Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36 subin asennus painelevyratkaisulla

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Laakeri
    Bimmer Fanatic
    • Apr 2005
    • 983
    • Rovaniemi

    E36 subin asennus painelevyratkaisulla

    Taas kerran pääs hifikärpänen puraisemaan ja sieltä täältä jäänyt käsiin kohtuullisia hifikamoja, nini pitäs kerranki tehdä fiksut ja toimivat asennukset. Onko foorumilla kellään omakohtaisia kokemuksia painelevyratkaisuista?

    Olen lähinnä suunnitellut, että otan varapyörän pois ja korvaan paikka-ainepullolla. Sittenhän sinne saisi näppärästi tuon subin asennettua. Pitää kuitenkin aina aika ajoin sinne konttiin saada kyytiinkin jotain, ilman että vehkeet vaurioituu. Kaikenlisäksi painelevy on ilmeisesti hyvä ratkaisu oikein asennettuna äänenlaadunkin kannalta, vai olenko aivan hukassa? Näyttävyyttä tuolla kanssa saisi asennukseen. Tuon saman painelevyn alle piilottaisin vahvistimet myöskin, joten koko setti olisi kolhuilta turvassa.

    Millälailla tuo painelevy pitää mitoittaa, entäpä etäisyys elementistä? Mitä muuta tuon kanssa kannattaa ottaa huomioon?

    Subina on Alpine Type-X 10" jolle virtaa antaa DLS Cad-11. Etupäässä on 3-tie aktiiviohjattu focalin erillissarja (1",4" ja 6½"), takana nyt 4" dls erillissarja, joka varmaan vaihtuu 5 1/4 tai 6½ satsi ehkä myös aktiivisesti ohjattuna (joka tapauksessa erillisen vahvistimen kautta). Taakse kaiuttimet siksi, että tulee valitettavasti kohtuu usein sielläki matkattua
    E34 S38B38
    E36 S50B30us hx52 ->M50B32
    2gen RAM 5.9 cummins
  • Laakeri
    Bimmer Fanatic
    • Apr 2005
    • 983
    • Rovaniemi

    #2
    Nyt on projektin värkkääminen aloitettu, etupää on rakenneltu paikalleen ja kontin teko aloitettu. Nyt on mietteissä muutama asia..

    Osaako joku hieman enempi tätä hifistelyä harrastellu kertoa, miten saisin nuo midit kickpaneelissa toistamaan hieman alemmas (Focal 6v1 6½") Nyt niistä tuleva ääni on semmonen kova, vähän häirittee esimerkiksi räppimusiikin kans, kun eivät oikeen kykene pörisemään. Vai onko joku midi olemassa, mikä pelaa hyvin noinkin pienessä tilavuudessa? Midit on asennettu 25mm mdf kauluksiin, kaulukset on liimalla ja pulteilla kiinni pellissä.

    Entäpä millasta koteloa suositteletta tuolle subille tässä ratkasussa? Olis mdf:stä tarkotus tehdä jonninlainen varapyöräkoteloon.. Testikotelo oli refleksitunnelilla, mekkalaa siitä ainakin lähti, ehkä vähän liikaakin..
    E34 S38B38
    E36 S50B30us hx52 ->M50B32
    2gen RAM 5.9 cummins

    Comment

    • jazma
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2003
      • 1115
      • Oulu

      #3
      Käy hakemassa jostain verhoiluliikkeestä sellaista vanun tyylistä pehmustetta midin taakse. Normaalia vanua tuo ei kuitenkaan ole, koska tämä materiaali on paljon huokoisempaa ja ei kerää kosteutta. Itse laitoin tuota materiaalia midin taakse aika reilusti, niin se "pehmensi" soundia jonkun verran. Ilman tuota oli hieman purkkimainen soundi.

      Onko tämä asennus sellainen, jota olet suunnitellut? Jos on, niin powersetin kauttahan saa miehen emailin. Olettaisi apua irtoavan jos kysyy kauniisti.:think
      Last edited by jazma; 07-04-2008, 08:16.
      e30 318i

      Comment

      • Laakeri
        Bimmer Fanatic
        • Apr 2005
        • 983
        • Rovaniemi

        #4
        Jotain vanua löyty tallin perältä sinne koteloihin, oli semmosta hieman muovisen tapasta pakkausvanua mitä lie. Pitää hakea tuolta hifikonexilta oikeaa vanua, kunhan se ukko palaa sairaslomalta. Nyt tänään hain vähän säätöjä muutenkin tuohon erkka-asennukseen, alkaa kuullostaa kummasti paremmalta.

