Announcement

Collapse
No announcement yet.

Uudet kaiuttimet

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MayheM
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2008
    • 521
    • Oulu

    #16
    Lainaampa tätä threadia, niin ei tarvi uutta aloittaa. Ensinnäkin, olen täysin noviisi näissä äänentoisto-asioissa, vaikka joskus aikoinaan yliopistolla olenkin säätö- ja systeemitekniikan kursseilla laskenutkin jotain vahvistuksia jne.

    Asiaan; ostin autoon (E46 -98 323i)tuollaisen perussoittimen ( http://www.sony.fi/product/ica-cd-tu...technicalspecs ), ihan CD:iden sekä kannettavan mp3:n biisien toistamisen takia. En ole vielä saanut edes soitinta asennettua, sillä ensimmäinen yllätys tuli vastaan, kun olin ottanut vanhan mankan irti. Mankan takaa ei löytynytkään ISO-liitintä, vaan piti tilata tietenkin se johtosarja ja samalla se soitinkauluskin - vaikeampaa kuin soittimen asennus edellisiin ooppeleihin. No, enköhän tuosta asennuksesta kuitenkin selviä.

    Nyt tuli mieleen, että paranisiko äänet sijoittamalla satanen tai pari kaiuttimiin, jotka korvaisivat siis nuo E46:n vakkarikaiuttimet. Mitään uusia piuhoja en viitsi alkaa vetämään, tai vahvistinta asentamaan, jos se vähänkin efforttia vaatii. Eli siis saanko äänen laatuun mitään merkittävää eroa pelkillä uusilla kaiuttimilla - mieluiten sellaisilla, jotka saisin asennettua suoraan orkkiskajarien paikalle? Jos, niin minkälaiset kaiuttimet kannattaisi tuon pelkän mankan perään asentaa niin, että ääni paranisi, mutta rahat eivät kuitenkaan menisi hukkaan.

    Edelleen, jos pelkistä kajareista on apua, niin kannattaako panostaa pelkkiin etu- tai takakajareihin, vai vaihtaa molemmat? Pitääkö/kannattaako kajarien olla 2-, 3-tie-mallia, erillissarjat, vai mitä. Nämä termit eivät sano minulle yhtää mitään nimittäin.

    Kiitos sille, joka vaivautuu minua hieman briiffaamaan.

    Edit: Mikäli löytyy Plug & Play -tyyliin asennettavia vahvareita, joiden kanssa ei tarvi vetää mitään piuhoja ja jotka sopivat tuohon budjettiin, niin toki sellainen kiinnostaa...
    Last edited by MayheM; 23-10-2008, 20:25.
    BMW F11 520 da XDrive Touring -16 (2023->)
    BMW E61 530 xd(A) Touring 280 hp / 620 Nm -06,. (2016-2023)
    BMW E91 320 D Touring -06 (2013-2016)
    BMW E39 525 DA Touring -01 (2012-2013)
    VW Passat Highline Touring 2.0 TDI -06 (2011-2012)
    BMW E46 323i -98 (2008-2011)
    Opel Vectra (B) CD Sport 2.0 -96 (2005-2008)
    Opel Vectra (A) 1.8 -90 (2002-2005)
    Ford Orion 1.4 -87 (2000-2002)

    Comment

    • Haggis
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2006
      • 1571
      • Wackyland

      #17
      [QUOTE=MayheM;1375069]
      Nyt tuli mieleen, että paranisiko äänet sijoittamalla satanen tai pari kaiuttimiin, jotka korvaisivat siis nuo E46:n vakkarikaiuttimet. Mitään uusia piuhoja en viitsi alkaa vetämään, tai vahvistinta asentamaan, jos se vähänkin efforttia vaatii. Eli siis saanko äänen laatuun mitään merkittävää eroa pelkillä uusilla kaiuttimilla - mieluiten sellaisilla, jotka saisin asennettua suoraan orkkiskajarien paikalle? Jos, niin minkälaiset kaiuttimet kannattaisi tuon pelkän mankan perään asentaa niin, että ääni paranisi, mutta rahat eivät kuitenkaan menisi hukkaan.

