Monella tuntuu olevan mietinnässä ja haaveissa alkuperäisen BMW:n Professional Navin asentaminen omaan e46:seen, mutta tarkkaa tietoa tarvittavista osista ja työmäärästä ei ole. Kommentteja löytyy tältäkin palstalta "ei kannata alkaa vaihtamaan itse, kun on liian suuri operaatio. Osta mielummin sellainen auto missä Pro navi on jo valmiina"..
Päätin kuitenkin murtaa tämän myytin ja vaihtaa alkuperäisen Business navini (nuolinavi) Professional navin 16:9 -järjestelmään. Alla oleva kertomus kohdistuu e46 cabrioon, mutta operaatio on suurinpiirtein samanlainen kaikkiin e46 korimalleihin. Ainoa asennuksessa yllättänyt asia oli se, miten helppo kyseinen operaatio todellisuudessa onkaan. :-) Voisin sanoa että verrattavissa subbarin/vahvistimen asentamiseen missä tahansa autossa.
Lähtötilanne:

Hommaa helpottaa huomattavasti kunhan tutustuu muutamiin linkkeihin etukäteen. Huomaa eri korimallien erot asennuksissa:
BMW:n ohjeet e46 sedan/coupe malleihin: KLIK
BMW:n ohjeet e46 touring malleihin: KLIK
BMW:n ohjeet e46 cabrio malleihin: KLIK
Hyvä suomenkielinen asennuskertomus kuvineen BTCF-käyttäjistäkin tutun Juubin toimesta:
KLIK
Lisäksi youtubesta löytyy esim Bavarian Soundwerksin kanavalta videoita miten e46:sien takapenkit lähtevät irti, takapahvit jne..
Kyseisistä linkeistä löytyy mielestäni tarvittavat ohjeet asennuksiin, mutta keskityn nyt hieman selventämään joitain yksittäisiä seikkoja.
Ensimmäisenä vaiheena oli ostaa tarvittavat osat:
-16:9 näyttö, joko CD-, MD- tai kasettipesällä. Näitä löytyy n. 250-600 eurolla käytettynä esim eBaystä. Huomaa, että e39 ja e46 näytöt ovat erilaisia, joten varmista että olet ostamassa oikeanlaista!
-"Tuhkiskehikko" ilmastointipaneelin siirtämistä varten uuden näytön tieltä. Noin 60eur BMW:ltä. Huomaa erot tupakointipaketilla varustetussa autossa vs. ilman tupakansytytintä osaa tilatessa. Myös eBaystä löytyy näitä osia edullisesti.
-Johtosarja. Löytyy esim individual-cars nimisestä saksalaisesta verkkokaupasta noin 150-200 eurolla. Itse maksoin 95 euroa eBaystä käytettynä. Johtosarja on periaatteessa kaikissa e46 korimalleissa sama, ainoastaan antenninjohdon pituudessa on eroa, mutta senkin voi tarvittaessa jatkaa itse, jos ei pituus riitä.
-BM54 radiomoduli. Tässä kohtaa täytyy olla tarkkana: Osta BM54, missä on ns. New Generation -liitäntä. Eli EI vanhanmallista pyöreillä liittimillä varustettua modulia, VAAN uudenmallinen ohuilla kantikkailla liittimillä oleva radiomoduli. Vanhanmalliseen saa toki adaptereita, millä saa muutettua liitännän uudenmalliseksi, mutta en tiedä tarkalleen saako niillä toimimaan järjestelmän samalla tavalla.
