E91 busines soittimen tilalle oma soitin?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • minttu2
    Bimmer Rookie
    • Sep 2004
    • 46
    • Jyväskylä

E91 busines soittimen tilalle oma soitin?

Moi!

Tuli hommattua uusi perheenjäsen tähän yhden naisen talouteen, eli E91 318 Kiva peli mut äänentoisto on melko syvältä...tuolla kaapissa lojuu Sonyn mp3-soitin joka mulla joskus oli E39:ssä kiinni subbarin kanssa ja hyvin kuului. Ja asennuskin sujui ihan omin kätösin.

Tänään kysyin eräältä huoltoneuvojalta että kuinkas saan sen soittimen pois sieltä jotta saan vaihdettua omaa tilalle, niin hän tuumasi ettei sitä noin vaan vaihdetakaan tässä mallissa. selitti jotain että sillä on muitakin toimintoja kuin pelkkä radiona/soittimena toimiminen....

kuitenkin luin täältä että E90:n soittimen vaihto on ihan helppoa....joten, ken tietää asiasta niin valaiskoon minua. Juu, ja sen tiedän että tarttee hommata se peitinlevy siihen....
  • minttu2
    Bimmer Rookie
    • Sep 2004
    • 46
    • Jyväskylä

eikö kukaan osais sanoa mitään.....??

Comment

• jsa014
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2006
      • 1651
      • Turun Pallivaha

Sen kummemmin E90/1 tuntematta voisin sanoa että huoltomies varmaankin tarkotti että siinä on jotain ajotietokoneen toimintoja siinä näytössä, eli jos sen poistaa niin ne myös katoaa. Tosin kai ne on mittaristossa myös E91:ssäkin.

Mutta yksi vaihtoehto parantaa ääntä voisi olla kaiuttimien vaihtaminen ja subin lisääminen. Kun ei tuo uusi soitin sitä ääntä paranna jos on paskat kaiuttimet, kuten on jos sulla on ihan peruspaketti eikä hifipakettia.
      316 E21 -> 320 E30 -> VW,Ford,Renault -> 540 E34-> 525 E39 ///M-Sport Touring

Comment

• hatopii
        Newbiemmer
        • Jul 2008
        • 10
        • Turku

Soittimesta

Terve! Miten oot meinannu menetellä orkkissoittimen kanssa? myytkö pois? Pitäisi käydä E87, kun tarkistin... Aikaisempi omistaja tykänny laittaa pioneerin näytöllisen soittimen orkkiksen tilalle, ja ketuttaa ku ei tuota monitoimirattia saa millään yhdistettyä soittimeen...

Laita tarjous vaikka privana mailiin...

Kevään jatkoja!

harold.hakkinen(ät)gmail.com
        Ei oo helppoo olla 8760 tuntia autokuumeessa joka vuosi!!!

Ex:
        BMW 120dA -05
        Audi A4 B8 2.0TDI -08
        Audi A3 2.0 TFSI Quattro -06
        Audi A3 2.0 FSI -05
        Opel Astra 1.6 -94

Comment

• AustinL
          Bimmer Rookie
          • May 2006
          • 166
          • Tampere

Ite tuskailen samanlaisten ongelmien kanssa ku Minttukin, mutta onkos kukaan avannu tuota E91 ovipaneelia? Eli kuinka iso homma kaiuttimen vaihto oikeastaan on?
          F06 640d Gran Coupe M-Sport -16
          ----------------------------------
          E90 335xi M-Sport -11
          G30 530e M-Sport -18
          F15 25d xDrive -14
          F30 320d M-Sport -13
          E91 325d M-Sport -10
          E90 330iA M-Sport -06
          E87 120d -05
          E91 320d -11
          E91 320d -06

Comment

• Balle
            BTCF Member
            • Aug 2002
            • 3414
            • UKI, Suomen New York

Itse en lähtis soitinta vaihtamaan vaan enneminkin paremmat kaiuttimet eteen ja subbanen+vahvari takaboksiin. Jos ei vieläkään kuulosta hyvältä niin sitten etupäällekin vielä oma vahvistin.
            Eihän se Business soitin mikään hifi-harrastajan laite ole mutta ei se kyllä ihan huonokaan ole.

