Announcement

Collapse
No announcement yet.

Basso hukassa.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • toNmbbA
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2009
    • 2329
    • Espoo

    Basso hukassa.

    Searchia käytetty + googlen avulla, ei tulosta.


    Eli ongelmana on hyvin vaimea basson tuotto. Basso ei soi huonostikaan, sit jos soittimesta säätää kovemmalle niin basso kuuluu mutta valot välkkyvät myös, eli virran kulutus on jostain syystä kova. Vahvistimen langallisella linjatasonsäätimellä ei ole mitään virkaa, toimii ns On/Off periaatteella. Eli mitä tässä nyt pitää säädellä ja mihin suuntaan, ennen ei ole vastaavaa ongelmaa ollut.

    Aikaisemmin toiminut niinkuin pitää, alkoi kun laitoin musiikki vehkeet takaisin.

    Eli seuraava kokoonpano tuottaa ongelmia.

    Vahvistin: Spl dynamics s-1200d.
    Subi: Ground Zero GZRW 30SPL.
    1 Farad konkka
    Soittimena: Blaupunkt Memphis mp66
    Johdot 50mm2

    Akku + laturi myös kunnossa, ei ole siinä vika.
    Nykyisin: VW Crafter '20 + e61
    Ex:e30 x3, e34 x2, e36 x8, e39 x2, e46 x3, e60 x2, e61,e91 x2, e90.
  • Mäkki
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2010
    • 2190
    • Orimattila

    #2
    Mittaa jännitteet, mittaa vaihtojännite kaiutinterminaaleista sillä volumella kun bassoa pitäisi kuulua. Kytky moneen ohmiin? Antaako soitin linjajännitettä ollenkaan?
    Virtapuoli ei ole ollenkaan kondiksessa jos valot välkkyvät
    #Ilmastoahdistus

    Comment

    • toNmbbA
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2009
      • 2329
      • Espoo

      #3
      Originally posted by Mäkki View Post
      Mittaa jännitteet, mittaa vaihtojännite kaiutinterminaaleista sillä volumella kun bassoa pitäisi kuulua. Kytky moneen ohmiin? Antaako soitin linjajännitettä ollenkaan?
      Virtapuoli ei ole ollenkaan kondiksessa jos valot välkkyvät
      1 ohm kytketty. Maadoitukset kunnossa. Mittailen huomenna tuon virtapuolen kokonaisuudessaan uusiksi. Toinen auto jo missä tekee samaa noilla täsmälleen samoilla vehkeillä. Välillä tuntuu et subissa jotain vikaa et vaatii aivan järjetöntä kuormaa. Tietysti onhan se jo 3 kk vanha että...
      Nykyisin: VW Crafter '20 + e61
      Ex:e30 x3, e34 x2, e36 x8, e39 x2, e46 x3, e60 x2, e61,e91 x2, e90.

      Comment

      • Mäkki
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2010
        • 2190
        • Orimattila

        #4
        Originally posted by toNmbbA View Post
        1 ohm kytketty. Maadoitukset kunnossa. Mittailen huomenna tuon virtapuolen kokonaisuudessaan uusiksi. Toinen auto jo missä tekee samaa noilla täsmälleen samoilla vehkeillä. Välillä tuntuu et subissa jotain vikaa et vaatii aivan järjetöntä kuormaa. Tietysti onhan se jo 3 kk vanha että...
        Tarkistas että on kelat oikein, joskus näissä ollut väärinpäin nuo terminaalit, toinen kela sisään ja toinen ulos. AA patteri johtojen väliin
        #Ilmastoahdistus

        Comment

        • toNmbbA
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2009
          • 2329
          • Espoo

          #5
          Originally posted by Mäkki View Post
          Tarkistas että on kelat oikein, joskus näissä ollut väärinpäin nuo terminaalit, toinen kela sisään ja toinen ulos. AA patteri johtojen väliin
          14,4 v tyhjäkäynnillä, akkuna uusi AGM akku.

          AA patteri johtojen väliin?:think ikinä kuullutkaan moisesta

          Kyllä se on valmistajan ohjeiden mukaan kytketty.
          Last edited by toNmbbA; 08-10-2012, 16:58.
          Nykyisin: VW Crafter '20 + e61
          Ex:e30 x3, e34 x2, e36 x8, e39 x2, e46 x3, e60 x2, e61,e91 x2, e90.

          Comment

          • Mäkki
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2010
            • 2190
            • Orimattila

            #6
            Originally posted by toNmbbA View Post
            14,4 v tyhjäkäynnillä, akkuna uusi AGM akku.

