Announcement

Collapse
No announcement yet.

e46, 2003, 330 touring diskantin kotelot?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • parjan_fin
    Bimmer Rookie
    • Oct 2008
    • 86
    • Rajamäki

    e46, 2003, 330 touring diskantin kotelot?

    Miten saa irti edessä sen diskantin kotelon, peilin kohdalta sekä miten lähtee, vai kuuluuko edes lähteä, irti se karmia kiertävä muoviosuus? Näyttäisi olevan yhtä puuta.

    Tuollaisen löysin ja nuo neuvot toiminnee tuon ovipahvin osalta: http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=53927 Vai kuinka?

    Apuja kaipais, ettei mene mitään hajottamaan. Edessä näyttää olevan 130 mm halkaisijaltaan olevat kaiuttimet, mutta diskantit pitäis kattoa mitä sinne saa laitettua paikoilleen. SPL Dynamics:n SD5.2:sen kaiuttimia sinne suunnittelemassa paikoilleen. Ajatuksia? Ideoita?
    ==========
    Jos ainoa työkalusi on vasara, näyttää koko maailma naulalta.
  • Kurre
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2003
    • 384
    • Veteli

    #2
    Originally posted by parjan_fin View Post
    Miten saa irti edessä sen diskantin kotelon, peilin kohdalta sekä miten lähtee, vai kuuluuko edes lähteä, irti se karmia kiertävä muoviosuus? Näyttäisi olevan yhtä puuta.

    Tuollaisen löysin ja nuo neuvot toiminnee tuon ovipahvin osalta: http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=53927 Vai kuinka?

    Apuja kaipais, ettei mene mitään hajottamaan. Edessä näyttää olevan 130 mm halkaisijaltaan olevat kaiuttimet, mutta diskantit pitäis kattoa mitä sinne saa laitettua paikoilleen. SPL Dynamics:n SD5.2:sen kaiuttimia sinne suunnittelemassa paikoilleen. Ajatuksia? Ideoita?
    Lähdet alareunasta irroittamaan sitä listaa pikkuhiljaa niin sen kyllä saa aika nätisti irti tarpeeksi pitkälle jotta saa diskantin vaihdettua. Se lista on muistaakseni ihan vain muovitinneillä kiinni. Itse diskantin kehys on isohkolla Torx-ruuvilla kiinni suoraan ovessa.

    Diskantin koosta sen verran, että itse laitoin Rainbow SAX 265.20 satsin ja sen diskatti sopi suoraan kehykseen tosi hyvin, ei turhan löysä eikä tiukka. Siitä pitäisi ainakin saada osviittaa sopivasta koosta.
    sigpic
    Nykyiset: BMW E91 320dA -11, E46 320d -02, BMW E30 M50 projekti
    ex: BMW E91 320dA -08, MB E200cdi -06, E36 316i -96, E30 316i -89

    Comment

    • miccou
      Bimmer Fanatic
      • Sep 2005
      • 488
      • Iisalmi

      #3
      hidas
      VW Passat 1.8t -04


      X1 20Da X-Drive -13
      E39 530Da Touring -01
      E39 525iA Touring -01
      E46 325iA Sedan -01
      E46 320D Touring -00
      Audi A3 1.9TDI -01
      VW Multivan 2.5 TDI -05

      Comment

      • parjan_fin
        Bimmer Rookie
        • Oct 2008
        • 86
        • Rajamäki

        #4
        Originally posted by Kurre View Post
        Lähdet alareunasta irroittamaan sitä listaa pikkuhiljaa niin sen kyllä saa aika nätisti irti tarpeeksi pitkälle jotta saa diskantin vaihdettua. Se lista on muistaakseni ihan vain muovitinneillä kiinni. Itse diskantin kehys on isohkolla Torx-ruuvilla kiinni suoraan ovessa.

        Diskantin koosta sen verran, että itse laitoin Rainbow SAX 265.20 satsin ja sen diskatti sopi suoraan kehykseen tosi hyvin, ei turhan löysä eikä tiukka. Siitä pitäisi ainakin saada osviittaa sopivasta koosta.
        Kiitoksia.

        Menikös sinne alakertaan helposti tuo 6.5" elementti? Tuostakin kun on nyt kahta eri tietoutta, eli että joko 5.25" (130 mm) tai sitte tuo mainitsemasi 6.5" (165 mm) elementti. Kumpi sinne oikeasti kuuluisi mennä?

