Announcement

Collapse
No announcement yet.

Rajoittaako BMW mootoreiden tehot ja miten? Esim e46 323i vs 325i

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • öpel
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2010
    • 253
    • ??????

    #16
    Tuon tarkistaa nopeasti laittamalla INPA tai sopiva Android ohjelma mittaamaan kaasupolkimen asentoa ja survomalla poljinta pohjaan. Seuraavaksi sama testi mutta nyt moottoritilasta käsin kääntäen kaasupolkimen vaijerin liikuttamaa pyörää ääriasentoonsa. Jos tulos on sama, niin vaijeri on sopivan tiukalla.

    Torque Androidissa antaa minulle:


    Ja vastaavasti INPA kaasu ylhäällä ja pohjassa:



    Miksi INPA:n digitaalinen näyttö ei suostu aktivoimaan pallukkaa: "Status full throttle"? Onko tuo vain automaattivaihteistoille kick-downia varten?
    BMW 523i E39 MY1999

    Comment

    • jaki
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2003
      • 2978
      • Uusimaa

      #17
      Sieltähän ne vastaukset jo tulivatkin.
      Hieman kyllä ihmettelen epdm:n kirjoitusta. Jokainen, joka edes vähän ollut autojen kanssa tekemisissä, tietää, että kaasupolkimen PITÄÄ pohjaan painuessaan "lukittua" tappiin/ ruuviin tms. Muuten kaasu pohjassa ajaessa vaijeria venytettäisiin miten sattuu. Tuohan on ihan perusasioita.
      epdm:n autossa syy tehon lisäntymiseen, siis alkuperäisten tehojen takaisintulemiseen siis liittyy siihen, että kaasuvaijeri on n 16 vuoden pumppaamisen seurauksena hieman venynyt. Siksi tuolla tapin poistamisella saatiin tehot takaisin.
      Mutta, jotain hyötyä oli tästäkin topikista. Nyt kannattaa tarkistaa, että kaasuläppä todellakin on täysin auki, kun kaasupoljin on pohjassa. ja niin, että se on juuri ja juuri. Näin varmistetaan, että kun kaasu on off- asennossa, kaasuläppä ei varmasti jää kantamaan yhtään.
      BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

      Comment

      • Spetke
        Bimmer Enthusiast
        • May 2005
        • 3446
        • Janakkala

        #18
        Tämä keskustelu on ihan Suomi24 tasoa
        ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

        Comment

        • ritariässä
          BTCF Member
          • Jan 2006
          • 3466
          • Raisio

          #19
          Älkäähän nyt, bemarit saa keskimääristä enemmän sikaa ja lämää polkimiin, joten vuosittainen vaijerivenymäkerroin otettava huomioon
          G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

          Comment

          • Antti O
            Bimmer Enthusiast
            • May 2005
            • 6929
            • N/A

            #20
            Onneksi M54 saa polkea miten lystää eikä vaijeri veny

            Comment

            • MakeH
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2004
              • 1170
              • Vantaa

              #21
              Originally posted by Spetke View Post
              Tämä keskustelu on ihan Suomi24 tasoa
              Tästä keskustelusta tulee mieleen eräs källi vuosien takaa! Kuopion Atrian pihakuskina oli kaveri, jolla oli ehkä jopa hieman "jako hypännyt". Muut kuskit laittoivat puupalikan sen F7 volvon kaasupolkimen alle. Kaveri menee huoltoon valittamaan kun auto on rikki, ei kulje, ei ole tehoa! Kun huoltomiehet ystävällisesti kertoivat vian syyn, oli tyyppi pari viikkoa puhumatta kenellekään!

              Comment

              • WSE1
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2006
                • 3242
                • Suomusjärvi

                #22
                Oijoijoi... älkää nyt pahastuko mutta en ole nauranut näin makeasti pitkään aikaan, tämä topikki on kyllä hyvää vihdettä

                Comment

                • jussi_r
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2004
                  • 1655
                  • Nurmijärvi

                  #23
                  Originally posted by Muurahainen View Post
                  Eiköhän tuo rajoitus hoidettaisi ohjelmalla bmw:n toimesta jos ihan vain rajoittamalla pitäisi rajoittaa.

                  Se että stoppari rajoittaisi tehoja olisi aika juntti vaihtoehto.
                  Sen kiertäisi jokainen kotimekaanikko, ohjelmaan ei sentään jokainen lippispää koske.
                  BMW on toteuttanut lähes yhtä koomisen ratkaisun S38B38:n huippunopeudenrajoittimen yhteydessä. Askelmoottori poikkeuttaa kaasuvaijerin saranoidun(!) tukipisteen asemaa erillisellä vaijerilla vetämällä.
                  M3 Cabrio Individual
                  530d GT xDrive
                  GL420 CDI
                  ZX-12R

                  Comment

                  • EPDM
                    Bimmer Enthusiast
                    • Nov 2005
                    • 4620
                    • Lahti.

