Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 takakaíuttimien vahto parempiin?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bmwpotkua
    Bimmer Rookie
    • Jul 2003
    • 64
    • Espoo

    E34 takakaíuttimien vahto parempiin?

    E34 takakaiuttimet ovat surkeat :( verrattuna etupäähän :!:

    Jos ei halua:
    - subbaria (takakontti perheelisellä jo nyt liian pieni :wink: )
    - rakentaa uutta hattuhyllyä 8) ...

    Onko mitään kunnollista vakiokamaa (hintakin kohdallaan) tarjolla, joka kävis heittämällä :P :?:
    Muita ideoita, jossa pääsee helpolla ja pelkääjä ei väitä, että taas ollaan :sekasin: :?:
    EKo ja , aikaisemmin autona E34 540iA , nyt vihdoin myyty , Nyttemmin SUV:illa mökkitielläkin ilman spoilereiden jatkuvaa hajoamista
  • IvvN
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2003
    • 3078
    • HelSINKI

    #2
    Laita vahvistimen kautta taka ja etu kajarit. Vaihda myös takakajuttimet jos ne on paskat. Ei se mankka jaksa ikinä mitään kajuttimia, kun sen oikea teho on 15x4W max.
    Luxusta elämään - KhreliX Design verhoomo
    www.kxd.fi

    Mahdollisesti maailman paras verhoomo

    Comment

    • hannuk
      Bimmer Enthusiast
      • Nov 2002
      • 2136
      • Capital

      #3
      Itsellä oli e34:sessa muinoin projekti, jonka lopputuloksena piti olla pääte vaihdettuna, uudet erillissarjat eteen ja taakse, subi konttiin ja viisikanavainen vahvistin pyörittämään noita. Niin ja osatkin oli jo ostettuna.

      Homma päättyi siihen kun sain uuden päätteen kiinni ja vaihdettua erillissarjat eteen ja taakse. Äänenlaatu parani niin paljon, ettei enää kiinnostanut heittää edes vahvistinta kiinni vaikka auto johdotettiin valmiiksi kaiuttimien vaihdon yhteydessä.

      Itse ostin eteen Alpinen 5 1/4 erillissarjat ja taakse Rainbow:n vastaavat. Tuo merkkiero johtui siitä, kun satuin saamaan yhden setin Alpine sarjoja edullisesti.

      Nuo sarjat meni lähes heittämällä paikalleen, tosin asennus hattuhyllyyn vaati ainakin 535:sessa hivenen vasaraa - kun ei jaksanut enää siinä vaiheessa alkaa kauheasti askartelemaan.

      Päätteestä riippuen tuo vahvistin voi olla tarpeellinen, itsellä oli JVC:n niitä kalleimpia mp3-soittimia ja se riitti auton sisällä ihan hyvin tehojensa puolesta.
      - BMW x5 f15 m50d "navetta"
      - Porsche Cayenne S
      - Range Rover Sport 3.6TDV8 HSE
      - plus pari muuta

      Comment

      • Sickness
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2003
        • 1923
        • Helsinki

        #4
        Miten takakaiuttimiin käsiksi?

        Itsellänikin on pientä kaiutindraamaa menossa ja kiinnostaisikin tietää, miten takakaiuttimiin pääsee käsiksi? Hattuhylly vaikuttaa aika kiinteältä ja ritilät näyttävät siltä, että niitä ei parane mennä repimään irti ellei halua verhoilla sen jälkeen koko hyllyä uudelleen. Saako takakontin puolelta jotain helpommin irti, vai millä konsteilla etenen?
        E39 520iA -02

        Comment

        • hannuk
          Bimmer Enthusiast
          • Nov 2002
          • 2136
          • Capital

          #5
          Re: Miten takakaiuttimiin käsiksi?