HUOM: Jos haluat soittaa autossasi MP3:sia, täytyy alkuperäisen BMW:n 6 CD-vaihtajan olla MP3 -tuella varustettu, SEKÄ BM54 radiomodulin olla valmistettu 35/2005 -> tai uudempi! Tällöin siinä on myöskin MP3 tuki. Myöskin vanhempiin BM54:siin saa laitatettua erään eBaystä löytyvän pajan kautta MP3 -tuen, maksaa noin 40 euroa. Sama pajaa tekee myöskin 30 eurolla BM54:siin valmiita paikkoja RCA-kaapelien kytkentää esim subbarin vahvistinta varten!
Käytännön kokemusta näistä muutoksista ei minulla ole.
-GPS -antenni maksaa noin 25 euroa eBaystä uutena. Omassa autossa kun oli jo alkujaan nuolinavi, niin tätä osaa ja sen johtoa pystyi hyödyntämään ilman muutoksia. Huomaa, että GPS -antenni sijaitsee sedanissa ja coupessa hattuhyllyllä, touringissa takalasinlipassa ja cabrioissa se sijaitsee mittariston takana.
-MK3 tai MK4 navilukija. Omasta autosta löytyi siis jo valmiiksi MK3 navi, joka täytyi koodauttaa Business navista Professional naviin. Ilman/ennen koodauttamista näytössä toimivat näppäimet ja niiden taustavalot, mutta itse näyttö pysyy mustana, ennen kuin oikea koodaus on suoritettu! Navissa voi siis olla kerralla vain joko Business tai Professional koodaus ja niitä pystyy koodauttamaan keskenään, ilmeisesti rajattomia kertoja. Kumpaakin, MK3:sta ja MK4:sta on saanut sekä Business, että Pro navin yhteydessä, joten kannattaa ottaa selvää kumpi versio lukijassa alkujaan on. Jälkeenpäin koodauttaminen maksaa noin 50 euroa. MK3:sen koodaus on huomattavasti hitaampaa ja epävarmempaa kuin MK4:sen. Itsellä MK3:sen koodaus onnistui asentamalla vanhin koodausversio levyasemaan ja näyttöön ilmestyy koodaustekstit aikapalkkeineen ja varoituksineen. Noin 5min jälkeen koodaus on valmis ja vaatii vielä Key CD:n laittamista lukijaan, ennen kuin homma on valmis.
-Lisäksi takakonttiin asennuskehikoita navilukijalle, radiomodulille ja cd-boksille (jos asentaa). Itsellä oli nuolinavin ansiosta kaikki muut paikoillaan, paitsi radiomodulille piti ostaa BMW:ltä oma kehikko, hintaan 11 euroa. Jokaisessa korimallissa kehikot eroaa, joten taas kerran omaan autoon oikeanlaiset kehikot.
-Ohjeet sanovat että ennen 3/2001 tai 9/2001 valmistettujen autojen antenninvahvistin tulisi vaihtaa uudemmanmalliseen antenninvahvistimeen. Itseltä löytyi tuo vanhemmanmallinen antenninvahvistin, mutta hyvin näyttäisi toimivan tuollakin! Itse en siis näe välttämätöntä syytä hankkia uudemmanmallista antenninvahvistinta. Huomaa, että cabrioissa joutuu hankkimaan erillisen "T" -kaapelin (noin 25eur BMW:ltä) antenninvahvistimen -> BM54:sen välille ja itse johtosarjan antennikaapeli jätetään kokonaan kytkemättä!
Let's get started!
Ensimmäinen homma on johtosarjan asentaminen autoon. Autosta pitää purkaa kuskinpenkki, takapenkki kokonaisuudessaan, vasen kynnyslista (sisempi) sekä taka"ovi"pahvi (coupe/cabrioissa), takaluukun verhoilut vas puolelta, koelaudan listat, vaihdekepinpussi ja sen ympärillä oleva kehys, alkuperäinen radio, sekä ilmastointipaneeli "tuhkis" kehikkoineen.


