Announcement

Collapse
No announcement yet.

1502:n radiosta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • hezu
    Bimmer Rookie
    • Aug 2007
    • 54

    1502:n radiosta

    Moi,
    Muistaako kukaan mitään moisesta? Autoon oli asennettu Blaukkarin nuppiradio, joka ei silmääni miellyttänyt, joten heitin alkuperäisempää tilalle. Kyseessä on siis sellainen ihme viritelmä, jossa radion alapuolella on ellipsimäinen kaiutin - siis vain yksi. Löysin netistä tämmöisen kuvan, jossa radio on eri mutta kokoonpano on muuten sama.




    Ongelmana tässä nyt on se, että alkuperäinen radio miellyttää silmää huomattavasti enemmän, mutta autoon on asennettu jälkikäteen takakaiuttimet hattuhyllylle, jotka olisi kiva saada käyttöön. Nyt on valittava joko yksi monokaiutin edessä ja vanha radio tai kaksi kaiutinta takana ja uusi, rumempi radio. Haluan alkuperäisen radion, yhden etukaiuttimen ja kaksi takakaiutinta. Piirsin mahtavan kuvan vanhan radion liitäntäpaneelista.

    http://www.helsinki.fi/~koivupal/kuvat/radio.jpg

    Nyt tuo johto, joka siis tulee siitä yhdestä ellipsimäisestä kaiuttimesta, on liitetty siihen liitinpariin, jossa on yksi kaiutin. Voisi kuvitella, että siitä tulee monoa ulos. Voisi myös kuvitella, että radiosta saa myös stereot ulos, kun toisessa liitinparissa on kahden kaiuttimen kuva. Vai miten on? Hyvällä lykyllä siis voisin saada etukaiuttimelle monot ja taakse stereot. Mielipiteitä? Mulla ei ole kyllä mitään hajua, mistä löydän moisen piikkimäisen liittimen.
    Last edited by hezu; 27-05-2010, 00:18.
    sigpic
    Exät:
    1975 BMW 1502 E114
    2008 BMW Z4 Coupe E86
    Nykyiset:
    2007 BMW M Coupe E86
    2021 BMW X5 45e G05
  • hezu
    Bimmer Rookie
    • Aug 2007
    • 54

    #2
    öö

    Taisin löytää pari kuvaa vastaavanlaisesta radiosta. Oiskohan Blaupunkt Frankfurt serie X haettu ämyri. Etupaneeli on noissa kuvissa tosin erilainen, itelläni on vähän erilaiset nupit ja musta etupaneeli.

    Oikeastaan nämä kaksi ekaa kuvaa ovat oleelliset, koska niissä näkyy kaijutinliitännät:



    Yksi on varmasti maa, mutta en oikein ymmärrä, miksi vain yksi. Miksei tuossa ole kahta maa-kaiutin-paria? Yhden kajarin halutessa voisi iskeä yhden johtoparin kiinni, kaksi kaiutinta halutessa kaksi johtoparia.

    Muita sekalaisia kuvia, jos kiinnostaa:



    sigpic
    Exät:
    1975 BMW 1502 E114
    2008 BMW Z4 Coupe E86
    Nykyiset:
    2007 BMW M Coupe E86
    2021 BMW X5 45e G05

    Comment

    • O.K.
      Moderator
      • Nov 2003
      • 4854
      • Espoo

      #3
      Originally posted by hezu View Post
      Taisin löytää pari kuvaa vastaavanlaisesta radiosta. Oiskohan Blaupunkt Frankfurt serie X haettu ämyri. Etupaneeli on noissa kuvissa tosin erilainen, itelläni on vähän erilaiset nupit ja musta etupaneeli.

      Oikeastaan nämä kaksi ekaa kuvaa ovat oleelliset, koska niissä näkyy kaijutinliitännät:

      http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/2705.JPG
      Minun mielestä tuo kytkentäkaavio radion kyljessä tarkoittaa
      vasen = kaksi monokaiutinta rinnan
      oikea = yksi monokaiutin

      Rinnan kytkettäessä piirin (=liittimiin laitettujen kaiuttimien kokonaisvastus) puolittuu, joten se on ilmeisesti kompensoitu tuolla radion sisällä ja siksi eri kytkentätavoille on eri liitännät. Eli saat kytkettyä tuohon 1 tai 2 monokaiutinta.
      Nykyiset: Melbournerot F31 320d M-Sport ja Saab 9-3 Aero Cabriolet '01
      Ex. E91 325i '06, E39 530dA touring facelift, Saab 9-5 2.3t Wagon,
      E34 525i

      Comment

      • hezu
        Bimmer Rookie
        • Aug 2007
        • 54

        #4
        Originally posted by O.K. View Post
        Minun mielestä tuo kytkentäkaavio radion kyljessä tarkoittaa
        vasen = kaksi monokaiutinta rinnan
        oikea = yksi monokaiutin

        Rinnan kytkettäessä piirin (=liittimiin laitettujen kaiuttimien kokonaisvastus) puolittuu, joten se on ilmeisesti kompensoitu tuolla radion sisällä ja siksi eri kytkentätavoille on eri liitännät. Eli saat kytkettyä tuohon 1 tai 2 monokaiutinta.
        Niin, voipi olla. Harmi kun radion kyljessä ei ole selitelty juuri mitään. Nuo lukiossa opitut fysiikat ovat alkaneet myös unohtua, mutta jos käsitin oikein, niin radion liitännät mahdollistaisivat sen, että voin vetää siitä plussanavasta, jossa on kaksi kaiutinta, kaksi piuhaa kahdelle kaiuttimelle. Samaten miinusnavasta kaksi piuhaa vastaaville kaiuttimille. Sitten kyseessä olisi kai rinnankytkentä?