      Edelleen, jos pelkistä kajareista on apua, niin kannattaako panostaa pelkkiin etu- tai takakajareihin, vai vaihtaa molemmat? Pitääkö/kannattaako kajarien olla 2-, 3-tie-mallia, erillissarjat, vai mitä. Nämä termit eivät sano minulle yhtää mitään nimittäin.
      /QUOTE]

      Kyllä musiikki paranee paljon vaihtamalla vakio kaiuttimet vähänkään parempiin,yleensä tämä onkin ensimmäinen juttu kun halutaan ruveta parantamaan musiikkivehkeiden äänen laatua.
      Sanoisin että ilman erillistä vahvistinta kannattaa satsata n.150-250€ kaiutin sarjaan jolla saa jo hyvän 2-tie sarjan. Joka meinaa että siinä on kaiutin erikseen bassolle ja diskantille. Eli kannattaa nyt selvittää minkä kokoiset kaiuttimet autossasi on ja sitten ruvata etsimään tietenkin saman kokoisia korvaamaan alkuperäiset.

      Jos ajelet autolla enimmäkseen yksin tai takapenkkiläiset eivät välitä niin musiikista,niin osta vain eteen paremmat kaiuttimet ja kytke takana olevat irti etteivät pilaa äänenlaatua. Tai sitten ostat eteen sekä taka SAMANLAISET kaiuttimet että äänenlaatu pysyy samalla tasolla niin edessä kun takana.
      Käyttis:Kia Optima TF

      Ex:Bmw e34 525i,Bmw e90 318d,Bmw e46 325Ci,Opel Ascona C

      Comment

      • MayheM
        Bimmer Fanatic
        • Jan 2008
        • 521
        • Oulu

        #18
        Originally posted by Haggis View Post
        Kyllä musiikki paranee paljon vaihtamalla vakio kaiuttimet vähänkään parempiin,yleensä tämä onkin ensimmäinen juttu kun halutaan ruveta parantamaan musiikkivehkeiden äänen laatua.
        Sanoisin että ilman erillistä vahvistinta kannattaa satsata n.150-250€ kaiutin sarjaan jolla saa jo hyvän 2-tie sarjan. Joka meinaa että siinä on kaiutin erikseen bassolle ja diskantille. Eli kannattaa nyt selvittää minkä kokoiset kaiuttimet autossasi on ja sitten ruvata etsimään tietenkin saman kokoisia korvaamaan alkuperäiset.

        Jos ajelet autolla enimmäkseen yksin tai takapenkkiläiset eivät välitä niin musiikista,niin osta vain eteen paremmat kaiuttimet ja kytke takana olevat irti etteivät pilaa äänenlaatua. Tai sitten ostat eteen sekä taka SAMANLAISET kaiuttimet että äänenlaatu pysyy samalla tasolla niin edessä kun takana.
        Kiitos tästä!

        Autossa taitaa olla 6,5":n kajarit alkuperäisenä. Markkinoilla näkyy olevan tarjolla "erillissarjoja" sekä "koaksiaalikaiuttimia". Onko näillä käytännössä eroja äänessä ja/tai asennuksessa? Jos päätän nyt sijoittaa uudet kajarit sekä eteen että taakse, niin kannattaisiko hommata samanlaiset kajarit kumpaankin paikkaan, vai esim. eteen paremmin diskanttia toistavat ja taakse bassopainotteiset kajarit?

        Edit: Lueskelin hieman sekä tätä että muitakin foorumeita ja kävi ilmi, että kajareiden asennus oveen olisikin isompi projekti. Onko se sitä myös jos asentaa kamat pelkän mankan perään ilman vahvaria? Eli saako pelkän mankan voimalla aikaan sellaisen paineaallon, että ovipahvit antavat periksi ja homma menee muutenkin perseelleen, jos ei sinne pahvin ja kajarin taa lyö mitään levyä, ja/tai rakenna jotain koteloa kajarin taakse?
        Last edited by MayheM; 24-10-2008, 21:25.
        BMW F11 520 da XDrive Touring -16 (2023->)
        BMW E61 530 xd(A) Touring 280 hp / 620 Nm -06,. (2016-2023)
        BMW E91 320 D Touring -06 (2013-2016)
        BMW E39 525 DA Touring -01 (2012-2013)
        VW Passat Highline Touring 2.0 TDI -06 (2011-2012)
        BMW E46 323i -98 (2008-2011)
        Opel Vectra (B) CD Sport 2.0 -96 (2005-2008)
        Opel Vectra (A) 1.8 -90 (2002-2005)
        Ford Orion 1.4 -87 (2000-2002)

