Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kotelo lasikuidusta..

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tejuka
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2007
    • 692
    • Ilmajoki

    Kotelo lasikuidusta..

    Eli olen nyt muutaman päivän yrittänyt etsiä tietoa lasikuidun käytöstä subikotelon teossa, mutta muutama asia on vielä jäänyt epäselväksi..

    - Eli kuinka paksusti tuota lasikuitua tulee olla, jos käytän myös hiekka/hartsi seosta, ja miten paksusti tuota hiekkaseosta tarvitsee laittaa?

    - Ja tuleeko tuohon hiekka/hartsi seokseen lasikuitumattoa?

    - Ja montako kerrosta lasikuitumattoa ja hartsia voi kerralla tehdä, vai voiko tehdä kerralla "valmiiseen" paksuuteen? Ei taida kuivaa koskaan?

    - Eli vuorotellen mattoa ja hartsia vaan, ja välissä rullaus "ilmaustelalla" (rautatela), ja lopuksi hiekka/hartsi seos. Onko se siinä??

    Sori olen tässä hommassa amatööri, mutta kun pitäisi jo ekalla kerralla saada priimaa niin neuvot olisi tarpeen
  • Will_E39
    BTCF Member
    • Jan 2007
    • 920
    • Seinäjoki

    #2
    Originally posted by Tejuka View Post
    Eli olen nyt muutaman päivän yrittänyt etsiä tietoa lasikuidun käytöstä subikotelon teossa, mutta muutama asia on vielä jäänyt epäselväksi..

    - Eli kuinka paksusti tuota lasikuitua tulee olla, jos käytän myös hiekka/hartsi seosta, ja miten paksusti tuota hiekkaseosta tarvitsee laittaa?

    - Ja tuleeko tuohon hiekka/hartsi seokseen lasikuitumattoa?

    - Ja montako kerrosta lasikuitumattoa ja hartsia voi kerralla tehdä, vai voiko tehdä kerralla "valmiiseen" paksuuteen? Ei taida kuivaa koskaan?

    - Eli vuorotellen mattoa ja hartsia vaan, ja välissä rullaus "ilmaustelalla" (rautatela), ja lopuksi hiekka/hartsi seos. Onko se siinä??

    Sori olen tässä hommassa amatööri, mutta kun pitäisi jo ekalla kerralla saada priimaa niin neuvot olisi tarpeen
    -luulisin että noin sentin vahvunen kerros lasikuitua ja vaikka saman verran hiekkahartsia niin eiköhän tule hyvä

    -hiekkahartsiin ei mattoa:think

    -mitä useamman kerroksen teet,sen parempi eli ei kannata yrittää kerralla valmista

    -eipä siinä ihmeempiä,viisaammat korjatkoon
    e39 520ia-96

    Comment

    • bimmerland
      Bimmer Rookie
      • Sep 2008
      • 65
      • Oulu

      #3
      Originally posted by Tejuka View Post
      Eli olen nyt muutaman päivän yrittänyt etsiä tietoa lasikuidun käytöstä subikotelon teossa, mutta muutama asia on vielä jäänyt epäselväksi..

      - Eli kuinka paksusti tuota lasikuitua tulee olla, jos käytän myös hiekka/hartsi seosta, ja miten paksusti tuota hiekkaseosta tarvitsee laittaa?
      Riippu todella paljon siitä kotelon koosta ja varsinkin muodosta. Pistä vähän lisätietoja näkyville: Elementin koko, kotelon koko, muoto ym.
      Itse väänsin varapyöräkoteloon, ilman hiekka/harsi seosta, seinämävahvuudella 1.2cm, joka tuntui täysin riittävältä.. Painoa kotelolle tuli kyllä riittävästi. Etulevynä käytin 25mm mdf-levyä. Hiekka/hartsi seos vähentää tarvittavaa seinämäpaksuutta.

      Originally posted by Tejuka View Post
      - Ja tuleeko tuohon hiekka/hartsi seokseen lasikuitumattoa?
      Ei tule.

      Originally posted by Tejuka View Post
      - Ja montako kerrosta lasikuitumattoa ja hartsia voi kerralla tehdä, vai voiko tehdä kerralla "valmiiseen" paksuuteen? Ei taida kuivaa koskaan?
      Tähän voi joku kokeneempi vastata, itse väänsin kolmessa vaiheessa: ensin muottiin, sen verran että sai nostaa kontista pois. Sitten seinämiin lisää vahvuutta. Lopuksi etulevy. Jokaisella työstökerralla sahasin ylimääräiset lasikuidut reunoilta pois ja annoin kuivua seuraavaan päivään.

      Originally posted by Tejuka View Post
      - Eli vuorotellen mattoa ja hartsia vaan, ja välissä rullaus "ilmaustelalla" (rautatela), ja lopuksi hiekka/hartsi seos. Onko se siinä??
      Jollain tähän tarkennusta? Ite en ole tuollaisesta ilmauksesta kuullutkaan.

