Ajovalojen vilkuttelu ja äänimerkin käyttäminen Suomen tieliikenteessä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Koo_
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2013
    • 320
    • Suomi

    #46
    Originally posted by Micce///M View Post
    Sumuvalojen keilan jälkeinen alue on lähes näkymätön, verrattuna siihen että sumuvalot olisi pois kytketty. Eli juuri se piennar, mistä saattaa ihminen kävellä yli vaikka suojatiellä.
    Okei. Miettinytkin mitä se ihmisiä oikeasti häiritsee jos jollain ne on päällä, onko niistä muka oikeasti jotain haittaa, ite aina luullut ettei - näköjään on
    Meneekö joissain uusissa autoissa muka sumarit joskus itestään päälle kun on ajovalot automaattiasennossa, ei omassa e90 ainakaan koskaan:think
    Last edited by Koo_; 09-12-2014, 00:28.

    Comment

    • nachi
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2006
      • 378

      #47
      Originally posted by pyroz View Post
      Mikä siinä on että nykyään joka toisessa autossa sumarit päällä kun vastaan tulee? Ja ei, en sekoita niitä päiväajovaloihin.
      Ongelmahan on nimenomaan juurikin siinä, että vanhoilla katiskoilla ajavat kuvittelevat nykyään päiväajovalojen yleistyttyä niiden vanhojen keulalla heiluvien sumuvalojen toimivan samoin kuin uusissakin autoissa, eli päiväajovaloina. Niitä sitten tietenkin poltellaan reteästi toivoen, että se -91 esitelty automalli olisi käytännössä ihan uusinta uutta rintamalla.

      Toinen ryhmä on toki sitten tämä vanha tuttu 3/4 mobilistit, jotka haluavat paskalavettinsa näyttävän matalammalta & häijymmältä rullatessaan peräkylän katuja pienessä perinteisessä takakenossa snäpärin lippa sivuikkunasta vilkkuen.
      Last edited by nachi; 09-12-2014, 03:11.

      Comment

      • pyroz
        BTCF Member
        • Nov 2002
        • 6777
        • PK-seutu

        #48
        Originally posted by nachi View Post
        Ongelmahan on nimenomaan juurikin siinä, että vanhoilla katiskoilla ajavat kuvittelevat nykyään päiväajovalojen yleistyttyä niiden vanhojen keulalla heiluvien sumuvalojen toimivan samoin kuin uusissakin autoissa, eli päiväajovaloina. Niitä sitten tietenkin poltellaan reteästi toivoen, että se -91 esitelty automalli olisi käytännössä ihan uusinta uutta rintamalla.

        Toinen ryhmä on toki sitten tämä vanha tuttu 3/4 mobilistit, jotka haluavat paskalavettinsa näyttävän matalammalta & häijymmältä rullatessaan peräkylän katuja pienessä perinteisessä takakenossa snäpärin lippa sivuikkunasta vilkkuen.
        Mutta kun suurin osa näistä sankareista ajaa nimenomaan alle 5v vanhoilla autoilla (Espoo).
        S65, S85, H1, N63TU, IB1

        Comment

        • Hunt
          Bimmer Rookie
          • Oct 2013
          • 100
          • Finland

          #49
          Edit: ei mit.
          Last edited by Hunt; 05-01-2015, 19:53.

          Comment

          • transformer
            Bimmer Rookie
            • Jul 2012
            • 88
            • kuavi

            #50
            Ehkä en osaa hävetä ja ehkä omat tapani ovat vääriä, mutta tähän vuodenaikaan tulee sumareita käytettyä aina pimeällä. Ihan vaan sen takia, että ne tuovat mukavasti valoa siihen auton keulan läheisyyteen, paikkaan, joka pelkillä ajovaloilla jää mustaksi. Vaikka niin lähelle ei ajaessa tarvitsekaan nähdä, saatika että ehtisi reagoida niin lähellä oleviin muuttujiin, niin tykkään kun se lähialue on siltikin valaistu. Mukavampi ajaa ja rasittaa vähemmän silmiä.
            Itseäni v#tuttaa ne, joiden ajovalot on suuntautuneet perseelleen eli suoraan vastaantulijan silmiin. Näitä saa kirota viikoittain.

