Kajarikaapeleiden laatu

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JKK
    Bimmer Enthusiast
    • May 2006
    • 2328
    • Uusimaa

    Kajarikaapeleiden laatu

    Pitäisi tilata 50m kajarikaapelia E60:n hifipäivitystä varten. Olen ajatellut että joku 1,5mm peruskaapeli lienee riittävää. Ihmetteln vain, kun samannäköinen kaapeli voi olla moninkertaisia hintaeroja. Onko noissa peruskaapeleissa mitään sähköisiä laatueroja?

    Esim. tämä vs tämä.

    Eikös tuollainen 2x1,5mm ole aivan riittävää E60 L7-systeemin kaapeliksi? Paksumpi ei varmaankaan tarjoa mitään etua?
    Last edited by JKK; 27-11-2013, 06:08.
    BMW G30 545e M-Sport

    Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin
  • Puistis
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2013
    • 849
    • 09

    #2
    CCA-kaapeli on jäykempää joten ja johtaa huonommin sähköä. Itse panostaisin tuohon OFC-kaapeliin mikä on jonkin verran notkeampaa tavaraa. Tuossakin hintaero pienenee kun postikulut on kalliimmat tuossa halvemmassa kaapelissa.

    Oletko jo hankkinut nuo L7 kaiuttimet? Ajattelin vaan kun markkinoilla on kohtuulliseen hintaan(400€) parempia etupään erillissarja/subi-paketteja. Ja jos projekti on vielä täysin suunnitteluasteella ostaisin itse myös aikaviiveillä varustetun vahvistimen.

    Eton:in erillissarjat ja subit taitavat olla ainoita jälkiasennuskaiuttimia mitkä menevät suoraan alkuperäisiin liittimiin, toki hintaakin on vähän enemmän. Itse olen tyytyväinen äänenlaatuun.
    Last edited by Puistis; 27-11-2013, 18:01.

    Comment

    • JKK
      Bimmer Enthusiast
      • May 2006
      • 2328
      • Uusimaa

      #3
      Originally posted by Puistis View Post
      Oletko jo hankkinut nuo L7 kaiuttimet? Ajattelin vaan kun markkinoilla on kohtuulliseen hintaan(400€) parempia etupään erillissarja/subi-paketteja. Ja jos projekti on vielä täysin suunnitteluasteella ostaisin itse myös aikaviiveillä varustetun vahvistimen.

      Eton:in erillissarjat ja subit taitavat olla ainoita jälkiasennuskaiuttimia mitkä menevät suoraan alkuperäisiin liittimiin, toki hintaakin on vähän enemmän. Itse olen tyytyväinen äänenlaatuun.
      Juu, kajarit on jo ostettu. Päädyin BSW:n Stage 1 -sarjaan. Pitäisi olla suht hyvä setti, ja tehty suoraan korvaamaan alkuperäiset elementit. Etukajarit/diskantit jo ruuvasin kiinni, ja lupailee kyllä erittäin hyvää Vahvariksi tulee originaali L7 -pääte, koska haluan että iDrivessa kaikki DSP-systeemit toimii originaalin lailla. En halua mitään aftermarketvirityksiä.

      Subbareiden kohdalla vielä mietin, että mitä laittaisi. Originaalia L7:aa vai löytyisikö alkuperäisten standardisubbareiden elementtien tilalle jotain L7:aa parempaa. Tähänhän on useita vaihtoehtoja.
      BMW G30 545e M-Sport

      Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

      Comment

      • Puistis
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2013
        • 849
        • 09

        #4
        Originally posted by JKK View Post
        Juu, kajarit on jo ostettu. Päädyin BSW:n Stage 1 -sarjaan. Pitäisi olla suht hyvä setti, ja tehty suoraan korvaamaan alkuperäiset elementit. Etukajarit/diskantit jo ruuvasin kiinni, ja lupailee kyllä erittäin hyvää Vahvariksi tulee originaali L7 -pääte, koska haluan että iDrivessa kaikki DSP-systeemit toimii originaalin lailla. En halua mitään aftermarketvirityksiä.

        Subbareiden kohdalla vielä mietin, että mitä laittaisi. Originaalia L7:aa vai löytyisikö alkuperäisten standardisubbareiden elementtien tilalle jotain L7:aa parempaa. Tähänhän on useita vaihtoehtoja.
        Ei tuo BSW:n setti varmaankaan huono ole, kuitenkin parempi kuin L7:t.

        Riippuu vähän mitä on hakemassa Earthquake SWS-8 toistaa matalimmalle, mutta ylempien taajuuksien toisto on heikonlaista verrattuna kilpailijoihin. Jehnertin subeja on jenkeissä laitettu jos on laittanut myös konttiin subin, koska siinä on hyvä miditoisto.