          Originally posted by Sickness
          Itsellänikin on pientä kaiutindraamaa menossa ja kiinnostaisikin tietää, miten takakaiuttimiin pääsee käsiksi? Hattuhylly vaikuttaa aika kiinteältä ja ritilät näyttävät siltä, että niitä ei parane mennä repimään irti ellei halua verhoilla sen jälkeen koko hyllyä uudelleen. Saako takakontin puolelta jotain helpommin irti, vai millä konsteilla etenen?
          Nosta se ritilä siitä päältä pois ja ihmettele asiaa. Siitä ne pienellä säädöllä lähti irti.
          - BMW x5 f15 m50d "navetta"
          - Porsche Cayenne S
          - Range Rover Sport 3.6TDV8 HSE
          - plus pari muuta

          Comment

          • bmwpotkua
            Bimmer Rookie
            • Jul 2003
            • 64
            • Espoo

            #6
            Originally posted by IvvN
            Laita vahvistimen kautta taka ja etu kajarit. Vaihda myös takakajuttimet jos ne on paskat. Ei se mankka jaksa ikinä mitään kajuttimia, kun sen oikea teho on 15x4W max.
            Alkup. mankka ob vaihdettu Blaukkariin (4 x 50W, Bremen), joten äänen laatu ei ole mankasta kiinni.

            Kun mankka ajaa taajuus-pyyhkäisyn ja mittaa samalla :roll: , taajuusvaste takaa on surkea ja alemmilla taajuuksilla on parempi pistää sormet korviin kun ei kestä kuoppaa/resonanssia :( ...

            Koska mankan vaihtamisen yhteydessäkään tausta-suhina ei hävinnyt oletan, että autossa joku alkup. pääteaste :?: (takakontissa vasemmaalla piilossaon joku BMW-loota, jota näyttää sellaiselta) , jonka laatu ei kyllä päätä huimaa, mutta voittaa 10-0 takakauuttimet ja voidaan päivittää myöhemminkin :oops:
            EKo ja , aikaisemmin autona E34 540iA , nyt vihdoin myyty , Nyttemmin SUV:illa mökkitielläkin ilman spoilereiden jatkuvaa hajoamista

            Comment

            • hannuk
              Bimmer Enthusiast
              • Nov 2002
              • 2136
              • Capital

              #7
              Originally posted by bmwpotkua
              Koska mankan vaihtamisen yhteydessäkään tausta-suhina ei hävinnyt oletan, että autossa joku alkup. pääteaste :?: (takakontissa vasemmaalla piilossaon joku BMW-loota, jota näyttää sellaiselta) , jonka laatu ei kyllä päätä huimaa, mutta voittaa 10-0 takakauuttimet ja voidaan päivittää myöhemminkin :oops:
              Jos siellä on joku BMW:n soundsystem, niin sitten voi joutua ottamaan nepaliin johdotuksen, kajarit ja takalaatikon pöntön jotta saa kokonaisuuden toimimaan.
              - BMW x5 f15 m50d "navetta"
              - Porsche Cayenne S
              - Range Rover Sport 3.6TDV8 HSE
              - plus pari muuta

              Comment

              • bmwpotkua
                Bimmer Rookie
                • Jul 2003
                • 64
                • Espoo

                #8
                Originally posted by hannuk
                Jos siellä on joku BMW:n soundsystem, niin sitten voi joutua ottamaan nepaliin johdotuksen, kajarit ja takalaatikon pöntön jotta saa kokonaisuuden toimimaan.
                Kuullostaa siltä, että kokeilisin ensin niitä kauttimia...
                EKo ja , aikaisemmin autona E34 540iA , nyt vihdoin myyty , Nyttemmin SUV:illa mökkitielläkin ilman spoilereiden jatkuvaa hajoamista

                Comment

                • bmwpotkua
                  Bimmer Rookie
                  • Jul 2003
                  • 64
                  • Espoo

                  #9
                  Originally posted by hannuk
                  Itsellä oli e34:sessa muinoin projekti, jonka ......

