Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39:n orkkis kaiuttimet?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • GQ
    Bimmer Rookie
    • Sep 2003
    • 96
    • Raisio

    e39:n orkkis kaiuttimet?

    Systeemi on käsittääkseni se "karvalakki"versio RDS RESERVE.
    Kenen valmistamat kaiuttimet?Onko johdotukset valmiina takaovissa?
    Mikä on heikoin lenkki?Mun mielestä soi vähän aneemisesti :(
    e39-523iA
    e46-320d touring
    e36-320i cabriolet
    e39-530d M-sport touring
  • jartsa02
    BTCF Member
    • Jun 2003
    • 1131
    • Helsinki

    #2
    Kaiuttimet on valmistanut Nokia ja bassoelementit on asennettu suljettuihin muovikoteloihin. Helpoin vaihtoehto taitaa olla vaihtaa noi elementit johonkin kunnolliseen 5.25 erillissarjaan, jonka bassojen pitäis istua heittämällä noihin koteloihin. Isompien kaiuttimien laittaminen etuoviin (esim. 6.5 erillissatsi) vaatii jo paljon töitä jos haluaa ne paikalle ovipahveja raiskaamatta.
    Takaovien johdotuksista en tiedä, olen asentanut vain paremmat kaiuttimet etuoviin ja subbarin takakonttiin.
    Toi RDS Reverse -soitinkin on aika heikko vehje, kun siinä ei ole edes linjalähtöjä, joihin sais kunnon vahvarin kiinni.
    Joten mun mielestä ton perussysteemin heikoin lenkki on .. toi koko systeemi, kun kaikki osat vaihtaa niin sit rupee soimaan kunnolla :?
    BMW 435d xDrive Coupé M-Sport -14

    Comment

    • hannuk
      Bimmer Enthusiast
      • Nov 2002
      • 2136
      • Capital

      #3
      Originally posted by jartsa02
      Joten mun mielestä ton perussysteemin heikoin lenkki on .. toi koko systeemi, kun kaikki osat vaihtaa niin sit rupee soimaan kunnolla :?
      :!:

      Noista alkuperäissysteemeistä ainoa hyvä taitaa olla DSP-versio, mutta sitä et sitten päivitäkään enää käytännössä mitenkään.. :(
      - BMW x5 f15 m50d "navetta"
      - Porsche Cayenne S
      - Range Rover Sport 3.6TDV8 HSE
      - plus pari muuta

      Comment

      • Robi
        Bimmer Enthusiast
        • Nov 2002
        • 7606
        • Vantaa

        #4
        Orkkiskaiuttimetkin saa kuulostamaan jotakuinkin järkeviltä kun vaihtaa tilalle kunnon soittimen. Omassa autossa Blaupunkt Los Angeles MP72 + orkkisvahvari kuskin jalkatilassa + Focal erillisarja edessä + Kenwood 12" subi kontissa jota ohjaa Pioneer GM-X 944 vahvari. Takapäähän vielä jotain pitäis tehdä kun jää hiukan heikoksi muiden rinnalla :wink:
        Kaarien mankelointia yli kymmenen vuoden kokemuksella.
        Tiedustelut priva tai 0452210069

        Current
        E61 530d
        E39 530d
        E39 520iA
        E46 330xd
        E28 528i

        Comment

        • JukkaR
          Bimmer Rookie
          • May 2003
          • 160
          • Vihti

          #5
          Kuinka iso homma on muuten vaihtaa noi etuovien kaiuttimet toisiin? Onko se paneelin irrotus tuskaa? Joutuuko muutakin poistamaan?

          Menikö toi sun erillissarja heittämällä siihen? Entäs diskantti peilikolmiossa?

          Kohta lähtee toi mun orggismankka mäkeen...Alpinee sisään niin saa ratin napitkin toimimaan..sitten alkais säästäminen oikeisiin kaiuttimiin
          e39 523i -98

          Comment

          • esorvist
            Bimmer Rookie
            • Jun 2003
            • 133
            • Oulu

            #6
            Originally posted by JukkaR
            Kuinka iso homma on muuten vaihtaa noi etuovien kaiuttimet toisiin? Onko se paneelin irrotus tuskaa? Joutuuko muutakin poistamaan?

            Menikö toi sun erillissarja heittämällä siihen? Entäs diskantti peilikolmiossa?

