Announcement

Collapse
No announcement yet.

Imusarjan läpät koneessa, diagnoosi moottorinohjausyksikkö uusittava

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Newbie
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2012
    • 485
    • Pargas

    Imusarjan läpät koneessa, diagnoosi moottorinohjausyksikkö uusittava

    Heräsi kysymys, onko merkkihuolto kädetön vai voiko tilanne olla oikeasti sellainen, että koneeseen pudonneet imusarjan läpät antavat samat vikakoodit, kuin rikkinäinen moottorinohjausyksikkö.
    Eli kyseessä isäni vanha E60 530D, ajettu noin 260 tkm, säännöllisesti huollettu ja aina korjattu se, mitä huollossa ehdotettu. Merkkihuoltohan ei ehdota imusarjan läppien poistoa, eikä iäkäs auton ikuisuuden omistanut henkilö sitä edes tiedä, että autossa on tyyppivika. No odotettavissa oleva tapahtui reilut puolitoista viikkoa sitten Helsingin Vallilassa ja hän ajeli tuttuun merkkiliikkeeseen Herttoniemeen, jossa kertoi vedon hävinneen autosta ja hieman outoa ääntä kuuluneen koneesta. No auto jäi sinne, josta soitto seuraavana päivänä, moottorinohjausyksikkö rikki, Saksasta tilattava uusi, kestää noin viikon. Osa tilaukseen ja asennetaan maanantaina, koodataan autoon ja soitto isälle, juu ei se ollutkaan moottorinohjaus, vaan kolme imusarjan läppää on koneessa ja ei kannata korjata, korjaus ylittää auton arvon. Eli oletettava tapahtui, mutta se, mikä jäi minua ihmetyttämään oli, että miten voidaan diagnostisoida moottorinohjausyksikkö, kun irronneet läpät pyörivät liikkuvissa? Niin ja kustannuksia uudesta ecusta tuli sen 1200, joka totta kai väärästä diagnoosista huolimatta tuli maksettavaksi, mutta onneksi pienen etsimisen jälkeen löytyi edes se vanha mukaan, niin toivottavasti on uudelle omistajalle siitä iloa. toki sanoivat, että kyllä siinä moottorinohjauksessa oli varmasti vikaa, kun näin kävi
    Eli onko noi testerit tuollaisia, että vaikka on selvä mekaaninen vika, niin ehdottava jotain ihan randomia, jota sitten tulkitsee joku, joka ei konetta edes kuuntele?
    "When the facts change, I change my mind."
  • suppari
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2006
    • 4049
    • Turku

    #2
    Originally posted by Newbie View Post
    Heräsi kysymys, onko merkkihuolto kädetön vai voiko tilanne olla oikeasti sellainen, että koneeseen pudonneet imusarjan läpät antavat samat vikakoodit, kuin rikkinäinen moottorinohjausyksikkö.
    Eli kyseessä isäni vanha E60 530D, ajettu noin 260 tkm, säännöllisesti huollettu ja aina korjattu se, mitä huollossa ehdotettu. Merkkihuoltohan ei ehdota imusarjan läppien poistoa, eikä iäkäs auton ikuisuuden omistanut henkilö sitä edes tiedä, että autossa on tyyppivika. No odotettavissa oleva tapahtui reilut puolitoista viikkoa sitten Helsingin Vallilassa ja hän ajeli tuttuun merkkiliikkeeseen Herttoniemeen, jossa kertoi vedon hävinneen autosta ja hieman outoa ääntä kuuluneen koneesta. No auto jäi sinne, josta soitto seuraavana päivänä, moottorinohjausyksikkö rikki, Saksasta tilattava uusi, kestää noin viikon. Osa tilaukseen ja asennetaan maanantaina, koodataan autoon ja soitto isälle, juu ei se ollutkaan moottorinohjaus, vaan kolme imusarjan läppää on koneessa ja ei kannata korjata, korjaus ylittää auton arvon. Eli oletettava tapahtui, mutta se, mikä jäi minua ihmetyttämään oli, että miten voidaan diagnostisoida moottorinohjausyksikkö, kun irronneet läpät pyörivät liikkuvissa? Niin ja kustannuksia uudesta ecusta tuli sen 1200, joka totta kai väärästä diagnoosista huolimatta tuli maksettavaksi, mutta onneksi pienen etsimisen jälkeen löytyi edes se vanha mukaan, niin toivottavasti on uudelle omistajalle siitä iloa. toki sanoivat, että kyllä siinä moottorinohjauksessa oli varmasti vikaa, kun näin kävi
    Eli onko noi testerit tuollaisia, että vaikka on selvä mekaaninen vika, niin ehdottava jotain ihan randomia, jota sitten tulkitsee joku, joka ei konetta edes kuuntele?
    Joo kyllä siellä on nyt pölvästi asentaja ja vanhempaa herrasmiestä jekuttanutY/kusettanut työnjohtaja tehnyt tepposet. Eihän tuollaisesta oikeasti kuuluisi maksaa euroakaan. Menisin kyllä käymään ja kyselemään vähän.. Olisi kyllä mielenkiintoista tietää miten ihmeessä tuollainen diagnoosi on saatu edes tehtyä. Huh huh.
    sigpic
    P:0409699000

