Announcement

Collapse
No announcement yet.

Uudesta autosta tinkaaminen ja vaihtoautohyvitys vs myyminen itse

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MsG
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2006
    • 420
    • Helsinki

    #31
    Itse ostin pari viikkoa sitten auton jonka pyynti oli 26 k€.

    Lopulta hinta tippui 2000 € plus vetokoukku ja lohkolämppäri kilkkeineen asennettuna. Olin ihan tyytyväinen lopputulemaan joskin myönnän olleeni hieman vittumainen asiakas tinkaukseni kanssa.

    Vanhan auton myin itse pois 3päivässä ja sain n. 1500€ enemmän kuin liikkeen vaihtohyvitys olisi ollut.
    GLK 320CDI 4Matic
    e90
    e46
    e36

    Comment

    • Taski
      Bimmer Fanatic
      • Mar 2009
      • 380
      • Tampere

      #32
      Originally posted by Quatzal View Post

      Tämä vaurio osoittautui pelkkien vaihdettujen osien osalta olleen 7803,40€! Tähän tietysti työt päälle ja korjaus oli tehty samassa liikkeessä! Minulta löytyy tositteet tästä korjauksesta.

      Olipa taas kiva huomata Suomalaisten rehellisyys. Edellinen omistajakaan ei muistanut tälläistä pikku juttua ja myyjä olisi ihan kirkkain silmin myynyt paskaa hyväuskoiselle.

      Ei liene epäselvää, että ajelin takaisin kotiin vanhalla uskollisella. Taidan ajaa sen paaliin saakka, kun ei näköjään Nettiauton kalleinkaan ole sellainen mihin uskaltaa puuttua.
      Varmaan kuitenkin parempi näin että vauriot dokumentoitu kuin että olisit ostanut auton naapurifirmasta "etupuskuri maalattuna" jossa olisikin ollut vielä laajemmat vauriot jotka korjattu ilman mitään dokumentointia ja parhaassa tapauksessa -ammattitaitoakaan. Harvassa alkaa olla 5-vuotta vanhat autot joille ei minkään sortin korjauksia ole tehty. Joku voi halutessaan kaivaa tähän sitä tilastofaktaa.

      Taitaa 90% ihmisistä ajaa tietämättään korjatuilla vehkeillä ja hyviä laitteita on koska "ei muuten ole koskaan mällätty".
      Lisänä vielä en jaksa uskoa että tuokaan korjaus on välttämättä heikentänyt auton ominaisuuksia yhtään, päin vastoin, siinähän on paljon tuoretta osaa Ei niitä aina kannata pelätä kuin ruttoa.

      Pointtina tässä kirjoituksessa ei ole hehkuttaa että kyseinen auto olisi ollut hyvä tai edes OK. Mahdotonta sanoa kun ei ole itse tullut nähtyä koko laitetta, mutta jotenkin pisti vain silmään tuo kohtalaisen kärkäs kommentointi siihen että vanhaan kärryyn on tehty kolarikorjausta. Käsitykseni mukaan tuo ei kuitenkaan ole lunastettu tmv?
      Last edited by Taski; 04-01-2015, 17:45.
      Erikoismies Tampereen Kauniaisista.

      Comment

      • GameOver
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2005
        • 3026
        • Sjundeå

        #33
        Originally posted by Thmas View Post
        Jos olet vaihtoauton kanssa liikenteessä, kannattaa pyytää kaksi tarjousta: tarjous ilman vaihtoautoa ja vaihtoauton kanssa. Silloin näet mitä vanhasta autostasi oikeasti hyvitetään.
        Ihan tosissaan se väliraha on lopulta se ratkaiseva tekijä. Ei sitä saa sen oman kiulun hyvityshintaa räknäämällä ja arpomalla yhtään enempää itelleen perusteltua.
        Jostain kaupasta pyytää välirahatarjouksen ja katsoo mitä sillä samalla välirahalla toisaalta saa.