            Noh, meni taas vähän lisää ohi aiheen. Itse topicista sen verran, että itse väläyttelen oikeastaan vain niille, joilla ei ole valot päällä ollenkaan tai sitten jos joku perseilee ihan tosissaan. Tööttiä en ole tarvinnut kertaakaan.

            Comment

            • Nakkisoturi
              Aluevastaava
              • Apr 2011
              • 1263
              • Helsinki

              #51
              Originally posted by Hunt View Post
              Nämä sumarityypit; eikö teitä hävetä, että teitä pidetään kahen litran turbooooohhhcceeeee -tyyppeinä? Meinaan, ettei sumarit päällä ajamisesta kyllä sellaista hyötyä saa, että se kumoaisi tuon mielleyhtymän tuoman häpeän.
              No mitenkäs sitten kun, esim itselläni on vitos koppasessa Golffissa päiväajovalot sumareiden tilalla. Jengi tykkää vilautella kokoajan pitkiä, kun jotenkin laskevat nuo sumareiksi. Ledi malliset vielä, joten luullaanko noita nyt siis über amis tuning versioksi sumuvaloista Eli pidetäänkö minuakin nyt kahen litran turbo oohoocee tyyppinä?
              Myllytykset, vahaukset ja pinnoitteet, kysy lisää privalla!

              G08 LCI iX3 M-sport -22

              ex e90 LCI M3 Competition Individual -11
              ex f30 LCI 330e iPerformance M-Sport -16
              ex e91 LCI ALPINA D3 BITURBO TOURING #115 -09
              ex e90 LCI 320d M-Sport -09
              ex e36 328is M-Sport -95

              Comment

              • Ramzez
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2009
                • 6104
                • Jyväskylä

                #52
                Originally posted by transformer View Post
                Ehkä en osaa hävetä ja ehkä omat tapani ovat vääriä, mutta tähän vuodenaikaan tulee sumareita käytettyä aina pimeällä. Ihan vaan sen takia, että ne tuovat mukavasti valoa siihen auton keulan läheisyyteen, paikkaan, joka pelkillä ajovaloilla jää mustaksi. Vaikka niin lähelle ei ajaessa tarvitsekaan nähdä, saatika että ehtisi reagoida niin lähellä oleviin muuttujiin, niin tykkään kun se lähialue on siltikin valaistu. Mukavampi ajaa ja rasittaa vähemmän silmiä.
                Mielenkiintoinen tapa perustella sumuvalojen käyttöä. Jostain kumman syystä asiaa tutkittaessa on kuitenkin tultu aivan toisenlaiseen johtopäätökseen:

                "Etusumuvalojen jatkuva käyttö on itsepetosta.Sumuvalot valaisevat lähialueen tehokkaasti, jolloin syntyy harhainenvaikutelma paremmasta valotehosta. Todellisuudessa silmä mukautuu kameran tavoin lähialueen kirkkauteen. Kauas nähdään huonommin kuin ilman sumuvaloja." - HS

                Käytännössä siis teet ajostasi entistä riskialttiimpaa, lisäämällä lähietäisyydellä olevaa näkökenttää, pidemmän etäisyyden kustannuksella. Kyllä mieluummin näkisin ajoissa edessä olevan esteen/ihmisen/hirven/auton kuin vasta aivan viime metreillä.