      Originally posted by Tejuka View Post
      Sori olen tässä hommassa amatööri, mutta kun pitäisi jo ekalla kerralla saada priimaa niin neuvot olisi tarpeen

      Kuidutuksen oppii helposti, muistat vaan käydä hakemassa sen aktiivihiilisuodattimilla varustetun maskin, ennen kuin alat hartsia käsittelemään.
      -bimmerland-

      Comment

      • Will_E39
        BTCF Member
        • Jan 2007
        • 920
        • Seinäjoki

        #4
        eli tolla ilmauksella siis tarkotetaan et saa hartsin levitettyä ettei sinne jää niitä ilmataskuja,ne saa toki jäämään pois ihan normitelallakin
        e39 520ia-96

        Comment

        • bimmerland
          Bimmer Rookie
          • Sep 2008
          • 65
          • Oulu

          #5
          Ite tökin sellasella 5cm leveällä halppispensselillä ne hartsit, ei ollut ongelmia saada niitä ilmataskuja pois. En tiedä paljonko tela maksaa, mutta kertakäyttökamaa nuo työkalut on lasikuidun kanssa.. Totesin että ei maksa vaivaa edes yrittää puhdistaa niitä.

          Tarkkaile sitä harsin/kovetteen suhdetta. Jos on liian vähän kovetetta, niin kuivumisaika venyy pitkäksi.. Toisaalta liiallinen kovetteen määrä johtaa lyhyeen työstöaikaan. En tiedä miten lujuuteen on vaikutusta, jos on reilusti kovetetta laittanut.
          -bimmerland-

          Comment

          • Will_E39
            BTCF Member
            • Jan 2007
            • 920
            • Seinäjoki

            #6
            Originally posted by bimmerland View Post
            Ite tökin sellasella 5cm leveällä halppispensselillä ne hartsit, ei ollut ongelmia saada niitä ilmataskuja pois. En tiedä paljonko tela maksaa, mutta kertakäyttökamaa nuo työkalut on lasikuidun kanssa.. Totesin että ei maksa vaivaa edes yrittää puhdistaa niitä.

            Tarkkaile sitä harsin/kovetteen suhdetta. Jos on liian vähän kovetetta, niin kuivumisaika venyy pitkäksi.. Toisaalta liiallinen kovetteen määrä johtaa lyhyeen työstöaikaan. En tiedä miten lujuuteen on vaikutusta, jos on reilusti kovetetta laittanut.
            joo onnistuu loistavasti myös pensselillä,tela ehkä suurilla pinnoilla hiukan noppeempi
            e39 520ia-96

            Comment

            • Tejuka
              Bimmer Fanatic
              • Aug 2007
              • 692
              • Ilmajoki

              #7
              No kyllä nyt alkaa hommat valottumaan Kiitokset vaan kaikille ripeistä vastauksista!

              Riippu todella paljon siitä kotelon koosta ja varsinkin muodosta. Pistä vähän lisätietoja näkyville: Elementin koko, kotelon koko, muoto ym.
              Itse väänsin varapyöräkoteloon, ilman hiekka/harsi seosta, seinämävahvuudella 1.2cm, joka tuntui täysin riittävältä.. Painoa kotelolle tuli kyllä riittävästi. Etulevynä käytin 25mm mdf-levyä. Hiekka/hartsi seos vähentää tarvittavaa seinämäpaksuutta.
              Eli varapyöräkoteloon, tai noin puoleen siitä, olisi tarkoitus tehdä n.20 litraisen kotelon 10" elementille. Kansi ja yksi sivuista tulee 24mm vanerista.. Kannattaakohan tuo hiekka/hartsi seos unohtaa, koska en hirveästi haluais lisäpainoa.. Vai tuoko se paljon "tukevuutta" koteloon? Eli taidan unohtaa myös tuon metallitelan, koska metsästin sellaista koko iltapäivän ympäri kaupunki, eikä mistään löytynyt. Eli normi telalla/pensselillä vaan..

              Comment

              • Will_E39
                BTCF Member
                • Jan 2007
                • 920
                • Seinäjoki

                #8
                Originally posted by Tejuka View Post
                No kyllä nyt alkaa hommat valottumaan Kiitokset vaan kaikille ripeistä vastauksista!



                Eli varapyöräkoteloon, tai noin puoleen siitä, olisi tarkoitus tehdä n.20 litraisen kotelon 10" elementille. Kansi ja yksi sivuista tulee 24mm vanerista.. Kannattaakohan tuo hiekka/hartsi seos unohtaa, koska en hirveästi haluais lisäpainoa.. Vai tuoko se paljon "tukevuutta" koteloon? Eli taidan unohtaa myös tuon metallitelan, koska metsästin sellaista koko iltapäivän ympäri kaupunki, eikä mistään löytynyt. Eli normi telalla/pensselillä vaan..

                kyllä tohon riittää sentin seinäpaksuus pelkkää lasikuitua,työn iloa
                e39 520ia-96

                Comment

                • Tejuka
                  Bimmer Fanatic
                  • Aug 2007
                  • 692
                  • Ilmajoki

                  #9
                  Joo kiitos, kyllä työn iloa löytyy pitää vaan alkaa tästä hommaamaan värkkejä koteloa varten..