Sähkösäätöinen kuskinpenkki kannattaa irroittaa (16mm hylsy) ensin etummaisista kiinnityspisteistä -> penkki taakse, etummaiset irti. Sen jälkeen penkki eteen ja yläasentoon -> akunkaapeli irti ja takimmaiset mutterit irti ja penkki lojuu tämän jälkeen käsissäni.
Tämän jälkeen johtosarjaa käydään ujuttamaan keskikonsolista läpi näytölle ja sen jälkeen kuskinpenkin edestä kynnyskoteloon, sieltä takapenkin sivusta kohti takakonttia. Huomaa, että tuleva 16:9 näyttö on melko nafti asentaa paikoilleen johtoviidakosta johtuen, joten hirveästi extraa ei välttämättä kannata uudesta johtosarjasta jättää koelaudan puolelle. Ollessasi "takaovipahvin" kohdilla, huomaa että cabrion ohje neuvoo laittamaan tässä kohtaa noin puolimetriä johtosarjasta nippuun ja jemmaan "ovipahvin" sisälle, koska johtosarja on muuten vähän turhan pitkä takakontin puolella. Myöskin tässä kohtaa liitetään maadoituskaapeli takapenkin selkänojan alta (cabrio) löytyvään maadoituspisteeseen.
Navilukijaa ei tulisi koskaan irroittaa johdoistaan, silloin kun siinä valo palaa! Itsellä ainakin jäi vanhoihin navilukijan johtoihin virrat kulkemaan, joten huolellinen suojaaminen niihin on tarpeellista!
Kaikki johdotukset ja liitännät ovat plug&play tyylisiä muutamaa lukuunottamatta:
Mittaristoon laitettiin ohjeen mukaisesti ryöstöliittimen avulla uuden johtosarjan yksittäinen johto 26 -pinniseen liittimeen. Liitettiin siis alkuperäiseen PIN 8 löytyvään musta/valkoiseen johtoon.
Hanskalokero irroitettiin ja sen yläpuolelta paljastui sulakerasia. Sen yläpuolelta taas erillinen rasia mistä löytyi X428 -liitin. Tämän tunnistaa siitä, että siihen tulee viitisen kappaletta ruotsinlipun värisiä johtoja ainoastaan.. Uuden johtosarjan toiseen yksittäiseen johtoon liitin päähän ja kiinnitys ruotsalaisten välistä löytyvään tyhjään paikkaan.
JA SITTEN SE KAIKKEIN EPÄSELVIN: Tästä on Saksaa ja Jenkkilää myöten nettifoorumit täynnä epäselvyyksiä ja kysymyksiä.
Kuvassa liitettynä uuden johtosarjan iso liitin alkuperäiseen liittimeen. Plug&play.
Tämän alapuolella, keskarini yllä olevat liittimet ovat AUX (X18805) ja CD-Box/telephone-handsfree (X13321)..
Aux -liitin (X18805) jätettiin kokonaan rauhaan - mullahan ei ole siihen mitään liitettävää. Kyseisen liittimen saa purettua ilman ongelmia muovikuoristaan ja sen saa takaisin myöskin entiselleen. Alta paljastui itsellä ainakin keltainen, sin/kelt ja sin/valk johdot.
CD/TEL -liitin (X13321) oli metallisella kuorella, eikä auttanut muu kuin lyödä se paskaksi. Tämän jälkeen liitettiin alta paljastuvat johdot seuraavasti:
Musta -> PIN 1
Harmaa -> PIN 2
Punainen -> PIN 4
Valkoinen -> PIN 5
Kirkas -> PIN 6
Tämän jälkeen alkuperäisen 6 CD -vaihtajan ja puhelimen handsfreen tulisi myöskin toimia! Itse en tarvinnut minkäänlaisia lisäjohtoja cd-boksille, ainoastaan tämä liitin kuntoon, niin homma rokkaa!
Lopputulos:

