Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36 5 varttiset vakiopaikoille...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • juiccy
    Bimmer Rookie
    • Aug 2003
    • 98

    E36 5 varttiset vakiopaikoille...

    Joo elikkäs, mitenkäs toimii jos tonne etukaijuttimiks laittas vakiopaikoille jotku Focalin tai DLS:n 5 1/4" erillissarjan?. Ja diskantit sinne kojelaudalle..
    Onko kukaa tehny näin ja jaksaako ne potkia sieltä jalkojen "takaa" yhtäää mitää? :|

    En oikee noihin ovipahveihin tälläkertaa jaksais ruveta kyhäämää 6.5" paikkoja ja aattelin jos pääsis vähä helpommalla...

    Antakaa ideoita jos on jotain mikä ei vaadi hirveetä vaivaa...kyllä tässä sentää jonki sortin rakentamista suostuu tekee, kuha kerkii
  • OrioN
    Bimmer Rookie
    • Aug 2004
    • 197
    • Lohja Finland

    #2
    Itse en kyllä ainakaan laita midejä e36sen vakiopaikoille...
    Mun mielest menee hyvä elementti hukkaan siel jalkojen juures, kyl se sielt kuuluu, mut paremmin soi ku laittaa vaik ovipahviin tms.
    OrioN

    -----------
    EX. - 328IA -95 e36 Cabriolet
    EX. - 325i -94 E36 Coupe
    EX. - 316 -88 E30

    Comment

    • Dualfun
      Moderator
      • Jan 2003
      • 17844
      • PKS

      #3
      Kaikki riippuu kaikesta. Ja viimeisessä kohdassa omista korvista.

      Itse laitoin DLS:n MS5sen bassot vakiopaikoille. Stockki asennus ja ainakin omalla laitteistollani midiä tulee oikein hyvin.
      E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic
      E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic

      E28 ///M535i '87 zinnoberrot

      ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
      ½ E36
      ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
      Muut talouden vehkeet:
      E36 320i Cabrio ///M-Sport '98, Clio TCe 100 Intens '20, Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
      Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84
      Vikakoodien lukua ja diagnosointia, koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

      Comment

      • juiccy
        Bimmer Rookie
        • Aug 2003
        • 98

        #4
        Joo, näillä eväillä en kyllä vielä lähe mitää sinne laittamaa mut kai se on pakko :roll: himottais kyl tehä ovipahveihin midit mut ei tällä kertaa viiti rikko pahveja :juo

        Mitäs erillissarjaa tähä asennuksee suosittelisitte? mielellää focal tai DLS...
        Niistä saa alennuksia :wink:

        Comment

        • OrioN
          Bimmer Rookie
          • Aug 2004
          • 197
          • Lohja Finland

          #5
          No ainakin Focal Polyclass ja K2 Power sarjat ovat mielestäni todella hyviä. Mut jos meinaa yllä olevia laittaa kiinni, niin kannattaa tehdä kunnon asennukset jne, et elementeistä sais kaikki irti.. :wink:
          OrioN

          -----------
          EX. - 328IA -95 e36 Cabriolet
          EX. - 325i -94 E36 Coupe
          EX. - 316 -88 E30

          Comment

          • ice-cube
            Bimmer Rookie
            • Mar 2003
            • 193
            • Waasa

            #6
            juu ei toimi vakiopaikoilt, itel noi velocityn ja rahan hukkaa.. pitää nostaa oviin ja tehä kunnon moldaukset kuhan ehtii

            Comment

            • Jeff
              Bimmer Fanatic
              • Jan 2003
              • 202
              • Mämmilä

              #7
              Originally posted by Dualfun
              Kaikki riippuu kaikesta. Ja viimeisessä kohdassa omista korvista.

              Itse laitoin DLS:n MS5sen bassot vakiopaikoille. Stockki asennus ja ainakin omalla laitteistollani midiä tulee oikein hyvin.
              Samansuuntaisia kokemuksia minullakin. Tamperelaisen Powersetin suosittelemana hankin E34:seeni DLS MS5 Reference -setin. Midit (5 1/4") asennettiin alkuperäisille paikoille jalkatilaan ja diskantit kojelaudalle tuulilasin viereen nurkkiin kaksipuoleisella teipillä (toistaiseksi). Kojelaudan alkuperäiset diskantin paikat eivät mahdollista kunnollista suuntaavuutta. Myöhemmin, kun aikaa ja tarmoa riittää, voisi disut asentaa/upottaa A-pilareihin korvan korkeudelle.

              Varsinaisia bassoja toistamaan tuli takakonttiin SPL:n 10" subbari 17 litran koteloon SPL:n TC-704 -vahvarin hoitaessa koko setin vahvistuksen. Poppi (ei kun jatsi)-koneeksi ostin samaisesta liikkestä Clarionin DB348RMP -soittimen. Hintaa koko setillä subbarikoteloa lukuunottamatta oli jotain 700 €.

              Subbarikotelon rakensin itse liikkeen mittaamien mittojen mukaan MDF-levystä itse. Materiaali valmiiksi sahattuna maksoi 50 €.