Etukaiuttimien vaihto pitäisi onnistua melkein liikkeeltä kuin liikkeeltä ja subbaselle signaalin saa ryöstettyä vaikka takakaiuttimilta, väliin linjamuunnin ja perään vahvari+subi.

400-500€ budjetilla pitäisi saada jo ihan merkittävä ero orggisvehkeisiin nähden. Jos tekee mieli hifistellä niin saa tutustua BMW differentiaalikorjattuun signaalin ja rakentaa laitteisto sen ympärille. €1500 budjetilla pitäisi mun mielestä saada sitten jo ihan laadukasta ääntä pihalle sieltä. Toki se business soitin jossain kohtaa muodostuu pullonkaulaksi mutta tuskin tässä haetaankaan mitään hifi-toistoa vaan lähinnä parannusta surkeisiin orggis vehkeisiin.
            Possuja ja Bemareita

Comment

• motoman
              Bimmer Rookie
              • Oct 2009
              • 35
              • Pohjanmaa

Tuli ostettua eka BMW e91 320dAT

Äänentoisto tuntuu kyllä olevan aika WC:stä.

Aikaisemmassa autossa Volvo V70 -00 orkkiskaiuttimilla ja Pioneerin soittimella oli huomattavasti parempi ääni.

Kuinka ootte laittaneet oman soittimen, löytyykö jotain asennuspaneeleita?
              Vai riittäisikö pelkkien kaiuttimien vaihto äänenlaadun parantamiseen?
              Ja jos riittäisi, niin mitä kaiuttimia suosittelette?

Olisi kyllä mukava ostaa joku muistikortillinen soitin :think
              Last edited by motoman; 17-10-2009, 04:24.

Comment

• Heikkiher
                Bimmer Rookie
                • Mar 2009
                • 94
                • Vihti

Itse asentelin Alpinen hifi setin 1-sarjalaiseen ja mielestäni äänenlaatu koheni paljon. Lähtökohta itsellä oli business-CD ja normaali kaiutin paketti. Vahdoin myöhemmin vielä Professional soittimen, mutta äänen laatu ei mielestäni parantunut, lähinnä sai MP3 toiston ja isomman näytön. Lähtisin siis vaihtamaan kaiutin puolta, ellei jo valmiina ole esim Hifi pakettia.

Löytyy esim ebaystä:

Comment

• timokk
                  BTCF Member
                  • Nov 2008
                  • 18
                  • Malta

Onkohan kenelläkään kokemuksia "Audio System"in kaiuttimista? Näyttäisi olevan suoraan vaihdettavat, josko noilla ääni perus-systeemiin verrattuna paranisi?

Firma löytyy tuolta http://www.audio-system.de/english/index.html

Ja tuolla esimerkiksi pari erilaista pakettia:

Itse olen harkinnut tuota 100:sta kun ei diskanttipaikkoja ole A-pilarissa valmiina. Ilmeisesti ovikaiuttimien vaihtokaan ei ole mikään järisyttävän iso duuni?

Tuolla vielä lisää asiasta http://www.e90post.com/forums/showthread.php?t=170691

Comment

• motoman
                    Bimmer Rookie
                    • Oct 2009
                    • 35
                    • Pohjanmaa

Originally posted by timokk View Post
                    Onkohan kenelläkään kokemuksia "Audio System"in kaiuttimista? Näyttäisi olevan suoraan vaihdettavat, josko noilla ääni perus-systeemiin verrattuna paranisi?

