Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vahvistimen level input

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Infinity Beta
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2003
    • 445
    • Alavus

    Vahvistimen level input

    Tietääkö kukaan miten kannattaa säätää vahvistin subbarille
    kun mulla on Monacorin subbarivahvistin joka antaa tehoa 4 ohmiin
    sillattuna 530W/rms ja sitten on subbarina toi Boston Acousticsin
    pro sarjan 12".siinä tehonkesto ilmoitettu niin että vahvistin suositus 50-1250W en tiedä sitten onko rms tehoa vai piikkiä mut mikä hertsijako
    siihen kannattais laittaa vahvarilta et soi parhaiten? Tuleeko jo liian korkeita ääniä jos laittaa alipäästön 80 hertsiin vai kenties
    alemmas lähemmäs 50 hertsiä ja kun mulla on panasonicin soittimes
    subbarille linjalähtö et saa säätää 1-8 asteikolla sitä voimakkuutta
    niin miten se kannattais säätää ja miten taas vahvistimelta level input?
    Keskiväliin johonkin vai alta tai yli puolenvälin kun siinä on minimi
    8V ja max teho 0,1V? Kun teho pitäis riittää tolle subbarille niin
    en tiedä miten ton vahvarin säätäis,Kertokaa joku jolla on
    esim.Bostonin pro sarjan toi sama subbari että miten on säädetty?
    Ja miten 6.5" Bostonin erillissarjan kannattaa laittaa hattuhyllylle
    eli miten diskantit kannattaa taakse sijoittaa?
  • pyroz
    BTCF Member
    • Nov 2002
    • 6750
    • PK-seutu

    #2
    Re: Vahvistimen level input

    Originally posted by Infinity Beta
    Tietääkö kukaan miten kannattaa säätää vahvistin subbarille
    kun mulla on Monacorin subbarivahvistin joka antaa tehoa 4 ohmiin
    sillattuna 530W/rms ja sitten on subbarina toi Boston Acousticsin
    pro sarjan 12".siinä tehonkesto ilmoitettu niin että vahvistin suositus 50-1250W en tiedä sitten onko rms tehoa vai piikkiä mut mikä hertsijako
    siihen kannattais laittaa vahvarilta et soi parhaiten? Tuleeko jo liian korkeita ääniä jos laittaa alipäästön 80 hertsiin vai kenties
    alemmas lähemmäs 50 hertsiä ja kun mulla on panasonicin soittimes
    subbarille linjalähtö et saa säätää 1-8 asteikolla sitä voimakkuutta
    niin miten se kannattais säätää ja miten taas vahvistimelta level input?
    Keskiväliin johonkin vai alta tai yli puolenvälin kun siinä on minimi
    8V ja max teho 0,1V? Kun teho pitäis riittää tolle subbarille niin
    en tiedä miten ton vahvarin säätäis,Kertokaa joku jolla on
    esim.Bostonin pro sarjan toi sama subbari että miten on säädetty?
    Ja miten 6.5" Bostonin erillissarjan kannattaa laittaa hattuhyllylle
    eli miten diskantit kannattaa taakse sijoittaa?
    Elikkäs:

    Vahvistimen level-säätö _EI_ vaikuta pätkääkään siitä saatavaan tehoon.
    Pidä vahvistimen level-säätö puolessa välissä tai sen alle. Jos laitat liikaa, niin subille menee helpommin säröä, joka taas hajottaa elementtejä.
    Kokeile ensin vahvarista jättää minimille se level, ja lisää soittimesta tasoa. Jos tämä ei riitä, niin pikkuhiljaa nosta vahvarista leveliä, kunnes saat haluamasi verran subista ääntä.

    Perussääntönä siis: soittimesta n.3/4 tasosta ja sitten vasta vahvarilta lisäämään leveliä.

    Peruskäytössä ja varsinkin, jos subi on takana, niin älä käytä yli 50hz. Tai no osittain makuasioita. Kokeilemalla paras jakotaajuus selvitetään, mutta 80hz on ainakin jo liikaa.