    JARRULLINEN TEHODYNAMOMETRI,MYÖS X-DRIVET!
    tehonlisäykset/koodaukset/vikakoodit/päivitykset/
    huollot/korjaukset!

    BMW E&F sarjaan.
    Yleisimmät BMW osat myös suoraan hyllystä!
    8HP ajonestonollaukset, käytettyjen moottoriohjaimien käyttöönotto&kaikki muut mahdottomat hommat luonnistuu!
    AJ-Tech ohjelmat penkitettyinä meiltä!

    Comment

    • Rahu
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2002
      • 6464
      • Tuusula

      #3
      Kai tuohon nyt pitäisi joku laskutusperuste löytyä miksi leiponeeseen koneeseen vaihdetaan uusi ohjainyksikkö..? Jos ei niin en ihan muksisematta maksaisi.
      BMW Service
      P.o4oo925441
      [email protected]
      Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
      Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

      Comment

      • Newbie
        Bimmer Fanatic
        • Jun 2012
        • 485
        • Pargas

        #4
        Originally posted by Rahu View Post
        Kai tuohon nyt pitäisi joku laskutusperuste löytyä miksi leiponeeseen koneeseen vaihdetaan uusi ohjainyksikkö..? Jos ei niin en ihan muksisematta maksaisi.
        No niin minustakin pitäisi, mutta faija on sellainen päälle 70 ikäinen, joka on tottunut luottamaan siihen, mitä ammattimies sanoo, joten oli maksanut laskun ja ihmetellyt, että mitäs nyt. No olivat tarjonneet ihan ok hyvitystä suorilta, jos ottaa takuunalaisen alle vuoden ikäisen auton heiltä. Siihen oli jo tarttumassa, mutta minä ehdotin, että kai se auto kannattaa ennemmin itse myydä konevikaisena ja ostaa mieleinen auto käteisalennuksella sitten mistä haluaa ja näin tekikin.

        Paha sitä on minun lähteä jälkikäteen hänen puolestaan asiasta reklamoimaan, mutta kyllä minusta tässä ei ihan asiallisesti huoltoliike toiminutkaan.
        "When the facts change, I change my mind."

        Comment

        • sierra4x4tbo
          BTCF Member
          • Oct 2004
          • 2100
          • Lappeenranta

          #5
          Mutsille kävi golfin kanssa samantapainen juttu viime kesänä.

          Oli syttynyt kojelautaan jouluvalot palamaan, soitti mulle ja kysyi mitäs nyt tehdään. En ehtinyt juuri silloin lähteä auttamaan, joten sanoin että soita huoltoon. Mutsi ajoi auton varovasti huollon pihaan heidän varoitteluistaan huolimatta.

          Huollosta ilmoitettiin muistaakseni seuraavana päivänä, että suutinvika. Suuttimien purku ja ristiin testaus, ei vikaa. Seuraavaksi oli vika puolassa, uusi puola tilaukseen toimitusaika kaksi päivää. Uusi puola paikalleen, ei vikaa. Lopuksi vika löytyi tulpanjohdoista.
          Saattoi olla, että jotain muitakin kalliita osia sinne yritettiin vaihtaa (en muista enää)

          Koko aikana mutsille tai minulle informoitiin todella huonosti. Mutsi jäi odottelemaan ystävänsä luokse auton valmistumista, minkä piti tapahtua nopeasti. Ei mitään ilmoituksia viivästymisestä..

          Sanoin mutsille, ettei maksa laskua ennen kuin olen käynyt huutamassa huollossa. Puolentunnin avautumisen jälkeen taisi maksettavaksi jäädä puola ja johdot. Kaikki työt jätettiin laskuttamatta..

