Kysymyksiä E36:een tulevasta laitteistosta

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • L.X.
    Newbiemmer
    • Oct 2004
    • 6

Kysymyksiä E36:een tulevasta laitteistosta

Moi!

Elikkä auton äänentoistoon pitäisi saada hieman parannusta. Auto on E36 320i coupé, kuudella vakiovarusteisella kaiutinpaikalla (kickpanel, etuovet ja hattuhylly). Akku on takana ja takaselkänojat kaadettavaa mallia (jos se vaikuttaa subiin tms.). Soittimena on joku Panasonicin perusmalli (CD-soitin, 1 linjalähtö), joka saa ainakin nyt aluksi kelvata. Takakaiuttimia en myöskään ole tässä vaiheessa asentamassa, alkuperäiset aion kyllä ottaa pois toiminnasta.

Erillissarja
    Eteen olen suunnitellut hankkivani 2-tie-erillissarjan. Olen jo lukenut täältä runsaasti kokemuksia - pääosin negatiivisia - noiden vakiopaikkojen käyttämisestä. Jotkut (esim. Dualfun ja Jeff) kuitenkin kehuvat noiden kickpaneelien toimivan hyvin asennuspaikkoina, tosin eri korimalleissa. Siispä kysyisin, kuinka paljon E30 ja E34 eroavat tuon kickpanel-kaiutinpaikan suhteen E36:sta :?: Olen suunnitellut hankkivani DLS MS5 -2-tiesarjan, joka kuulostaa mielestäni varsin mukavalta. Ja onhan sitä täälläkin kehuttu, mutta kuinka hyvin tuo sitten toimii E36:ssa? (mahtuuhan tuo muuten asennussyvyyden puolesta?) Tuossa Magnesium-sarjassahan tuo suht' iso diskantti toistaa melko alhaalta, mikä varmasti helpottaa hyvän äänikentän luomista. Nimittäin diskantin sijoittamisessahan ei juuri ole mitään rajoituksia, toisin kuin viisvarttisten.

Subwoofer
    Kuuntelen melko monipuolista musiikkia, lähinnä rockia. Vaadin siis subbarilta tarkkuutta ja hyvää äänenlaatua, en niinkään maksimaalista äänenpainetta. DLS MW10 tehtaan omassa refleksikotelossa vaikuttaa ja kuulostaa kivalta, mutta jaksaako tuo potkia takakontista, joka kuitenkin taitaa olla aika tiivis?

Vahvistin
    Tarvitsen siis jonkun 4-kanavaisen vahvistimen, jossa kahdella kanavalla soitan erillissarjaa, ja kahdella muulla ohjaan sillattuna subbaria. Vaihtoehtoina mm. Xetec V-200.4, SPL Dynamics TC-704 sekä Autostudio SL-4.60 (alempana tuolla lukee SL-4.50??). Mikäs noista olisi hyvä, vai onko mikään? Autostudiossa pitäisi muistaakseni olla 18 dB/oct ali- ja ylipäästösuodattimet, eli jyrkemmät kuin noissa kahdessa muussa. Nettisivuilla mainitaan myös Autostudion "suuret virtakondensaattorit". Vähentävätkö ne erillisen kondensaattorin tarvetta?

Onko muuten kaavailemassani laitteistossa ylipäätänsä tarvetta esim. jollekin 1 faradin kondensaattorille? Kuinka paljon, ja miten, äänenvoimakkuus vaikuttaa virtapiikkeihin? Jos käännän soittimen volumea suuremmalle, niin kasvaako virtapiikin suuruus (esim. basson aikana) lineaarisesti vai exponentiaalisesti? Kovin kovaa ei ole tarkoitus soittaa, eli voisinko pärjätä kokonaan ilman kondensaattoria?

RCA-piuhan joudun siis haaroittamaan kahtia, koska soittimessani on vain yhdet lähdöt. Se ei varmaankaan ole mikään ongelma (RCA-ulostulojännite on muistaakseni 2,5 V), ja subbarillehan voi vaikka laittaa jonkun oman tasonsäätönamiskan, jos haaroitus tehdään mankan takana. Sen sijaan olen vähän ihmetellyt sitä, että soittimen takana linjalähtöjen yläpuolella lukee "REAR" (vieressä lukee "FRONT", mutta tekstin alapuolella ei ole mitään). Käyttöohjeessakin lukee, että soittimessa on "yksi esivahvistinulostulo (taka)". Mutta ei kai noilla etu- ja takalinjalähdöillä mitään eroa pitäisi olla? Tuskin Panasonic kuitenkaan REARilla tarkoittaa subilähtöä?