        Juurikin tuollasta asennusta olen kehittelemässä. Kaikesta päätellen äänenlaadullisesti hyvä ratkasu, kaiken lisäksi kaikki olis suojassa, eikä haittaa vaikka limpsakorin tai muuta romua laittelee peräkonttiin Tänään alan jatkaan tuota peräkontin jalostusta, visiot alkaa olla jo aika lailla valmiit. Pitänee ottaa jokunen valokuvakin.
        E34 S38B38
        E36 S50B30us hx52 ->M50B32
        2gen RAM 5.9 cummins

        Comment

        • _Pietu_
          BTCF Member
          • Oct 2005
          • 3660
          • Kuopio / Maaninka

          #5
          Pasi Kalliojärvi tuolta powersetistä on neuvonut kun on jotain vinkkiä asiallisesti kysellyt, sehän noita painelevy juttuja on ainakin harrastellut...
          BMW F25 xDrive 20d
          ex BMW e91 320dA
          ex BMW e36 325i
          - SAWO CONNECTION - - Normaalisti kännissä ja alasti
          Normaalisti peukalo keskellä kämmentä

          Comment

          • Laakeri
            Bimmer Fanatic
            • Apr 2005
            • 983
            • Rovaniemi

            #6
            No nyt on taas päivä tehty peräkonttia eteenpäin. Ajateltiin kaverin kanssa, että parempi sotkeutua suljetun kotelon linjoille, huomattavasti helpompi istuttaa sellainen tuonne varapyöräkoteloon. Lasikuituunkaan ei haluta käsiä sotkia, nin melkonen tuli tuosta kotelohahmottelusta
            Eka leikkelin pohjalevyn kontin mattoa apuna käyttäen, sitte leikattiin siitä irti tuo varapyöräkotelon kokoinen palanen. Kotelon pohjalla oleva pahvi kuvastaa koteloa ulkomittoineen, alpinen ohjekirjan mukaan suosituskotelo olis bruttotilavuudeltaan 0,65ft^3 eli 18,4L. Tuossa mitaksi tuli karvan alle 25L, jossa pitää huomioida tuo varapyörän kiinnityssysteemi (jota hyödynnetään kotelon kiinnityksessä autoon, ei tulla poistamaan) jonka vuoksi pitää koteloon tehdä joku litran tilavuutta syövä pahka. Tilavuudessa otettu huomioon materiaalivahvuus.
            Ohjekirjasessa tosin sanotaan että kotelosuositus 0,5ft^3 - 1,0ft^3 suljetulle kotelolle, mitä arvon hifistit sanoo, kannattaako minun vielä suurentaa koteloa vai onko nykyinen hyvä? Haussa on tosiaankin hifistynyt saundi, paine ei niinkään ole prioriteetissa ykkösenä.

            E34 S38B38
            E36 S50B30us hx52 ->M50B32
            2gen RAM 5.9 cummins

            Comment

            • Laakeri
              Bimmer Fanatic
              • Apr 2005
              • 983
              • Rovaniemi

              #7
              Edistyy edistyy..




              Viikonloppuna ois haave saada ekat savut ulos uudesta subiloosterista. On muuten harvinaisen vittumainen tehdä, kun käytössä on käsisirkkeli ja kuviosaha, mutta yritystä yritystä. Konkalle tehin akun päälle paikan, pitää vielä vähän mietiskellä sitä hienommaksi. Kaikkialle tulee päälle vielä verhoilupaneelit yms. joten elekkää hättäilkö
              E34 S38B38
              E36 S50B30us hx52 ->M50B32
              2gen RAM 5.9 cummins

              Comment

              • ||Nixu||
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2008
                • 260
                • Joensuu

                #8
                Onkos miten edistyny?

                Itsekkin olen miettinyt subbarin asentamista vararengas koteloon mut vaikuttaa vaikealta hommalta.
                Volvo S40 T4 -98

                ex bmw:t e34 525tds touring -93, e30 325i touring -89, e36 325i 4d -92, e30 320i 4d -85

                Comment

                • Laakeri
                  Bimmer Fanatic
                  • Apr 2005
                  • 983
                  • Rovaniemi

                  #9
                  Subi on käytössä ja kuullostaa ainaki minun korvaan hyvältä. Tosin, asentelut on jääny kesken, kun keittiörempan takia tallissa ei oikeen mitään voi tehdä, mutta kaikki aikanaan.
                  E34 S38B38
                  E36 S50B30us hx52 ->M50B32
                  2gen RAM 5.9 cummins

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