        Omina automyyjäaikoina tietyntyyppiset "ostajat" lähinnä ärsytti.
        -Ne jotka pumppasi sitä "tiukkaa hintaa" osallistumatta itse tarjouksiin mitenkään. Yleensä tuli vastattua etten viitsi itseni kanssa alkaa tinkaamaan. Sitten tulikin jo joku puoliveltto tarjous johon ei kuitenkaan ollut valmis tarttumaan kun kysyin että otatko nyt auton jos sillä myyn. "täytyy käydä vielä kattoo yks toinen." Tai "mun pitää emännän kanssa jutella".
        - Juurikin tuo kahden hinnan kysely. Poikkeuksetta sitä koitetaan lopulta saada oman auton hyvityshintaa ujutettua suoran kaupan tarjoukseen. Yleensä kysyinkin että päätetään ensin että tuleeko se auto vaihdossa vai ei. Ja katotaan siitä eteenpäin. Toki joillekin se oli selvää että oleellisinta on se, paljonko rahaa joutuu käyttämään. Suoralla kaupalla tai välirahana.
        -ammattihaukkujat. Mä en oikein tiedä että mitkä edellytykset on saada positiivista palvelua jos tervehditään sanoilla "mää tuli katto sitä audin miinaa mikä tosa pihal o".

        Ja ennen kuin joku ehtii sanomaan että "ihme kun ei kauppa käynyt" niin itseasiassa kyllä se kävi. Esimerkin mukaisiin asiakkaisiin kuului lähinnä kurdit ja muut muslimit. Ja turkulaiset. On tingattu mm. Iskulauseella: "guippal tost hinnast purotat ko mää ole turuust?"
        -22 Lexus ES300h
        -08 Subaru Impreza

        ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

        Comment

        • Quatzal
          Bimmer Fanatic
          • Jul 2003
          • 373

          #34
          Originally posted by Taski View Post
          Varmaan kuitenkin parempi näin että vauriot dokumentoitu kuin että olisit ostanut auton naapurifirmasta "etupuskuri maalattuna" jossa olisikin ollut vielä laajemmat vauriot jotka korjattu ilman mitään dokumentointia ja parhaassa tapauksessa -ammattitaitoakaan. Harvassa alkaa olla 5-vuotta vanhat autot joille ei minkään sortin korjauksia ole tehty. Joku voi halutessaan kaivaa tähän sitä tilastofaktaa.

          Taitaa 90% ihmisistä ajaa tietämättään korjatuilla vehkeillä ja hyviä laitteita on koska "ei muuten ole koskaan mällätty".
          Lisänä vielä en jaksa uskoa että tuokaan korjaus on välttämättä heikentänyt auton ominaisuuksia yhtään, päin vastoin, siinähän on paljon tuoretta osaa Ei niitä aina kannata pelätä kuin ruttoa.

          Pointtina tässä kirjoituksessa ei ole hehkuttaa että kyseinen auto olisi ollut hyvä tai edes OK. Mahdotonta sanoa kun ei ole itse tullut nähtyä koko laitetta, mutta jotenkin pisti vain silmään tuo kohtalaisen kärkäs kommentointi siihen että vanhaan kärryyn on tehty kolarikorjausta. Käsitykseni mukaan tuo ei kuitenkaan ole lunastettu tmv?
          Kolarivaurioista ei kerrottu minulle missään vaiheessa, eikä varmaan olisi kerrotu ellen itse olisi huomannut korjauksia. Myyjä tiesi vaurioista mutta jätti tarkoituksella kertomatta asiasta vaikka asiasta etukäteen kysyin ja hänellä oli siitä mahdollisuus useasti minulle kertoa. Vähän sama, kuin tarjoilija käyttäisi pihvisi lattialla ja nostaisi sen takaisin lautasellesi. Et varmaan huomaa mitään eroa mutta tuskin huolisit sitä, jos tarjoilija asiasta sinulle kertoisi.

          Tuhlasin vapaapäivän ja ajoin 350km räntäsateessa aivan turhaan. Auto mitä kävin katsomassa on Nettiauton kallein ja myynnissä merkkiliikkeessä, mistä se on uutena ostettu ja aina huollettu. Auto oli ollut yhdellä omistajalla ja hyvin vähän ajettu.
          Kyseessä ei siis ollut mikään italian tuliainen, josta ei voi olla täysin varma, että se on edes ilmoitettua merkkiä.

