Announcement

Collapse
No announcement yet.

tarttis apua kotelon laskemiseen. TARTTIS APUA kysymys -> POST #17

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tero_v
    BTCF Member
    • Sep 2006
    • 970
    • Etelä-pohjanmaa, lehtimäki

    tarttis apua kotelon laskemiseen. TARTTIS APUA kysymys -> POST #17

    elementti on spl dynamics pro-15d2 ja sille tarttis suljetun bandbass kotelon ja refleksit e36 coupen hattuhyllyn kaijutin reijistä kapiiniin.

    jos joku laskisi tuolle kotelolle litrat ja putkien pituudet, niin olisin kiitollinen.

    elementin tiedot
    Last edited by tero_v; 17-06-2008, 23:44.
    E28 M30b34 turbo - > m54b30 Turbo
    650hp/850nm 1.8bar
    1/4m 11.48s/208km/h
    100-150km/h 2.01s
    100-200km/h 6.99s


    EX jatkeet:
    e39 528 M-Sport -99
    e36 318is "M-sport" -92
  • Will_E39
    BTCF Member
    • Jan 2007
    • 920
    • Seinäjoki

    #2
    en tiiä tuliko päin vittua mut toi autosoundin laskuri anto etukammiolle 47,17 litraa ja takakammiolle 30,07 litraa ja viritystaajuus 54,81 hz:think putken pituus arvoitus vielä:think

    ja sama ohjelma anto putkelle pituutta vain 9,3cm mikäli on 10cm halkasija...
    Last edited by Will_E39; 14-04-2008, 21:24.
    e39 520ia-96

    Comment

    • tero_v
      BTCF Member
      • Sep 2006
      • 970
      • Etelä-pohjanmaa, lehtimäki

      #3
      olevinaan aika lyhyet putket piisaako 2kpl 100mm halkaisijalla olevat putket tuolle?

      vaikuttaako kotelon ja hattu hyllyn välinen putki noihin viritys taajuuksiin? vai onko sillä vaan väliä minkä se menee kotelon sisälle?
      E28 M30b34 turbo - > m54b30 Turbo
      650hp/850nm 1.8bar
      1/4m 11.48s/208km/h
      100-150km/h 2.01s
      100-200km/h 6.99s


      EX jatkeet:
      e39 528 M-Sport -99
      e36 318is "M-sport" -92

      Comment

      • Rudenorth
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2005
        • 2415
        • Iisalmi

        #4
        Refleksiputkella ei ole väliä onko se täysin sisällä vai tuleeko se ulos kotelosta. Tärkeintä on että putki on oikean mittainen. Refleksiputken ja elementin pitäisi olla samassa ilmatilassa jotta toimisivat oikein.
        MB W204 C320 CDI
        Kawasaki Ninja ZX-7R

        Comment

        • tero_v
          BTCF Member
          • Sep 2006
          • 970
          • Etelä-pohjanmaa, lehtimäki

          #5
          Originally posted by Rudenorth View Post
          Refleksiputkella ei ole väliä onko se täysin sisällä vai tuleeko se ulos kotelosta. Tärkeintä on että putki on oikean mittainen. Refleksiputken ja elementin pitäisi olla samassa ilmatilassa jotta toimisivat oikein.
          nythän mä vasta tajusin, että eihän tuo putken pituus merkkaa mitään tässä mun kotelo suunnitelmassa, ku tuleva kotelo on bandbass tyylinen ja vielä suljettu sellainen. ei aina hoksottimet pelaa heti.

          piisaako 2kpl 100mm putkea, vai pitääkö olla isommat, että elementin paineet tulee sujuvasti kapiiniin, ku itsellä ei ole mitään kokemusta bandbass kotelosta, muuta ku että sedaniin kuulemma on hyvä.
          E28 M30b34 turbo - > m54b30 Turbo
          650hp/850nm 1.8bar
          1/4m 11.48s/208km/h
          100-150km/h 2.01s
          100-200km/h 6.99s


          EX jatkeet:
          e39 528 M-Sport -99
          e36 318is "M-sport" -92

          Comment

          • Rudenorth
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2005
            • 2415
            • Iisalmi