                  Comment

                  • bimmerland
                    Bimmer Rookie
                    • Sep 2008
                    • 65
                    • Oulu

                    #10
                    Originally posted by Tejuka View Post
                    No kyllä nyt alkaa hommat valottumaan Kiitokset vaan kaikille ripeistä vastauksista!



                    Eli varapyöräkoteloon, tai noin puoleen siitä, olisi tarkoitus tehdä n.20 litraisen kotelon 10" elementille. Kansi ja yksi sivuista tulee 24mm vanerista.. Kannattaakohan tuo hiekka/hartsi seos unohtaa, koska en hirveästi haluais lisäpainoa.. Vai tuoko se paljon "tukevuutta" koteloon? Eli taidan unohtaa myös tuon metallitelan, koska metsästin sellaista koko iltapäivän ympäri kaupunki, eikä mistään löytynyt. Eli normi telalla/pensselillä vaan..
                    Joo, kuten Will_E39 jo totesikin, sentti riittää hyvin vahvuudeksi. Kannattaa tehdä ensin siihen muottiin, jonka jälkeen nostaa pois sieltä autosta, siis heti kun vaan alkaa muodossa pysyä. Tämä sen takia, ettei auto haiskataisi kovin montaa viikkoa sille hartsille.

                    Niin ja sitä työniloa!
                    -bimmerland-

                    Comment

                    • Will_E39
                      BTCF Member
                      • Jan 2007
                      • 920
                      • Seinäjoki

                      #11
                      Originally posted by Tejuka View Post
                      Joo kiitos, kyllä työn iloa löytyy pitää vaan alkaa tästä hommaamaan värkkejä koteloa varten..

                      käväset lapuan lasikuidus niin löytyy
                      e39 520ia-96

                      Comment

                      • Tejuka
                        Bimmer Fanatic
                        • Aug 2007
                        • 692
                        • Ilmajoki

                        #12
                        No mietinkin just, että myykö ne sieltä? Meinasin että olisin käyny keskisiltä hakees samalla kun virtajohtoa, rca:ta jne.. Oliskohan tuolla lapualla laadukkaampaa ja halvempaa? Paljonkohan tarvitsen suunnilleen tuota mattoa ja hartsia?

                        Comment

                        • Will_E39
                          BTCF Member
                          • Jan 2007
                          • 920
                          • Seinäjoki

                          #13
                          Originally posted by Tejuka View Post
                          No mietinkin just, että myykö ne sieltä? Meinasin että olisin käyny keskisiltä hakees samalla kun virtajohtoa, rca:ta jne.. Oliskohan tuolla lapualla laadukkaampaa ja halvempaa? Paljonkohan tarvitsen suunnilleen tuota mattoa ja hartsia?
                          kyllä ne myy sieltä kun soittaa ja kysyy ensin,lasikuitu maksaa lapualla 6e kilo ja matto saman verran. ottaa toki huomioon et kilo mattookin on aikas iso määrä kuitenkin verrattuna keskisen pikkupurkkeihin eli siis on halvempaa lapualla ja toki könttäsumman saa sovittua paikan päällä kohdalleen tohon lootaan sitä helposti saa hartsia meneen joku 3-5kg:think mut soita toki ja kysäse sieltä

                          ps:kannattaa ottaa omat vaikka 3 litran pönikät mukaan
                          ja "tiskin alta" saa mattoa jämäpaloina et ei välttämättä niin kallista,kerrot vaan mitä aiot niin homma toimii
                          Last edited by Will_E39; 23-10-2008, 21:43.
                          e39 520ia-96

                          Comment

                          • jouni.325
                            Bimmer Enthusiast
                            • Mar 2007
                            • 2860

                            #14
                            ei kannata jättää pois hiekka hartsi sekootusta
                            Täällä löytyy kiilloitus harrastukseni http://www.aijaa.com/folders.php?act=subfolder&i=28873


                            Autokerhon Facebook sivu tykkää tökkää jaa
                            https://www.facebook.com/xtremecustomcars/
                            Myös projekti kertomus fasessa

                            Comment

                            • Guest's Avatar

                              #15
                              Kannattaa laminoida sinne isoille sivuille vaikka jotkut 20mmx20mm rimat, tukevoittaa huomattavasti eikä tarvitse käyttää niin paksua ainevahvuutta. Pitää myös muistaa vuolla/tms. noista rimoista kaksi kulmaa pois että matto taipuu hyvin niiden yli, eli niinkuin D kirjaimen muotoon

                              Sopiva kovetteen osuus hartsista n.2-3%, antaa huoneenlämpötilassa 20-40min työaikaa, tämän varmaan tiesitkin?

                              Jos laitat liikaa kovetetta hartsiin, lujuus heikkenee...

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