Siinä nyt joitakin kysymyksiä näin alkuun. Ensimmäistä kertaa näitä hommia olen tekemässä, joten pitänee aika tarkkaan miettiä, mitä tekee ja mitä ostaa. Olis kiva kuitenkin saada ennen pakkasia asennukset tehtyä.
  • Sonar
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2004
    • 833
    • Vantaa

Re: Kysymyksiä E36:een tulevasta laitteistosta

Originally posted by L.X.
    Sen sijaan olen vähän ihmetellyt sitä, että soittimen takana linjalähtöjen yläpuolella lukee "REAR" (vieressä lukee "FRONT", mutta tekstin alapuolella ei ole mitään). Käyttöohjeessakin lukee, että soittimessa on "yksi esivahvistinulostulo (taka)". Mutta ei kai noilla etu- ja takalinjalähdöillä mitään eroa pitäisi olla? Tuskin Panasonic kuitenkaan REARilla tarkoittaa subilähtöä?
    Juu ei. Meikäläisellä sama homma Panasonicin soittimessa.. Ei niillä mitään eroa ole. Ainakaan omassa mallissa.. :roll:
    Mitä subin sointiin tulee.. Itelläni omassa Coupessa saa aivan helvetin huonosti äänenpainetta autoon. Hattuhylly rämisee ja hyppii minkä kerkee.. Takakaiuttimet olen ottanut jo veke. Hattuhyllylle joutuu tekemään siis pieniä kommervinkkejä jos haluaa subbarista nauttia.. (vieraspatjaa hattuhyllyn alle :wink

Asiaa E36:sta & Bandbass-kotelosta:
    :think

Comment

• L.X.
      Newbiemmer
      • Oct 2004
      • 6

Tuo tehtaan oma refleksikotelo olisi kyllä ihan kätevä, noita bandpass-virityksiä en oikein jaksaisi ruveta tekemään. :? Eli käytännössä tarvitaan järeämpi subbari ja/tai vahvari. Tai ainakaan tuo 4-kanavaisen Vectorin 1x125 wattia tuskin riittää potkimaan ääntä matkustamon puolelle. Sitä paitsi onko tuossa Vectorissa edes subsonic-suodatinta? Refleksikoteloiden yhteydessä sellainen ilmeisesti on välttämätön? Autostudiossa sellainen ainakin on, tuosta Spälärin TC-704:sta ei ole tietoa. Toinen asia mikä mietityttää on subbarin alipäästön jyrkkyys. Eikö 12 dB/oct ole aika loiva, kun etupäässäkin on vain 5¼". Siis subbari pitäisi ilmeisesti saada soimaan mahdollisimman korkealta, muttei kuitenkaan niin, että äänen suunnan erottaisi. Eli alipäästön pitäisi olla mahdollisimman jyrkkä, niin että jako tapahtuu juuri oikeassa kohdassa (oliskohan se jotain about 80-90 Hz, säätövaraa ainakin riittää noissa kaikissa vahvistimissa)?

Ja jos tuota kymppituumaista ei tosiaan saa matkustamon puolelle kuulumaan, niin 12-tuumainen varmaankin tarvitsee vahvarilta reilusti yli 200 wattia. Niin ja ei välttämättä vielä silloinkaan kuuluisi. Tosin mitään huippuäänenpainetta en todellakaan ole hakemassa.

Eli pitääkö sitten kokonaan unohtaa toi subbari? :( Ainoastaan MS5 eteen... No sitten säästyisi ainakin rahaa laadukkaaseen 2-tievahvariin ja jopa uuteen soittimeen. :roll: :?

Comment

• L.X.
        Newbiemmer
        • Oct 2004
        • 6

Niin siis onko noissa soittimissa oikeasti äänenlaadullisia eroja :?: Ainakin noi Panasonicin suositut mp3-mallit (esim. RDP383) soveltuvat ilmeisesti ihan hyvin vähän hifistyneempäänkin käyttöön, mutta kuinka paljon toi mun karvalakkiversio (RDP123) eroaa äänenlaadultaan noista vähän kalliimmista?