                Originally posted by Nakkisoturi View Post
                No mitenkäs sitten kun, esim itselläni on vitos koppasessa Golffissa päiväajovalot sumareiden tilalla. Jengi tykkää vilautella kokoajan pitkiä, kun jotenkin laskevat nuo sumareiksi. Ledi malliset vielä, joten luullaanko noita nyt siis über amis tuning versioksi sumuvaloista Eli pidetäänkö minuakin nyt kahen litran turbo oohoocee tyyppinä?
                Ongelma nykyään on varmaan poliiseillakin se, että päiväajovalojen erottaminen sumuvaloista on erityisen haasteellista sellaisissa autoissa, missä päiväajovalot näyttävät erehdyttävästi sumuvaloilta. Joissakin autoissa päiväajovalot on helppo tunnistaa, mutta toisissa autoissa päiväajovalot voivat jopa olla samassa umpiossa, missä sumuvalotkin ovat. Siksi päiväajovalojen erottaminen sumuvaloista voi olla erityisen haastavaa jonkinlaisen etäisyyden päästä katsottaessa. Vasta aivan kohdalla huomataan, että kyseessä olivatkin päiväajovalot. Jotkut saattavat siis erehtyä luulemaan päiväajovaloja sumuvaloiksi ja vilkuttelevat pitkiä sen vuoksi.

                Comment

                • protoni
                  Bimmer Enthusiast
                  • Sep 2008
                  • 1371
                  • Tampere

                  #53
                  Kyllä oikein kurjalla ja kurasella ajokelillä on kiva valaista sumuvaloilla eteensä, jotta pysyy edes kaistaviivojen välissä esteeseen/ihmiseen/hirveen/autoon asti. Jos joku tuolla kelillä tuomitsee oohoocee mieheksi, niin eipä tuo haittaa kun et pysty edes vastaan tulevaa autoa tunnistamaan.

                  Toisekseen itse en ole 20v aikana vielä kohdannut autoa jonka sumuvalot olisivat häirinneet matkan tekoa. Minun puolestani saa pitää sumarit päällä vaikka kesät talvet. Itse käytän kelistä riippuen ja oman harkintakyvyn mukaan ehkä muutaman kerran vuodessa jos koen saavani niistä jotain hyötyä.

                  Comment

                  • Supra^
                    BTCF Member
                    • Jul 2005
                    • 5150
                    • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

                    #54
                    Originally posted by transformer View Post
                    Ehkä en osaa hävetä ja ehkä omat tapani ovat vääriä, mutta tähän vuodenaikaan tulee sumareita käytettyä aina pimeällä. Ihan vaan sen takia, että ne tuovat mukavasti valoa siihen auton keulan läheisyyteen, paikkaan, joka pelkillä ajovaloilla jää mustaksi. Vaikka niin lähelle ei ajaessa tarvitsekaan nähdä, saatika että ehtisi reagoida niin lähellä oleviin muuttujiin, niin tykkään kun se lähialue on siltikin valaistu. Mukavampi ajaa ja rasittaa vähemmän silmiä.
                    Itseäni v#tuttaa ne, joiden ajovalot on suuntautuneet perseelleen eli suoraan vastaantulijan silmiin. Näitä saa kirota viikoittain.
                    Tuossa jo Ramzez kertoikin faktaa asiasta, mutta... Sinua vituttaa ne joiden valot sojottaa silmiin, oletko jotenkin siinä luulossa että pimeässä märällä kelillä nuo sun sumuvalot sitten ei häikäise muita?

                    Ja missä vaiheessa sumuvaloilla ajaminen normikelillä on ollut sallittua, ei näytä paljon kiinnostavan?


