Announcement

Collapse
No announcement yet.

Business cd:n johtojen värit

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tiku
    BTCF Member
    • Jan 2011
    • 47
    • Kainuu

    Business cd:n johtojen värit

    Irroitin vm. 2003 E39:stä business cd-soittimen säätöpaneelin eli sen josta ohjataan radiota, cd:tä, kelloa jne. ottaakseni virrat kännykän autosarjaan.

    Johtojen väreissä on kuitenkin eroja verrattuna aiempiin asennuksiini, joten osaisiko kukaan kertoa värien merkitykset? Puna-mustasta löytyi luonnollisesti plussa ja ruskea-mustasta maa. Tarvitsen lisäksi sytysvirran eli onko se nyt heräte, ja lisäksi piuhan vaimennukselle (mute).

    Yleensähän mute on keltainen ja heräte sininen. Tässä keississä virtojen jälkeen jäljelle jäävät johdot olivat kuitenkin lila-musta, vihreä-musta ja valko-kelta-musta.

    En viitsisi katkoa kaikkia piuhoja ihan huvin vuoksi, joten jos tietoa löytyy niin olisipa ihan jees.

    Mielenkiintoinen ominaisuus oli myös, että kun tuosta säätöpaneelista irroitti liittimen, radio soi vielä viitisentoista sekuntia. Itse radio on siis jossakin aivan muualla.
  • _chris_
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2003
    • 442
    • Nokia

    #2
    Löytyiskö tuolta apuja: http://wds.spaghetticoder.org/en/
    BMW E31 850 CSi -93, BMW E38 735i -96
    Ex: Land Rover D4 SDV6 HSE -12, VW Touareg Hybrid -10, Land Rover D4 3.0 TDV6 HSE -10, BMW E53 X5 3.0dA -04, BMW E39 530dAT -00, Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited -98, BMW E34 525i -91

    Comment

    • Tiku
      BTCF Member
      • Jan 2011
      • 47
      • Kainuu

      #3
      Kiitos linkistä, _chris_! Olen aika huono näiden sähkökaavioiden kanssa, joten en joko osannut katsoa tai sitten tietoa ei ollut olemassa.

      Suomenkielinen apu voisi mennä paremmin perille.

      Comment

      • Tiku
        BTCF Member
        • Jan 2011
        • 47
        • Kainuu

        #4
        Pieni edistysaskel tapahtui, eli irroittamani radion säätöpaneelin takana oleva liitin on http://wds.spaghetticoder.org/en/ -sivulta löytämäni tiedon mukaan X10119. Harmi, että tästä palikasta ei kuitenkaan löydy varsinaista kytkentäkaaviota eli johtojen tai pinnien merkityksiä. Taitaa mennä sittenkin kokeiluhommiin. Monista muista liittimistähän tuo erinomainen sivusto tarjoaa kaiken tiedon.

        Comment

        • _chris_
          Bimmer Fanatic
          • Aug 2003
          • 442
          • Nokia

          #5
          Originally posted by Tiku View Post
          Pieni edistysaskel tapahtui, eli irroittamani radion säätöpaneelin takana oleva liitin on http://wds.spaghetticoder.org/en/ -sivulta löytämäni tiedon mukaan X10119. Harmi, että tästä palikasta ei kuitenkaan löydy varsinaista kytkentäkaaviota eli johtojen tai pinnien merkityksiä. Taitaa mennä sittenkin kokeiluhommiin. Monista muista liittimistähän tuo erinomainen sivusto tarjoaa kaiken tiedon.
          Olisko tuossa: http://wds.spaghetticoder.org/en/svg...85.svg?m=e3902

          Löytyi siis: Complete vehicle › body › Displays and information › Multi-Information Display (MID) (MID Multi Information Display).

          Noista jäljelle jäävistä yksi tulee siis sulakkeen F44 kautta. Mikä taas pienen lisätutkimuksen jälkeen (Component and signal information › Components › F Fuses › Fuses › F44 josta linkki S2:een) näyttää saavan virtaa virtalukon asennoissa 1,2 ja 3.
          BMW E31 850 CSi -93, BMW E38 735i -96
          Ex: Land Rover D4 SDV6 HSE -12, VW Touareg Hybrid -10, Land Rover D4 3.0 TDV6 HSE -10, BMW E53 X5 3.0dA -04, BMW E39 530dAT -00, Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited -98, BMW E34 525i -91

          Comment

          • Tiku
            BTCF Member
            • Jan 2011
            • 47
            • Kainuu

            #6
            Joku täällä tajuaa näistä sähköasioista, kiitos! Eli onko näin että numero kahdeksan on nyt pinnin numero? Ja vi/br on kai värikoodi lila/ruskea? Tämä olisi siis herätevirta.

            Comment

            • _chris_
              Bimmer Fanatic
              • Aug 2003
              • 442
              • Nokia

              #7
              Originally posted by Tiku View Post
              Joku täällä tajuaa näistä sähköasioista, kiitos! Eli onko näin että numero kahdeksan on nyt pinnin numero? Ja vi/br on kai värikoodi lila/ruskea? Tämä olisi siis herätevirta.
              Joo pin8 ja Violetti-Ruskea. Värikoodit esim. tuolta: http://www.adrl.co.uk/E39/WDS%20Colour%20codes.pdf
              BMW E31 850 CSi -93, BMW E38 735i -96
              Ex: Land Rover D4 SDV6 HSE -12, VW Touareg Hybrid -10, Land Rover D4 3.0 TDV6 HSE -10, BMW E53 X5 3.0dA -04, BMW E39 530dAT -00, Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited -98, BMW E34 525i -91

              Comment

              • Tiku
                BTCF Member
                • Jan 2011
                • 47
                • Kainuu

                #8
                Kytkin herätevirran violetti-ruskea -johtoon ja hyvin toimii. Vaimennuksen, muten, kytkin valko-kelta-mustaan ja sekin toimi, mutta aiheutti enemmän haittaa kuin hyötyä.

                Nyt käy siis niin, että kun puhelu tulee, radio sammuu, mutta samalla sammuu myös esim. pitkien valojen merkkivalo kojetaulusta ja vilkut lakkaavat toimimasta. Kun puhelu katkeaa, radio herää ja valojen ja merkkivalojen toiminta palaa ennalleen.

                Selvää on, että tuo viimeinen liitos täytyy nyt purkaa. Onko tietoa tai osaako joku sähkökaavioista tajuava sanoa, pitääkö hf-sarjan mute kytkeä nyt johonkin releeseen vai suoraan takakontin radioon? Jälkimmäisessä tapauksessa matka on melko pitkä vedettäväksi, ja toisaalta samat johdothan ne ovat auton etupäässäkin kun vain tietäisi missä. :think

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