            AA patteri johtojen väliin?:think ikinä kuullutkaan moisesta

            Kyllä se on valmistajan ohjeiden mukaan kytketty.
            Noissa GZ:ssa ollut ongelmaa juurikin terminaalit väärin päin eli plussa on miinus jne.


            Vahvistimen säätö yleismittarilla
            Ihan liian monta kertaa kysytty, yhtä monta kertaa haukuttu ohje.
            Lyhyesti aloittelijoille: tehoa ei voi mitata suoraan jännitteestä, siihen tarvitaan aina joko virta tai impedanssi jonka avulla saat todellisen tehon laskettua. Mikäli kuitenkin näin haluat säätää laitteistosi on ohje tässä.

            Lyhyesti MB harrastajalle: vahvistimen lupaamat tehot saat irti vain kääntämällä tarpeeksi kaikkia namiskoja sinne kaakon puolelle, etsi omasta laitteistostasi piste jolloin MB raidalla tulee eniten jännitettä kaiuttimelle sen ollessa kytketty kiinni ja kotelossa. Pidä huoli ettei puhekela pääse lämpenemään liikaa MB raidan soitossa ja että soitettava signaali on puhdasta.

            Tämä on minun tekemä ohje ja melko vanha, kuitenkin "teoriapuolella" paikkansapitävä, mainittakoon vielä todelliset tehot saat ulos vain laskemalla jännitteet virralla.

            ---------------- säätämisen ohje alkaa tästä----------------

            Laita soittimestasi kaikki mega-hyper-x-bass-boostit pois päältä ja pidä ne pois päältä.
            Laita Loudness pois ja pidä se pois.
            +-bass +-treble +-mid säädöt 0:n eli keskelle, ei plussaa, ei miinusta.
            jos soittimessasi on erillinen subwoofer ulostulo, säädä subwooferin volumekanava maksimiin (itsellä 0-12)
            tarkista onko vahvistimessasi -+dB subwooferille, jos on säädä sekin keskiasentoon eli "0".
            ota vahvistimesta kaikki HPF/LPF/SUBSONIC pois päältä!

            1:ota kaikki kaiutinpiuhat vahvistimestasi pois
            2:laita yleismittari subkanavasi/siltaamaasi subkanavaan + plussaan - miinukseen.
            3: yleismittari AC 200V asentoon, itsellä oli FLUKE:n perusmitteri joka valitsi alueen itse. eli laitoin vain AC~ -asennon.
            4:soittimesta soimaan levy jossa on 50Hz: pistetaajuus nauhoitettu 0dB tasolla.
            lataa täältä.

            5:sitten lyöt soittimestasi jenkaa täyteen / pisteeseen jossa soittimesi alkaa särkemään (maksimiarvosta muutama pois, on hyvä. itsellä 46max ja 42 on arvo jolla soitan)
            yleismittari näyttää nyt jotain arvoa välillä 20-100Vac riippuen kuinka pielessä Gaini on.
            sitten säädä gainia pienemmälle / isommalle, kunnes arvo on ennaltalasketun arvon tienoilla. (esim 600wrms @ 4ohm = 48,9Vac)

            nyt se o sitten säädetty, eli kun laitat soimaan minkätahansa piisin, vääntämällä jenkat kattoon ei elementti saa liikaa jännitettä, eikä puhekela pala tai jotain.

            laskukaava on siis neliöjuuri [halutut watit * kaiuttimen kytky ] = voltteja eli sqrt(75Wrms*4ohm)=17,32V (S-7006 antaa 75W @ 4ohm)

            Esimerkiksi, jos sinulla on 50wrms etukaiuttimet, (sqrt(50*4)=14,14V) laita etukaiuttimien gaini 14,14V tienoille, tällöin voit ajaa isolla vahvistimella heikompia kaiuttimia ja täysiä soittaessa ei tarvi pelätä, että kaiutin hajoaa liiallisen tehon seurauksena.

            Kannattaa myös tsekata käytännössä tuo voltit, eli soitat musiikkia ja mittaat kaiuttimelle menevää jännitettä. Tästä voit päätellä suurinpiirtein tehot, mutta vain suurinpiirtein sillä tehon laskemiseen tarvitset myös pihtimittarilla mitatut virrat.
            Pitäisi olla siis 31,6V luokkaa tuo terminaaleista mitattuna
            #Ilmastoahdistus

            Comment

            Working...
            X
            😀
            🥰
            🤢
            😎
            😡
            👍
            👎