passiivisuodin

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kyytsis
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2003
    • 3472
    • Helsinki

    passiivisuodin

    Auttekee palikkaa.

    Mitä komponentteja tarvitaan alipäästösuotimen rakentamiseen ja miten kytkennät menevät? Rakentelu ei taida olla kovin vaikeaa, kolvi pysyy kyllä kädessä (todisteena kolvin varteen kärähtäneet ihot vasemmasta kädestä..) :paskana:

    Entäpä kaistanpäästösuodin?

    Ideana pistää supparille kaikka alta 50hz, 8" "diskanteille" 50-200hz(?) ja loput sitten minne tänne sattuu..
  • Calypsocoupe
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2003
    • 2932
    • EFNU

    #2
    En alkaisi rakentamaan subille passiivisuodinta ainakaan noin matalille taajuuksille. Kallis, loiva jako, tehohävikkiä, säröä... Tuolla voisi laskeskella: http://www.autosound.fi/xover/
    - 330d E91 LCI - 320d E91 - 330ia M-sport '00 - 325πM coupé '94 - 316i 2.0/4 touring '98 - SLK 230K AMG Designo -

    Comment

    • Sickness
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2003
      • 1923
      • Helsinki

      #3
      Originally posted by Calypsocoupe
      En alkaisi rakentamaan subille passiivisuodinta ainakaan noin matalille taajuuksille. Kallis, loiva jako, tehohävikkiä, säröä... Tuolla voisi laskeskella: http://www.autosound.fi/xover/
      Muita asioita en niin mene kiistämään, mutta tuota kallista ihmettelen? 2. asteen suotimeen tarvitaan kaksi kelaa, kaksi kondensaattoria ja yksi vastus :!: :?: Vastuksia saa muutamalla kymmenellä sentillä kymmenen kappaletta, kondensaattoreita 50c/kappale, jne... Kelat ilmeisesti maksaa vähän enemmän, mutta ei kai niin paljon!? (www.bebek.fi, esim.)

      Tehohäviötä toki syntyy aina, mutta verrattuna esim. aktiivisuotimen ostamiseen (halvin varmaan Biltema aktiivijakari, 29€) hinta puhunee puolestaan...

      Kertokaa jos olen väärässä. Yhtään tällaista en ole itse tehnyt, mutta kirjasta katsottuna vaikea ymmärtää kaikkia Calypsocoupen pointteja. Varsinkin, kun ei puhuta mistään kisalaitteistosta (ei pahalla, Kyytsis).
      E39 520iA -02

      Comment

      • Calypsocoupe
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2003
        • 2932
        • EFNU

        #4
        Originally posted by Sickness
        Muita asioita en niin mene kiistämään, mutta tuota kallista ihmettelen? 2. asteen suotimeen tarvitaan kaksi kelaa, kaksi kondensaattoria ja yksi vastus :!: :?: Vastuksia saa muutamalla kymmenellä sentillä kymmenen kappaletta, kondensaattoreita 50c/kappale, jne... Kelat ilmeisesti maksaa vähän enemmän, mutta ei kai niin paljon!? (www.bebek.fi, esim.)
        No ton hintaluokan vastuksissa tehonkesto tuskin riittää millään.
        Konkat on varmaan simppelimmät, mutta mitkään peruselkot ei käy.
        Isommille keloille tulee hintaa aika äkkiä, ja subikäytössä (ainakin ensimmäisen asteen suotimessa) tollasilla taajuuksilla niille tulee aika hyvin hintaa. En löytynyt bebekiltä pikaiseen keloja ollenkana, enkä myöskään bilteman nettikuvastosta (ennen oli ainakin), mutta tuolta voi katsella laadukkaille 6,8 ja 8,2 mH keloille karkeita hintoja: http://www.hifitalo.fi/kela.htm#4

        Ja etenkin sitten kun huomataan että sen elementin impedanssi on kaavaillulla jakotaajuudella jotain ihan muuta kuin oletettu 4ohmia ja aletaan tekemään uutta suodinta... :wink:
        - 330d E91 LCI - 320d E91 - 330ia M-sport '00 - 325πM coupé '94 - 316i 2.0/4 touring '98 - SLK 230K AMG Designo -

