Announcement

Collapse
No announcement yet.

Virtajärjestelmän riittävyys

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • BMW
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2004
    • 3823
    • California

    Virtajärjestelmän riittävyys

    Pitäis 540i E34 lyödä subille vahvistin (ei ole muita vahvistimia ennestään), mutta kuinka paljon vahvistimessa saa olla kakkua, niin että se saa virtaa kuitenkin riittävästi? 500w? 700w? 1kw?

    Elementti on 3ohm kelalla (jl 12w7), autossa on 100A laturi ja Ground Zero GZBP 12.3500 90A akku. Vahvistinta ei ole vielä koska en tiedä kuinka järeän vahvistimen autoon voisi laittaa.
    P
    R
    N
    D
  • Haggis
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2006
    • 1571
    • Wackyland

    #2
    Jl:n sivujen mukaan näemmä optimaalinen teho jotain +500W

    http://mobile.jlaudio.com/products_subs.php?series_id=9
    Käyttis:Kia Optima TF

    Ex:Bmw e34 525i,Bmw e90 318d,Bmw e46 325Ci,Opel Ascona C

    Comment

    • BMW
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2004
      • 3823
      • California

      #3
      Originally posted by Haggis View Post
      Jl:n sivujen mukaan näemmä optimaalinen teho jotain +500W

      http://mobile.jlaudio.com/products_subs.php?series_id=9
      Tuo olikin jo tiedossa, mutta kysymys koski sitä että kuinka tehokkaan vahvistimen vakiovirtajärjestelmällä voi laittaa. Tuota akkupäivitystä ei tarvitse huomioida, että jos joku tietää minkä verran vakioakullakaan riittää virtaa niin sekin riittäisi.

      Haluaisin 1kw digipäätteen laittaa, mutta pitäisikö ainakin laturi päivittää siinä tapauksessa? Parkissa en popittele moottori sammuksissa...
      P
      R
      N
      D

      Comment

      • >Jon1<
        BTCF Member
        • Oct 2007
        • 1054
        • Kuopio

        #4
        eiköhän se vakio laturillakin mene laittaa vaan 1f konkan riittää virtaa niin ei rupee valot välkkymään basson tahtiin
        ex:F11 535xd M-Sport
        ex:e61 530D M-Sport
        ex:e38 740i mafia
        ex:e36 328
        ex:e36 320
        ex:e30 320->325

        Comment

        • Diz
          Bimmer Rookie
          • Oct 2008
          • 123
          • Kiiminki

          #5
          kyllä sinne voi ihan huoletta laittaa kilowatin päätteen eikä tarvitse laturia alkaa vaihtamaan (ja isommankin voi jos haluaa.)

          esim. viime autossa oli 2kw vahvisin jo pelkästään subille, 90A laturilla ja ihan normiakulla eikä tullu koskaan ongelmia virran kanssa eikä valot välkkynyt yms.
          325i M-Technic-94

          Comment

          • jsa014
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2006
            • 1651
            • Turun Pallivaha

            #6
            Originally posted by BMW View Post
            Tuo olikin jo tiedossa, mutta kysymys koski sitä että kuinka tehokkaan vahvistimen vakiovirtajärjestelmällä voi laittaa. Tuota akkupäivitystä ei tarvitse huomioida, että jos joku tietää minkä verran vakioakullakaan riittää virtaa niin sekin riittäisi.

            Haluaisin 1kw digipäätteen laittaa, mutta pitäisikö ainakin laturi päivittää siinä tapauksessa? Parkissa en popittele moottori sammuksissa...
            Virta=Teho/Jännite. Eli 1000W/14V=71A. Eli kilowatti käytössä se syö 71A virtaa. Mutta koska käytännössä et käytä kuin max ehkä 200-300W, todellinen virrantarve on 20-25A. Ja tämäkin vain bassopiikeissä, ellet urkumusiikkia kuuntele. 1F konkka väliin jos sitäkään, ei muuta tarvetta.
            316 E21 -> 320 E30 -> VW,Ford,Renault -> 540 E34-> 525 E39 ///M-Sport Touring