                    Originally posted by Nakkisoturi View Post
                    No mitenkäs sitten kun, esim itselläni on vitos koppasessa Golffissa päiväajovalot sumareiden tilalla. Jengi tykkää vilautella kokoajan pitkiä, kun jotenkin laskevat nuo sumareiksi. Ledi malliset vielä, joten luullaanko noita nyt siis über amis tuning versioksi sumuvaloista Eli pidetäänkö minuakin nyt kahen litran turbo oohoocee tyyppinä?
                    Et maininnut minkälaisissa tilanteissa näin käy, mutta minua ei henk.koht. ainakaan kiinnosta pätkääkään jos/kun joku valoisaan aikaan tulee vastaan sumarit/päiväajovalot päällä, että kummat ne nyt sitten oli, koska ne eivät minun ajamista häiritse millään tavalla.
                    Mutta jos pimeällä tulet ne päällä vastaan niin kuulut kyllä mainitsemaasi kastiin, eikös päiväajovalojen nimikin kerro koska niitä saa käyttää?

                    Trafin ohjeesta lisää (4.12):



                    Originally posted by protoni View Post
                    Kyllä oikein kurjalla ja kurasella ajokelillä on kiva valaista sumuvaloilla eteensä, jotta pysyy edes kaistaviivojen välissä esteeseen/ihmiseen/hirveen/autoon asti. Jos joku tuolla kelillä tuomitsee oohoocee mieheksi, niin eipä tuo haittaa kun et pysty edes vastaan tulevaa autoa tunnistamaan.
                    Siis jos nyt puhut kelistä jossa paska lentää niin ettei eteensä meinaa nähä, niin eikös silloin ole täysin sallittua ja suositeltavaakin käyttää sumuvaloja?
                    Last edited by Supra^; 09-12-2014, 13:04.
                    Musti 8HP
                    Nokivasara M47
                    TeiniCoupé DCT
                    E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

                    Ex:
                    E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

                    Comment

                    • transformer
                      Bimmer Rookie
                      • Jul 2012
                      • 88
                      • kuavi

                      #55
                      Kiitokset Ramzezille faktapläjäyksestä. Nuori kaveri kun olen, enkä mikään asijantuntija, niin myönnän rehellisesti etten tätä asiaa tiennyt. Nyt kun asiasta olen lukenut mustaa valkoisella perusteluineen, osaan parantaa tapani.

                      Supra, olen kyllä tietoinen tuosta linkissä mainitusta asiasta, enkä sitä kiinnostuksen piikkiin laittaisi. Aiemmassa postauksessa kerroin omat perusteluni sille, miksi olen sumareita pimeällä käyttänyt.
                      Koska yhdenkään vastaan ajaneen auton sumuvalojen en muista itseäni häikäisseen, olen ollut siinä uskossa että se ei muitakaan häikäisisi. :think

                      Oppia ikä kaikki

                      Comment

                      • _nixu_
                        Bimmer Enthusiast
                        • Feb 2006
                        • 8974
                        • Kellokoski

                        #56
                        Kunhan tulee vähän ikää ja hommaa silmälasit niin mielipide saattaa muuttua.. Vaikka itseäni en vanhaksi tunne niin ei nuo silmät enää pelaa niin kuin parikymppisellä..
                        E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

                        Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

                        Comment

                        • Pazi88
                          Moderator
                          • Jan 2007
                          • 11203
                          • Oulu

                          #57
                          Näättekö te muka sumuvaloilla paremmin Ainakin madallettu e36 ja laillisesti suunnatut sumarit, niin ei niiden päälläoloa näe kuin mittariston merkkivalosta. Mutta ei kyllä ikinää ole vastaantulevan sumarit ittiä häikässy niin ihan sama mulle pitääkö joku niitä päällä vai ei. Vaikka onhan se kieltämättä vähän amista

                          Kaikenmaailman jälkiasennetut xenonit kyllä häikäsee ja voi että kun tekis mieli käydä potkimassa umpiot paskaksi jos jollakin semmoset on. Kaikkein pahimmat on jotku 50w xenonit pitkissä, niin niillä kyllä sokaisee edelläajavan, vaikka 200 metrin päässä takana pitää päällä niitä. Saa aina käännellä peilejä alaspäin, että ei aivan sokaistus...