Elikkäs jos nyt kuitenkin päädyn pelkkään erillissarjaan (esim. MS5), niin vahvarinkin valinta varmaan vähän helpottuu. Eikö silloin ihan hyvin riitä esim. Xetec V-150.2 tai joku muu vastaava perusvahvari. Harmittaa vaan vähän kun ei noissa viisvarttisissa kuitenkaan sitä bassotoistoa juurikaan ole, ainakaan niissä mitä olen kuunnellut. Tosin eihän se subikaan täysin tilannetta korjaa, sittenhän siihen jää kuitenkin aika iso aukko subin ja midien väliin. Mutta kyllä se subi varmaan vähän parantaisi tilannetta. Tietysti voisi tehdä isommille mideille uudet ovipahvit, jos sellaiset jostain löytäisi (nykyisiä ehjiä en haluaisi mennä rikkomaan). Tai jos joku muu haluaa tehdä... :roll: Esim. 6½-tuumaisilla mideillä pärjäisi sitten ehkä ilman subiakin.

Miksei muuten subbaria voisi laittaa takajalkatilaan? Onko se liian lähellä, vai miksi en ole koskaan nähnyt sellaista asennusta, jossa subbari olisi takajalkatilassa. Saattaahan se ehkä varkaita siinä houkutella. Tai voisihan sen laittaa sinne peräkonttiin, ja pitää takaselkänoja(t) kaadettuina, niin varmasti kuuluisi, mutta se ei kyllä enää näyttäisi kovin järkevältä. Mutta pakkohan se subi jotenkin on saatava kuulumaan. Tai voihan sen laittaa vaikka takapenkille! Mutta edelleen kaipaisin vinkkejä nelikanavaisen vahvistimen valintaan :!: Tuo Autostudion vahvari vaikuttaisi aika sopivalta mulle, mutta antaako se nuo tehot mitkä se lupaa? Ja millaisella säröllä?

Jos vahvari- ja soitinkysymyksen saisi ratkaistua, niin eihän tässä enää mitään ongelmaa ole. Kyllä mä sen subin jollain konstilla saan kuulumaan. Ai niin, mutta entäs sit noi kickpanel-paikat. Sonarkaan ei muistanut kertoa, minkälaiset asennukset hänellä edessä on, ja miltä kuulostaa. Kaikki muutkin E36:n vakiopaikoille hifejä asentaneet voisi vähän kertoa kokemuksistaan. Vai kuulostaako ne sitten niin huonoilta, ettei kukaan kehtaa edes sanoa? Olen kyllä lukenut vanhat topicit läpi (niitäkin joita ei enää ole serverillä), mutta yleensä vika postaus on jotain "lähden nyt asentamaan...". Mut joo, elikkäs joo, tuota noin... Ei kai sitä siitä alkuperäisestä äänentoistosta voi huonontaakaan.

Comment

• FreeZ
          Bimmer Fanatic
          • Apr 2003
          • 814
          • Hamina

Suosittelen vahvistimeksi Xetecin Xircuit sarjan 4-kan vahvistinta. Oma on ainakin toiminut hyvinja monipuoliset säädöt. Voitti viimetalvena saksalaisen hifi lehden testin jossa mittasivat 2x74w+236w.
          BMW 320i

Comment

• L.X.
            Newbiemmer
            • Oct 2004
            • 6

Joo tuo Xircuit olisi varmasti hyvä vaihtoehto! Siinähän saa näköjään subbarillekin ylipäästön (subsonic). En kyllä tiedä onko tuo 12 dB/oct (?)subbarin alipäästölle tarpeeksi jyrkkä. Ja hintaa tietysti on aika... Tai no joo, eihän sitä nyt edes niin kauheasti ole. Sitä paitsi tossa subbarissa voi varmaan vielä säästää (eli jokin muu kuin MW10 tehtaan kotelossa?).

Vielä kun tietäis että pitääkö soitinkin uusia äänenlaadun takia vaiko ei. Kondensaattorikysymyskin on vielä avoin.

