Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 soittimennäytön lamput

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • spyke
    Bimmer Rookie
    • Aug 2006
    • 125
    • Helsinki

    E39 soittimennäytön lamput

    Eli mulla on osa lampuista pimentynyt tuossa näytössä, missä lukee mm. kellonaika, kanavanumero ja äänenlaadun säätelyt. Näyttäisivät olevan pieniä hehkulamppuja, jotka toimivat max. 2,3v jännitteellä.
    Olen käsittänyt, että ledi ei semmoisenaan käy, koska himmennin vaikuttaa myös noihin valoihin ja ledihän tarvitsee vähintään rajajännitteensä verran virtaa toimiakseen.
    Pikselit toimii kaikki, mutta ne lamput olisi hakusessa. Mistähän niitä saisi, kun Partcolta ei löydy ainakaan hyllystä?
    E38 728 -99
  • Bmw Dreamer
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2004
    • 2762
    • Kouvola

    #2
    No ledi alkaa toimimaan kyllä jostain alta/noin 2 voltin kohdin, riippuen vähä tietysti väristä ja valmistajasta. Eli voisi toimiakkin tuossa tarkoituksessa.

    Ja ledien maksimijännite on yleensä 3-3.6v, riippuen taas väristä yms.

    Ompa enoni senkin kokeillu, että rajoittanu vaan virtaa, ja antanu suoraa sen 12v, niin on kestäny. Eli virranrajoitus näin ollen Ledeissä on tarkempi kriteeri. Lämpöhän sen ledin tappaa ja liika virta (josta seuraa lämpenemistä...), jota sarjavastuksella niissä rajoitetaan.

    Mut ledit nyt ei hirveen kalliita tietysti oo, että voisithan niitä kokeilla! Mut jännältä tuntuu, onko oikeesti noin matala jännite niillä lampuilla?
    BMW 520d Touring '06 314tkm
    BMW 530D Touring '99 552tkm
    BMW 320da Touring '02 427tkm
    Volvo V70 D5 '02
    Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
    Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
    Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

    Case IH 5140 Maxxum

    Comment

    • ariv
      Bimmer Fanatic
      • Oct 2008
      • 428
      • IISALMI

      #3
      Asiahan ei kuitenkaan ihan näin ole. Ensinnäkin led tarvitsee AINA virranrajoitusvastuksen jos ei käytä tasajännitepulssia antavaa ohjainta, joka on taas luku erikseen. Toiseksi en ymmärrä mitä tarkoitat ledin maksimijännitteellä, ledillä kun on kynnysjännite joka ledistä riippuen on välillä 1.63 - 4.4 V.
      Etuvastuksen arvon voi laskea kaavalla: (U jännitelähde -U ledin kynnysjännite)/ I ledin läpimenevä virta.
      Esimerkki:
      -jännitelähde 14 V
      -punainen led 1.7 V, kannattaa valita arvoksi 2 V
      -haluttu ledin läpi menevä virta 15mA, max 20mA
      (14V-2V)/0.015A=800 ohm. Lähin vastusarvo on 820 ohm. (14-2)/0.020=600 ja lähin vastusarvo on 680 ohm.
      Sitten jos jännitelähteen arvo alkaa pyörimään kymmenissä volteissa, kytket useamman ledin rinnan tai käytetään teholedejä niin etuvastuksen tehonkesto pitää myös huomioida.
      Tuossa linkki yhteen laskuriin jos jotakin kiinnostaa. http://ledcalc.com/
      Sekä lisätietoa ledeistä kiinnostuneille http://fi.wikipedia.org/wiki/LED
      Last edited by ariv; 09-04-2011, 20:13.
      E38M57

      Comment

      • ariv
        Bimmer Fanatic
        • Oct 2008
        • 428
        • IISALMI

        #4
        Kokeiles spyke bebekiltä.
        E38M57

        Comment

        • Bmw Dreamer
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2004
          • 2762
          • Kouvola

          #5
          Miksi näistä ledeistä saa aina kauhean sodan aikaseks?
          Melkein sama missä niistä keskustelee.

          No, sitä meinaan kuitenkin että ledi ei tarvi yleensä mitään 3 volttia "kynnysjännitteeksi", tai itellä ei oo vielä tullu ensimmäistäkään vastaan, kaikki alkanu hohtamaan alta kahden voltin likipitäen. Sen takia puhun maksimijännitteestä, että yleensä 3-3,6v on ollu ledin maksimijännite @20mA jolle vastus lasketaan.