              Subbarielementin reikä tehtiin kotelon toiseen laitaan ja vahvari pultattiin siihen viereen. Kotelo asennettiin konttiin elementti ja vahvari kabiiniin päin. Näin elementti ja vahvari olivat kontista katsoen näkymättömissä. Takapenkin selkänojan takana oleva suksiluukun paikalla oleva pelti tönäistiin irti perforoinnistaan ja sitä kautta potku sitten työntyy kabiiniin. Vahvarin säätäminenkin onnistuu helposti aukon kautta. Vielä kun asennettaessa laitettiin puoli metriä "liian pitkät" piuhat, on kotelon poistaminen väliaikaisesti helppoa.

              Miltä sitten kuulostaa?

              Asennusliike oli säätänyt aika "miedosti"; alin basso puuttui. Powersetin setä sitten otti ja korvakuulolta sääti (kuului hintaan) . Heti parani, olen lähes tyytyväinen. Kuriositeettina: jos minä olen tyytyväinen, on oltava täydellistä.
              Signaaliprosessorin (vai mikä lie) avulla säätämällä pääsee varmasti vielä parempaan tulokseen.

              Clarionin valintaan vaikutti rahatilanne (heikko), koska oli silloin tarjouksessa 190 €, krumeluuriton ulkomuoto sekä volyyminuppi, joka oli kierrettävää tyyppiä. Rahatilanteen salliessa se vaihtuu Beckerin Monzaan.

              Kaiken kaikkiaan olen tyytyväinen. Kyllä kelpaa kuunnella Miles Davisia yms!

              -Jeff

              Comment

              • juiccy
                Bimmer Rookie
                • Aug 2003
                • 98

                #8
                Originally posted by ice-cube
                juu ei toimi vakiopaikoilt, itel noi velocityn ja rahan hukkaa.. pitää nostaa oviin ja tehä kunnon moldaukset kuhan ehtii
                tätä vähä arvelinki... :| pitänee keksiä jotain... ei kenelläkää olis mitää hyvii projekti juttuja jostain hyvistä asennuksista? :juo

                Comment

                • Dj Niksperi
                  BTCF Member
                  • Oct 2003
                  • 2437
                  • Salo, Finland

                  #9
                  mulla on alkup.paikassa ja hyvin soi...edessä on ovissa alkup.diskantti+keskiääni ja alhaalla impactin midbasso. Takaa poistin alkup. kotelon/kaiutinpaketin ja modasin sinne MDF-levystä paikan 2-tie sarjalle...ja mun korviin soi oikein hyvin,paremmin kuin yritin. 8)
                  BMW F31 318dA M-Sport Edition 2017 BMW E3 3.0s 1973 BMW E30 320i M-Tech I Cabriolet "Old School" // BMW E36 325i Sedan DIY M-sport Jupiter Swing Sport 1966
                  Ex: BMW E30 318i 2d "vähän ajettu suomiauto" Toyota Corolla 1.3 DX 12valve 1986 BMW E36 318ti Compact BMW E46 320iA ///M-Sport II 2002 eFlexFuel

                  -Team Pussihousu-
                  Salo///Works
                  sigpic

                  Comment

                  • jariz
                    Bimmer Rookie
                    • Jun 2004
                    • 103

                    #10
                    Jotkut midit toimii myös hyvin erillisissä koteloissa etupenkkien edessä. Koteloa voi jatkaa vaikka lasikuidun avulla penkin alle niin saa lisätilaa mitä yleensä nuo erillissarjan midit tarvitsee koska ovat sunniteltu ns. free air asennukseen.

                    Comment

                    • zimo
                      Bimmer Fanatic
                      • Mar 2005
                      • 136
                      • Kotka

                      #11
                      Ite olisin kans kiinnostunu noista midien ja keskosten laitosta etupäähän ilman suurempia lasikuitu modauksia

                      Comment

                      • Gonzalez
                        BTCF Member
                        • Jun 2003
                        • 2632
                        • Seinäjoki

                        #12
                        Eipäs sekoiteta midejä ja keskiääniä! 2-tie erillissarjassa diskantin kaverina on keskiäänielementti, joka toistaa koko taajuuskaistan diskanteilta alaspäin ja täten toisto ei ole paras mahdollinen enää alapäässä. Mideillä tarkoitetaan midbassoa joka käsittää yleensä taajuuskaistaltaan esim. 60Hz-350/400Hz. Midbassot ovat erilliset elementit joilla on tarkoitus täyttää/vahvistaa keskiäänien ja subbarin väliin jäävä useimmiten vaimentunut taajuusalue, jota esim. normaalin 2-tiesarjan elementit eivät kunnolla pysty toistamaan siksi, että sarjojen keskiäänet on suunniteltu toistamaan korkealle että keskiäänet saadaan kunnolla kuulumaan, joka tapahtuu useimmiten bassotoiston kustannuksella.