-----------------------------------------------------------------------
Alkuperäinen postaus:
Aloitin tänään nuolinavin vaihto-operaation 16:9 järjestelmään.
Ensimmäisenä vuorossa johtosarjan vetäminen.
Sopivaa työkalua ei tietenkään löytynyt kuskinpenkin irroitukseen, joten päätin tehdä vain tuon keskikonsoli-koelauta välin tänään. Muutaman tunnin sai siihenkin uhrautumaan, mutta hyvin meni kaikki loppujen lopuksi.
Kysymyksiä:
Ohjeissa sanotaan liittämään uudesta johtosarjasta AUX ja CD:boxi/puhelimen -johdot kyseisiin liittimiin. Mistäs tuollaiset liittimet löytyvät?
AUX -liitin "X18805"
Ja CD-boxi/puhelin liitin "X13321"
Näille siis täytyisi löytää vastakappaleet:

Tähän isoon "radion liittimeen" navin uusi johtosarja kävi suoraan. Tosin alempi puolisko, jossa on 2 liitintä jää tyhjäksi. EDIT: Vasemmanpuoleinen, muovinen liitin on AUX ja oikeanpuoleinen, metallinen on CD-vaihtajan & puhelimen liitin. AUX jätettiin sellaisenaan paikoilleen, koska mulle ei tule AUX -laitteita. Metallinen liitin täytyi rikkoa ja alta paljastui 5 johtoa, liitännät löytyvät alla olevista postauksista.

Miten tämä kuvissa näkyvä sisäpuoleinen kynnyslista lähtee ehjänä irti:
Miten sähkösäätöinen kuskinpenkki kannattaa irroittaa ja lähteekö ne pultit miten helposti irti? Edessä on kummallakin puolella 1 pultti ja takana 2 pulttia ulkolaidassa ja 1 sisälaidassa. Kaikkia ei pysty samaan aikaan irroittaa, joten jotenkinhan sitä penkkiä tulisi liikuttaa pultteja irrottaessa. Pelottaa vaan että bägit laukeaa tai airbagin valot syttyy, jos tuo penkki on irrotettuna ja akunkengät kiinni?
EDIT: 16mm hylsyllä. Penkki taakse -> etummaiset auki. Penkki eteen ja ylös -> akunkenkä irti ja takimmaiset mutterit auki
Miten e46 cäbissä lähtee takapenkki irti? Entäs takapahvit?
EDIT: Helposti!
Kiitoksia neuvoista!
Päätin kuitenkin murtaa tämän myytin ja vaihtaa alkuperäisen Business navini (nuolinavi) Professional navin 16:9 -järjestelmään. Alla oleva kertomus kohdistuu e46 cabrioon, mutta operaatio on suurinpiirtein samanlainen kaikkiin e46 korimalleihin. Ainoa asennuksessa yllättänyt asia oli se, miten helppo kyseinen operaatio todellisuudessa onkaan. :-) Voisin sanoa että verrattavissa subbarin/vahvistimen asentamiseen missä tahansa autossa.
Lähtötilanne:

Hommaa helpottaa huomattavasti kunhan tutustuu muutamiin linkkeihin etukäteen. Huomaa eri korimallien erot asennuksissa:
BMW:n ohjeet e46 sedan/coupe malleihin: KLIK
BMW:n ohjeet e46 touring malleihin: KLIK
BMW:n ohjeet e46 cabrio malleihin: KLIK
Hyvä suomenkielinen asennuskertomus kuvineen BTCF-käyttäjistäkin tutun Juubin toimesta:

Lisäksi youtubesta löytyy esim Bavarian Soundwerksin kanavalta videoita miten e46:sien takapenkit lähtevät irti, takapahvit jne..
Kyseisistä linkeistä löytyy mielestäni tarvittavat ohjeet asennuksiin, mutta keskityn nyt hieman selventämään joitain yksittäisiä seikkoja.
Ensimmäisenä vaiheena oli ostaa tarvittavat osat:
-16:9 näyttö, joko CD-, MD- tai kasettipesällä. Näitä löytyy n. 250-600 eurolla käytettynä esim eBaystä. Huomaa, että e39 ja e46 näytöt ovat erilaisia, joten varmista että olet ostamassa oikeanlaista!
-"Tuhkiskehikko" ilmastointipaneelin siirtämistä varten uuden näytön tieltä. Noin 60eur BMW:ltä. Huomaa erot tupakointipaketilla varustetussa autossa vs. ilman tupakansytytintä osaa tilatessa. Myös eBaystä löytyy näitä osia edullisesti.
-Johtosarja. Löytyy esim individual-cars nimisestä saksalaisesta verkkokaupasta noin 150-200 eurolla. Itse maksoin 95 euroa eBaystä käytettynä. Johtosarja on periaatteessa kaikissa e46 korimalleissa sama, ainoastaan antenninjohdon pituudessa on eroa, mutta senkin voi tarvittaessa jatkaa itse, jos ei pituus riitä.
-BM54 radiomoduli. Tässä kohtaa täytyy olla tarkkana: Osta BM54, missä on ns. New Generation -liitäntä. Eli EI vanhanmallista pyöreillä liittimillä varustettua modulia, VAAN uudenmallinen ohuilla kantikkailla liittimillä oleva radiomoduli. Vanhanmalliseen saa toki adaptereita, millä saa muutettua liitännän uudenmalliseksi, mutta en tiedä tarkalleen saako niillä toimimaan järjestelmän samalla tavalla.
HUOM: Jos haluat soittaa autossasi MP3:sia, täytyy alkuperäisen BMW:n 6 CD-vaihtajan olla MP3 -tuella varustettu, SEKÄ BM54 radiomodulin olla valmistettu 35/2005 -> tai uudempi! Tällöin siinä on myöskin MP3 tuki. Myöskin vanhempiin BM54:siin saa laitatettua erään eBaystä löytyvän pajan kautta MP3 -tuen, maksaa noin 40 euroa. Sama pajaa tekee myöskin 30 eurolla BM54:siin valmiita paikkoja RCA-kaapelien kytkentää esim subbarin vahvistinta varten!

-GPS -antenni maksaa noin 25 euroa eBaystä uutena. Omassa autossa kun oli jo alkujaan nuolinavi, niin tätä osaa ja sen johtoa pystyi hyödyntämään ilman muutoksia. Huomaa, että GPS -antenni sijaitsee sedanissa ja coupessa hattuhyllyllä, touringissa takalasinlipassa ja cabrioissa se sijaitsee mittariston takana.
-MK3 tai MK4 navilukija. Omasta autosta löytyi siis jo valmiiksi MK3 navi, joka täytyi koodauttaa Business navista Professional naviin. Ilman/ennen koodauttamista näytössä toimivat näppäimet ja niiden taustavalot, mutta itse näyttö pysyy mustana, ennen kuin oikea koodaus on suoritettu! Navissa voi siis olla kerralla vain joko Business tai Professional koodaus ja niitä pystyy koodauttamaan keskenään, ilmeisesti rajattomia kertoja. Kumpaakin, MK3:sta ja MK4:sta on saanut sekä Business, että Pro navin yhteydessä, joten kannattaa ottaa selvää kumpi versio lukijassa alkujaan on. Jälkeenpäin koodauttaminen maksaa noin 50 euroa. MK3:sen koodaus on huomattavasti hitaampaa ja epävarmempaa kuin MK4:sen. Itsellä MK3:sen koodaus onnistui asentamalla vanhin koodausversio levyasemaan ja näyttöön ilmestyy koodaustekstit aikapalkkeineen ja varoituksineen. Noin 5min jälkeen koodaus on valmis ja vaatii vielä Key CD:n laittamista lukijaan, ennen kuin homma on valmis.
-Lisäksi takakonttiin asennuskehikoita navilukijalle, radiomodulille ja cd-boksille (jos asentaa). Itsellä oli nuolinavin ansiosta kaikki muut paikoillaan, paitsi radiomodulille piti ostaa BMW:ltä oma kehikko, hintaan 11 euroa. Jokaisessa korimallissa kehikot eroaa, joten taas kerran omaan autoon oikeanlaiset kehikot.
-Ohjeet sanovat että ennen 3/2001 tai 9/2001 valmistettujen autojen antenninvahvistin tulisi vaihtaa uudemmanmalliseen antenninvahvistimeen. Itseltä löytyi tuo vanhemmanmallinen antenninvahvistin, mutta hyvin näyttäisi toimivan tuollakin! Itse en siis näe välttämätöntä syytä hankkia uudemmanmallista antenninvahvistinta. Huomaa, että cabrioissa joutuu hankkimaan erillisen "T" -kaapelin (noin 25eur BMW:ltä) antenninvahvistimen -> BM54:sen välille ja itse johtosarjan antennikaapeli jätetään kokonaan kytkemättä!
Let's get started!
Ensimmäinen homma on johtosarjan asentaminen autoon. Autosta pitää purkaa kuskinpenkki, takapenkki kokonaisuudessaan, vasen kynnyslista (sisempi) sekä taka"ovi"pahvi (coupe/cabrioissa), takaluukun verhoilut vas puolelta, koelaudan listat, vaihdekepinpussi ja sen ympärillä oleva kehys, alkuperäinen radio, sekä ilmastointipaneeli "tuhkis" kehikkoineen.


