Announcement

Collapse
No announcement yet.

e30 cabrio ja subit

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • wicked
    Bimmer Rookie
    • Jul 2003
    • 133
    • Vehmaa

    e30 cabrio ja subit

    Minkäslaisia toteutuksia teillä on omissa cabrioissanne (tai millaisia olette nähneet/kuulleet)?

    Itse "tarvitsisi" asentaa 2kpl infinityn 10" tuohon cabriolettiin. Tiedän kyllä ettei avo ole mitenkään ihanteellinen rakentelukohde "hifi"autoksi Kaikki ideat ja kokemukset otetaan mielenkiinnolla vastaan.
    e46 330d Touring m-sport / individual

    ex bimmers: e39 530d Touring m-sport, e46 330d Touring, e39 528iA "Alpina" Touring e34, 525i "AC Schnitzer", e34 535i M-sport, e30 325i cab, e36 325i sedan AC Schnitzer, e30 325i 2.7, e30 320i Touring, e36 328i Touring jne. jne.
  • z3
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2004
    • 273
    • Tre

    #2
    Kannattaa virittää kotelo lähemmäs 20 hertsiä, kun 35hz. Cabrio ei korosta bassoa juurikaan. olisi vielä hyvä saada joku reikä kontista ohjaamoon, niin energia ei mene takaluukun heilutteluun. Peerlesin koti xls vois olla hyvä cabriossa.
    - Parin Bemarin kokemuksella -

    Comment

    • RiiQuu
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2003
      • 1367

      #3
      Joo, jos haluaa takaluukkuun sitä laittaa niin ilmaa pitää päästä ronkista kabiiniin, takapenkin selkänojan ja ronkin välillä, katon tilan alla/edessä on tyhjää tilaa aika reippaasti. Toki basso kuuluu ilmankin ilmareikien tekemistä, etenkin katto alhaalla kuulemma takaluukun läpi

      Jos ei halua reikiä itse takapenkkiin voisi esimerkiksi väsätä ilmaputket takaluukusta menemään takasivupaneeleihin, eli siellä missä takakaiuttimet ovat. Sieltä sitten ilmareikää. En tiedä toimiiko, mutta tuollainen ajatus kävi mielessä.

      Tai sitten voi toki rakentaa subbari hanskalokeroon soimaan alaspäin, luulisi toimivan. Joutuu vaan vahvistaa kojelautaa ja sitä lokeroa samalla reippaasti, saattaa muuten hieman resonoida koko laitos..

      Varsinaista painetta sinne kabiiniin ei oikein saa (paitsi ehkä kovakatto päällä), mutta ehkä jotain bassotoistoa kuitenkin

      EI ole omakohtaista kokemusta. Mutu tietoa.
      "Die wirklich guten Fahrer haben die Fliegen auf den Seitenscheiben" -Walter Röhrl"
      - - -
      E30 325i Cabrio M-Technic I 1990
      Cäbi©

      E36 M3 Coupé 1996
      G61 i5 Touring eDrive40 M Sportpaket 2024 Batteriewagen

      Comment

      • Gonzalez
        BTCF Member
        • Jun 2003
        • 2632
        • Seinäjoki

        #4
        Näitä cabrion bassotoistojuttuja lukeneena kokeilisin itse toistoltaan alas meneviä midbassoja eteen, sillä aivan subbaritaajuuksille ei kunnon toistoa saa. Kotelon tilavuuden kanssa voi tulla pikku probleema jonka kanssa itsekin aikanani pähkäilin, kyseessä oli kylläkin peltikattoinen e30 mutta silti...

        Silloinen ratkaisu ongelmaan oli midbassokotelot penkkien eteen 6,5" Soundstreamin elementeillä, elementti suoraan eteenpäin. Toiston rajasin 60Hz-180Hz:n välille. Kotelolle tein lattaraudasta pidikkeet joilla kiinnitin sen penkkiin. Tällöin kotelo liikkui penkin mukana eikä ollut tiellä penkkiä säädettäessä, kipattaessa jne. Itse kotelo-osalle ei saa tilavuutta kovin paljoa (ja kannattaa tehdä siitä pieni ettei jää kuskin jalkojen tielle), mutta sitä pystyy jatkamaan litteänä/muotoilemalla myös penkin alle. Mitoituksen/suunnittelun kanssa on suurimmat ongelmat ja siihen kuluu ylivoimaisesti eniten aikaa, mutta ainakin itsellä lopputulos oli erittäin hyvä myös toiston puolesta eikä kotelo jäänyt kuskinkaan puolella yhtään haittaamaan jalkatyöskentelyä.

        Ps. En tiedä sitten miten ratkaisu onnistuu sporttipenkkien kanssa, mutta karvalakkien kanssa ainakin hyvin...
        530d GT F07 2010
        325i E30 Cabriolet 1987

        Ex.316i E30 coupe 1987, 325i E36 sedan 1991, 325iA E36 coupe 1993, 328i E36 coupe 1995, 330dA E46 Touring M-sport 2002, 330d E46 Touring M-sport 2004, 530d E61 Touring 2004, 730dA E38 sedan 1999, 740dA E38 sedan 2000, 530dA E61 Touring M-sport 2004, 730dA E65 2004, 328i E36 coupe M-sport 1996, X5 E70 2007

        Comment

        • -Dobermann-
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2002
          • 1021
          • Jyväskylä

          #5
          Itellä kävi semmonen villi ajatus mielessä että poistais cabista takapenkin ja laittas tilalle pari kuppijakkaraa. Sit näpäyttäs siihen näkyviin tulevaan "selkänojapeltiin" sopivan aukon 15" subikotelolle ja avot, kyllä muuten paine pääsis kabiiniin . Kestääkö vaan tuo pelti tehdä reikää, ettei ole osa korin tukirakennetta?