                        Omaan E36 coupeen asensin 6,5" midbassot (Soundstream) orkkis viisvarttisten paikalle jalkatilaan ja kyllä, sain hyvin mahtumaan ilman minkäänlaisia korotusrenkaita. E36:ssa asennusmahdollisuudet keskiäänille ja diskantille ovat erittäin huonot koska oikealla "kuuntelukorkeudella" elementeille/niiden suuntaamiselle ei yksinkertaisesti ole tilaa, ellei halua harrastaa extreme asennuksia... Omassa pirssissä ratkaisin "ongelman"tekemällä 3-tuumaisille Hertzin 2-tie koaksiaaleille pienet kotelot/paikat peilikolmioihin. Nämä Hertzit toistavat taajuuskaistan 330Hz-20000Hz, midbassot jalkatilassa 60-330Hz ja subbari tuosta 60Hz alaspäin...

                        Kuuntelukokemuksia ja kuvia tulossa jossain vaiheessa kun saan asennuksen muilta osin valmiiksi ja laitteet säätöihin. Mutta sen verran pystyy jo tässä vaiheessa sanomaan että stereokuva on juuri sillä korkeudella kuin pitääkin...
                        530d GT F07 2010
                        325i E30 Cabriolet 1987

                        Ex.316i E30 coupe 1987, 325i E36 sedan 1991, 325iA E36 coupe 1993, 328i E36 coupe 1995, 330dA E46 Touring M-sport 2002, 330d E46 Touring M-sport 2004, 530d E61 Touring 2004, 730dA E38 sedan 1999, 740dA E38 sedan 2000, 530dA E61 Touring M-sport 2004, 730dA E65 2004, 328i E36 coupe M-sport 1996, X5 E70 2007

                        Comment

                        • ice-cube
                          Bimmer Rookie
                          • Mar 2003
                          • 193
                          • Waasa

                          #13
                          Originally posted by Gonzalez
                          Eipäs sekoiteta midejä ja keskiääniä! 2-tie erillissarjassa diskantin kaverina on keskiäänielementti, joka toistaa koko taajuuskaistan diskanteilta alaspäin ja täten toisto ei ole paras mahdollinen enää alapäässä. Mideillä tarkoitetaan midbassoa joka käsittää yleensä taajuuskaistaltaan esim. 60Hz-350/400Hz. Midbassot ovat erilliset elementit joilla on tarkoitus täyttää/vahvistaa keskiäänien ja subbarin väliin jäävä useimmiten vaimentunut taajuusalue, jota esim. normaalin 2-tiesarjan elementit eivät kunnolla pysty toistamaan siksi, että sarjojen keskiäänet on suunniteltu toistamaan korkealle että keskiäänet saadaan kunnolla kuulumaan, joka tapahtuu useimmiten bassotoiston kustannuksella

                          Tweeter/diskantti
                          mid/midrange/keskiääni
                          mid-bass/mid-woofer/woofer
                          subwoofer



                          ei jakseta viilata pilkkuu... kaikki tietää kyl mist on kyse..

                          Comment

                          • KoPe
                            Bimmer Fanatic
                            • Mar 2004
                            • 251
                            • Helsinki

                            #14
                            Autona e36 compact. Laitoin DLS:n B5 (muistaakseni) eteen vakiopaikoille niin, että vahvistin kickpanelin bitumilla ja leikkasin ns. ritilät pois ja modasin DLS:n ritilät alkuperäisille kohdille. Oli aika homma nyprätessä, täytyy myöntää, mutta räminät jäi pois. Midbassot kiinnitin peltiin alkup.paikoille niin, että leikkasin kunnon ilma-aukot kajareiden takana olevaan muotoon väännettyyn vaimennusmatontapaiseen, näin kaiuttimet sai lisää ilmatilaa hengittää. Pyrin kiinnittimään kaiuttimet niin, että ilmaa ei vuoda eteen, joten laitoin kajarin kiinnityksen alle ohuesti vaimennusmattoa ja tiivistin reunat silikonimassalla. Peltiin tuli kiinni napakkaa 1 millin bitumimattoa riittävästi, kuitenkin niin että kickpanelin sai helposti takaisin.

                            Diskantit sovitin peilikolmioihin, mahtuivat juuri ja juuri. Taas aikaa paloi, mutta kannatti.

                            Äänenlaadullisesti ja asennuksellisesti onnistui mielestäni erittäin hienosti, yllätyin oikein itsekin miten hyvä äänestä tuli. 5 varttiset tuottaa tarkkaa ja napakkaa bassoa (ei tietenkään ulotu subbarin veroisesti alas) mutta riittää todella peruskäyttöön. Autovahvistinkin minulla on, mutta en ole sitä yhdistänyt vielä koska mankan peruspuhti riittää tiivistyksestä johtuen (ei "akustista" tehohukkaa) yllättävän hyvin. B5:n diskantit toimii parhaiten suunnattuna toisiaan vastaan, minulla oli ne pari kuukautta myös suunnattuna etupenkkiläisiin, eikä ääni miellyttänyt.

                            DLS:n kajareista kannattaa muistaa se, että uutena ne alkavat jostain syystä soimaan kunnolla vasta noin kahden viikon sisäänajopopituksen jälkeen.
                            KoPe
                            --------
                            Jag XF, ex: e30, e36 komposti, e46, e90, f10, e91

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