                  Itse ostin eteen Alpinen 5 1/4 erillissarjat ja taakse Rainbow:n vastaavat. Tuo merkkiero johtui siitä, kun satuin saamaan yhden setin Alpine sarjoja edullisesti.

                  Nuo sarjat meni lähes heittämällä paikalleen, tosin asennus hattuhyllyyn vaati ainakin 535:sessa hivenen vasaraa - kun ei jaksanut enää siinä vaiheessa alkaa kauheasti askartelemaan.

                  .....
                  Muistatko vielä oliko korkeus ongelma :?: Ainakin pinohiiren :wink: versio tuntui olevan selvästi korkeampi :| kuin BMW:n orginaali (siksikö vasara :?: ). Sitten pitäsi upottaa jotta verkot saisi taas paikalleen, mutta kun ei olis hirveesti aikaa tuhlattavaksi :P ...
                  EKo ja , aikaisemmin autona E34 540iA , nyt vihdoin myyty , Nyttemmin SUV:illa mökkitielläkin ilman spoilereiden jatkuvaa hajoamista

                  Comment

                  • hannuk
                    Bimmer Enthusiast
                    • Nov 2002
                    • 2136
                    • Capital

                    #10
                    Originally posted by bmwpotkua
                    Originally posted by hannuk
                    Itsellä oli e34:sessa muinoin projekti, jonka ......

                    Itse ostin eteen Alpinen 5 1/4 erillissarjat ja taakse Rainbow:n vastaavat. Tuo merkkiero johtui siitä, kun satuin saamaan yhden setin Alpine sarjoja edullisesti.

                    Nuo sarjat meni lähes heittämällä paikalleen, tosin asennus hattuhyllyyn vaati ainakin 535:sessa hivenen vasaraa - kun ei jaksanut enää siinä vaiheessa alkaa kauheasti askartelemaan.

                    .....
                    Muistatko vielä oliko korkeus ongelma :?: Ainakin pinohiiren :wink: versio tuntui olevan selvästi korkeampi :| kuin BMW:n orginaali (siksikö vasara :?: ). Sitten pitäsi upottaa jotta verkot saisi taas paikalleen, mutta kun ei olis hirveesti aikaa tuhlattavaksi :P ...
                    Ei sen korkeuden kanssa ollut ongelmia. Muistaakseni se vasara liittyi lähinnä siihen, että se yksi ruuvi oli sangen vittumaisessa paikassa verrattuna käytettävissä olleisiin työkaluihin.. :wink:
                    - BMW x5 f15 m50d "navetta"
                    - Porsche Cayenne S
                    - Range Rover Sport 3.6TDV8 HSE
                    - plus pari muuta

                    Comment

                    • Dynamics
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2003
                      • 1108
                      • Kiiminki City

                      #11
                      Takakaiuttimet

                      Toki ihan ok ratkaisun saa asentamalla vaikopaikoille uuden erillis-sarja tai koaksiaaliit, mutta ne vakiomuovikotelot hattuhyllä tahtoo olla vähän niin ja näin. Pienellä askartelulla voi muovitötteröitä esim, tukevoittaa lasikuidun avulla tai yms.. Sama homma edessä, varsinkin kiinnityksen suhteen, kannattaa melkein eteen porata reikä paneeliin ja asentaa kauiutin paneelin päälle eikä sisälle kuin se vaikossa on, myös viritelmää kannattaa vahvistaa ja myöskin kiinnityksen voi vauhtaa järeämpään..

                      Bitumimattoa tai muuta vastaavaa eristettä olisi hyvä käyttää varsinkin edesssä, koska kotelona toimii periaatteessa etulokasuoja eli peltilaatikko. Ilma vuorausta äänestä tulee hyvin kumiseva ja epämiellyttävä kaiuttimista riippumatta. (kokemusta löytyy)
                      Bmw 2002 Nyyrpyrinki edition & 530Da
                      Hakusessa 2002 konepellin kromilista.
                      Ex: e34 525Tic, e34 520

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