          Ite laskenu aina 3v ja 20mA ledille ku ledille vastuksen, ja ottanu pykälää tai kahta isomman vastuksen E12 sarjassa, kuin mitä laskuista saanu, ja eipä oo ongelmia ollu, varsinkaan ledin keston kanssa, mikä monesti on ongelma jossain tehdastekoisissa Led jutuissa, kun ledin virta ja jännitekesto viedään ihan äärimmilleen, niin polttoikä lyhenee olennaisesti, vaikka kirkkaus ei lisänny niin dramaattisesti enää, joten mielestäni turhaa polttaa lediä ihan rajoilla, vaan kylmästi pikkusen "alivirralla", jolloin kestää, kestää ja kestää.

          Ja yleensä mitä korkeammaksi käyttöjännite kasvaan, niin mieluusti samanväriset kannattaa kytkeä sarjaan (eriväriset ei toimi sarjassa johtuen juuri eri kynnysjännitteistä yms). Virrankulutus ei kasva eikä ole keston suhteen niin alttiita jännitteen vaihtelulle, toki himmenee/sammuu herkemmin jos jännite putoaa tälläisessä tapauksessa. Mutta ei tarvita isoa etuvastusta tehonkestoltaan, kun virta on edelleen vaan sen 20mA, ja jännitettä ei tarvi hirveästi pudottaa.

          Ja itekin sitä mieltä että ledi tarvii aina virranrajoituksen (sarja-/etuvastuksen millä nimellä halutaan puhua), mutta moni sovellus nykyään ei sitä käytä, esim nämä pienet leditaskulampu, photon yms, missä on vaan 2 kolikkoparistoa ja led. Näissähän ledille annetaan jopa se 6v, mutta ilmeisesti tuo paristo luovuttaa niin vähä virtaa, että ledi kestää sen aika pitkän aikaa. Näistäkin vaan useasti ledi palaa ennenkuin paristot loppuu, ainakin mulla on käyny näin.
          BMW 520d Touring '06 314tkm
          BMW 530D Touring '99 552tkm
          BMW 320da Touring '02 427tkm
          Volvo V70 D5 '02
          Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
          Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
          Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

          Case IH 5140 Maxxum

          Comment

          • ariv
            Bimmer Fanatic
            • Oct 2008
            • 428
            • IISALMI

            #6
            Jep ja sarjaan kytkennässä pitää muistaa se että niitä ei voi kytkeä kuin rajallisen määrän peräkkäin, koska jokainen lisätty ledi pudottaa jännitelähteeltä tulevaa jännitettä kynnysjännitteen verran.
            Ei muuta kuin ledien kanssa leikkimään.
            E38M57

            Comment

            • Bmw Dreamer
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2004
              • 2762
              • Kouvola

              #7
              Jep.

              Niitten kanssa kun jaksaa nähdä vaivaa yms, niin saa upeita valaistuksia tehtyä, jos näin vähä offtopikkina laajennetaa näkökulmaa.

              pysytää soittimessa.
              BMW 520d Touring '06 314tkm
              BMW 530D Touring '99 552tkm
              BMW 320da Touring '02 427tkm
              Volvo V70 D5 '02
              Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
              Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
              Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

              Case IH 5140 Maxxum

              Comment

              • coupebemaristi
                Bimmer Fanatic
                • Jul 2006
                • 220
                • 03

                #8
                Originally posted by spyke View Post
                Eli mulla on osa lampuista pimentynyt tuossa näytössä, missä lukee mm. kellonaika, kanavanumero ja äänenlaadun säätelyt. Näyttäisivät olevan pieniä hehkulamppuja, jotka toimivat max. 2,3v jännitteellä.
                Olen käsittänyt, että ledi ei semmoisenaan käy, koska himmennin vaikuttaa myös noihin valoihin ja ledihän tarvitsee vähintään rajajännitteensä verran virtaa toimiakseen.
                Pikselit toimii kaikki, mutta ne lamput olisi hakusessa. Mistähän niitä saisi, kun Partcolta ei löydy ainakaan hyllystä?

                Miten tämä puretaan ehjänä, että pääsee lamppuihin käsiksi? Omassa autossa on yksi polttimo reunasta pimeänä. Ovat ilmeisesti kolvattavaa mallia?
                E30 325 iX -90 touring
                Vw Passat 1.8 T -01
                Ex BMW:t
                E36 320 i -92 coupe
                E36 328 i -95 coupe
                E36 325 iA -94 sedan
                E34 520 i 24V -95 touring
                E34 540 iA -94 sedan
                E39 525 TDS -98 touring

                Originally posted by TareJR
                Mutta ite oon ollu tyytyväinen autoon ja tälleen harmitaa vaa se että noi ei olle oikealla keski jaolla noi vanteet.