            Comment

            • bimmerland
              Bimmer Rookie
              • Sep 2008
              • 65
              • Oulu

              #7
              Originally posted by jsa014 View Post
              Virta=Teho/Jännite. Eli 1000W/14V=71A. Eli kilowatti käytössä se syö 71A virtaa. Mutta koska käytännössä et käytä kuin max ehkä 200-300W, todellinen virrantarve on 20-25A. Ja tämäkin vain bassopiikeissä, ellet urkumusiikkia kuuntele. 1F konkka väliin jos sitäkään, ei muuta tarvetta.
              Tuohon täytyy ottaa vielä vahvistimen hyötysuhde mukaan. En nyt muista millanen hyötysuhde hyvissä D-luokan monopäätteissä on, mutta ite laskisin ehkä 70% mukaan.. Näin ollen vahvistin, joka antaa 1kW ulos, ottaa sen ~1430W akulta. Eli ~100A tuolla 14V jännitteellä laskettuna.

              Tuohon käytännön maksimitehon tarpeeseen... ei oikein minuun uppoa. Kyllä ne valot alkaa vilkkasemaan, jos akku ei virtaa kyykkäämättä pysty antamaan, mitä vahvistin siltä yrittää ottaa.
              -bimmerland-

              Comment

              • jsa014
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2006
                • 1651
                • Turun Pallivaha

                #8
                Originally posted by bimmerland View Post
                Tuohon täytyy ottaa vielä vahvistimen hyötysuhde mukaan. En nyt muista millanen hyötysuhde hyvissä D-luokan monopäätteissä on, mutta ite laskisin ehkä 70% mukaan.. Näin ollen vahvistin, joka antaa 1kW ulos, ottaa sen ~1430W akulta. Eli ~100A tuolla 14V jännitteellä laskettuna.

                Tuohon käytännön maksimitehon tarpeeseen... ei oikein minuun uppoa. Kyllä ne valot alkaa vilkkasemaan, jos akku ei virtaa kyykkäämättä pysty antamaan, mitä vahvistin siltä yrittää ottaa.
                Alkaa toki, siinä tapauksessa että vahvistin pyytää enemmän kuin akussa on potkua. Mutta jos nyt ei mitään paineautoa haeta, niin eipä tuo subi paljoa yli 300W ota piikeissä, eikä se kyllä akkua kyykytä vielä.

                Enemmän kai on kyse virranluovutusnopeudesta kuin kyvystä, ja siihen auttaa kondensaattori akun ja vahvisitmen välissä. Tällöin virtapiikki ei imaise virtaa esim valoilta, vaan konkka tasaa vaihtelut. 90A laturi tunkee kuitenkin 1200W akulle, joten jos vahvistimen jatkuva ottoteho ei tuota ylitä, niin kyllä virtaa riittää.

                Akussa on tietty max virran luovutusnopeus, ja jos hetkellinen vahvistimen pyytämä virtamäärä tämän ylittää, niin sitten valot vilkkuu. Pienillä vahvistimilla tämä nopeus riittää sellaisenaan valoille ja popeille, mutta isommalla vahvistimella ja teholla saattaa tuo ylittyä. Jolloin linjassa oleva konkka luovuttaa tuon ylityksen, ja valot palaa.
                316 E21 -> 320 E30 -> VW,Ford,Renault -> 540 E34-> 525 E39 ///M-Sport Touring

                Comment

                • myssy
                  Bimmer Fanatic
                  • Aug 2008
                  • 258
                  • Lakend

                  #9
                  Kumpi on siis käytännössä järkevämpi ratkaisu 1kW-2kW vahvistimelle, järeämpi akku vai konkka ? Meikäläisellä on nyt 2kW vahvari ja valot välkkyy niin perkeleesti kun vähän volaa laittaa.
                  E46 "slowmover" 316i '02 Schwarz II

                  Comment

                  • Valunki
                    Bimmer Fanatic
                    • Mar 2003
                    • 474
                    • Helsinki