        Comment

        • Haggis
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2006
          • 1571
          • Wackyland

          #19
          Originally posted by MayheM View Post
          Autossa taitaa olla 6,5":n kajarit alkuperäisenä. Markkinoilla näkyy olevan tarjolla "erillissarjoja" sekä "koaksiaalikaiuttimia". Onko näillä käytännössä eroja äänessä ja/tai asennuksessa?
          Siis erillisarjassa on yleensä erikseen diskantti ja basso elementti sekä jakosuodin. Tällä ratkaisulla saadaan parempi suuntaavuus kuuntelijaa kohden. Koaksiilikaiuttimissa diskantti on tavallaan bassossa kiinni basson kartion syvennyksessä tavallaan. Noi uudessa autossa on varmaan erikseen diskantti paikka ovessa peilin kohdalla tai kojelaudassa ylhäällä. Jolloin musiikki kuuluu muuhaltakin kun oven alareunasta. Onhan koaksiilit helpompi asentaa kun erillissarja,mutta ei yleensä niin laadukas siksi koska diskantti kuuluu sitten sieltä jostain alhaalta missä bassokin on.

          Originally posted by MayheM View Post
          Jos päätän nyt sijoittaa uudet kajarit sekä eteen että taakse, niin kannattaisiko hommata samanlaiset kajarit kumpaankin paikkaan, vai esim. eteen paremmin diskanttia toistavat ja taakse bassopainotteiset kajarit?
          Samanlaiset ilmanmuuta eteen ja taka. Tosin taka voit myös laittaa myös koaksiilit jos takana ei ole vakiona erillisiä diskantti paikkoja esim.ovissa. Joitakin kajareita myydään sekä erillissarjoina että koaksiileina jolloin voit ostaa eteen erillissarjan erikseen sijoitettavan diskantin kans ja taka sama sarja,mutta koaksiilina.

          Originally posted by MayheM View Post
          kajareiden asennus oveen olisikin isompi projekti. Onko se sitä myös jos asentaa kamat pelkän mankan perään ilman vahvaria? Eli saako pelkän mankan voimalla aikaan sellaisen paineaallon, että ovipahvit antavat periksi ja homma menee muutenkin perseelleen, jos ei sinne pahvin ja kajarin taa lyö mitään levyä, ja/tai rakenna jotain koteloa kajarin taakse?
          Erillisen vahvistimen asennnus on melko työläs homma varsinkin mitä uudempi auto on kyseessä. Kajarit vaihtamalla joudut ehkä ovipahvit irroittamaan. Mutta uudet kajarit saa varmaan kiinni vanhojen johtoihin jotka menevät soittimelle. Eikä mankan voimalla saa mitään hajalle.
          Last edited by Haggis; 25-10-2008, 00:47.
          Käyttis:Kia Optima TF

          Ex:Bmw e34 525i,Bmw e90 318d,Bmw e46 325Ci,Opel Ascona C

          Comment

          • MayheM
            Bimmer Fanatic
            • Jan 2008
            • 521
            • Oulu

            #20
            Originally posted by Haggis View Post
            Erillisen vahvistimen asennnus on melko työläs homma varsinkin mitä uudempi auto on kyseessä. Kajarit vaihtamalla joudut ehkä ovipahvit irroittamaan. Mutta uudet kajarit saa varmaan kiinni vanhojen johtoihin jotka menevät soittimelle. Eikä mankan voimalla saa mitään hajalle.
            Kiitos taas. Tuo erillissarja mulle selvisikin jo ennen postiasi.

            Tuli tarkistettua se kajareiden koko etuovissa ja se onkin 6", eli ei mikään standardi. Ja kysyin tuota asennuksen vaikeutta lähinnä siitä näkökulmasta, että kuuluuko kajareista kunnolla jos ne roikkuu siinä ovipahvissa vanhan paikalla, ilman että siihen rakentaa taakse jotain boksia tai vetää ovipahvin ja kajarin väliin vaneria. Eli pitääkö sinne askarrella jotain vanerista, että niistä kajareista kuuluu kunnolla, vai tuoko se vahvarin tuoma tehonlisäys vasta tämän tarpeen?