Itse olen harkinnut tuota 100:sta kun ei diskanttipaikkoja ole A-pilarissa valmiina. Ilmeisesti ovikaiuttimien vaihtokaan ei ole mikään järisyttävän iso duuni?
                    Juuri jokin tällainen sopisi mullekin, ei mulla nyt niin Hifi-korva ole että useita satasia laittaisin pelkkiin kaiuttimiin. :think

Aikoinaan laitoin "patonkiin" Pioneerin 2-tie ovikaiuttimet, kun olin ottanut auton ilman audiota, ja hyvä ääni niilläkin syntyi. Olisikohan maksanut 350 markkaa

Comment

• ingle
                      Bimmer Rookie
                      • Jan 2008
                      • 41
                      • Helsinki

Originally posted by hatopii View Post
                      Terve! Miten oot meinannu menetellä orkkissoittimen kanssa? myytkö pois? Pitäisi käydä E87, kun tarkistin... Aikaisempi omistaja tykänny laittaa pioneerin näytöllisen soittimen orkkiksen tilalle, ja ketuttaa ku ei tuota monitoimirattia saa millään yhdistettyä soittimeen...

Laita tarjous vaikka privana mailiin...

Kevään jatkoja!

harold.hakkinen(ät)gmail.com
                      Kyllä suurimpaan osaa autoista löytyy jälkiasennussoittimiin rattikaukosäädin adaptereita.
                      Current: Nissan Pathfinder 2.5dCi vm. 2006
                      Current: Suzuki GSX-R 1000 vm. 2002
                      Ex: Honda Accord 2.4 Tourer Executive X vm.2005
                      Ex: Kawasaki ZX-12R vm.2002
                      Ex: BMW 325 Touring M-Sport vm.2002
                      Ex: BMW 740 vm.98
                      Ex: Subaru Impreza WRX STi vm. 2004

Comment

• JP-76
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2009
                        • 1060
                        • Kanta-Häme

Originally posted by timokk View Post

Firma löytyy tuolta http://www.audio-system.de/english/index.html

Ja tuolla esimerkiksi pari erilaista pakettia:

Tuolla vielä lisää asiasta http://www.e90post.com/forums/showthread.php?t=170691
                        Löytyy muuten noi diskantti-paikalla olevat oven tiivisteet marmoritiskiltä esim. E9x:aan "huikeaan" 25 €/kpl-hintaan. Varaosanumerolla 51337171201 (vas) ja 51337171201 (oik) nuo löytyvät. Eli ei tule suurta kustannusta lisää jos miettii että sijoittaisi tuohon parempaan vajaat 400 € maksavaan erillis-settiin.

Ovikaiuttimien vaihto ei ole tosiaan iso homma jos on tuollainen merkkikohtainen kaiutinsarja (plug and play). Itse laitoin Infinity-merkkisen 4" setin (69 €) ja vähän joutui kikkailemaan noitten kiinnitysten/ tiivistyksen kanssa mutta lopputulokseen tuolla budjetilla olen aikas tyytyväinen.

Subien vaihto voi olla kyllä astetta haastavampi kun joutuu suurella todennäköisyydellä etupenkit irroittamaan, mulla sai orkkikset jäädä paikalleen, soi kuitenkin normaalivolyymeilla ihan riittävän hyvin.
                        Kalusto:
                        BMW 550i xDrive -14
                        BMW S1000R -17
                        Toyota Proace -15

Comment

• NokiNuija
                          Newbiemmer
                          • Sep 2009
                          • 18
                          • In Mind

Viime kesänä parantelin e90 sedanin HiFejä seuraavasti:
                          - marmoritiskiltä oven reunukset jossa paikka diskantille (25 eg / kpl)
                          - etuoviin DLS:n K4 erillissarja (basso oveen vanhan paikalle ja diskantti oven reunukseen) olikohan 59 eg pari
                          - penkin alla oleville bassoille erillinen vahvistin Focal Solid 1

Penkit piti ottaa pois, että sai johdotettua bassot takakontissa olevalle vahvistimelle.

Operaation jälkeen stereoita viitsii kuunnella ... ei ehkä HighEndiä ja penkin alla olevat vakiobassot pohjaa alemmilla taajuuksilla, mutta kohtuuvoimakkuuksilla OK.

Comment

Working...
                          X