        Comment

        • jaki
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2003
          • 2979
          • Uusimaa

          #5
          Kaikissa elementeissä oleellisin asia on herkkyys. Sen pitää olla sama kuin orggisten, muuten toistokäyräksi tulee mitä sattuu. Toki subbareiden herkkyys erityisesi ylemmällä bassoalueella pitää olla erityisen hyvä, että jengi on täällä tyytyväinen, kun bassot paukkuu..hukuttaen alimmat äänet.
          Eli tuossa on lisätty diakantit ja asentaja on tyytvväinen, öö kun ylääänet ovat aivan liian kovat :think

          Kaapeleista: 1,5mm2 kuulostaa kyllä pieneltä subbareille. En muista monenko ohmin ovat, mutta, jos sattuvat olemaan esim 2 ohm, virtaa menee ehkä 7 - 10 A piikkinä. Itse laittaisin 2,5mm2 kaapelia, hifistlllen jopa 4 mm2.
          Sen sijaan näin kuvan jossakin, jossa joku oli vetänyt kaikille elementeillä tuollaista tukevampaa kaapelia. No, kukin tyylillään, mutta siinä menee kyllä rahat niin hukkaan kuin olla ja voi. Vritapiikit jo keskiaalueella on niin pienet, että joku 0,75 mm2 riittää, ohuempaa tuskin kehtaa laittaa.
          BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

          Comment

          • bemu2000
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2003
            • 17797
            • Jämsä

            #6
            Originally posted by jaki View Post
            Kaikissa elementeissä oleellisin asia on herkkyys. Sen pitää olla sama kuin orggisten, muuten toistokäyräksi tulee mitä sattuu. Toki subbareiden herkkyys erityisesi ylemmällä bassoalueella pitää olla erityisen hyvä, että jengi on täällä tyytyväinen, kun bassot paukkuu..hukuttaen alimmat äänet.
            Eli tuossa on lisätty diakantit ja asentaja on tyytvväinen, öö kun ylääänet ovat aivan liian kovat :think

            Kaapeleista: 1,5mm2 kuulostaa kyllä pieneltä subbareille. En muista monenko ohmin ovat, mutta, jos sattuvat olemaan esim 2 ohm, virtaa menee ehkä 7 - 10 A piikkinä. Itse laittaisin 2,5mm2 kaapelia, hifistlllen jopa 4 mm2.
            Sen sijaan näin kuvan jossakin, jossa joku oli vetänyt kaikille elementeillä tuollaista tukevampaa kaapelia. No, kukin tyylillään, mutta siinä menee kyllä rahat niin hukkaan kuin olla ja voi. Vritapiikit jo keskiaalueella on niin pienet, että joku 0,75 mm2 riittää, ohuempaa tuskin kehtaa laittaa.


            Mistä päättelit että BSW:n setti on herkempi kuin orkkis? Muutenkin jos keskialue ja diskantit on jo vaihdettu, niin eihän siinä toistokäyräksi tule ihan mitä sattuu, jos siellä on alkuperäiset subit vaan enää paikallaan...
            TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
            Vanteet edullisesti
            Nostureita ja rengaskoneita

            Comment

            • JKK
              Bimmer Enthusiast
              • May 2006
              • 2328
              • Uusimaa

              #7
              Originally posted by jaki View Post
              Eli tuossa on lisätty diskantit ja asentaja on tyytvväinen, öö kun ylääänet ovat aivan liian kovat :think
              Itseasiassa ei ne etudiskantit tuossa BSW:n setissä niin kauhean pahasti kilju. Ja pienellä säädöllä asettui aika sopivaksi kuunneltavaksi. Etukajareiden mukanahan tuli pienet konkkamodulit, jotka piti asentaa midien ja diskanttien väliin. Uskoakseni ilman niitä olisi ylä-äänet liian korkealla tasolla. Mutta ero on kyllä positiivisessa mielessä valtava verrattuna perussetin alkuperäisiin pahvirimpuloihin. Kuuntelen itse työkseni ja myös kotona Genelecin kaiuttimia, joten luulen olevani jollain tavalla jäljillä puhtaasta äänentoistosta. En usko että kukaan voisi olla eri mieltä verrattuaan alkuperäistä karvalakkia ja tätä BSW-etukajaripäivitystä keskenään. Oleellisin ero on se, että nyt erottuu musiikista jo eri soittimet selvästi toisistaan. Ja se on jo hyvä lähtökohta, kun asennettuna on vasta ensimmäinen BSW-pari.

              Originaalit kajarikapelit näyttää olevan 0.75 ja subbareille 2.0.
              Joten mideille taitaa riittää 1.5mm, ja subbareille 2.5mm.
              BMW G30 545e M-Sport

              Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

              Comment

              • jaki
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2003
                • 2979
                • Uusimaa

                #8
                Originally posted by JKK View Post
                Itseasiassa ei ne etudiskantit tuossa BSW:n setissä niin kauhean pahasti kilju. Ja pienellä säädöllä asettui aika sopivaksi kuunneltavaksi. Etukajareiden mukanahan tuli pienet konkkamodulit, jotka piti asentaa midien ja diskanttien väliin. Uskoakseni ilman niitä olisi ylä-äänet liian korkealla tasolla. Mutta ero on kyllä positiivisessa mielessä valtava verrattuna perussetin alkuperäisiin pahvirimpuloihin. Kuuntelen itse työkseni ja myös kotona Genelecin kaiuttimia, joten luulen olevani jollain tavalla jäljillä puhtaasta äänentoistosta. En usko että kukaan voisi olla eri mieltä verrattuaan alkuperäistä karvalakkia ja tätä BSW-etukajaripäivitystä keskenään. Oleellisin ero on se, että nyt erottuu musiikista jo eri soittimet selvästi toisistaan. Ja se on jo hyvä lähtökohta, kun asennettuna on vasta ensimmäinen BSW-pari.