          -Timo
          M535i BiTurbo -85
          740iA -95 ”#tonnin_pommi"

          --=MushroomMotorsport=--
          --=MaxTuned.com=--

          Comment

          • Clavurion
            BTCF Member
            • Feb 2005
            • 9137
            • Oulu

            #6
            Jos imusarjan läppä menee koneeseen, se aiheuttaa lähes väistämättä jonkinasteisen puristusvuodon, joka näkyy kyseisen sylinterin suurena (suuttimen) korjausarvona ja siten myös vikakoodina "smooth running control". Näin on ollut myös molemmissa tapauksissa, jotka olen valitettavasti joutunut itse toteamaan.

            En äkkiseltään voi ymmärtää mitään järkiperäistä perustetta moottorinohjauksen uusimiseen tuollaisessa tapauksessa. Itse ehdottomasti riitauttaisin tuon tapauksen.
            E39 530dA -02 M-Sport
            E53 X5 3.0dA -06 Sport
            * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
            Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

            Comment

            • LordHamwich
              BTCF Member
              • Feb 2011
              • 436
              • Kuopio-Kuhmo

              #7
              No, aikoinaan Laakkosella tarjottiin erääseen kotiväen volkkariin 800 eurolla uutta moottorinohjausboksia kun oli konehuoneesta yksi piuha irronnut. Diagnoosikin taisi tehdä huntin, tosin ihmekös tuo kun oli kolme ukkoa siinä niskaa hieromassa. Apaattista tunnelmaa lievensi tosin seinällä ollut pikkukaappi johon oli tussattu tikkukirjaimin teksti "monumenttiavain".
              1997 E39 523i Cosmosschwartz
              sigpic

              Gone with the wind:
              1994 VW Passat 2.0
              1995 E36 323i

              Comment

              • Supa
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2005
                • 7597
                • Järvenpää

                #8
                No johan oli tarina. En kyllä ymmärrä millä perusteella päättelivät vian olevan DDE:ssä.
                Jos herjaa smooth running controlleria niin voisi veikata että tyhmempi asentaja vaihtaisi vaikka suuttimen mieluummin kuin itse yksikön, sekin olisi toki väärä diagnoosi mutta edes vähän loogisempi.
                - E90 320i LCI M-sport -09
                - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                Comment

                • Clavurion
                  BTCF Member
                  • Feb 2005
                  • 9137
                  • Oulu

                  #9
                  Originally posted by Supa View Post
                  No johan oli tarina. En kyllä ymmärrä millä perusteella päättelivät vian olevan DDE:ssä.
                  Jos herjaa smooth running controlleria niin voisi veikata että tyhmempi asentaja vaihtaisi vaikka suuttimen mieluummin kuin itse yksikön, sekin olisi toki väärä diagnoosi mutta edes vähän loogisempi.
                  Juuri näin. Viallinen suutin olisi vielä ollut perusteltu diagnoosi, mutta siinäkin tapauksessa totuus olisi paljastunut jo ennen suuttimen vaihtoa, kun imusarja olisi pitänyt joka tapauksessa ensin irrottaa.
                  E39 530dA -02 M-Sport
                  E53 X5 3.0dA -06 Sport
                  * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                  Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                  Comment

                  • jaki
                    Bimmer Enthusiast
                    • Sep 2003
                    • 2978
                    • Uusimaa

                    #10
                    Originally posted by Clavurion View Post
                    Juuri näin. Viallinen suutin olisi vielä ollut perusteltu diagnoosi, mutta siinäkin tapauksessa totuus olisi paljastunut jo ennen suuttimen vaihtoa, kun imusarja olisi pitänyt joka tapauksessa ensin irrottaa.
                    Niin.. jos asentaja olisi huomannut, että osa läpistä puuttuu
                    Minkähän ikäinen oli tuo topikin aloittajan auto?
                    BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

                    Comment

                    • Newbie
                      Bimmer Fanatic
                      • Jun 2012
                      • 485
                      • Pargas

                      #11
                      Originally posted by jaki View Post
                      Niin.. jos asentaja olisi huomannut, että osa läpistä puuttuu
                      Minkähän ikäinen oli tuo topikin aloittajan auto?
                      2003, eli ihan ekoja ja aina säännöllisesti huollettu, pääasiassa tuolla samalla korjaamolla.
                      "When the facts change, I change my mind."

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