    Boston soi varmaankin ihan kohtuullisesti jo noilla tehoilla. Tehoa ei tosin ole koskaan liikaa. Teholla et kovin helposti kaiutinta rikki saa. Niinkuin yllä sanoin, niin säröllä ne elementit hajotetaan.
    S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

    Comment

    • mikko
      Bimmer Enthusiast
      • Nov 2002
      • 1758
      • kotona

      #3
      Re: Vahvistimen level input

      Originally posted by Infinity Beta
      Ja miten 6.5" Bostonin erillissarjan kannattaa laittaa hattuhyllylle
      eli miten diskantit kannattaa taakse sijoittaa?

      Comment

      • pyroz
        BTCF Member
        • Nov 2002
        • 6750
        • PK-seutu

        #4
        Re: Vahvistimen level input

        Originally posted by mikko
        Originally posted by Infinity Beta
        Ja miten 6.5" Bostonin erillissarjan kannattaa laittaa hattuhyllylle
        eli miten diskantit kannattaa taakse sijoittaa?

        Toi on niin totta. Kaiuttimet eteen.
        S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

        Comment

        • Scitso
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2002
          • 2816
          • Kuusankoski

          #5
          Re: Vahvistimen level input

          Originally posted by mikko
          Originally posted by Infinity Beta
          Ja miten 6.5" Bostonin erillissarjan kannattaa laittaa hattuhyllylle
          eli miten diskantit kannattaa taakse sijoittaa?
          AMEN!
          E34 525i Touring -96 "Iris"
          E39 540ia Touring individual -97 "Lara"
          E39 530da Touring -03 "Lisbeth"
          E46 328ia Sedan -98 "HOI"
          E61 530d Touring -04

          ex. E39 520ia Touring -98
          ex. E28 524td -86 "sponsored by... Oma"
          ex. E30 320i -82/86 "scitso edition"
          ex. E28 520i -82

          Comment

          • Dualfun
            Moderator
            • Jan 2003
            • 17845
            • PKS

            #6
            Tosiaan siinä vaiheessa kun on edessä kunnollinen erillissarja ja niiden paikka on kunnossa niin voi taakse harkita jotakin kaiutinta. Ei sillä että takana mitään tarvitsisi olla, ei niistä etupenkin iloksi ole. Takakaiutinjutut on vähän amispoppareiden juttuja, niinpä monella aloittevalla on väärä käsitys tästä asiasta
            E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
            E28 ///M535i '87 zinnoberrot
            E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic

            E36 320i Cabrio ///M-Sport '98
            ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
            ½ E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic w/ nappa flieder dunkel
            ½
            G20 320d xDrive mineralweiss metallic w/ vernasca cognac
            Muut talouden vehkeet: Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
            Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
            Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

            Comment

            • Vega_
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2003
              • 888
              • Kokkola

              #7
              siis eihän takakaiuttimilla oo periaatteesa muuta väliä ku et ne tuottaa tilavaikutelmaa. säätä faderin enemmän etupuolelle,niin hyvä on.
              itellä on dls:n halvempi erillissarja takana hattuhyllyllä.

              Comment

              • juuze
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2002
                • 1938
                • Oulu

                #8
                Herranen aika sentään... Tottakai takakajareillakin on merkitys. Sama asia, jos sanoo ettei takarenkaiden tarvi vetää ennenkun eturenkaat vetävät kunnolla :!: Takapää vaikuttaa kuitenkin älyttömän paljon tilavaikutelmaan ja stereokuvaan. Jos vielä etu- ja taka-erillissarjoilla on sopivasti erilainen taajuusvaste, ne täydentävät toinen toisiaan. Ei niitä sinne hattuhyllylle takapenkin matkustajia varten laiteta. Eikä nuo takakajarit mitään amispopparien hommia ole. KuusYsit ovat.
                Jussi
                F31 320xda & e39 530d Msport
                ex e87, e39, e34, e28 & e30

                Comment

                • pyroz
                  BTCF Member
                  • Nov 2002
                  • 6750
                  • PK-seutu