        Mitenköhän käytännössä kävisi, jos heittäisin takakaiuttimet sarjaan? Piirsin kuvan tilanteesta. Toivottavasti muistin nämä rinnan-sarjaan-jutut oikein.

        http://www.helsinki.fi/~koivupal/kuvat/radio2.jpg

        Onko tuossa jotain haittapuolia? Puolittuuko takakaiuttimien äänenvoimakkuus? Tuleeko jotain ongelmia? Haluaisin vain saada kaikki kajarit käyttöön. :think
        sigpic
        Exät:
        1975 BMW 1502 E114
        2008 BMW Z4 Coupe E86
        Nykyiset:
        2007 BMW M Coupe E86
        2021 BMW X5 45e G05

        Comment

        • hezu
          Bimmer Rookie
          • Aug 2007
          • 54

          #5
          Tai mites

          Tuli mieleen vielä yksi tapa. Mitenköhän tässä kävisi:

          sigpic
          Exät:
          1975 BMW 1502 E114
          2008 BMW Z4 Coupe E86
          Nykyiset:
          2007 BMW M Coupe E86
          2021 BMW X5 45e G05

          Comment

          • O.K.
            Moderator
            • Nov 2003
            • 4854
            • Espoo

            #6
            Originally posted by hezu View Post
            Haluaisin vain saada kaikki kajarit käyttöön. :think
            Tässä yksi tapa, edellyyttä tosin uusia takakaiuttimia:
            Eli ensin pitäisi selvittää nykyisen etukaiuttimen impedanssi (Ohm), koska sen voisi olettaa olevan alkuperäinen, eli ehkäpä samat lukemat on suunniteltu alkuperäiseen 2 kaiuttimen asennukseen.
            Sitten etsit puoliksi sillä ohmimäärällä olevat kaiuttimet ja kytket ne sarjaan -> vastus sama kuin edessä. Sitten etukaiutin ja takakaiutinsarja kytketään tuohon 2 kaiuttimen rinnankytkentään

            Originally posted by hezu View Post
            Tuli mieleen vielä yksi tapa. Mitenköhän tässä kävisi: http://www.helsinki.fi/~koivupal/kuvat/radio3.jpg
            Kyllähän tuo sinänsä vastaa sitä mankan kyljessä olevaa kytkentäkaaviota, mutta onkohan liitäntää/radion vahvistinosaa tarkoitettu molempien lähtöjen yhtäaikaiseen käyttöön :think

            Edit: korkeintaanhan tuossa mankan vahvistinosa ottaa itseensä, jos kokeilee alkuperäisestä poikkeavia kytkentöjä, jolloin edessä on uuden vanhan radion hankinta
            Last edited by O.K.; 27-05-2010, 15:30.
            Nykyiset: Melbournerot F31 320d M-Sport ja Saab 9-3 Aero Cabriolet '01
            Ex. E91 325i '06, E39 530dA touring facelift, Saab 9-5 2.3t Wagon,
            E34 525i

            Comment

            • hezu
              Bimmer Rookie
              • Aug 2007
              • 54

              #7
              okke

              Kiitos vinkeistä. Pistän takakaiuttimet sarjaan, ja etukaiuttimen takakaiuttimien kanssa rinnan, jos tuo kolmosviritelmäni ei onnistu. Pistin huvikseni Blapunktille Saksaan sähköpostia, jossa kysyin mahdollisuudesta käyttää tuota kolmosviritelmääni. Saa nähä, mitä vastaavat, kun puskasta tulee joku kyselemään 35 vuotta vanhan radion kytkennöistä. Noh, samallapahan tulee testattua Blaupunktin asiakaspalvelutaidot.

              Nii, oli vielä yksi kysymys. Mitä ihmeen liittimiä nuo voisivat olla? Kaiutinpiuhoista tulee tosiaan vain kaksi paksua rca-maista tappia, jotka työnnetään koloihin. Voisikohan kyseessä olla joku banaaniliitin? Enpä kyllä ole koskaan vielä semmoisia nähnyt radiossa käytettävän.
              sigpic
              Exät:
              1975 BMW 1502 E114
              2008 BMW Z4 Coupe E86
              Nykyiset:
              2007 BMW M Coupe E86
              2021 BMW X5 45e G05

              Comment

              Working...
              X
              😀
              🥰
              🤢
              😎
              😡
              👍
              👎