            Kohta lähtee toi mun orggismankka mäkeen...Alpinee sisään niin saa ratin napitkin toimimaan..sitten alkais säästäminen oikeisiin kaiuttimiin
            Ovipanelin irroitus on helppo homma. Varovaisesti vain ettei kovin montaa kiinnikettä rikkoonnu. Osa kiinnikkeistä on kiinni pikkutavara koteloissa. Ne kotelot on liimattu paneeliin ja saattavat irrota (=>helinää kuopissa) Mutta nehän voi liimata takaisin. www.bmwtips.com löytyypi hyvät ohjeet oviverhoilun irroitukseen.

            Aioit siis vaihtaa orginaali vehkeet toisiin? Ei satu olemaan business cd-modulia myydä?
            -Espen-

            Comment

            • JukkaR
              Bimmer Rookie
              • May 2003
              • 160
              • Vihti

              #7
              Ovipanelin irrotus on helppo homma. Varovaisesti vain ettei kovin montaa kiinnikettä rikkoonnu. Osa kiinnikkeistä on kiinni pikkutavara koteloissa. Ne kotelot on liimattu paneeliin ja saattavat irrota (=>helinää kuopissa) Mutta nehän voi liimata takaisin. www.bmwtips.com löytyypi hyvät ohjeet oviverhoilun irroitukseen.

              Aioit siis vaihtaa orginaali vehkeet toisiin? Ei satu olemaan business cd-modulia myydä?
              Eipä ole..tuo on se kuppanen kasettilelu. Tänään sain laakkoselta ton maskin aftermarket soittimelle...Kävin hakemassa öljyhuollon jälkeen ja siinä kuulinkin kivasta lisälaskusta, 1500e palaa sitten raidetankopakettiin(vai mikä helvetti siel nyt onkaa paskana) :( Tehostimen öljyt vuotaa..***kele.. Eli taitaa tulla aikalisä kaiuttimien vaihtoon.. :( Mut pitääpä tsekata tuo osoite..
              e39 523i -98

              Comment

              • esorvist
                Bimmer Rookie
                • Jun 2003
                • 133
                • Oulu

                #8
                Sori off-topic mutta olen kuullut "raidetanko tehostajan" vioista E39:ssä ennenkin, known problem? Kertoivatko huollossa ne mistä se vuotaa? Miten sulla rikkinäinen tehostaja käyttäytyy/ääntelee?? Pistä replyä vaikka tonne tekniikka palstalle niin ei sotketa tätä hifi-puolta. / danke

                Mieleeni tuli että, voisi omastakin tarkastaa paikat ennen kuin "korahtaa". Mulla oli tossa jokin aikaa sitten vuotanut hieman tehostin nestettä säiliön juuresta kun alkuperäinen puristusliitos letkusta oli löystynyt, uusi klemmari tilalle ja se loppui mutta olisikohan muitakin paikkoja syytä tarkistaa. Tehostajassahan ei ole kuin litra nestettä joten, hiemankin reilumpi vuoto ja se äkkiä 'kaput'
                -Espen-

                Comment

                • Rapamaha
                  Bimmer Fanatic
                  • Mar 2003
                  • 683
                  • -

                  #9
                  Originally posted by esorvist
                  Sori off-topic mutta olen kuullut "raidetanko tehostajan" vioista E39:ssä ennenkin, known problem? Kertoivatko huollossa ne mistä se vuotaa? Miten sulla rikkinäinen tehostaja käyttäytyy/ääntelee?? Pistä replyä vaikka tonne tekniikka palstalle niin ei sotketa tätä hifi-puolta. / danke

                  Mieleeni tuli että, voisi omastakin tarkastaa paikat ennen kuin "korahtaa". Mulla oli tossa jokin aikaa sitten vuotanut hieman tehostin nestettä säiliön juuresta kun alkuperäinen puristusliitos letkusta oli löystynyt, uusi klemmari tilalle ja se loppui mutta olisikohan muitakin paikkoja syytä tarkistaa. Tehostajassahan ei ole kuin litra nestettä joten, hiemankin reilumpi vuoto ja se äkkiä 'kaput'
                  Törkeesti mutten äkkisiltään keksinyt miten replyn saisi suorilta eri looshiin. Anyway, mulle vaihdettiin tuo hammastanko heinäkuussa. Vuosi öljyä haitarikumin sisään ja reilummin käännettäessä valui sitten ulos. Kun oli vuotanut "tarpeeksi", niin ohjaustehostimen pumppu haukkasi ilmaa ja päästi aika pahan äänen. Eli ohjaustehostimella ja hammastangolla on siis yhteiset öljyt.