        Ja kun en SPL:ää sopivalla aikataululla löytänyt niin pää kääntyi noihin: http://www.lanzar.com/itempage.asp?MODEL=OPTI5C Huomenna iltasella tartteis alkaa touhuamaan ja "repimään" ovipahveja.
        ==========
        Jos ainoa työkalusi on vasara, näyttää koko maailma naulalta.

        Comment

        • Kurre
          Bimmer Fanatic
          • Jan 2003
          • 384
          • Veteli

          #5
          Originally posted by parjan_fin View Post
          Kiitoksia.

          Menikös sinne alakertaan helposti tuo 6.5" elementti? Tuostakin kun on nyt kahta eri tietoutta, eli että joko 5.25" (130 mm) tai sitte tuo mainitsemasi 6.5" (165 mm) elementti. Kumpi sinne oikeasti kuuluisi mennä?

          Ja kun en SPL:ää sopivalla aikataululla löytänyt niin pää kääntyi noihin: http://www.lanzar.com/itempage.asp?MODEL=OPTI5C Huomenna iltasella tartteis alkaa touhuamaan ja "repimään" ovipahveja.
          Joo eipä mene kovin helposti 6,5" elementti oveen. Ovipahviin saa sen kiinni hieman modifioimalla sitä ja rakentamalla jonkinlaisen kiinnityksen, mutta paras on tietenkin suoraan ovipeltiin kiinni, joka itselläkin olisi tässä työn alla kunhan inspiraatiota ja aikaa taas löytyy (tosin vähän järeämmillä elementeillä luultavasti).
          Alkuperäinen paikka on siis 6" kokoinen ja sovitteella siihen saa tuon 5,25" nätisti kiinni.

          Kannattaa sitten puhkaista elementin taakse peltiin reikä jotta pääsee hengittämään oven sisälle..paranee toisto melko paljon. Sekä tietenkin esim. vibroplastia oven sisään paketti pari niin hyvä tulee..
          sigpic
          Nykyiset: BMW E91 320dA -11, E46 320d -02, BMW E30 M50 projekti
          ex: BMW E91 320dA -08, MB E200cdi -06, E36 316i -96, E30 316i -89

          Comment

          • MayheM
            Bimmer Fanatic
            • Jan 2008
            • 521
            • Oulu

            #6
            Originally posted by Kurre View Post
            Alkuperäinen paikka on siis 6" kokoinen ja sovitteella siihen saa tuon 5,25" nätisti kiinni.
            Myydäänkö noita sovitteita jossain, vai pitääkö se askarrella? Itselläkin juuri erillissarjan asentaminen etuoviin tullut ajankohtaiseksi.
            BMW F11 520 da XDrive Touring -16 (2023->)
            BMW E61 530 xd(A) Touring 280 hp / 620 Nm -06,. (2016-2023)
            BMW E91 320 D Touring -06 (2013-2016)
            BMW E39 525 DA Touring -01 (2012-2013)
            VW Passat Highline Touring 2.0 TDI -06 (2011-2012)
            BMW E46 323i -98 (2008-2011)
            Opel Vectra (B) CD Sport 2.0 -96 (2005-2008)
            Opel Vectra (A) 1.8 -90 (2002-2005)
            Ford Orion 1.4 -87 (2000-2002)

            Comment

            • parjan_fin
              Bimmer Rookie
              • Oct 2008
              • 86
              • Rajamäki

              #7
              Originally posted by MayheM View Post
              Myydäänkö noita sovitteita jossain, vai pitääkö se askarrella? Itselläkin juuri erillissarjan asentaminen etuoviin tullut ajankohtaiseksi.
              Ainakin Lanzaren sarjan mukaan sai ostaa merkkikohtaisen sovitusrinkulan. Eli kun vakiokoko on sen 6" niin 5.25" elementeille sai ainakin noita sovituspaloja. Toisinpäin en tiedä saako.
              ==========
              Jos ainoa työkalusi on vasara, näyttää koko maailma naulalta.

              Comment

              • parjan_fin
                Bimmer Rookie
                • Oct 2008
                • 86
                • Rajamäki

                #8
                Nyt sitten jos joku on _oikeasti_ joskus ottanut tuollaisen ovipahvin kokonaisuudessaan irti niin neuvoja kiitos ja paljon!