            #6
            Originally posted by tero_v View Post
            nythän mä vasta tajusin, että eihän tuo putken pituus merkkaa mitään tässä mun kotelo suunnitelmassa, ku tuleva kotelo on bandbass tyylinen ja vielä suljettu sellainen. ei aina hoksottimet pelaa heti.

            piisaako 2kpl 100mm putkea, vai pitääkö olla isommat, että elementin paineet tulee sujuvasti kapiiniin, ku itsellä ei ole mitään kokemusta bandbass kotelosta, muuta ku että sedaniin kuulemma on hyvä.
            Siis meinaatko noita putkia laittaa hattuhyllyyn? Jos laitat niin pistä pelkät putkenpäät ns. "reikien koristeiksi", muuten putkien kanssa muuttaa viritystä. Ja pitäs nuo 2x100mm riittää hyvin.
            MB W204 C320 CDI
            Kawasaki Ninja ZX-7R

            Comment

            • alspe
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2004
              • 3402
              • Tre

              #7
              Originally posted by tero_v View Post
              nythän mä vasta tajusin, että eihän tuo putken pituus merkkaa mitään tässä mun kotelo suunnitelmassa, ku tuleva kotelo on bandbass tyylinen ja vielä suljettu sellainen. ei aina hoksottimet pelaa heti.

              piisaako 2kpl 100mm putkea, vai pitääkö olla isommat, että elementin paineet tulee sujuvasti kapiiniin, ku itsellä ei ole mitään kokemusta bandbass kotelosta, muuta ku että sedaniin kuulemma on hyvä.
              Onko käyty Essolla kahveella? Bandbass sedaniin hyvä. "Vähän" tuntuisi yleistykseltä.

              Googlaile nyt vielä läpitte nettiä, että mitä koteloa porukat ovat kyseisellä mukille tehneet.

              Bandbasskotelon ainut tarkoitus on saada kova paine kapealle alueelle. Enpä usko, että laadukkaalla vahvistiemlla+johdotuksella alasviritetty refleksi tai jopa suljettu, olisi kovin vähäpaineinen vaihtoehto. Kyse on kuitenkin 15" elementistä.

              Oli kotelo mikä tahansa, niin hattuhyllyä modaat mahdollisimman avoimeksi. Takakaiuttimet pois, suksiluukku pois jne.
              Last edited by alspe; 16-04-2008, 11:53.
              G30 520d xDrive
              EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

              Comment

              • PJL1985
                Newbiemmer
                • Jan 2006
                • 22
                • Tampere

                #8
                Refleksiputken ja elementin pitäisi olla samassa ilmatilassa jotta toimisivat oikein.
                Nyt puhuttiin bandbass-kotelosta, ei refleksikotelosta. Tällöinhän paine tulee ainoastaa putkesta, jolloin ei ole väliä, vaikka putki olekaan samassa ilmatilassa, missä itse kotelo.

                Comment

                • alspe
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2004
                  • 3402
                  • Tre

                  #9
                  Originally posted by PJL1985 View Post
                  Nyt puhuttiin bandbass-kotelosta, ei refleksikotelosta. Tällöinhän paine tulee ainoastaa putkesta, jolloin ei ole väliä, vaikka putki olekaan samassa ilmatilassa, missä itse kotelo.
                  Mä en kyllä tajua tästä ideaa. Kyllä putki olis paree olla kotelossa jotta siitä tulee edes toimiva.
                  G30 520d xDrive
                  EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

                  Comment

                  • Will_E39
                    BTCF Member
                    • Jan 2007
                    • 920
                    • Seinäjoki

                    #10
                    Originally posted by PJL1985 View Post
                    Nyt puhuttiin bandbass-kotelosta, ei refleksikotelosta. Tällöinhän paine tulee ainoastaa putkesta, jolloin ei ole väliä, vaikka putki olekaan samassa ilmatilassa, missä itse kotelo.
                    siis hetkinen:think
                    e39 520ia-96

                    Comment

                    • tero_v
                      BTCF Member
                      • Sep 2006
                      • 970
                      • Etelä-pohjanmaa, lehtimäki

                      #11
                      nyt kun tuntuu, ettei kaikki tajua tätä mun kotelo hommaan, niin laitan pari esimerkki kuvaa.




                      eli tuo on se suljettu bandbass kotelo, jos jollekkin on epäselvää.