        Comment

        • Sickness
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2003
          • 1923
          • Helsinki

          #5
          Originally posted by Calypsocoupe
          Originally posted by Sickness
          Muita asioita en niin mene kiistämään, mutta tuota kallista ihmettelen? 2. asteen suotimeen tarvitaan kaksi kelaa, kaksi kondensaattoria ja yksi vastus :!: :?: Vastuksia saa muutamalla kymmenellä sentillä kymmenen kappaletta, kondensaattoreita 50c/kappale, jne... Kelat ilmeisesti maksaa vähän enemmän, mutta ei kai niin paljon!? (www.bebek.fi, esim.)
          No ton hintaluokan vastuksissa tehonkesto tuskin riittää millään.
          Konkat on varmaan simppelimmät, mutta mitkään peruselkot ei käy.
          Isommille keloille tulee hintaa aika äkkiä, ja subikäytössä (ainakin ensimmäisen asteen suotimessa) tollasilla taajuuksilla niille tulee aika hyvin hintaa. En löytynyt bebekiltä pikaiseen keloja ollenkana, enkä myöskään bilteman nettikuvastosta (ennen oli ainakin), mutta tuolta voi katsella laadukkaille 6,8 ja 8,2 mH keloille karkeita hintoja: http://www.hifitalo.fi/kela.htm#4

          Ja etenkin sitten kun huomataan että sen elementin impedanssi on kaavaillulla jakotaajuudella jotain ihan muuta kuin oletettu 4ohmia ja aletaan tekemään uutta suodinta... :wink:
          No kertyyhän näköjään tuollekin hintaa. Näköjään halvin 15mH kela (esim. 60Hz jakotaajuudelle) oli 13 erkkiä, joten se jo yksinään tekee aika paljon. Ja ne Bebekin vastukset oli tehonkestoltaan aika pieniä.
          Tuollaisella Bilteman aktiivisuotimella pääsee jo vähän säätelemäänkin, joten ominaisuudet ovat jo hieman eri luokkaa... Myönnän tappioni :oops:
          E39 520iA -02

          Comment

          • Kyytsis
            Bimmer Enthusiast
            • Mar 2003
            • 3472
            • Helsinki

            #6
            Originally posted by Sickness
            Varsinkin, kun ei puhuta mistään kisalaitteistosta (ei pahalla, Kyytsis).
            Mitä mitä :?: :shock:

            Mä teen tosi ammattimaista asennusta, kaikki kytkennätkin samanvärisellä piuhalla, että näyttää siistiltä :!:

            :juo :juo

            Taitaa olla aktiivijakarin osto sitten edessä.

            Comment

            • pyroz
              BTCF Member
              • Nov 2002
              • 6775
              • PK-seutu

              #7
              Lisäyksenä muiden viesteihin. Kalliiksihan tuo tulee tehdä subille _kunnollinen_ suodin. Ja itse en kyllä subille alle 24db/oct suodinta laittaisi. 12db/oct on ainakin liian loiva. Ja onhan tuo auto / elementtikohtaista, mutta enpä ole kuullut hyvin soivaa subia noin loivalla jaolla...
              S65, S85, H1, N63TU, IB1

              Comment

              • kaol
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2003
                • 5007
                • Ilmajoki

                #8
                Jakosuotimessa pitää kontsien olla Bipolaarisia, muuten paukkuu ja rätisee.
                Kokeilemalla se selviää...

                Comment

                • wj
                  Bimmer Enthusiast
                  • Sep 2003
                  • 3253
                  • Järvenpää

                  #9
                  Aliopäästoon riittää kela ja konkka. Jos haluat ostaa mulla on ylimääränen Bilteman aktiivi bassojakari.
                  - 2006 Mustang cabriolet
                  - Sleekcraft Enforcer 28'

                  Comment

                  Working...
                  X