            Jostain threadista luin nimittäin, että ovipahvit antavat periksi uusien kajareiden asennuksen jälkeen ja pilaavat äänimaailman. Eli en pelännyt ovien hajoavan, vaan nimenomaan mietin tuota, että täytyykö noita lisävanereita jne. vedellä sinne äänimaailman takia, ei siis oven hajoamisen estämiseksi - kun ei sitä vahvaria ole välissä?
            Last edited by MayheM; 25-10-2008, 08:49.
            BMW F11 520 da XDrive Touring -16 (2023->)
            BMW E61 530 xd(A) Touring 280 hp / 620 Nm -06,. (2016-2023)
            BMW E91 320 D Touring -06 (2013-2016)
            BMW E39 525 DA Touring -01 (2012-2013)
            VW Passat Highline Touring 2.0 TDI -06 (2011-2012)
            BMW E46 323i -98 (2008-2011)
            Opel Vectra (B) CD Sport 2.0 -96 (2005-2008)
            Opel Vectra (A) 1.8 -90 (2002-2005)
            Ford Orion 1.4 -87 (2000-2002)

            Comment

            • Haggis
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2006
              • 1571
              • Wackyland

              #21
              Originally posted by MayheM View Post
              Tuli tarkistettua se kajareiden koko etuovissa ja se onkin 6", eli ei mikään standardi. Ja kysyin tuota asennuksen vaikeutta lähinnä siitä näkökulmasta, että kuuluuko kajareista kunnolla jos ne roikkuu siinä ovipahvissa vanhan paikalla, ilman että siihen rakentaa taakse jotain boksia tai vetää ovipahvin ja kajarin väliin vaneria. Eli pitääkö sinne askarrella jotain vanerista, että niistä kajareista kuuluu kunnolla, vai tuoko se vahvarin tuoma tehonlisäys vasta tämän tarpeen?
              Pienellä etsinnä löysin ainakin että Rainbowilla on IQ-autokohtaisia sarjoja. Ainakin täältä niitä saa: http://www.jh-sound.fi/component/pag...art/Itemid,30/
              Kyllä äänenlaatu paranee varmaan puolella verrattuna alkuperäisiin ilman mitään lisä asennuksia,mutta jos alkuperäistä asennusta parantelee vaimennuksella,tukevammalla kiinnityksellä ja paremmalla kohdistuksella eli suuntaamisella korvia kohti saadaa äänenlaatu noussemaan vielä pykälällä. Ovipahvi saattaa ruvetä rämisemään,mutta vasta kun soittaa liiankovaa varmaan. Ehkä kannattaa kokeilla ensin ilman mitään parannuksia ja parantaa sitten jälkeenpäin jos pitää.
              Käyttis:Kia Optima TF

              Ex:Bmw e34 525i,Bmw e90 318d,Bmw e46 325Ci,Opel Ascona C

              Comment

              • MayheM
                Bimmer Fanatic
                • Jan 2008
                • 521
                • Oulu

                #22
                Originally posted by Haggis View Post
                Pienellä etsinnä löysin ainakin että Rainbowilla on IQ-autokohtaisia sarjoja.
                Löysin kyllä nuo itsekin, mutta perkeleen kalliit ovat. Tuon verran en ole yhteen kaiutinpariin valmis sijoittamaan. Ei kuitenkaan ole mitään vahvistimia, niin tokkopa noilla "koko rahan edestä" ääni paranee. Mieluummin koitan vaikka jotain itse askarrella - ja jos se ei ole vaihtoehto, niin sitten pidän rahat taskussa ja "luukutan" orggis-kajareilla.

                Nojoo, jos nyt kuitenkin yrittäisi jotain itse viritellä. Ilmeisesti ilman vahvaria kajarin täytyy olla herkkä(?). Tarkoittaako tämä sitä, että sen dB-luvun pitää olla alhainen, olenko ymmärtänyt oikein? Miten kajarien nimellis- ja maksimitehonkesto vaikuttavat sointiin? Paljonko noiden lukemien olisi hyvä olla, kun ei ole (nyt eikä tulevaisuudessa) vahvaria mankan perässä. Onko näillä mitään merkitystä tapauksessani tai onko näillä merkitystä kajarien herkkyyteen? Mankassa lähtönä se 4*52W siis.

