonka toiset päät tulee maahan, +12 ja IBus-väylään (muut löytyy vahvistimelta mutta maa kytketään takavalon taakse auton runkoon) ja toinen pää CD-vaihtajalle. Tuo on aika lyhyt kaapeli. Sitä ei tuossa sinun linkin kuvassa ole näkyvissä. Nuo muut kaapelit taidetaan tarvita vain jos autossa on navigaatiolaite ja/tai DSP ja silloin taas ei tuota pitkää tarvita.
                          Virtakaapelin tilausnumero voisi olla 61 12 9 405 522 mutta en ole tästä varma, tuo kuitenkin on ainoa virtakaapeli joka kuuluu BMW:n CD-vaihtajan asennuspakettiin mutta varmista asia ennen tilaamista..
                          E39 528iA

                          Comment

                          • ex-VAG
                            Bimmer Fanatic
                            • Aug 2004
                            • 408
                            • Tampere

                            #14
                            Tuota virtakaapelia ei ole vielä löytynyt... Ei näytä olevan myöskään ETK:ssa (eikös siellä pitäsi olla kaikki). Tässä mun tapauksessa se kaapeli tarvitaan vaan Soundgaten signaalimuuntimelle (Alpinen MP3-boksiin menee vain Ai-net piuha), mutta siinä muuntimessa oleva liitin on tarkoitettu BMW:n alkuperäiselle virtapiuhalle (3-pinninen, joista 1. piuhan pitäsi olla ruskea), kuvassa siis tuo pikkuliitin.

                            Eli siis kyseinen piuha löytyy varaosana (vai voisko se olla vaan hyvin jemmatuna autossa)?? Kun tilasin nuo asennusosat, niin eivät kovin äkkiä löytäneet sielläkään sitä virtapiuhaa, joten se jäi sitten ekalla kertaa tilaamatta. Meinasin ensin kattoa olisko tuon signaalimuuntimen mukana tullut kyseistä piuhaa, mutta eipä tullut...

                            Kaikki muut onkin jo kasassa:
                            - BMW boksin kiinnitysraudat
                            - BMW verhoilu boksin päälle
                            - Soundgaten adapteri ABMW35 V5
                            - Alpinen Ai-net -> M-bus adapteri KCA-130B
                            - BMW boksin piuha
                            - Alpinen vaihtaja CHA-S634

                            On muuten mun yks kalleimmista CD-bokseista (kaikkine kilkkeineen) ever..!

                            Comment

                            • TJJ
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2003
                              • 7591
                              • Jyväskylä

                              #15
                              Originally posted by ex-VAG
                              Tuota virtakaapelia ei ole vielä löytynyt... Ei näytä olevan myöskään ETK:ssa (eikös siellä pitäsi olla kaikki). Tässä mun tapauksessa se kaapeli tarvitaan vaan Soundgaten signaalimuuntimelle (Alpinen MP3-boksiin menee vain Ai-net piuha), mutta siinä muuntimessa oleva liitin on tarkoitettu BMW:n alkuperäiselle virtapiuhalle (3-pinninen, joista 1. piuhan pitäsi olla ruskea), kuvassa siis tuo pikkuliitin.

                              Eli siis kyseinen piuha löytyy varaosana (vai voisko se olla vaan hyvin jemmatuna autossa)?? Kun tilasin nuo asennusosat, niin eivät kovin äkkiä löytäneet sielläkään sitä virtapiuhaa, joten se jäi sitten ekalla kertaa tilaamatta. Meinasin ensin kattoa olisko tuon signaalimuuntimen mukana tullut kyseistä piuhaa, mutta eipä tullut... On muuten mun yks kalleimmista CD-bokseista (kaikkine kilkkeineen) ever..!
                              Ei ETK:ssa ole kaikkea, autoissa voi olla esim. vakiona joku moduli ja sitten kun haet sitä ETK:sta, niin se ilmoittaa ettei sitä löydy tai ole siinä autossa. Sitten jotkut löytyykin kun etsii vastaavia/korvaavia niin siellä listalla voikin olla joku numerosarja mitä tavallinen haku ei löydä.

                              Tuskin sitä piuhaa on jos autossa ei ollut normaalia vaihtajan kaapeliakaan.

                              Kysele jos jossain BMW:n varaosamyynnissä olisi se koko CD-vaihtajan asennussarja hyllyssä niin silloin ne voisi katsoa siitä kaapelista tilausnumeron.
                              E39 528iA

                              Comment

                              Working...
                              X