                    #10
                    Originally posted by myssy View Post
                    Kumpi on siis käytännössä järkevämpi ratkaisu 1kW-2kW vahvistimelle, järeämpi akku vai konkka ? Meikäläisellä on nyt 2kW vahvari ja valot välkkyy niin perkeleesti kun vähän volaa laittaa.
                    Konkkalle ääni! Ja jos akku on mahdottoman pieni, niin molemmat
                    E90 330i -05 6v. man.
                    Harley-Davidson Sportster C1200 Screamin' Eagle II -07

                    Exät:
                    E39 520i -97 :think
                    E36 320i sedan -94
                    E28 520i -87 bavaria Oolt skool

                    Comment

                    • myssy
                      Bimmer Fanatic
                      • Aug 2008
                      • 258
                      • Lakend

                      #11
                      Originally posted by Valunki View Post
                      Konkkalle ääni! Ja jos akku on mahdottoman pieni, niin molemmat
                      Paras vaihtoehto olisi varmasti juuri tuo, että ostaisi molemmat. No katellaan sitten ku on taas joskus rahoja.

                      -Persaukinen
                      E46 "slowmover" 316i '02 Schwarz II

                      Comment

                      • alspe
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2004
                        • 3402
                        • Tre

                        #12
                        Rakenna herkempi subbari.
                        G30 520d xDrive
                        EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

                        Comment

                        • BMW
                          Bimmer Enthusiast
                          • Sep 2004
                          • 3823
                          • California

                          #13
                          Originally posted by jsa014 View Post
                          Virta=Teho/Jännite. Eli 1000W/14V=71A. Eli kilowatti käytössä se syö 71A virtaa. Mutta koska käytännössä et käytä kuin max ehkä 200-300W, todellinen virrantarve on 20-25A. Ja tämäkin vain bassopiikeissä, ellet urkumusiikkia kuuntele. 1F konkka väliin jos sitäkään, ei muuta tarvetta.
                          Siis hetkinen. Eihän tuota normi käytössä korvia huvita tuhota jatkuvalla syötöllä, mutta silloin kun väännetään nupit kaakkoon niin kyllä silloin vahvistimesta otetaan se mitä se tarjoileekin, ja sillä tavalla olisi tarkoitus mitoittaa tuo vahvistin nyt.

                          Ymmärsinkö nyt oikein näistä hyötysuhde asioista, että tuollainen 750w vahvistin olisi max tehomäärä mitä tuolla 100A laturilla ja 90A akulla voisi syöttää kunnolla?

                          Paljonko AB-luokan ja D-luokan päätteissä on eroa hyötysuhteessa? Paljonko auton omat sähkölaitteet haukkaavat kakkua?
                          P
                          R
                          N
                          D

                          Comment

                          • Mikozu
                            Bimmer Fanatic
                            • Sep 2008
                            • 256
                            • Tampere

                            #14
                            Itselläni subeille potkuja tarjoilee 3kw vahvari, tosin kytketty 1,8kw:iin. Lisäksi erkkasarjalle toinen vahvistin 2x150w = 300w. Kerran popiteltiin kännisen kaverin kanssa pidempi matka ihan volat kaakossa (itsellä korvatulpat), matka oli joku 20km. Sen jälkeen musiikki edelleen täysillä parkissa kuitenkin kone päällä noin 10 minuuttia. Sen jälkeen alkoi yhtäkkiä valot himmenemään basson tahtiin, bassot alkoivat särkemään ja konekin kävi jotenkin vaivalloisesti. Eli virta alkoi ilmeisesti loppumaan kun laturi jaksanut puskea samaa mitä vahvistimet kulutti?

                            Autona 320d, ja konkkana 5F möhkäle.
                            Tesla Model 3 Performance -21
                            MB Sprinter -23

                            Comment

                            • Silvio
                              BTCF Member
                              • Feb 2007
                              • 293
                              • *

                              #15
                              Vähän aiheen vierestä muttei kukaan vielä maininnut mitään joten kysytään että onko johdotuspuoli kunnossa? Vaikka paukut muuten riittäiskin niin liian ohkaset paukkulangat kuitenkin pilaa koko homman oli sitten konkkia tai ei. Myös liitokset kuntoon!

                              Ei muuta kuin poppi raikaamaan
                              ...

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