                Toinen kysymys: Jos haluaa nauttia vähän bassoistakin (siinä määrin kuin se ilman vahvaria on mahdollista), niin kannattaako harkita taakse midbassojen ostamista? Soivatko ne kunnolla ilman vahvaria, vai tuleeko saman hintaisesta erillissarjasta tai 2-tiekajarista käytännössä samat bassot, mutta diskantin kera? Takapenkillä on harvoin istujia, eli sikäli täysi äänimaailma diskanttien kera sinne ei olisi ihan välttämättömyys.

                Alustava ajatus olisi nyt pistää hattuhyllylle 6,5":n 2-tiekoaksiaalit, jos varmistuu, että midbassot ilman vahvaria eivät kannata. Muutenkin koaksiaalit riittänevät taakse, säästyy rahaa ja ei tarvi miettiä diskanttien paikkaa (vs. erillissarja), koska en ainakaan halua alkaa verhoiluja repimään. Asennus onnistunee näillä: http://www.autostudio.fi/product_inf...oducts_id=7307

                Etuoviin ajattelin laittaa 5,25":n erillissarjan. Vielä jos tuohon löytäisi sopivat kaiutinsovittimet, niin asia olisi varmaan pihvi tältä osin. Osaako joku sanoa saako niihin 6":n paikkoihin mahtumaan 6,5":n kajaria jollain sovitteilla, hankalaa varmaan on? Homma ei varmaan hoidu näillä kauluksilla: http://www.autostudio.fi/product_inf...oducts_id=3002 tai http://www.autostudio.fi/product_inf...roducts_id=141 ? Kellään kokemusta? Entä osaako joku sanoa, mistä löytäisi 5,25":n kajareille etuoviin kaulukset? Onkos kellään sitten hajua kuinka syvät kajarit tuonne etuoviin uppoaa? Onko diskantin koolle vaatimuksia, eli rajoituksia?

                Edit: Onko olemassa joku syy olla ostamatta kolmitiekajareita hattuhyllylle? Jossain joku puhui, että 2-tien virittäminen on helpompaa, mutta en tiedä oliko kyse vain erillissarjasta. Eli mitkä ovat kolmitien hyvät ja huonot puolet kaksiteihin verrattuna?
                Last edited by MayheM; 26-10-2008, 11:46.
                BMW F11 520 da XDrive Touring -16 (2023->)
                BMW E61 530 xd(A) Touring 280 hp / 620 Nm -06,. (2016-2023)
                BMW E91 320 D Touring -06 (2013-2016)
                BMW E39 525 DA Touring -01 (2012-2013)
                VW Passat Highline Touring 2.0 TDI -06 (2011-2012)
                BMW E46 323i -98 (2008-2011)
                Opel Vectra (B) CD Sport 2.0 -96 (2005-2008)
                Opel Vectra (A) 1.8 -90 (2002-2005)
                Ford Orion 1.4 -87 (2000-2002)

                Comment

                • Haggis
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2006
                  • 1571
                  • Wackyland

                  #23
                  Originally posted by MayheM View Post
                  Ilmeisesti ilman vahvaria kajarin täytyy olla herkkä(?). Tarkoittaako tämä sitä, että sen dB-luvun pitää olla alhainen, olenko ymmärtänyt oikein?
                  Kauttimien herkyys ilmoitetaan siis db:nä ja mitä suurempi luku sitä herkemmin(isommin) ne soivat. Olikohan niin että 3db lisäys vaatii tuplasti aina tehoa.

                  Originally posted by MayheM View Post
                  Jos haluaa nauttia vähän bassoistakin (siinä määrin kuin se ilman vahvaria on mahdollista), niin kannattaako harkita taakse midbassojen ostamista? Soivatko ne kunnolla ilman vahvaria, vai tuleeko saman hintaisesta erillissarjasta tai 2-tiekajarista käytännössä samat bassot, mutta diskantin kera?
                  2-tie erillissarjan kanssa tulee aina diskantti ja basso (midbasso) mukana. 3-tie erillissarjassa tulee myös näiden lisäksi keskiääni joka toistaa paremmin diskantin ja basson väliin jäävät taajuudet.