          Comment

          • Jonsku
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2002
            • 4647
            • Tuusula

            #6
            Eikös sinne takapenkin takana olevaan tyhjään tilaan joka jää kahden pellin väliin saa hitsattua joitain poikittaistukia tjms ja sitte siihen peltiin löisi parit subbarit kiinni? Itsehän en asiasta suuremmin tiedä mutta noin ideana tuli mieleen kun tuli vähän tutkiskeltua tuota cabia..

            Voi olla että kuppipenkit näyttäis _aika_ törkeiltä ku tulis niskatuet aika ylös.. tai sitten ei, ei kellää sattuis olee kuvia? :P
            ex. 3 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet, Avusblau, Diamantschwarz)
            ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
            ex. Alpina D10 Touring #33/94
            ... and many more

            Comment

            • wicked
              Bimmer Rookie
              • Jul 2003
              • 133
              • Vehmaa

              #7
              Kiitos vaan kaikille neuvoista ja mielipiteistä. Mutta taidan iskeä noi infinityt johonkin muualle ja jossain vaiheessa hommata pari JL-audion 6W0:a (olikohan se noin) Ja tunkea ne etupenkkien alle/eteen
              e46 330d Touring m-sport / individual

              ex bimmers: e39 530d Touring m-sport, e46 330d Touring, e39 528iA "Alpina" Touring e34, 525i "AC Schnitzer", e34 535i M-sport, e30 325i cab, e36 325i sedan AC Schnitzer, e30 325i 2.7, e30 320i Touring, e36 328i Touring jne. jne.

              Comment

              • turbosgarage
                Bimmer Rookie
                • May 2004
                • 139

                #8
                Laitat subit etu oviin.....

                Comment

                • jani
                  BTCF Member
                  • Jul 2002
                  • 5170
                  • Kuopio

                  #9
                  kyllähän se pelti selkänojassa lisää korin jäykkyyttä, mutta asiallisella tuennalla kyllä voi tehdä kolonki siihen!

                  mitä itselläni on ollut noita subeja omassa cabriossa, niin ihan hyvin on se paine kyllä tullut peräkontista ohjaamon puolelle. joten en näkisi itse vaivaa alkaa hirmu askarteluja tekemään sen pelossa etteikö kuuluisi mitään.

                  mutta jos mielenkiintoa riittää ja halua tehdä erilainen asennus niin siitä vain
                  F33 435d Mineral-grau metallic
                  K40 K1200s sondermodell

                  Comment

                  • -Dobermann-
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2002
                    • 1021
                    • Jyväskylä

                    #10
                    Originally posted by jani
                    kyllähän se pelti selkänojassa lisää korin jäykkyyttä, mutta asiallisella tuennalla kyllä voi tehdä kolonki siihen!

                    mitä itselläni on ollut noita subeja omassa cabriossa, niin ihan hyvin on se paine kyllä tullut peräkontista ohjaamon puolelle. joten en näkisi itse vaivaa alkaa hirmu askarteluja tekemään sen pelossa etteikö kuuluisi mitään.

                    mutta jos mielenkiintoa riittää ja halua tehdä erilainen asennus niin siitä vain
                    Mikähän sitten olisi tämmöinen asiallinen tuenta?

                    Comment

                    • seidltuning
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2002
                      • 1941
                      • Vantaa

                      #11
                      Originally posted by -Dobermann-
                      Mikähän sitten olisi tämmöinen asiallinen tuenta?
                      no leikkaa pala pois laita subi paikalle ja hitsaa vanha pala takasin
                      G30 530e Sedan
                      E30 325i Cabriolet

                      Comment

                      • Gonzalez
                        BTCF Member
                        • Jun 2003
                        • 2632
                        • Seinäjoki

                        #12
                        Originally posted by -Dobermann-
                        Mikähän sitten olisi tämmöinen asiallinen tuenta?
                        Lattarautaa/kulmarautaa/suunnikkaan muotoista putkea ja kemppiläistä perään!!
                        530d GT F07 2010
                        325i E30 Cabriolet 1987

                        Ex.316i E30 coupe 1987, 325i E36 sedan 1991, 325iA E36 coupe 1993, 328i E36 coupe 1995, 330dA E46 Touring M-sport 2002, 330d E46 Touring M-sport 2004, 530d E61 Touring 2004, 730dA E38 sedan 1999, 740dA E38 sedan 2000, 530dA E61 Touring M-sport 2004, 730dA E65 2004, 328i E36 coupe M-sport 1996, X5 E70 2007

                        Comment

                        • -Dobermann-
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2002
                          • 1021
                          • Jyväskylä

                          #13
                          Originally posted by seidltuning
                          no leikkaa pala pois laita subi paikalle ja hitsaa vanha pala takasin
                          Tässä vaan sitten katoaa se alkuperäinen idea että subi olisi suoraan kabiinissa, noin toteutettuna ei eroa vakiosta 2d mynkkenin asennuksesta käytännössä mitenkään....

                          Comment

                          • seidltuning
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2002
                            • 1941
                            • Vantaa

                            #14
                            Originally posted by -Dobermann-
                            Tässä vaan sitten katoaa se alkuperäinen idea että subi olisi suoraan kabiinissa, noin toteutettuna ei eroa vakiosta 2d mynkkenin asennuksesta käytännössä mitenkään....
                            paitsi ,että ei mene paksi tilaa
                            itse laitan subin hanskalokeron tilalle niin voi unohtaa noi murheet
                            G30 530e Sedan
                            E30 325i Cabriolet

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