Comment

• FreeZ
              Bimmer Fanatic
              • Apr 2003
              • 814
              • Hamina

No jos jaksat Haminaan raahautua niin tervetuloa kuuntelemaan miten tollainen vahvistin soittaa Focalin Access 27 Luxia ja Peerlessin D.5. Omiin tarpeisiin meteliä saa riittävästi ja äänenlaatukin on omasta mielestä ihan ok. En ole mikään ammatti hifisti joten asiasta tietävät löytäisivät varmaan siitä paljonkin vikaa.
              BMW 320i

Comment

• L.X.
                Newbiemmer
                • Oct 2004
                • 6

Joo, uskon kyllä noiden Xetecien olevan ihan laadukkaita. Tuo Access 27A tehdaskotelossa voisi ehkä ollakin yksi vaihtoehto subbariksi, tosin en ole vielä kertaakaan edes kuunnellut sitä. Mutta onhan niitä kai muitakin vaihtoehtoja, jos nyt tuon MW10:n hinta muodostuu ongelmaksi. :|

Comment

• Ari
                  Bimmer Fanatic
                  • Sep 2004
                  • 182
                  • Pori

ei kai tolla soittimella nii hirveetä merkitystä ole ton äänen laadun kannalta, koska kaiuttimista se ääni tulee eikä cd soittimien välillä ole niin suurta eroa että sen korvalla kuulisi.
                  subbari ongelma katoo kun laita sen subin pelkääjänpuolen jalkatilaan ja rakennat ovien etuosaan paikat keskiäänisille ja kunnolliset piuhat ja vahvistin.
                  eikä siitä virta konkasta koskaan haittaa ole :idea:
                  Viddu! missä mun biimeri o??!! jaa tossahan se 320td
                  super nopee kuminryttääjä

Comment

• L.X.
                    Newbiemmer
                    • Oct 2004
                    • 6

No mäkin olen ymmärtänyt, ettei CD-soittimien linjatasoisissa signaaleissa pitäisi juurikaan olla äänenlaadullisia eroja, poislukien ehkä jotkut ihan halvimmat merkit. :roll:

Siitä tulikin mieleen... Mulla ei tuossa Panasonicissa ole erikseen vahvistimelle lähtevää herätettä. Ainoastaan sähköantennille/antennivahvistimelle lähtevä piuha. Voiko olla mahdollista, että tuosta herätteestä katkeaisi virta silloin, kun soittimen laittaa CD-modiin? Ainakin joissain soittimissa näin mun tietääkseni tapahtuu. No mutta sehän selviää mittaamalla jännitteet siitä herätejohdosta mankan eri moodeissa.

Subbarin kuuluvuusongelman saan kyllä varmaan jotenkin ratkaistua, kunhan ensin löytäisin sopivan subin. Minkälaisia Xetecin subbarit on? Nehän on tietääkseni Peerlessin valmistamia, mutta ei niissä ainakaan numeroiden perusteella ole mitään yhteistä esim. Peerlessin Resolution-sarjaan. Ja Xetecit ovat vielä Peerlessiä edullisempiakin, esim. X-10 maksaa alle sata euroa.

Monet mua kiinnostavat subbarit vaatii toimiakseen refleksikotelon, mutta eikös refleksikotelo yleensä vaadi vahvarilta (jyrkkää) subsonic-suodatusta? Ja sellaista (yli 12 dB/oct) taas ei löydy juuri mistään järkevän hintaisesta vahvarista. Myös subbarin alipäästön osalta tuo jakojyrkkyys, tai "jakoloivuus", edelleen vähän mietityttää.

Ja tuosta E36:n vakiopaikkojen/kickpanel-asennuksen antamasta stereokuvasta ja äänikentästä olis kyllä kiva kuulla toisten kokemuksia! Olen yrittänyt vakiokaiuttimilla hieman hahmottaa tilannetta, mutta en osaa arvioida, kuinka paljon äänikenttä paranee sitten, kun saa uudet diskantit, jotka voi vapaasti asentaa esim. kohti kuulijaa.

Virtakonkasta on kyllä se haitta, että siihen menee aika paljon rahaa. :| Luulen, että ensin kokeilen ilman konkkaa, ja tarvittaessa sitten ostan sellaisen. Vai onko tuossa sitten olemassa se riski, että hajotan akun?

edit: Ahaa... Ari 2 tarkoitti näköjään subbarin asennuspaikaksi etumatkustajan edessä olevaa jalkatilaa. No silloin tosiaan joutuisi oviin tekemään paikat mideille, mutta siihen en oikein jaksaisi ryhtyä. Kyllä mä luulen, että sen subin saa sieltä takakontista jotenkin kuulumaan, tai sitten esim. takajalkatilasta.

Comment

Working...
                    X