                          Instagram, YouTube kanava
                          ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                          Comment

                          • MikeDry
                            BTCF Member
                            • May 2006
                            • 6232
                            • Helsinki

                            #58
                            Ainoa milloin "tulee" roikuttua/kurkkimassa, niin on silloin jos se edellä ajava ajaa alle rajoitusten, mutta yleensä kasvatan sen turvavälin isommaksi, on helpompaa ajaa, kun ei ole riippuvainen edellä ajavasta.
                            Itse valoja vilkuttelen/tööttään, kun on aihetta, eli kun joku kiilaa eteen väistämisvelvollisuuden merkin takaa, tekee u-käännöksen niin että kolari on mahdollista, vaihtaa kaistaa päälle jne.
                            Mitä sitä muuten soittaa vaikka tekisi mieli.
                            Itseäkin aina häiritsee kun siinä puskurissa pitää roikkua, miksi, miksi ei mene ohi. Yleensä kyllä annan tilaa jos mahdollista, ei mulla ole kiire. Vielä kun tulee ajettua 10 yli sallitun...

                            Pitäisi kokeilla joskus asentaa, tehokkaat kaukovalot tuohon takaikkunan sisälle taaksi päin, kun tulee siihen n.5 m päähän, niin laittaisi päälle. Kattoisi reaktiota
                            Ex:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
                            Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better

                            Comment

                            • khor
                              Bimmer Fanatic
                              • Dec 2010
                              • 572
                              • Oulu

                              #59
                              Originally posted by Hunt View Post
                              Nämä sumarityypit; eikö teitä hävetä, että teitä pidetään kahen litran turbooooohhhcceeeee -tyyppeinä? Meinaan, ettei sumarit päällä ajamisesta kyllä sellaista hyötyä saa, että se kumoaisi tuon mielleyhtymän tuoman häpeän.
                              Ehkä se häiritsee niitä huonon itsetunnon omaavia tyyppejä, jotka kokoajan ja joka paikassa miettivät, että mitähän muut minusta ajattelee. Ei voisi henkilökohtaisesti pätkääkään kiinnostaa, mitä joku minusta ajattelee - saatika siitä, että jos sattuisin käyttämään autossani sumuvaloja.

                              Ja mitä häikäisyyn tulee, niin ihmettelen miten oikeinsuunnattu sumuvalo häikäisee päiväsaikaan joitakin, ottaen huomioon että uusien autojen päiväajovalot laitetaan tarkoituksella osoittamaan vastaantulijaa "silmiin".
                              E36 328i Cabriolet M-Sport -96
                              E39 530iA M-Sport -01
                              E36 318i Touring -96

                              Comment

                              • zeniitti
                                Bimmer Fanatic
                                • Oct 2011
                                • 579
                                • 127.0.0.1

                                #60
                                Kivasti keskustelu kääntynyt pelkästään sumareihin

                                Itse en käytä, en väläyttele valoja vaikka joku sumareita käyttää. Joskus ärsyttää ajella sellaisen auton perässä, jossa takasumuvalo on unohtunut päälle. Vielä en ole kokenut sumareiden häikäisevän. Joskus maantiellä pimeällä olen kokeillut sumareita, ne ei kyllä auta yhtään mitään. Päin vastoin kuten jo aiemminkin todettu.

                                Jos joku tarvii sumarit, että pysyy kaistojen välissä, niin ei varmaan ajele silloin ollenkaan kun lumi/loska peittää reunaviivat...

                                Kaikki muistaa toisen sukupolven Octavioiden orggis-xenonit. Ne häikäisi aina. Kai niitä sitten huollossa korjattiin, mene ja tiedä.

                                Pitkiä väläyttelen jos lähden pimeällä ohittamaan autoa. Samoin jos joku tulee vastaan pitkät päällä.

                                Töötti laulaa, jos joku törttöilee tai nukkuu valoissa. Joskus tutullekin tulee töötättyä vaikka eipä virallisesti sais

                                Comment

                                Working...
                                X