memebuy23buy

kaiutinlähdöt linjatasoisiksi

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kastemato
    Bimmer Rookie
    • Oct 2003
    • 120
    • Vantaa

Originally posted by substanza
    Proelilta taasen löytyy palikka joka muuttaa kajaritasosen signaalin linjatasoiseksi :juo
    Juu ja noitahan tuolla kuvailtiin jo kadziljoona erilaista aiemminkin...

Kastemato, mato jonka auto on aina vaiheessa...
    I've got a need... a need for speed...

e34 5xxi *virn* Barbie-bemu
    e34 5xxi (touring)
    Volvo 850 T-5 STW "Sporttractor"
    Saab 9000 CSE "What can you say?"

Comment

• kastemato
      Bimmer Rookie
      • Oct 2003
      • 120
      • Vantaa

Originally posted by wolf88_14
      Siihen kaiuttimien särkemiseen on yksi yksinkertainen syy:
      Kuten aavistelit, sen orkkisvahvistimen tehot ovat liian pienet niille kaiuttimille. Toki todella äkkiä käy niin kun vaihdat vahvistinta että siitä tulee liian suuri, koska lähes kaikki alkuperäiset kaiuttimet kestvät uskomattoman vähän tehoa. Toivottavasti näin ei ole sinun autossasi, mutta varaudu siihen että joudut tekemään kuten Antza ja vaihtamaan hieman elementtejä.
      Mutta sekään ei yhtään muuta autosi ulkonäköä.
      Sillä kuten Antza antoi hyvin ymmärtää, monilla kaiutinmerkeillä on valmiita sarjoja jokaiseen autoon sovitepaloineen ja liittimeen.
      Ja tarve tähän selviää viimeistään silloin jos katsot ne mainitsemasi jakosuotimet. Silloinhan näet minkä kokoisista kaiuttimista on kyse.

Ei muuta kuin paljon onnea yritykseen
      Voi jeesus... Edellisellä kerralla kun olin tosiaan koneella, en ehtinyt alkaa rustaamaan vastinetta tälle...

[armoton avautuminen]Mistähän kenties olet tietosi tehosta ja sen vaikutuksista hankkinut? Tai kaiuttimien "särkemisestä"... Eiköhän se kuitenkin tuo säröytyminen tapahdu jo pääteasteella kun pääteasteen lähtöteho ei riitä ja signaali alkaa leikkautumaan, ts. särkemään. Jos kaiuttimet "särkevät" on jo kyse kaiuttimen mekaanisen tehonkeston loppumisesta ts. puhekelan pohjaamisesta/ripustusten riittämättömyydestä. Ja tuota häiriöääntä ei ehdi yleensä kauaa kuulua ennenkuin jo tämä tutuksi tullut "toimintasavu(tm)" poistuu laitteita, tässä tapauksessa kaiuttimista...

Kunhan vain mietin... minä vaan mietin... minä vaan ajattelin... ei hyvä luoja nähkööt... :lol: [/armoton avautuminen]

Eiköhän se varmaan ole itsestäänselvyys ihmisille että jos auton alkuperäinen järjestelmä tarjoilee 4x12W tehoa kaiuttimille ja kun vaihdat 4x100W RMS päätteen sinne, niin tokihan sieltä loppuu tehonkesto kesken... Vai loppuuko? Kas kun mä en ole vielä nähnyt että jollain on liian iso pääte jossain käytössä... eihän semmoista olekkaan? Nimim. 800W RMS etupäälle tarjolla 2002 kesällä eikä palanut yhtään kaikatinta... Mutta dynamiikkaa ja voimaa riitti "kotitarpeiksi"... Hmm... mietitääs, harvemmin mä silti loppupeleissä olen nähnyt kun todellisuudessa kaiutinelementti palaa liialla teholla. Alitehoisuudesta johtuneella kovalla säröllä olen kyllä vastaavasti nähnyt poltettavan hyviä ja laadukkaitakin elementtejä.