                Comment

                • spyke
                  Bimmer Rookie
                  • Aug 2006
                  • 125
                  • Helsinki

                  #9
                  GREAT. Bebekiltä näyttäisi tosiaan löytyvän ainakin valikoimasta tuommonen kolvattava 3,0v hehkulamppu, mikäli oikein ymmärsin. Soittelen ma sinne huomenna. Kiitos ariV.
                  Paneeli irtoaa kun otta volyymi nupin irti ja tuuppaa vaikkapa pienen ruuvarin siitä paljastuvasta kolosta alaviistoon vasemmalle. Liikuttaa lukkovipua oikeaan ja nyppii panelin irti.
                  Kun paneli on kädessä, niin irroittaa takapuolella näkyvät pienet torxit ja kampeaa kevyesti panelin aivoja suojaavat peltilevyt. Valot ovat juotettuna vihreässä levyssä, mikä on helppo irrottaa.
                  Homma on lunki, vaikka en sitä osaa hyvin selittääkkään. Itse olen aivan käsi näissä hommissa ja jos minäkin sain sen purettua ja kasattua, niin eipä paljon kannata pelätä.
                  E38 728 -99

                  Comment

                  • coupebemaristi
                    Bimmer Fanatic
                    • Jul 2006
                    • 220
                    • 03

                    #10
                    Originally posted by spyke View Post
                    GREAT. Bebekiltä näyttäisi tosiaan löytyvän ainakin valikoimasta tuommonen kolvattava 3,0v hehkulamppu, mikäli oikein ymmärsin. Soittelen ma sinne huomenna. Kiitos ariV.
                    Paneeli irtoaa kun otta volyymi nupin irti ja tuuppaa vaikkapa pienen ruuvarin siitä paljastuvasta kolosta alaviistoon vasemmalle. Liikuttaa lukkovipua oikeaan ja nyppii panelin irti.
                    Kun paneli on kädessä, niin irroittaa takapuolella näkyvät pienet torxit ja kampeaa kevyesti panelin aivoja suojaavat peltilevyt. Valot ovat juotettuna vihreässä levyssä, mikä on helppo irrottaa.
                    Homma on lunki, vaikka en sitä osaa hyvin selittääkkään. Itse olen aivan käsi näissä hommissa ja jos minäkin sain sen purettua ja kasattua, niin eipä paljon kannata pelätä.

                    Kuulostaa hyvältä. Olen kolvaillut polttimoita ennenkin radioihin, katkaisijoihin ym. Eli jos tosiaan on helppo homma niin uskon onnistuvani.
                    E30 325 iX -90 touring
                    Vw Passat 1.8 T -01
                    Ex BMW:t
                    E36 320 i -92 coupe
                    E36 328 i -95 coupe
                    E36 325 iA -94 sedan
                    E34 520 i 24V -95 touring
                    E34 540 iA -94 sedan
                    E39 525 TDS -98 touring

                    Originally posted by TareJR
                    Mutta ite oon ollu tyytyväinen autoon ja tälleen harmitaa vaa se että noi ei olle oikealla keski jaolla noi vanteet.

                    Comment

                    • ariv
                      Bimmer Fanatic
                      • Oct 2008
                      • 428
                      • IISALMI

                      #11
                      Originally posted by spyke View Post
                      GREAT. Bebekiltä näyttäisi tosiaan löytyvän ainakin valikoimasta tuommonen kolvattava 3,0v hehkulamppu, mikäli oikein ymmärsin. Soittelen ma sinne huomenna. Kiitos ariV.
                      Paneeli irtoaa kun otta volyymi nupin irti ja tuuppaa vaikkapa pienen ruuvarin siitä paljastuvasta kolosta alaviistoon vasemmalle. Liikuttaa lukkovipua oikeaan ja nyppii panelin irti.
                      Kun paneli on kädessä, niin irroittaa takapuolella näkyvät pienet torxit ja kampeaa kevyesti panelin aivoja suojaavat peltilevyt. Valot ovat juotettuna vihreässä levyssä, mikä on helppo irrottaa.
                      Homma on lunki, vaikka en sitä osaa hyvin selittääkkään. Itse olen aivan käsi näissä hommissa ja jos minäkin sain sen purettua ja kasattua, niin eipä paljon kannata pelätä.
                      Ei mitään, toivottavasti apu löytyi bebekiltä, itse olen käyttänyt kyseistä firmaa eräänkin kerran ja hyvin tuloksin. Tuota ledi juttua älä edes yritä ruveta virittelemään, osaavan käsissä sen kyllä saa toimimaan mutta vaatii vähän muutakin kuin etuvastuksen jos aikoo saada himmentimen toimimaan oikein, menee vain hermot ja muutama aski tupakkia.
                      E38M57

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