                  #9
                  Originally posted by juuze
                  Herranen aika sentään... Tottakai takakajareillakin on merkitys. Sama asia, jos sanoo ettei takarenkaiden tarvi vetää ennenkun eturenkaat vetävät kunnolla :!: Takapää vaikuttaa kuitenkin älyttömän paljon tilavaikutelmaan ja stereokuvaan. Jos vielä etu- ja taka-erillissarjoilla on sopivasti erilainen taajuusvaste, ne täydentävät toinen toisiaan. Ei niitä sinne hattuhyllylle takapenkin matkustajia varten laiteta. Eikä nuo takakajarit mitään amispopparien hommia ole. KuusYsit ovat.
                  Vetävillä renkailla ja kaiuttimilla ei ole _mitään_ yhteistä.
                  Muutamat pitkälle kilpailuissakin ehtineet harrastajat, ovat käyttäneet takakaiuttimia tilavaikutelman laajentamiseen, mutta ainoastaan keskiääniä ja nekin ovat toistaneet ainoastaan suppean kaistan.

                  Tähän voitaisiin sanoa, että RTFM


                  Ps. Ja takakaiuttimet ovat nimenomaan amisten touhua
                  S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                  Comment

                  • juuze
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2002
                    • 1938
                    • Oulu

                    #10
                    Originally posted by pyroz
                    Vetävillä renkailla ja kaiuttimilla ei ole _mitään_ yhteistä.
                    Muutamat pitkälle kilpailuissakin ehtineet harrastajat, ovat käyttäneet takakaiuttimia tilavaikutelman laajentamiseen, mutta ainoastaan keskiääniä ja nekin ovat toistaneet ainoastaan suppean kaistan.

                    Tähän voitaisiin sanoa, että RTFM


                    Ps. Ja takakaiuttimet ovat nimenomaan amisten touhua
                    Ilmeisesti et huomannut pientä ironian häivähdystä tuossa kaiuttimien ja vetävien renkaiden vertauksessa. Rohkenen jopa väittää, että neljän kaiuttimen + subbarin laitteisto ilman DSP:tä, on helpompi saada soimaan "täyteläisesti", kun vastaava laitteisto pelkästään etukajareilla. Itse olen tykännyt aina käyttää neljää kaiutinta. Mielestäni sointi on ollut parempi, kun vastaava (lue: saman hintaluokan) laitteisto. Ihme, että viittasit auto-soundin tekstiin. "The fucking manual" ei sanallakaan maininnut mitään takakaiuttimista tai niiden tuomasta tilavaikutelmasta.

                    Ps. Ja tummat takalasit ja iso takaspoileriko eivät ole??
                    Jussi
                    F31 320xda & e39 530d Msport
                    ex e87, e39, e34, e28 & e30

                    Comment

                    • Infinity Beta
                      Bimmer Fanatic
                      • Jul 2003
                      • 445
                      • Alavus

                      #11
                      Siis ei nyt tarvi väärin ymmärtää noita mun kysymyksiä
                      sillä itsellä on jo kyllä aivan loistava etupää autossa sillä on 6,5"
                      Boston Acousticsin pro sarjan erillissarja edessä ja siksi kyselin
                      vaan miten taakse kannattaa laittaa sama sarja sillä olen
                      itse myös todennut että takakaiuttimet eivät todellakaan mitkään
                      turhat ole ja kun nyt satuin "halvalla" saada käytetyn Bostonin
                      sarjan niin ajattelin sitä taakse alkaa laittamaan.Ja sitäpaitsi
                      kun jotkut väittää että 6x9:ysit on amispelleilyä niin kyllä on
                      saanut ainakin itse nauraa kaiken maailman lukiopelleille ym.muille
                      kun ei jotkut osaa edes itse kaiuttimia autoonsa asentaa.Itse olen
                      amiksessa viimeistä vuotta ja ei ole tarvinnut 6x9:ysejä ym.
                      muita amispelleilyä harrastaa.Täytyy tietenkin sanoa että onhan
                      sitä amiksessa monia pellejä jotka luukuttaa 6x9:ysejä tai
                      jotain paskoja subbareita volumet täysillä ajellen Corollalla
                      ympäri koulua mutta ei kuitenkaan pidä yleistää!

