mitenkäs tuo dice nyt asennetaan kun kontissa ei ole cd vaihtajaa eikä näy valmiina piuhojakaan.
e39 540i -03
No ei se sitten ihan heittämällä mene kiinni. Mulla on sama tilanne E46:ssa, jossa on navi, mutta ei cd vaihtajaa tai cd-vaihtajan johtoja.
Olen itse päätynyt ratkaisemaan ongelman näin (eli asennus ei ole vielä valmis, lähinnä ajanpuutteen vuoksi):
1. Hankin cd-vaihtajan audiojohtosarjan, osanumerot 61126904074 ja 61126913954. Maksoivat muutaman kympin. Nämä tulevat kontissa olevan professional radion ja dicen adapterin väliin.
2. Noiden lisäksi tarvitsee vielä cd-vaihtajan virta + väyläjohdon (kolminapainen liitin). En tiedä mikä tuon osanumero on, omani sain täältä foorumilta purkuosana. Siinä ei tosin ole kuin cd-vaihtajan puolen liitin, eli pientä kolvailua on tiedossa. Voi olla, että kysyn löytyykö tuota varaosatiskiltä erilaisessa muodossa, jos nykyinen versio osoittautuu hankalaksi.
Multa löytyy alkuperäiset ohjeet cd-vaihtajan asentamiseen E39:n, joita olen omaan asennukseeni soveltanut. Laita privaa jos tarvitset niitä.
Piuhat löytyi kuin löytyikin, kun tarpeeksi purkasi kontin verhoiluja. Eli dice nyt kytketty vaihtajan piuhoihin, mutta eipä vaan poppi kuulu!? biisin nimet näkyy mittariston näytöllä, mutta ei kuulu mitään. Kaiuttimista kuuluu kyllä jonkinasteista häiriötä , piipitys tms. ääni.
Pitääkö cd vaihtaja jotenkin "ohjelmoida" käyttöön? siis dice nyt kytketty valmiina olleisiin piuhoihin (itse vaihtajaa ei ole koskaan ollut). Osaako joku sanoa, montako pihaa siihen 6 pinniseen liittimeen kuuluisi tulla? tulee vain 3!?
siis molemmat piuhat sieltä kontista löytyi 3 pinninen johon myös tulee 3 johtoa (ilm. väyläjohto). Sitten 6 pinninen liitin johon tosin tulee vain 3 piuhaa?! tämän varmaan pitäisi olla ääniliitin? olisiko tästä nyt sitten joku aiemmin nyhtänyt piuhoja irti?!
Onko sinulla normaali radio eikä navia? Oletko katsonut onko tuon 6-pinnisen johdon toinen pää kiinni radion takana? Sehän ei välttämättä ole kytketty vaikka johto olikin vedetty valmiiksi.
autossa on 16:9 navi+tv, mutta ei siis cd vaihtajaa, eikä dsp:tä. 16:9 näytön taakse tulee valkoinen ja sininen liitin, jotka ovat kiinni ja sitten siellä on irrallaan liitin johon tulee 3 piuhaa (näyttää samalta kuin kontissa oleva väyläliitin?!) mutta eipä sille näy paikkaa, olisko alkuperäiseen puhelimeen liittyvä (autossa ei siis puhelintakaan)
Tuo CD:n äänijohto menee radiomodulille joka on takakontin vasemmassa reunassa, siis jos auto on sedan. Radiomodulin takana on iso liitin ja kaksi pienempää 10-piikkistä liitintä saman ison liittimen reunassa ja toinen noista pienemmistä on CD:n ääniliitin, toiseen tulee navin puhe ja tv. Joten tutki onko molemmissa liitin paikallaan.
iso kiitos neuvosta! sieltähän se vika löytyi, edellinen omistaja oli tehnyt liittimeen omia kytkentöjään ja cd-vaihtajan äänipiuhat olivat irti radiomodulista. Nyt toimii kaikki kuten pitää
Mistä ootte ostanu noita dice adaptereita? CD-vaihtaja löytyy...
Äkkisältää ei löytyny suomesta yhtään haku tulosta googlella.. joten "order" sulla taitaa olla enempi lisä kilkkeitä ku mulla autossa joten hinta nousee?.. eipä kummonen silti ~160$ eli ~115€ + toimitus
Kyseessä siis E34 ja radiona Business CD, eli CD43. Autossa ei ole cd-vaihtajaa, joten menisikö tuo versio suoraan siihen radion takana olevaan pieneen vaihtajan liittimeen?
No ei se sitten ihan heittämällä mene kiinni. Mulla on sama tilanne E46:ssa, jossa on navi, mutta ei cd vaihtajaa tai cd-vaihtajan johtoja.
Olen itse päätynyt ratkaisemaan ongelman näin (eli asennus ei ole vielä valmis, lähinnä ajanpuutteen vuoksi):
1. Hankin cd-vaihtajan audiojohtosarjan, osanumerot 61126904074 ja 61126913954. Maksoivat muutaman kympin. Nämä tulevat kontissa olevan professional radion ja dicen adapterin väliin.
2. Noiden lisäksi tarvitsee vielä cd-vaihtajan virta + väyläjohdon (kolminapainen liitin). En tiedä mikä tuon osanumero on, omani sain täältä foorumilta purkuosana. Siinä ei tosin ole kuin cd-vaihtajan puolen liitin, eli pientä kolvailua on tiedossa. Voi olla, että kysyn löytyykö tuota varaosatiskiltä erilaisessa muodossa, jos nykyinen versio osoittautuu hankalaksi.
Multa löytyy alkuperäiset ohjeet cd-vaihtajan asentamiseen E39:n, joita olen omaan asennukseeni soveltanut. Laita privaa jos tarvitset niitä.
olisiko tähän apua jos listaisin mitä tulee cd-vaihtajan retrofitkittiin jättää vaan pois boxin?
Olen kahlannut läpi Ebaytä ja muita nettikauppoja (lähinnä Englannista) ja minusta kaikki joilta tuota DICE settiä löytyy, on sillä CD-vaihtajan johtosarjalla.
Itseltä puuttuu CD-vaihtaja niin siksi olisi parempi tuo suoraan radioon kytkettävä versio. Ei huvittaisi alkaa maksamaan tullimaksuja jos joku tietäisi Eurooppalaisen myyjän...
Comment