                Ongelmat joihin törmäsin:

                1) Kuskin puolelta jäi ovipaneeli ottamatta yhden ruuvin osalta irti, koska en uskaltanut / saanut sähköisten peilien kytkimen levyä irti, jotta olisin saanut sen viimeisen ruuvin auki. Kuinka se saadaan siitä irti, jotta siihen viimeiseen ruuviin pääsee käsiksi? Ja sillai että se kytkinhässäkkä / levy jäisi ehjäksi.

                2) Apparin puolelta jäi yläreunasta kanittamaan ja en saanut / uskaltanut repiä sitä yläreunaa irti. Muuten ovipahvin sai irti ja elementinkin pääsi sieltä välistä vaihtamaan ja kokeilemaan.

                3) Kun en saanut irti ovipahvia niin tietenkin se diskantin kotelo / karmia kietävä lista jäi ottamatta irti. Vai onko tuolle jotain muuta mahdollisuutta vaihtaa sinne sitä diskanttia?

                Kokeilin tuota Lanzaren OPTI5C:tä ja sen ainakin huomasin että on liian stydy sarja, ei noilla laitteen omilla tehoilla liiku elementti kunnolla mihinkään, diskantit kyllä kiljuu ja hyvin.

                Vaihdoin sarjan siis tuohon: http://www.lanzar.com/itempage.asp?MODEL=HR5.1 ja sen pitäisi liikkua hyvin ilman erillistä vahvistinta, sekä diskantit on samaa kokoa kuin aikaisemmin mainittu toisesta sarjasta ja sen siis pitäisi mennä paikalle napsauttamalla. No kokeillaan sitä nyt sitten.

                Nyt siis apuja kaipaisin tuohon ovipahvien irroittamiseen. Jos joku oikeasti tietää kuinka tuo tehdään niin neuvot otan vastaan. Vastaa vaikka privaatisti.

                Jos kiinnostaa lähteä ihan näyttämään kuinka se tehdään niin tarjoan laatikollisen Sakua, mikäli niistä neuvoista on hyötyä ja apua. Itse majailen Helsingissä ja talli on Hyvinkäällä missä noita pääsen ropaamaan, joten mielellään Helsinki - Riihimäki akselilta neuvoja jos löytyisi niin käyn poimimassa kyytiin ja hoidetaan homma joku ilta / viikonloppu kuntoon.

                Jos tarpeeksi pätevät neuvot osaa antaa näin virtuaalisesti ja saan niillä neuvoilla homman hoidettua niin Saku -laatikko lähtee tulemaan.

                Kalja kun tuntuu usein motivoivan ja liikuttavan isojakin miehiä niin kokeillaan, p*llua kun ei ole tarjota, sillä sillähän liikkuisi jo vaikka mitä. Sen ylivoimaa kun ei pidä ali-arvioida....

                Auttakaa avutonta, kiitos.
                ==========
                Jos ainoa työkalusi on vasara, näyttää koko maailma naulalta.

                Comment

                • sassi
                  Bimmer Fanatic
                  • Apr 2008
                  • 412
                  • Nivala

                  #9
                  Originally posted by parjan_fin View Post
                  Nyt sitten jos joku on _oikeasti_ joskus ottanut tuollaisen ovipahvin kokonaisuudessaan irti niin neuvoja kiitos ja paljon!

                  Ongelmat joihin törmäsin:

                  1) Kuskin puolelta jäi ovipaneeli ottamatta yhden ruuvin osalta irti, koska en uskaltanut / saanut sähköisten peilien kytkimen levyä irti, jotta olisin saanut sen viimeisen ruuvin auki. Kuinka se saadaan siitä irti, jotta siihen viimeiseen ruuviin pääsee käsiksi? Ja sillai että se kytkinhässäkkä / levy jäisi ehjäksi.

                  2) Apparin puolelta jäi yläreunasta kanittamaan ja en saanut / uskaltanut repiä sitä yläreunaa irti. Muuten ovipahvin sai irti ja elementinkin pääsi sieltä välistä vaihtamaan ja kokeilemaan.