                    #24
                    Meinais unohtua topiikki. Eli uusi pedaali asennettu (kannattaa etsiä netissä ohjeet miten sen tehdään ettei riko uusi pedaali) ja kaikki toimii taas kuin sen pitää. Vanhassa kaasupedaalissa oli tosiaan se "sarana" ylhäällä mihin se kiinittyy vivustoon mennyt poikki joten se ei työntänyt sen kaasupoljin vivusto tarpeeksi alaspäin. Läppärungon "wot" asento vielä varmistettiin visuaalisesti moottorin puolella.

                    Ihme mitä ne ~20hv tekee eroa tässäkin kuristettussa mallissa...
                    Viviendo en Lahiti
                    BMW 2007 e91 335d pre lci Biturbo
                    Bmw 2008 x3 e83 lci 3.0sd biturbo
                    Vw Corrado vr6

                    Comment

                    • tonnizi
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2007
                      • 1501
                      • Mäntsälä

                      #25
                      Originally posted by EPDM View Post
                      Meinais unohtua topiikki. Eli uusi pedaali asennettu (kannattaa etsiä netissä ohjeet miten sen tehdään ettei riko uusi pedaali) ja kaikki toimii taas kuin sen pitää. Vanhassa kaasupedaalissa oli tosiaan se "sarana" ylhäällä mihin se kiinittyy vivustoon mennyt poikki joten se ei työntänyt sen kaasupoljin vivusto tarpeeksi alaspäin. Läppärungon "wot" asento vielä varmistettiin visuaalisesti moottorin puolella.

                      Ihme mitä ne ~20hv tekee eroa tässäkin kuristettussa mallissa...
                      Totta, itseläkin puuttuu E39 525tds:Stä se tappi tia mikä nyt onkaa sieltä, vaik se ruuvi paikka siel on että saa sen sinne. Mutta no en sit tiedä pitäskö pedaaliakin vaihtaa ku ton pedaalin saa vaik vaaka asentoo kädellä pitäen, ja tuntuu että se poljin menee sinne pohjaa asti ku sitä painaa.
                      Social Media:
                      - Twitter
                      - Instagram
                      - Twitch

                      - Vikakoodin luku ja nollaus, livedatan seuranta E ja F-sarjan bemareihin. Uudellamaalla ja lähialueilla onnistuu.
                      Yhteyttä yv:llä tai sähköpostitse [email protected].

                      Nykyinen:
                      E61 530d -04
                      Ex:
                      E34 525iA -90, E34 525i -91, E39 525td -99, E39 530d -00, E46 320d -00, Opel Omega B Mv6 -97, VW Passat B5 -02, E46 330d -00, E46 330d -01

                      Comment

                      • WSE1
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2006
                        • 3242
                        • Suomusjärvi

                        #26
                        Originally posted by jussi_r View Post
                        BMW on toteuttanut lähes yhtä koomisen ratkaisun S38B38:n huippunopeudenrajoittimen yhteydessä. Askelmoottori poikkeuttaa kaasuvaijerin saranoidun(!) tukipisteen asemaa erillisellä vaijerilla vetämällä.
                        Mekaanisella kaasulla tuota onkin aika vaikeaa muutoin toteuttaa niin että toimii jouhevasti. Miten muutoin, tuleeko mitään vikakoodia jos ko järjestelmän poistaa kokonaan?

                        Comment

                        • Haffu
                          Bimmer Rookie
                          • Oct 2013
                          • 37
                          • Rauma

                          #27
                          Viime talvena tuon E36 328i käytöstä tuli hetki ihmeteltyä kun kaasupoljin jumitteli. Selvisi lopulta poikkihan se oli alasaranastaan ja tarkempi purkaminen paljasti, että sama tilanne oli yläpään saranassa. Poljin tuli vaihdettua ja liikerata muuttui yllättävän paljon. Samalla persdyno havaitsi, että voimaakin löytyy selväsi enemmän.
                          BMW E36 328i Touring -97
                          SAAB 9000 2.3T CSE -98
                          SAAB 900 T16 2dr -88

                          Comment

                          • EPDM
                            Bimmer Enthusiast
                            • Nov 2005
                            • 4620
                            • Lahti.

                            #28
                            Originally posted by Haffu View Post
                            Viime talvena tuon E36 328i käytöstä tuli hetki ihmeteltyä kun kaasupoljin jumitteli. Selvisi lopulta poikkihan se oli alasaranastaan ja tarkempi purkaminen paljasti, että sama tilanne oli yläpään saranassa. Poljin tuli vaihdettua ja liikerata muuttui yllättävän paljon. Samalla persdyno havaitsi, että voimaakin löytyy selväsi enemmän.

                            Ihan sama tilanne kuin minulla...
                            Viviendo en Lahiti
                            BMW 2007 e91 335d pre lci Biturbo
                            Bmw 2008 x3 e83 lci 3.0sd biturbo
                            Vw Corrado vr6

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