Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 oem subilaatikko

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Bmw Master
    replied
    Originally posted by TJJ View Post
    Eikös tuo ole alipäästösuodin, eli leikkaa korkeita ääniä tuolta "subbarilta". Mikä audiojärjestelmä sinulla on? Kyllähän tuohon pitäisi laittaa vahvistin ja subbari tai aktiivisubbari.
    Touringin hifi setti, eli 11 kaiutinta. Kun subbari on irti, takaovien diskantit ei enää soi? Liittimeen tulee nippu johtoja, eli siitä lähtee myös jonnekkin (taka diskanteille?). Takakontin katossa on ~5" midbassot jotka soi todella surkeasti. Eli ajatus olisi orggis vahvistimella käyttää uutta (parempaa?) subbaria tuon Nokialaisen tilalla. Joko kahta pientä tai yhtä isompaa kaksi puhekelaista.

    EDIT: WDS:stä katselin, että takakajarit ovat omillaan, mutta subbarilta menee piuhat taka mid/high kajareille. Muutahan siellä ei ole kuin takaovien diskantit, eli niille. Meneekö noille katossa oleville hifi vahvistimelta minkälainen kaista, suodatettu jotain pois?

    EDIT: Subbarin kautta menee suodatettu kaista takaovien diskanteille, subbarille menee koko kaista. Taka katossa oleville menee vahvistimelta suodatettu keskiääni. Omastani katkaisin subbarin liittimestä diskanteille menevät johdot ja irroitin kattokaiuttimista liittimet. Eli etupäässä 3-tie orggis hifi setti ja takakontissa orggis subbari josta kuuluu laulu läpi
    Last edited by Bmw Master; 14-12-2012, 08:38.

    Leave a comment:


  • TJJ
    replied
    Eikös tuo ole alipäästösuodin, eli leikkaa korkeita ääniä tuolta "subbarilta". Mikä audiojärjestelmä sinulla on? Kyllähän tuohon pitäisi laittaa vahvistin ja subbari tai aktiivisubbari.

    Leave a comment:


  • Bmw Master
    replied
    No niin, purinpa tuon orggis muovilaatikko subbarin. Siellä on pienenpieni kaksipuhekelainen (2x4ohm) kaiutin. Liittimessä lisäksi kaksi pientä kelaa ja konkkaa. Jakosuodin, mille? Vaikka subbari on irti niin takakaiuttimet silti toistaa mökää. Etupää soi niinkuin soi ennenkin. Eli jos teen kokonaan uuden subbarin kahdella 4ohm elementtillä ja liitän tuon orggis jakosuotimen siihen. Takakajarit voisi disabloida kokonaan.
    Last edited by Bmw Master; 29-11-2020, 12:54.

    Leave a comment:


  • Bmw Master
    replied
    Originally posted by Bmw Master View Post
    Saisko tuohon touringin orggis subiin helposti lisää potkua? Olikos siinä samassa laatikossa jakosuotimet takakaiuttimille?
    Samaa taas pähkäilen. Jos vetäisi sieltä orggis elementiltä johdot ulos ja liittäisi toiseen subbariin. Onko orggis Nokian elementti kaksi puhekelainen? Eli uusikin pitäisi olla samanlainen?

    Leave a comment:


  • Bmw Master
    replied
    Saisko tuohon touringin orggis subiin helposti lisää potkua? Olikos siinä samassa laatikossa jakosuotimet takakaiuttimille?

    Leave a comment:


  • Siankarlo
    replied
    Originally posted by NAL-E View Post
    Ei kuulu, ainakaan muuten kun pitämällä päätä kontissa, IMO.
    Jätän eriävän mielipiteen. Niin kuin toiseen threadiin tänään itkin, Nokian OEM-subi touringissa mykistyi juuri. Tähän asti mun Professional Hifi DSP:llä on soinut mun makuun täysin riittävästi, en ole mikään äänenpaineihminen enkä autohifisti mutta äänentoistoihminen viimeiseen asti.

    Kun subi on pois, ei äänen kanssa voi elää. Eli kyllä sieltä jotain kuuluu, erittäin sopivasti ja viemättä lainkaan tilaa auton varsinaiselta käyttötarkoitukselta.

    Voi toki olla että nyt jos toi OEM subbari on kaput niin täytyy kartoittaa onko siihen olemassa jotakin plug&play tyyppistä parempaa subia. Mutta usein vaan tahtoo OEM-setin säätämisellä mennä kokonaisuuden tasapaino pieleen.

    Leave a comment:


  • NAL-E
    replied
    Originally posted by Tiku View Post
    Sitten vielä mielipidekysymys. Kuuluuko tuosta oem-subbarista mitään, kun tarvetta ei ole muulle kuin pienelle lisäpotkulle? Etukaiuttimista kun tuntuu puuttuvan bassotoisto kokonaan.
    Ei kuulu, ainakaan muuten kun pitämällä päätä kontissa, IMO.