Sähkösäätöinen kuskinpenkki kannattaa irroittaa (16mm hylsy) ensin etummaisista kiinnityspisteistä -> penkki taakse, etummaiset irti. Sen jälkeen penkki eteen ja yläasentoon -> akunkaapeli irti ja takimmaiset mutterit irti ja penkki lojuu tämän jälkeen käsissäni.
Tämän jälkeen johtosarjaa käydään ujuttamaan keskikonsolista läpi näytölle ja sen jälkeen kuskinpenkin edestä kynnyskoteloon, sieltä takapenkin sivusta kohti takakonttia. Huomaa, että tuleva 16:9 näyttö on melko nafti asentaa paikoilleen johtoviidakosta johtuen, joten hirveästi extraa ei välttämättä kannata uudesta johtosarjasta jättää koelaudan puolelle. Ollessasi "takaovipahvin" kohdilla, huomaa että cabrion ohje neuvoo laittamaan tässä kohtaa noin puolimetriä johtosarjasta nippuun ja jemmaan "ovipahvin" sisälle, koska johtosarja on muuten vähän turhan pitkä takakontin puolella. Myöskin tässä kohtaa liitetään maadoituskaapeli takapenkin selkänojan alta (cabrio) löytyvään maadoituspisteeseen.
Navilukijaa ei tulisi koskaan irroittaa johdoistaan, silloin kun siinä valo palaa! Itsellä ainakin jäi vanhoihin navilukijan johtoihin virrat kulkemaan, joten huolellinen suojaaminen niihin on tarpeellista!
Kaikki johdotukset ja liitännät ovat plug&play tyylisiä muutamaa lukuunottamatta:
Mittaristoon laitettiin ohjeen mukaisesti ryöstöliittimen avulla uuden johtosarjan yksittäinen johto 26 -pinniseen liittimeen. Liitettiin siis alkuperäiseen PIN 8 löytyvään musta/valkoiseen johtoon.
Hanskalokero irroitettiin ja sen yläpuolelta paljastui sulakerasia. Sen yläpuolelta taas erillinen rasia mistä löytyi X428 -liitin. Tämän tunnistaa siitä, että siihen tulee viitisen kappaletta ruotsinlipun värisiä johtoja ainoastaan.. Uuden johtosarjan toiseen yksittäiseen johtoon liitin päähän ja kiinnitys ruotsalaisten välistä löytyvään tyhjään paikkaan.
JA SITTEN SE KAIKKEIN EPÄSELVIN: Tästä on Saksaa ja Jenkkilää myöten nettifoorumit täynnä epäselvyyksiä ja kysymyksiä.