                  Pienen vuodon kanssa pystyy elämään, kunhan lisäilee sitä hydrauliikkawarea aika ajoin. Mutta jos pääsee kuivumaan liiaksi niin ohjaustehostimen pumppu leikannee kiinni -> sitten menee ymmärtääkseni myös hihnaa, vesipumppua yms. kivaa.

                  Hammastangon rakennetta on muutettu kestävämmäksi 9/99 alkaen.

                  Comment

                  • jartsa02
                    BTCF Member
                    • Jun 2003
                    • 1131
                    • Helsinki

                    #10
                    Originally posted by Rapamaha
                    Originally posted by esorvist
                    Sori off-topic mutta olen kuullut "raidetanko tehostajan" vioista E39:ssä ennenkin, known problem? Kertoivatko huollossa ne mistä se vuotaa? Miten sulla rikkinäinen tehostaja käyttäytyy/ääntelee?? Pistä replyä vaikka tonne tekniikka palstalle niin ei sotketa tätä hifi-puolta. / danke

                    Mieleeni tuli että, voisi omastakin tarkastaa paikat ennen kuin "korahtaa". Mulla oli tossa jokin aikaa sitten vuotanut hieman tehostin nestettä säiliön juuresta kun alkuperäinen puristusliitos letkusta oli löystynyt, uusi klemmari tilalle ja se loppui mutta olisikohan muitakin paikkoja syytä tarkistaa. Tehostajassahan ei ole kuin litra nestettä joten, hiemankin reilumpi vuoto ja se äkkiä 'kaput'
                    Törkeesti mutten äkkisiltään keksinyt miten replyn saisi suorilta eri looshiin. Anyway, mulle vaihdettiin tuo hammastanko heinäkuussa. Vuosi öljyä haitarikumin sisään ja reilummin käännettäessä valui sitten ulos. Kun oli vuotanut "tarpeeksi", niin ohjaustehostimen pumppu haukkasi ilmaa ja päästi aika pahan äänen. Eli ohjaustehostimella ja hammastangolla on siis yhteiset öljyt.

                    Pienen vuodon kanssa pystyy elämään, kunhan lisäilee sitä hydrauliikkawarea aika ajoin. Mutta jos pääsee kuivumaan liiaksi niin ohjaustehostimen pumppu leikannee kiinni -> sitten menee ymmärtääkseni myös hihnaa, vesipumppua yms. kivaa.

                    Hammastangon rakennetta on muutettu kestävämmäksi 9/99 alkaen.
                    Noinhan se taitaa mennä , että se vuotaa öljyt pihalle hammastangon päistä, kannattaa varmaan tsekata ne haitarikumit siellä onko ne öljyset. Toinen tsekattava kohde on öljyn pinta, jos se vajoo niin sit systeemi vuotaa jostakin.

                    On tossa viime aikoina tullu vähän kateltua myös sinne hammastangon suuntaan, kun tästä probleemasta on ollut juttua ja sit kun toi tehostajanpumppu vielä just tossa muutama viikko sitten leikkas kiinni .
                    Ei siinä kiinnileikkauksessa kylläkään hajonnut muuta kuin se pumppu eikä siinä oikeen muuta voi hajotakaan kun se leikkaa kiinni tai sit käy todella huono tuuri :roll:. Se pumppu alko vaan pitämään kunnon meteliä ( :arrow: surinaa, vinkunaa yms. korinaa) ja kun vaihdon jälkeen avasin sen niin pumppu oli sisältä aivan soossina.
                    Uuden pumpun hinta Laakkosella on "vain" 350€ ja siihen työt päälle, joten jos ton hammastangon kanssa menee vielä toi pumppu niin sit alkaa olee jo lasku kohallaan :?.
                    Tällä kertaa selvisin pumpusta suht halvella kun Bemu-Osasta löytyi sopiva käytetty pumppu 100€:llä ja vaihtotyön tein itse (piis of keik -homma :wink: ).
                    BMW 435d xDrive Coupé M-Sport -14

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