Pitäis saada siis iPod/iPhone kiinni autoon (E60, vm. 2004), jossa EI ole navia, isoa näyttöä, CD-vaihtajaa tai mitään hienoja audio-järjestelmiä (Logic 7).
Mistä pitäis lähtee liikkeelle, kysellä merkkiliikkeestä ratkasua, mennä lähimpään autohifi-liikkeeseen vai alkaa ruuvaileen itte jotain omia settejä?
Ja mimmosta hintaa milläkin ratkasulla on odotettavissa? :think
Samaa ihmettelee tämä newbie.
Haluaisin stereoihin USB liitännän, ymmärtääkseni autossa on ihan perus hifit.
Peilikolmioissa diskantit. En ole löytänyt CD Boksia, enkä mitään muutakaan hienoa. Auto on vuosimallia -04.
Mitä toimenpiteitä USB liitännän asentaminen vaatisi?
BMW G31 540iA xDrive B58 -18 BMW F31 320iA xDrive LCI -19 Yamarin Cross 64 BR & Yamaha F150 -20
Ex. BMW F11 530dA xDrive LCI "VOLL" -15
Ex. BMW F10 530dA -10
Ex. BMW E46 323iA "wnb ///M-Sport" -00
Ex. BMW E34 518i M43 Touring
Ex. BMW E60 525i -04
Mitä toimenpiteitä USB liitännän asentaminen vaatisi?
Tuohon (-04) ei taida löytyä suoraan retrofit kittiä USB:lle. AUX:lle sekä iPod:lle löytyy kyllä retrofit kitit.
2006 => löytyy "Retrofit kit USB - ACM", mikä lieneekään
Tuon lisäksi asnnus + koodaus päälle.
Tuohon (-04) ei taida löytyä suoraan retrofit kittiä USB:lle. AUX:lle sekä iPod:lle löytyy kyllä retrofit kitit.
2006 => löytyy "Retrofit kit USB - ACM", mikä lieneekään
Tuon lisäksi asnnus + koodaus päälle.
Ankaralla Googlettamisella, sekä BTCF:n hakua käyttämällä, olen antanut itse itselleni ymmärtää että: Jos autossani olisi CD-vaihtaja, olisi vaihtaja mahdollisuus korvata USB liittimellä. Olenko siis ymmärtänyt väärin ja koko USB palikan lisääminen kannattaa unohtaa?
OT: Pitäisikö mankan osata lukea MP3 levyjä ja jos osaa, pitääkö biisit polttaa levyn "juureen" vai voiko kappaleet tallentaa levylle kansioihin?
BMW G31 540iA xDrive B58 -18 BMW F31 320iA xDrive LCI -19 Yamarin Cross 64 BR & Yamaha F150 -20
Ex. BMW F11 530dA xDrive LCI "VOLL" -15
Ex. BMW F10 530dA -10
Ex. BMW E46 323iA "wnb ///M-Sport" -00
Ex. BMW E34 518i M43 Touring
Ex. BMW E60 525i -04
Ankaralla Googlettamisella, sekä BTCF:n hakua käyttämällä, olen antanut itse itselleni ymmärtää että: Jos autossani olisi CD-vaihtaja, olisi vaihtaja mahdollisuus korvata USB liittimellä. Olenko siis ymmärtänyt väärin ja koko USB palikan lisääminen kannattaa unohtaa??
CD-vaihtajan tilalle voi ainakin iPod-sovittimen asentaa, USB-on mysteerio. Valokaapelin nokassa tuo CD tai iPod sovitin toimii. Mites USB?
OT: Pitäisikö mankan osata lukea MP3 levyjä ja jos osaa, pitääkö biisit polttaa levyn "juureen" vai voiko kappaleet tallentaa levylle kansioihin?
Ihan alkupään 2003-2004 yksilöt ovat saattaneet vaatia softan päivityksen jotta MP3:set toistuu. Kokeilemalla selviää, kansioissa CD:llä ainakin minulla rokkaa, DVD:tä en ole koskaan kokeillut.
Itse laitatin viime syksynä sekä iPod- että AUX-in-retrofitit, ja siinä yhteydessä oli siis pakko myös päivittää softat.
Pelkkä Ipod-retrofit osineen, asennuksineen, koodauksineen ja softauksineen olisi ollut noin 500e,
mutta tingin vielä tuon AUX:in asennuksen osan hinnalla, jolloin hinnaksi tuli yhteensä noin 600e.
Eihän tuo ihan ilmaista ollut, mutta mielestäni tehtyihin muutoksiin nähden hyväksyttävissä.
MP3-toistoa cd-levyltä tosin eivät saaneet toimimaan.
Auto on 5/2004 ja ilmeisesti muutaman kuukauden liian vanha,
jotta tuo toimisi navittomassa soittimessa.
Minulla on siis 676 Hifi speakersystem ja pieni näyttö ilman navia.
Ipod näyttää biisien nimet näytöllä ja äänen laatu on cd-tasoa,
joten tuohon olen tyytyväinen, vaikka iTunesia onkin pakko käyttää synkronointiin.
AUX-liitännän äänenlaatu sen sijaan on tosi huono, enkä oikein voi suositella sen asentamista kenellekään.
Juuri kokeilin Nokia 808:llakin, jonka kuulokeliitäntää on äänenlaadultaan kehuttu, mutta ei kuulostanut kovin hyvältä silläkään.
Nokian FM-lähetin kuulostaa peremmalta.
USB-liitännän saisi helpoiten vaihtamalla tuo iPod-retrofitin Dension Gateway 500:seen.
Merkkiliike ei Densionia suostu koodaamaan, vaan on pakko olla edes lainassa joko cd-vaihtaja tai iPod-retrofit, joka koodataan autoon.
Isolla näytöillä varustetuissa Densionille riittää tuo cd-vaihtajan koodaus,
mutta pikkunäytöllisissä koodauksen pitää olla nimenomaan iPod, jotta kappaleiden nimet näkyvät näytöllä.
Täysin varmaa tietoa minulla ei ole Densionin täydellisestä toiminnasta pikkunäytöllä tuollakaan koodauksella.
Pikkunäytönkin kanssa tuo Dension USB-liittimineen kyllä muuten toimii, mutta kappaleiden/levyjen nimet ei näy.
Joku kirjoitti jollekin foorumille, että Dension tosin näkyisi iPod-retrofittinä merkkiliikkeen vehkeillä,
ainakin jos Densionin Dip-kytkimet on oikein aseteltu.
Tällöinhän voisi asentaa Densionin itse, ja pyytää merkkiliikettä koodaamaan juuri asennettu "iPod-retrofit". :think
Kävin päivittämässä koko auton softat merkkiliikkeessä, mutta MP3 toistoa ei mankkaan ilmestynyt. Pitänee harkita, jos hankkisi joskus Gateway 500:sen.
Kävin päivittämässä koko auton softat merkkiliikkeessä, mutta MP3 toistoa ei mankkaan ilmestynyt. Pitänee harkita, jos hankkisi joskus Gateway 500:sen.
Pyysitkö erikseen koodauksen yhteydessä MP3 koodauksen?
Comment