                      tuollaista ajattelin sen takia, ku tuo auto rämisee niin vi*tusti noilla nykyisilläkin vehkeillä ja vaikka kaikki kontin resonanssi äänet on yritetty peittää. ja aina pitää olla selkänojat alhaalla, ku kuuntelee, muuten räminä on aivan käsittämätön.
                      E28 M30b34 turbo - > m54b30 Turbo
                      650hp/850nm 1.8bar
                      1/4m 11.48s/208km/h
                      100-150km/h 2.01s
                      100-200km/h 6.99s


                      EX jatkeet:
                      e39 528 M-Sport -99
                      e36 318is "M-sport" -92

                      Comment

                      • alspe
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2004
                        • 3402
                        • Tre

                        #12
                        Eli noi refleksiputket menee kartion etupuolelta hattuhyllylle?

                        Kotelo on siis ihan normaali 4.asteen bandbass. Suljettu bandbass on pikkaisen harhaanjohtaja nimitys vaikka osittain oikea nimitys.


                        EDIT: Eiku.. missä noi putket on?
                        G30 520d xDrive
                        EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

                        Comment

                        • Rudenorth
                          Bimmer Enthusiast
                          • Feb 2005
                          • 2415
                          • Iisalmi

                          #13
                          Originally posted by alspe View Post
                          Eli noi refleksiputket menee kartion etupuolelta hattuhyllylle?

                          Kotelo on siis ihan normaali 4.asteen bandbass. Suljettu bandbass on pikkaisen harhaanjohtaja nimitys vaikka osittain oikea nimitys.


                          EDIT: Eiku.. missä noi putket on?
                          Eikös ne näytä elementin etupuolella olevan :think melkeinpä itse rakentelisin perus suljetun rai refleksi ratkaisun.
                          Last edited by Rudenorth; 18-04-2008, 13:12.
                          MB W204 C320 CDI
                          Kawasaki Ninja ZX-7R

                          Comment

                          • tero_v
                            BTCF Member
                            • Sep 2006
                            • 970
                            • Etelä-pohjanmaa, lehtimäki

                            #14
                            Originally posted by alspe View Post
                            Eli noi refleksiputket menee kartion etupuolelta hattuhyllylle?

                            Kotelo on siis ihan normaali 4.asteen bandbass. Suljettu bandbass on pikkaisen harhaanjohtaja nimitys vaikka osittain oikea nimitys.


                            EDIT: Eiku.. missä noi putket on?


                            suljettua koteloa kutsutaan 2.asteen koteloksi, Refleksikotelo on 3.asteen, suljettu bandpass 4.asteen ja refleksi bandpass 6.asteen

                            juurikin etupuolella nuo putket. eli tuo ylempi kotelo.

                            itsellä ei ole mitään kokemusta bandbass kotelosta, mutta powersetin kalliojärvi tätä ratkaisua mulle suositteli, ku puhuin sille, että pitäs peräkontin hengittävyyttä parantaa, niin se suositteli juuri tämän tyylistä koteloa. tiedä sitten
                            E28 M30b34 turbo - > m54b30 Turbo
                            650hp/850nm 1.8bar
                            1/4m 11.48s/208km/h
                            100-150km/h 2.01s
                            100-200km/h 6.99s


                            EX jatkeet:
                            e39 528 M-Sport -99
                            e36 318is "M-sport" -92

                            Comment

                            • tero_v
                              BTCF Member
                              • Sep 2006
                              • 970
                              • Etelä-pohjanmaa, lehtimäki

                              #15
                              kyllä taidan päätyä sittenkin refleksiin, raiskaa sitten autoa sen verran että kolinat loppuu:think

                              olisko 35hz viritys sopiva musiikin kuunteluun? vai? ja minkä kokonen kotelo ja paljo tulis pituutta olla 6" aeroportille?

                              ja subi on edelleen se pro-15d2 mk3 mallia
                              E28 M30b34 turbo - > m54b30 Turbo
                              650hp/850nm 1.8bar
                              1/4m 11.48s/208km/h
                              100-150km/h 2.01s
                              100-200km/h 6.99s


                              EX jatkeet:
                              e39 528 M-Sport -99
                              e36 318is "M-sport" -92

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