                      Comment

                      • pyroz
                        BTCF Member
                        • Nov 2002
                        • 6750
                        • PK-seutu

                        #12
                        Originally posted by juuze
                        Ilmeisesti et huomannut pientä ironian häivähdystä tuossa kaiuttimien ja vetävien renkaiden vertauksessa. Rohkenen jopa väittää, että neljän kaiuttimen + subbarin laitteisto ilman DSP:tä, on helpompi saada soimaan "täyteläisesti", kun vastaava laitteisto pelkästään etukajareilla. Itse olen tykännyt aina käyttää neljää kaiutinta. Mielestäni sointi on ollut parempi, kun vastaava (lue: saman hintaluokan) laitteisto. Ihme, että viittasit auto-soundin tekstiin. "The fucking manual" ei sanallakaan maininnut mitään takakaiuttimista tai niiden tuomasta tilavaikutelmasta.
                        No en nyt uskonut, että tossas olit kuitenkaan

                        Juttuhan on nyt siinä, että oikeaoppinen stereokuva / tilavaikutelma on sellainen, että kuulostaa siltä kuin orkesteri soittaisi konepellillä. Tähän siis pitäisi pyrkiä. Ja tuo Auto-soundin artikkeli nimenomaan kertoo, miten tulisi toimia. Ei toki maininnut takakaiuttimia.

                        Tämähän on taas näitä "jokainen tyylillään" -juttuja. Jos haluaa, että takapenkkiläisille pitäisi olla omat kaiuttimet niin sellaiset laittakoon.




                        Originally posted by juuze
                        Ps. Ja tummat takalasit ja iso takaspoileriko eivät ole??
                        Kieltämättä. Tummennuksien poisto on käynyt mielessä. Minusta tuo M3:n kopio ei ole liian iso, mutta tästähän on jokainen omaa mieltä.
                        S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                        Comment

                        • RIPPE
                          Bimmer Rookie
                          • Oct 2002
                          • 55
                          • Pertteli

                          #13
                          Mielestäni Pyroz on, kertomuksillaan ja omalla autollaan, vakuuttanut tietämystään. Kysyisin sivuilta ensimmäiseksi Pyrozilta, jos eteeni tulisi ylitsepääsemätön este (autohifissä). Musta auto ja tummat lasit (ei liian) ovat hieno yhdistelmä. Eteen vain vähän sävyä niin avot.

                          Comment

                          • Ice
                            Bimmer Rookie
                            • Sep 2002
                            • 161
                            • Hämeenlinna

                            #14
                            Jos kerta soittimessa on säätö tasolle ni laitat vahvistimen LEVEL säädön klo:3 asentoon eli sillon n.s.3/4 täydestä. jos laitat soittimesta volaa ja tasoo ja vahvistin on pienellä ni sillon sitä säröö syntyy helpommin ja vahvistin n.s. leikkaa!!! eli ekaks vahvistimeen ta´soja tarpeeks ja sit säädät soittimesta tasot kohdalleen! Näin mulle ainakin on asiaan vihkiytyneet opettaneet. Ja hyvänäö esimerkkinä voin kertoo et esimerkiksi PA-äänentoistossa pannaan volat aina yleensä vahvistimesta täysille ja sit mikseristä säädetään tasot kohdalleen. Eli tässätapauksessa mikserin korvaa soitin. :juo :juo :juo :juo
                            MRDJBMWTUNING

                            Comment

                            • Infinity Beta
                              Bimmer Fanatic
                              • Jul 2003
                              • 445
                              • Alavus

                              #15
                              Originally posted by Ice
                              Jos kerta soittimessa on säätö tasolle ni laitat vahvistimen LEVEL säädön klo:3 asentoon eli sillon n.s.3/4 täydestä. jos laitat soittimesta volaa ja tasoo ja vahvistin on pienellä ni sillon sitä säröö syntyy helpommin ja vahvistin n.s. leikkaa!!! eli ekaks vahvistimeen ta´soja tarpeeks ja sit säädät soittimesta tasot kohdalleen! Näin mulle ainakin on asiaan vihkiytyneet opettaneet. Ja hyvänäö esimerkkinä voin kertoo et esimerkiksi PA-äänentoistossa pannaan volat aina yleensä vahvistimesta täysille ja sit mikseristä säädetään tasot kohdalleen. Eli tässätapauksessa mikserin korvaa soitin. :juo :juo :juo :juo
                              Joo kiitos tuo asia mua on eniten vaivannutkin että miten soittimen säätö ja vahvistimen level säädetään kohdalleen.nyt asia valkeni.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