Kuvassa liitettynä uuden johtosarjan iso liitin alkuperäiseen liittimeen. Plug&play.
Tämän alapuolella, keskarini yllä olevat liittimet ovat AUX (X18805) ja CD-Box/telephone-handsfree (X13321)..
Aux -liitin (X18805) jätettiin kokonaan rauhaan - mullahan ei ole siihen mitään liitettävää. Kyseisen liittimen saa purettua ilman ongelmia muovikuoristaan ja sen saa takaisin myöskin entiselleen. Alta paljastui itsellä ainakin keltainen, sin/kelt ja sin/valk johdot.
CD/TEL -liitin (X13321) oli metallisella kuorella, eikä auttanut muu kuin lyödä se paskaksi. Tämän jälkeen liitettiin alta paljastuvat johdot seuraavasti:
Musta -> PIN 1
Harmaa -> PIN 2
Punainen -> PIN 4
Valkoinen -> PIN 5
Kirkas -> PIN 6
Tämän jälkeen alkuperäisen 6 CD -vaihtajan ja puhelimen handsfreen tulisi myöskin toimia! Itse en tarvinnut minkäänlaisia lisäjohtoja cd-boksille, ainoastaan tämä liitin kuntoon, niin homma rokkaa!
Lopputulos:

-----------------------------------------------------------------------
Alkuperäinen postaus:
Aloitin tänään nuolinavin vaihto-operaation 16:9 järjestelmään.
Ensimmäisenä vuorossa johtosarjan vetäminen.
Sopivaa työkalua ei tietenkään löytynyt kuskinpenkin irroitukseen, joten päätin tehdä vain tuon keskikonsoli-koelauta välin tänään. Muutaman tunnin sai siihenkin uhrautumaan, mutta hyvin meni kaikki loppujen lopuksi.

Kysymyksiä:
Ohjeissa sanotaan liittämään uudesta johtosarjasta AUX ja CD:boxi/puhelimen -johdot kyseisiin liittimiin. Mistäs tuollaiset liittimet löytyvät?
AUX -liitin "X18805"
Ja CD-boxi/puhelin liitin "X13321"
Näille siis täytyisi löytää vastakappaleet:

Tähän isoon "radion liittimeen" navin uusi johtosarja kävi suoraan. Tosin alempi puolisko, jossa on 2 liitintä jää tyhjäksi. EDIT: Vasemmanpuoleinen, muovinen liitin on AUX ja oikeanpuoleinen, metallinen on CD-vaihtajan & puhelimen liitin. AUX jätettiin sellaisenaan paikoilleen, koska mulle ei tule AUX -laitteita. Metallinen liitin täytyi rikkoa ja alta paljastui 5 johtoa, liitännät löytyvät alla olevista postauksista.

Miten tämä kuvissa näkyvä sisäpuoleinen kynnyslista lähtee ehjänä irti:
Miten sähkösäätöinen kuskinpenkki kannattaa irroittaa ja lähteekö ne pultit miten helposti irti? Edessä on kummallakin puolella 1 pultti ja takana 2 pulttia ulkolaidassa ja 1 sisälaidassa. Kaikkia ei pysty samaan aikaan irroittaa, joten jotenkinhan sitä penkkiä tulisi liikuttaa pultteja irrottaessa. Pelottaa vaan että bägit laukeaa tai airbagin valot syttyy, jos tuo penkki on irrotettuna ja akunkengät kiinni?
EDIT: 16mm hylsyllä. Penkki taakse -> etummaiset auki. Penkki eteen ja ylös -> akunkenkä irti ja takimmaiset mutterit auki
Miten e46 cäbissä lähtee takapenkki irti? Entäs takapahvit?
EDIT: Helposti!

Kiitoksia neuvoista!
Comment