    Leave a comment:


  • Tiku
    replied
    Taidanpa lainata vanhaa topiccia kun kysymys koskee samaa asiaa eli E39 touringin (2003) vahvistinta ja subia. En ole saanut auton alkuperäistä varustelistaa, mutta kontin vasemmassa reunassa on cd-vaihtajan takana alkuperäisen näköinen vahvistin. Toisaalta toisella puolella akun päällä on sitten ylimääräinen 12-paikkainen naaraspuolinen liitin, olisikohan niistä ollut käytössä kahdeksan. Olen jo hieman kysellyt oem-subbaria tuohon, mutta pitää vielä kysyä, että luuletteko tuon piuhan olevan todella subbarille? Jos kyllä, pitäisikö kytkemisen olla ihan plug and play?

    Sitten vielä mielipidekysymys. Kuuluuko tuosta oem-subbarista mitään, kun tarvetta ei ole muulle kuin pienelle lisäpotkulle? Etukaiuttimista kun tuntuu puuttuvan bassotoisto kokonaan.

    Leave a comment:


  • TJJ
    replied
    Originally posted by espi70 View Post
    Pitänee testata niin että unohtaa tuon tehtaan vahvistimen ja syöttää nykyiseltä vahvistimelta oem-subia ja katsoa miten se soi?
    Siihen oem-laatikkoon ovat jotkut vaihtaneet elementit ja saaneet toistoa paremmaksi. Siellä taisi olla kaksi tuplapuhekelaista elementtiä, joten vahvistimen kytkennän kanssa kannattaa olla tarkkana.
    Yksi vaihtoehto tilaongelmaan olisi laittaa subbari freeairina, joko hattuhylly alle (kuten M5 subbarit) tai suksiluukun aukkoon.

    Leave a comment:


  • espi70
    replied
    Kiitos vastauksista!
    Autossa on tällä hetkellä linjamuuntimen kanssa vahvistin ja subilaatikko, äänenlaatu on minulle ihan riittävä mutta on alkanut riepoa tuo laatikon viemä tila kun pitäisi varsinkin kesäisin kuljettaa vähän väliä kaikenlaista tavaraakin. Pitänee testata niin että unohtaa tuon tehtaan vahvistimen ja syöttää nykyiseltä vahvistimelta oem-subia ja katsoa miten se soi?

    Leave a comment:


  • _nixu_
    replied
    Nykyisessä touringissa on tuo dsp hifi subbareineen ja tekisi mieli vaihtaa tuo focal sinne oem tilalle. Se vaan soi monta kertaa paremmin edellisessä autossa kuin tuo nykyinen oem. Toki sen saa joku tarvitseva ostaa, linkki tuossa sigussa

    Leave a comment:


  • TJJ
    replied
    Originally posted by _chris_ View Post
    Kyllä mun ex. E39:ssä oli Nokian valmistama orkkissubi vaikka stereoina oli 10-kaiuttiminen Hifi-järjestelmä (ei DSP:tä). Perusjärjestelmässä subia ei liene ole. Tuo orkkissubi ei ole kuitenkaan mikään kummoinen äänenlaadultaan tai -paineeltaan, joten vaihdoinkin sen aftermarket-aktiivisubiin.
    Sedanissa ei ole hifi-systeemissä subbaria.

    Leave a comment:


  • _chris_
    replied
    Originally posted by Cell View Post
    Ei ole ihan helppo, mun mielestä orkkissubia on saanut vaan DSP-järjestelmiin, jolloin työmäärä on melkoinen.
    Kyllä mun ex. E39:ssä oli Nokian valmistama orkkissubi vaikka stereoina oli 10-kaiuttiminen Hifi-järjestelmä (ei DSP:tä). Perusjärjestelmässä subia ei liene ole. Tuo orkkissubi ei ole kuitenkaan mikään kummoinen äänenlaadultaan tai -paineeltaan, joten vaihdoinkin sen aftermarket-aktiivisubiin.

    Leave a comment:


  • TJJ
    replied
    Kun tilanne on tuo, niin helpoin tapa on unohtaa koko juttu ja asentaa nykyisen soittimen lähtöihin linjamuunnin, tavallinen vahvistin, erillissarja ja subbari (tai se alkuperäinen jos "subbari" riittää). Jos autossa olisi ollut tehtaalla asennettu hifi-vahvistin/sarja, olisi muutos ollut paljon helpompi. Nyt pitäisi vetää melkein kaikki johdotukset uusiksi: soittimelta konttiin vahvistimelle ja vahvistimelta kaiuttimille. Retrofittiä ei ole. Vahvistin syöttää kaikkia elementtejä eikä sitä voi käyttää pelkälle subbarille. Antenniliittimen tapainen johto on CD-vaihtajaa varten.

    Kytkentäkaaviot löytyy tuolta.

    Leave a comment:


  • Cell
    replied
    Ei ole ihan helppo, mun mielestä orkkissubia on saanut vaan DSP-järjestelmiin, jolloin työmäärä on melkoinen. Ohjelmointia, johtosarjojen vaihtoa ympäri autoa (olisko ollut kaikki ovet, sekä kontista keulalle tuleva) sekä kaiuttimia uusiksi ainakin. :think

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