                Originaalit kajarikapelit näyttää olevan 0.75 ja subbareille 2.0.
                Joten mideille taitaa riittää 1.5mm, ja subbareille 2.5mm.
                Totta kai siinä on oltava konkat, muutenhan niistä diskanteistä lentäisi kalvot pois. Ok, oletin, että elementit laitettiin suoraan perusäänentoistojärjestelmään, ilman koodausta. Jos vaihdettu L7-järjestelmässä elementit toisiksi, tilanne silloin on toki toinen.
                Olen varma, että 0,75 riittääisi mideille ihan hyvin. Ei niille kovin montaa wattia mene todelistä sähkötehoa. Vaikka kuinka luukuttaisi.

                Öö, en nyt ymmärtynytkään tuota "konkka" modulia. Perusstereoissahan, sadannen kerran, on vääristetty toistokäyrää ja silloin toki yläpää pitää vääristää (lue, oikeaoppisesti vaimentaa), jos sinne vaihtaa eri elementit. Sen sijaan L7:ssä keski-yläpäälle työnnetään toistokäyrältään suoraan ääntä. Silloin ei parane mennä vaimentamaan yhtään yläpäätä.
                BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

                Comment

                • JKK
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2006
                  • 2328
                  • Uusimaa

                  #9
                  Originally posted by jaki View Post
                  Öö, en nyt ymmärtynytkään tuota "konkka" modulia. Perusstereoissahan, sadannen kerran, on vääristetty toistokäyrää ja silloin toki yläpää pitää vääristää (lue, oikeaoppisesti vaimentaa), jos sinne vaihtaa eri elementit. Sen sijaan L7:ssä keski-yläpäälle työnnetään toistokäyrältään suoraan ääntä. Silloin ei parane mennä vaimentamaan yhtään yläpäätä.
                  Juu tätä olen miettinyt, että pitääköhän tuo moduli ottaa pois elementtien välistä, jahka saan L7-vahvarin paikalleen, ja koodaukset tehtyä? Ja kyllähän tuon huomaa nyt, että sitä yläpäätä tosiaan korostetaan standardi-systeemissä. Mutta diskantin tasoa säätämällä siitä sai kohtuu siedettävän. Tosin pitää muistaa nyt, että update on vasta alkuvaiheessa.

                  btw. Onko kellään tietoa, onko CIC ja CCC -systeemien välillä eroa soundin suhteen? Tarkoitan tilannetta CCC+L7 vs. CIC+L7 ?
                  BMW G30 545e M-Sport

                  Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                  Comment

                  • jaki
                    Bimmer Enthusiast
                    • Sep 2003
                    • 2979
                    • Uusimaa

                    #10
                    Originally posted by JKK View Post
                    Juu tätä olen miettinyt, että pitääköhän tuo moduli ottaa pois elementtien välistä, jahka saan L7-vahvarin paikalleen, ja koodaukset tehtyä? Ja kyllähän tuon huomaa nyt, että sitä yläpäätä tosiaan korostetaan standardi-systeemissä. Mutta diskantin tasoa säätämällä siitä sai kohtuu siedettävän. Tosin pitää muistaa nyt, että update on vasta alkuvaiheessa.

                    btw. Onko kellään tietoa, onko CIC ja CCC -systeemien välillä eroa soundin suhteen? Tarkoitan tilannetta CCC+L7 vs. CIC+L7 ?
                    Juu, eli jos se on "ylimääräinen" palikka, nyt se voi tietysti siellä ollakin, kunhan muistaa ottaa pois, kun L7 pääteaste asennetaan Muuten tulee itku, kun yläpää ei soi
                    Teoriassa sillä, onko CCC vai CIC ei ole mitään väliä, koska ääni johdetaan digitaalisena molemmissa tapauksissa Olen melkoisenvarma, että se lisäksi menee digitaalisesti täysin käsittelemättömänä. L7ssa parametrikorjaus tehdään pääteasteessa (näin olen lukenut, mutta en ymmärrä miksi), niin varmaan sitten ne nopeuden mukaan säätyvät korjauskäyrät jne myös Olikos päätekin ihan sama kaikissa tapauksissa? Veikkaan, että jos on eroa, niin uudemmisa ehkä korjattu joku osa, joka voi olla herkkä kärähtämään.
                    BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

                    Comment

                    Working...
                    X