          Comment

          • Thmas
            Bimmer Fanatic
            • Feb 2008
            • 531
            • HEL

            #35
            Originally posted by GameOver View Post
            Ihan tosissaan se väliraha on lopulta se ratkaiseva tekijä. Ei sitä saa sen oman kiulun hyvityshintaa räknäämällä ja arpomalla yhtään enempää itelleen perusteltua.
            Jostain kaupasta pyytää välirahatarjouksen ja katsoo mitä sillä samalla välirahalla toisaalta saa.
            Niin, tarkoitushan kaksi tarjousta pyytämällä on juurikin selvittää mikä se väliraha on jos viitsii myydä itse ja tulee sitten suoralla kaupalla ostoksille VS antaa auton kiltisti vaihdossa. Omalla kohdalla "säästö" on mitattu joka kerta tuhansissa euroissa.
            Audi e-tron 55

            Exiä:
            1999 E46 316i, 2005 E46 316i, 2008 E87 120d, 2011 E90 320i, 2012 F30 320iA, 2013 F30 318dA, 2014 F32 435dA, 2014 F30 320d, 2015 F10 530dA, 2014 F32 435iA, 2013 730dA, 2015 520dA + muita merkkejä.

            Comment

            • Petteri75
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2005
              • 2540
              • Kirkkonummi

              #36
              Miten se oman auton myynti on sujunut, kun mennään yli 20k€? Esim. ex-Meganen suhteen oli hiukan masentavaa, kun 1-2 -vuotiaiden joukosta ehkä 1/10 oli vain yksityisilmoituksia, ja silloinkin kohteena oli n. 14-19k€ autot (tehdastakuulla!). Omalla kohdalla kallein yksityismyynti on ollut hiukan yli 5k€ (E38 740iA -94) melkein kolmen vuoden takaa.

              Tuostakin sigun autosta pitäisi saada 23-23k€ ja tähän jäätävään vuodenajan ja taloustilanteen keskellä ei aivan todennäköisimmältä tunnu. Toisaalta, jos sillä on ajettu 47tkm, niin miksi vaihtaa? Kun F10/30 kiinnostaisi..
              BMW 530e iPerformance Luxury Line -20

              Comment

              • öpel
                Bimmer Fanatic
                • Jan 2010
                • 253
                • ??????

                #37
                Ehkä olen vain huono, mutta en ole oikein ikinä onnistunut tinkimään kunnolla. Myyjä vain ilmoittaa suoraan, ettei tuohon hintaan lähde, piste. Ehkä olen aina ostanut sellaisia autoja, joista myyjä on varmuudella tiennyt että saa ne kaupaksi. Eri asia olisi toki, jos lähtisi hakemaan jotain loppuunajettua paskaa tai DSG volkkaria, niin myyjäkin voisi tulla hyvin vastaan.

                Noh, mitä tulee auton vaihtoon, niin onhan nuo olleet ihan törkeän huonoja hyvitys tarjouksia mitä olen omasta autostani saanut. Kysyin Laakkosella vaihtotarjouksen käytettyyn 5-Bemariin, niin olisivat antaneet jopa 7 tonnia, mutta ehkä siinäkin autossa oli koira haudattuna, koska normaalisti vaihtohyvitykset ovat olleet paljon huonompi.

                Toisen merkin merkkiliikkeessä reilun 30 tonnin uuteen autoon vaihdettaessa vaihtohyvitys omasta autostani oli tasan 2000 euroa! Törkeää! Aivan varmasti saisin omastani milloin tahansa moninkertaisesti enemmän itse myymällä, auto on kuitenkin täysin tiptop kunnossa oleva ja kolaroimaton. Mutta se ei myyjää kiinnostanut, ei käynyt edes katsomassa Bemariani vaikka pyysin. Totesi vain, ettei noin vanhasta autosta voi hyvittää enempää. Ei auttanut vaikka kehuin Bemun olevan aito suomi-auto, kerroin hyvistä M-Sport penkeistä ja jo uutena ammattilaisten toimesta tehtyä massausta jonka ansiosta auto ruosteeton. Myyjä vain kuvitteli auton olevan jokin vanha laho teini-Bemari, jonka tuleva osoite olisi joko paalaus tai sitten jollekin teinille halvalla.