Enemmänkin pitäisin ongelmana noiden alkuperäisten kaiuttimien vuoristoratamaista taajuusvastetta, jota valitettavan usein sitten kompensoidaan auton alkuperäisessä päälaitteessa. En tiedä miten bmw:n tapauksessa homma menee, mutta olen nähnyt muutamia tapauksia vierestä seuranneena että joskus se "hieno" alkuperäinen päälaite saa lähteä, koska siellä on ne jumalattomat bass-boost-hypersuper-loudnessit että niistä orggis-pahvi-läpysköistä(tm) saataisiin oikeastaan mitään irti.

Olen edelleenkin kyllä vahvasti sitä mieltä että valikoit jonkun pätevän, sopivan simppelin näköisen, tyylikkään ja laadukkaan cd-soittimen jonka asennat kojelautaan alkuperäiselle paikalle (Pioneer 77:n valot voi sävyttää sopimaan bmw:n kojelaudan valaistukseen n.15min työllä)... sit sen perään pieni 2(/4)-kan vahvistin ja etu(/takakaiuttimet) sen perään... pieni siro pääte ja subi konttiin murisemaan olis kans yks hyvä vaihtoehto...

Kastemato, mato jonka auto on aina vaiheessa...

P.S. Selvennän ja tarkennan tätä myöhemmin kun jaksan... nyt väsyttää liikaa... eli editti on tulossa tähän vielä myöhemmin tänään veikkaan mä...
      I've got a need... a need for speed...

e34 5xxi *virn* Barbie-bemu
      e34 5xxi (touring)
      Volvo 850 T-5 STW "Sporttractor"
      Saab 9000 CSE "What can you say?"

Comment

• Antza
        Bimmer Enthusiast
        • Dec 2002
        • 2143
        • Espoo

Nyt on sitten A5 kytketty BMW Business soittimeen (big thanks jonttu). Tässäpä muutamia kommentteja.

Ensiksi, sen adapterin (kaiutinsignaali->linjtasoinen signaali) asentaminen oli melko työlästä- ohuet, lyhyet johdot täytyi kolvata siististi ja vieläpä helvetin ahtaassa tilassa. Mutta kyllä se vain toimii kuin toimiikin

Eräs mielenkiintoinen juttu tuli esiin. Nimittäin kun kytkin rca:t vahvistimen subisisääntuloon (siis vahvistin on 3-kanavainen), niin vahvistin ei osannutkaan summata signaaleja vaan vasen ilmeisesti kumosi oikean. Eikä subi tietenkään kuulunut juuri ollenkaan. Täytyy ottaa joko vasen tai oikea rca-johto irti vahvistimesta, jotta alkaa homma toimia. Johtunee varmasti siitä, että vahvistimen oma summaustekniikka ei ymmärrä toimia oikein kun signaalit lähtevät päätteeltä kaiutintasoisina. Vai olisko kellään asiasta enemmän tietävällä jotain valaistavaa?

Muutenpa asennus vaikuttaisi toimivan ihan OK. Äänenlaadusta on vaikea sanoa koska en ole vielä saanut kytkettyä erillissarjaa kiinni, mutta ainakin subbari tuntuu toimivan kuten odotinkin.

Muuten, E46 peräkontti vaimentaa todella tehokkaasti bassot, ulos ei kuulu juuri mitään. Sisällekin taso vaimenee selvästi, mutta sopivasti.
        Current rides:
        F36 420iA xDrive M-Sport Gran Coupe | E46 M3 Coupe SMG | 981 Spyder | 996 GT3 Mk1 Clubsport | Ap1 S2000

Previous rides:
        E86 Z4 3.0Si Coupe | 987 Mk1 Cayman S | E90 325xiA M-Sport | 2 x E46 M3 Coupe | E46 328Ci

Comment

Working...
        X