                  Originally posted by MayheM View Post
                  Onko olemassa joku syy olla ostamatta kolmitiekajareita hattuhyllylle? Jossain joku puhui, että 2-tien virittäminen on helpompaa, mutta en tiedä oliko kyse vain erillissarjasta. Eli mitkä ovat kolmitien hyvät ja huonot puolet kaksiteihin verrattuna?
                  Hyvät 3-tie erillissarjat ovat tuhottoman kalliita. Halvimmankin 3-tie erillissarjan hinnalla saat puolet paremman 2-tie erillissarjan. 3-tie erillissarjan asennuskin on yleensä paljon hankalampi,koska yleensä autoissa ei ole vakiona paikkaa tolle keskiäänelle.

                  Tässä yks hyvä vaihtoehto eteen:http://www.autostudio.fi/product_inf...oducts_id=5727
                  Ja ehkä taakse saman sarjan koaksiilit:http://www.autostudio.fi/product_inf...oducts_id=4963
                  Tämmöinen sovitin löytyi taka myös:http://www.autostudio.fi/product_inf...oducts_id=7307
                  Käyttis:Kia Optima TF

                  Ex:Bmw e34 525i,Bmw e90 318d,Bmw e46 325Ci,Opel Ascona C

                  Comment

                  • MayheM
                    Bimmer Fanatic
                    • Jan 2008
                    • 521
                    • Oulu

                    #24
                    Originally posted by Haggis View Post
                    Kauttimien herkyys ilmoitetaan siis db:nä ja mitä suurempi luku sitä herkemmin(isommin) ne soivat. Olikohan niin että 3db lisäys vaatii tuplasti aina tehoa.
                    Eli onko nyt niin, että pienempi dB tarkoittaa, että kajarit vaativat vähemmän tehoa ja ovat parempi vaihtoehto ilman vahvistinta? Vai siis soivatko isomman dB-luvun omaavat kajarit vähemmällä teholla? Väännä rautalangasta, anteeksi.

                    Originally posted by Haggis View Post
                    Hyvät 3-tie erillissarjat ovat tuhottoman kalliita. Halvimmankin 3-tie erillissarjan hinnalla saat puolet paremman 2-tie erillissarjan. 3-tie erillissarjan asennuskin on yleensä paljon hankalampi,koska yleensä autoissa ei ole vakiona paikkaa tolle keskiäänelle.
                    Tämä vahvisti ajatuksia ja selvensi asioita, kiitos!

                    Originally posted by Haggis View Post
                    Tässä yks hyvä vaihtoehto eteen:http://www.autostudio.fi/product_inf...oducts_id=5727
                    Ja ehkä taakse saman sarjan koaksiilit:http://www.autostudio.fi/product_inf...oducts_id=4963
                    Joo, katsoin noita Infinityjä itsekin, mutta nuo menisivät vähän yli budjetin, varsinkin jos vielä mahdollisesti pitää jotain eristyssettiä alkaa etsimään. Vaihtoehtona voisi olla nuo pelkät Infinityn eteen ja taakse jättäisin vanhat. Silti itse haluaisin laittaa uudet ämyrit myös taakse, vaikka hieman heikomman etusarjan kustannuksella...

                    Tuon Infinityn herkkyyshän on 93 dB ja minä kun ymmärsin, että dB-luvun pitäisi juuri olla pieni, jos ei ole vahvaria. Mutta ymmärsinkö tämän nyt väärin päin?!?!

                    Originally posted by Haggis View Post
                    Tämmöinen sovitin löytyi taka myös:http://www.autostudio.fi/product_inf...oducts_id=7307
                    Joo, tuon kaiutinsovittimen löysinkin jo. Noissa Infinityissä sitä ei kyllä tarvisi ilmeisesti edes, koska koko natsaa. Tosin syvyydestä ja diskantin koosta en ole varma. Infinityn sarjassa oli aika iso diskantti:

                    Diskantin kokonaishalkaisija 53mm
                    Diskantin asennusreijän halkaisija 45mm
                    Diskantin upotussyvyys 23mm

                    ...kun en ole varma Bimmerin originaalin koosta nimittäin. Mahtuneeko..?
                    Last edited by MayheM; 26-10-2008, 16:32.
                    BMW F11 520 da XDrive Touring -16 (2023->)
                    BMW E61 530 xd(A) Touring 280 hp / 620 Nm -06,. (2016-2023)
                    BMW E91 320 D Touring -06 (2013-2016)
                    BMW E39 525 DA Touring -01 (2012-2013)
                    VW Passat Highline Touring 2.0 TDI -06 (2011-2012)
                    BMW E46 323i -98 (2008-2011)
                    Opel Vectra (B) CD Sport 2.0 -96 (2005-2008)
                    Opel Vectra (A) 1.8 -90 (2002-2005)
                    Ford Orion 1.4 -87 (2000-2002)