                Mutta toisaalta, sitten kun lähtee itse myymään, niin siihen menee aikaa ja vaivaa. Koska autoa tarvii, niin uusi auto tulee käytännössä hommattua ennekuin vanhasta pääsee eroon ja siten vanhan auton kulut jatkaa juoksemista, vakuutukset (bonukset ei siirry jos vanha edelleen käytössä), verot jne. Pitää hommata toinen parkkipaikka, ellei ole tonttia paljon. Näitä asioita kuin miettii, niin autoliike kuulostaa jo ihan mielekkäältä, ellei elämä ole pikkurahoista kiinni.
                BMW 523i E39 MY1999

                Comment

                • spjarv
                  Bimmer Rookie
                  • Sep 2008
                  • 83
                  • Espoo

                  #38
                  Ostin 2 vuotta sitten uuden f30 328i msportin, hyllyhinta taisi olla joku runsas 61 keur. Mentiin pari viikkoa ensimmäisen kyselymme (59 keur) jälkeen paikalle vaimo mukana ostohousut jalassa ja tinkaamisen jälkeen sulkeutumisajan lähestyessä sovittiin lopulta 57,7 keur ja sijaisauto jokuseksi viikoksi käyttöön auton toimitusta odotellessa. Autossa oli pohjalla jo business-paketti ja automaattivaihteisto "ilmaiseksi" kampanjatarjouksena, ja siihen tuli siis päälle vajaa 6 prossaa alennusta.

                  Jos oikein ymmärsin niin lisävarusteiden osuudesta oli helpompi saada alennusta, tuo M-pakettihan maksoi jo aika paljon että parempi prossa siitä tuntuu jo kokonaishinnassa.

                  Oman vanhan e39:n myin tämän foorumin kautta ekalle halukkaalle edukkaasti, mutta silti about samaan kuin mitä vaihtotarjous oli. Nettoa itse myymisestä siis suoraan tuon alennuksen verran. Auto haettiin duunipaikan pihasta, eli myyntieffortti oli yksi viesti tänne ja sitten hissillä katutasoon antamaan auton avaimet ja tekemään paperit.
                  ajossa 328iA M sport '13
                  ex. e39 535iA '01 facelift (2007-2012), e34 525i '91 (1999-2007) ja e30 324td '86 (-1999)

                  Comment

                  • GameOver
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2005
                    • 3026
                    • Sjundeå

                    #39
                    Originally posted by Thmas View Post
                    Niin, tarkoitushan kaksi tarjousta pyytämällä on juurikin selvittää mikä se väliraha on jos viitsii myydä itse ja tulee sitten suoralla kaupalla ostoksille VS antaa auton kiltisti vaihdossa. Omalla kohdalla "säästö" on mitattu joka kerta tuhansissa euroissa.
                    Juu ei siinä. Ymmärrän kyllä näkökulman. Ja omaa luetun ymmärtämistäni tässä koitan harjoittaa. Tosiaan uuden auton kanssa myyjät ehkä jaksavat tarjousrumbaa paremmin .
                    -22 Lexus ES300h
                    -08 Subaru Impreza

                    ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

                    Comment

                    • Thmas
                      Bimmer Fanatic
                      • Feb 2008
                      • 531
                      • HEL

                      #40
                      Kyllä se toimii ihan käytetyssäkin, molemmissa vaatii tosin vähän viitseliäisyyttä.

                      Viimeksi kun kauppaa todistin niin käytetyn auton pyynti oli Laakkosella 22900 e. Tarjottiin vanhaa 5000 e autoa vaihdossa. Myyjä lupasi hyvittää siitä 4000 e, eli 18900 e väliin. Nopeasti ajateltuna ihan ok.

                      Tässä vaiheessa kuitenkin kysyttiin että mikäs olisi hinta jos ei annetakaan vaihtoautoa ollenkaan niin myyjä vastasi että jos heti kätellään niin 21400 e.

                      Käteltiin heti ja myytiin vanha pois alle viikon myyntiajalla hintaan 5000 e.