                  3) Kun en saanut irti ovipahvia niin tietenkin se diskantin kotelo / karmia kietävä lista jäi ottamatta irti. Vai onko tuolle jotain muuta mahdollisuutta vaihtaa sinne sitä diskanttia?
                  1) Peilien säädin lähtee ihan nostamalla irti. Ensin kampeat varovasti sen pyramidin mallisen muovihatun pois (esim. kahdella lattapäisellä ruuvimeisselillä, lähtee suoraan ylöspäin), sen alta paljastuu metallinen kanttinen tappi. Siitä tapista pihdeillä kiinni ja suora veto ylöspäin, niin kytkin nousee nätisti pois paikaltaan.
                  Kytkin lähtee myös siten, että kampeat sitä varovasti kahdella talttapäisellä meisselillä etu- ja takapuolelta ylöspäin, mutta tässä on vaarana että tulee "asennusjälkiä"

                  Sitten vain johdot liittimestä irti ja ruuvaamaan. Ovipahvin takaisinlaitossa kannattaa sitten varmistaa, että säätimen johdot tulee myös laitettua takaisin ja ettei johdot jää oven ja ovipaneelin ruuvin väliin...

                  2) Ovipahvin yläreunassa on muoviklipsit, jotka on todella tiukat kun ensimmäistä kertaa pahvia irrottaa, ne lähtee kyllä ihan suoraan sisäänpäin vetämällä, eivätkä mene helposti rikki.

                  3) Kun ovipahvi on irti, sen alta paljastuu yksi (saattoi olla kaksikin) muovista "nappia" joilla diskantin kotelo on ovessa kiinni. Ne pois, niin jo lähtee. Sitä muovia ei ole pakko ottaa koko matkalta irti, riittää että irrottelee alkupäästä, niin diskantit pääsee vaihtamaan.

                  Tuossa vielä kuvalliset ohjeet:


                  PS. Oven avauskahvassa on kiinni vaijeri, jossa on näppärä kiinnitysmekanismi. Sen toiminta selkenee heti kun saat ovipahvia raotettua, tuossa ohjeessakin se näkyy.

                  Kyllä se siitä
                  --
                  Sassi
                  - F10 530d
                  - KTM 690 Enduro
                  Ex. E90 330d, E46 330d

                  Comment

                  • parjan_fin
                    Bimmer Rookie
                    • Oct 2008
                    • 86
                    • Rajamäki

                    #10
                    Originally posted by sassi View Post
                    1) Peilien säädin lähtee ihan nostamalla irti. Ensin kampeat varovasti sen pyramidin mallisen muovihatun pois (esim. kahdella lattapäisellä ruuvimeisselillä, lähtee suoraan ylöspäin), sen alta paljastuu metallinen kanttinen tappi. Siitä tapista pihdeillä kiinni ja suora veto ylöspäin, niin kytkin nousee nätisti pois paikaltaan.
                    Kytkin lähtee myös siten, että kampeat sitä varovasti kahdella talttapäisellä meisselillä etu- ja takapuolelta ylöspäin, mutta tässä on vaarana että tulee "asennusjälkiä"

                    Sitten vain johdot liittimestä irti ja ruuvaamaan. Ovipahvin takaisinlaitossa kannattaa sitten varmistaa, että säätimen johdot tulee myös laitettua takaisin ja ettei johdot jää oven ja ovipaneelin ruuvin väliin...

                    2) Ovipahvin yläreunassa on muoviklipsit, jotka on todella tiukat kun ensimmäistä kertaa pahvia irrottaa, ne lähtee kyllä ihan suoraan sisäänpäin vetämällä, eivätkä mene helposti rikki.

                    3) Kun ovipahvi on irti, sen alta paljastuu yksi (saattoi olla kaksikin) muovista "nappia" joilla diskantin kotelo on ovessa kiinni. Ne pois, niin jo lähtee. Sitä muovia ei ole pakko ottaa koko matkalta irti, riittää että irrottelee alkupäästä, niin diskantit pääsee vaihtamaan.

                    Tuossa vielä kuvalliset ohjeet:


                    PS. Oven avauskahvassa on kiinni vaijeri, jossa on näppärä kiinnitysmekanismi. Sen toiminta selkenee heti kun saat ovipahvia raotettua, tuossa ohjeessakin se näkyy.

                    Kyllä se siitä
                    Jälleen kiitos neuvoista. Kokeilen näillä uudelleen ja rohkeammin.

                    Jos homma onnistuu loppuviikosta niin ilmoittelen ja kyselen olutlaatikolle toimitusosoitetta.

                    Alkaa jo hissuksiin ottaa aivoon pätkivä elementti, pakko siis kuunnella kutosen äänähtelyä.
                    ==========
                    Jos ainoa työkalusi on vasara, näyttää koko maailma naulalta.

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