                    Comment

                    • Haggis
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2006
                      • 1571
                      • Wackyland

                      #25
                      Originally posted by MayheM View Post
                      Eli onko nyt niin, että pienempi dB tarkoittaa, että kajarit vaativat vähemmän tehoa ja ovat parempi vaihtoehto ilman vahvistinta? Vai siis soivatko isomman dB-luvun omaavat kajarit vähemmällä teholla?
                      Siis isompi luku ->isompi herkkyys ->vähemmän tarvitsee tehoa isommalla soimiseen. Eli mitä isompi db-luku,sitä parempi.


                      Originally posted by MayheM View Post
                      Joo, katsoin noita Infinityjä itsekin, mutta nuo menisivät vähän yli budjetin
                      Joo, tuon kaiutinsovittimen löysinkin jo. Noissa Infinityissä sitä ei kyllä tarvisi ilmeisesti edes, koska koko natsaa. Tosin syvyydestä ja diskantin koosta en ole varma. Infinityn sarjassa oli aika iso diskantti:
                      Ton halvempia ei kyl kannata ostaa ollenkaan. Ajattelin vaan että tolla kaiutin sovitteella saisi ainakin taka 6,5" sarjan. Diskantin koosta en kyl tiedä.
                      Käyttis:Kia Optima TF

                      Ex:Bmw e34 525i,Bmw e90 318d,Bmw e46 325Ci,Opel Ascona C

                      Comment

                      • MayheM
                        Bimmer Fanatic
                        • Jan 2008
                        • 521
                        • Oulu

                        #26
                        Originally posted by Haggis View Post
                        Ton halvempia ei kyl kannata ostaa ollenkaan.
                        Se mun alkuperäinen kysymys olikin, saako 100-200 eurolla merkittävää parannusta äänentoistoon. Tässähän se vastaus "pienen" vääntämisen jälkeen tulikin!

                        Tuo 250 € + postit alkaa kuitenkin olemaan jotain, kun ottaa huomioon että soitin, johtosarja ja soitinkaulus maksoivat jo rahaa. Tuollainen 400-500€ kaikkineen alkaa jo olla aika iso summa auton äänentoistoon - varsinkin kun ottaa huomioon, että sillä ei mitään hifitasoisia saundeja edes saa ja vietän autossa hyvin pienen osan elämästäni. Jos tuo 250 (+postit) kajareihin tosiaan on pienin rahamäärä, jolla saa "jotain" parannusta äänentoistoon, niin taidan antaa asian olla. Nyt kun autonvaihto alkaa kuitenkin pikkuhiljaa olemaan jo mielessä ja hifiasiat eivät koskaan ole olleet minulle elämän ja kuoleman kysymyksiä, niin taidan jättää asian "hautumaan". En kuitenkaan asu autossa - ja minulle auto on vain auto.

                        Kiitoksia kuitenkin vinkeistä. Näistä on varmasti hyötyä, jos seuraavaan autoon alan harkitsemaan parempia hifejä. Ja olihan näistä nyt jo se apu, että sain tehtyä (mielestäni erinomaisen!) päätöksen jättää rahat hautumaan parempaan käyttötarkoitukseen, eli asuntoon...
                        Last edited by MayheM; 27-10-2008, 09:37.
                        BMW F11 520 da XDrive Touring -16 (2023->)
                        BMW E61 530 xd(A) Touring 280 hp / 620 Nm -06,. (2016-2023)
                        BMW E91 320 D Touring -06 (2013-2016)
                        BMW E39 525 DA Touring -01 (2012-2013)
                        VW Passat Highline Touring 2.0 TDI -06 (2011-2012)
                        BMW E46 323i -98 (2008-2011)
                        Opel Vectra (B) CD Sport 2.0 -96 (2005-2008)
                        Opel Vectra (A) 1.8 -90 (2002-2005)
                        Ford Orion 1.4 -87 (2000-2002)

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