                      Nopeasti laskettuna siinä sai yhdestä kysymyksestä ja yhden myynti-ilmoituksen teosta 2500 e korvauksen. Vähän pidemmänkin mietinnän jälkeen ihan ok
                      Audi e-tron 55

                      Exiä:
                      1999 E46 316i, 2005 E46 316i, 2008 E87 120d, 2011 E90 320i, 2012 F30 320iA, 2013 F30 318dA, 2014 F32 435dA, 2014 F30 320d, 2015 F10 530dA, 2014 F32 435iA, 2013 730dA, 2015 520dA + muita merkkejä.

                      Comment

                      • Smistik
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2009
                        • 1130
                        • Kanta-Häme

                        #41
                        Ei kai kukaan maksa mistään käytetystä paria tonnia enempää jos puhutaan 16 vuotta vanhasta autosta? Edes pemusta. Hyväkuntoiset Ämmäläiset sitten erikseen, mutta niillä lienee eri markkinat kuin käyttöautoilla.

                        Sama kun jotkut "sijoittaa" 200tkm ja yli 10v autoon yli kaks kymppiä...

                        Ei sillä että itse olisin koskaan tehnyt fiksuja autokauppoja...
                        ex E91 320d käsiaskilla
                        ex E46 330dat
                        japski
                        ranu

                        ex E30 316i 4d

                        Comment

                        • Thmas
                          Bimmer Fanatic
                          • Feb 2008
                          • 531
                          • HEL

                          #42
                          Tänään Ylen kuningaskuluttajassa lisää aiheesta:



                          Pistän tämän linkin myös topicin ensimmäiseen postaukseen, kun tässä on juurikin kyse siitä mistä yritin keskustelua aloittaa.
                          Audi e-tron 55

                          Exiä:
                          1999 E46 316i, 2005 E46 316i, 2008 E87 120d, 2011 E90 320i, 2012 F30 320iA, 2013 F30 318dA, 2014 F32 435dA, 2014 F30 320d, 2015 F10 530dA, 2014 F32 435iA, 2013 730dA, 2015 520dA + muita merkkejä.

                          Comment

                          • GameOver
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2005
                            • 3026
                            • Sjundeå

                            #43
                            Originally posted by Thmas View Post
                            Kyllä se toimii ihan käytetyssäkin, molemmissa vaatii tosin vähän viitseliäisyyttä.

                            Viimeksi kun kauppaa todistin niin käytetyn auton pyynti oli Laakkosella 22900 e. Tarjottiin vanhaa 5000 e autoa vaihdossa. Myyjä lupasi hyvittää siitä 4000 e, eli 18900 e väliin. Nopeasti ajateltuna ihan ok.

                            Tässä vaiheessa kuitenkin kysyttiin että mikäs olisi hinta jos ei annetakaan vaihtoautoa ollenkaan niin myyjä vastasi että jos heti kätellään niin 21400 e.

                            Käteltiin heti ja myytiin vanha pois alle viikon myyntiajalla hintaan 5000 e.

                            Nopeasti laskettuna siinä sai yhdestä kysymyksestä ja yhden myynti-ilmoituksen teosta 2500 e korvauksen. Vähän pidemmänkin mietinnän jälkeen ihan ok
                            Juu joskus siinä käy näin ilosesti että kaikki muuttujat (mm. valmis kättelemään kaupan kiinni ja oma menee nopeasti kaupaksi) on kohdallaan ja kaikki voittaa. Hyvä vaivanpalkka tosiaan.

                            Eräs ystäväni teki samoin. Vanhasta vectrasta luvattiin E91 LCI:in vaihdossa 2,5K€. Myyjä sitten itse totesi että jos et jätä sitä vectraa tähän niin suoralla kaupalla saat alennusta 3800€. Vectra tosin sinänsä oli arvoton ja kaveri myikin sen veljelleni kaljalavalla ensimmäiseksi käyttöautoksi. Mutta eipähän jäänyt nurkkiin pyörimään. Eli kyllä niitä tosiaan sattuu kun on helppo tai tuttu myyjä kohdalla.
                            -22 Lexus ES300h
                            -08 Subaru Impreza

                            ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