Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suomen taloudellinen tilanne? Lisää työpaikkoja autoalalle?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • peeämwee
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2006
    • 1819
    • I sink hell

    Suomen taloudellinen tilanne? Lisää työpaikkoja autoalalle?

    Katselinpa Pasi88:n e30:iä showroom osiossa. Autohan on todella loistava käsityön näyte. Heräsi pari kysymystä joita aloin miettimään. Jenkeissähän "aftermarket rakennus" on tooodella iso bisnes. Suomi on turhan pieni maa tätä ajatellen. Vaikka olihan täälläkin nut4you, joka taisi mennä konkkaan? Välillä kun tätä foorumia katselee, tajuaa miten taitavia kavereita tässä maassa on. Korkeiden verojen, tms. takia nämä kaverit jäävät pimentoon, koska suomessahan puljuissa ainoastaan vaihdetaan vanhempiin autoihin öljyt ja uusia autoja huolletaan korkeaan hintaan jotta takuu pysyy voimassa. Siihen se monelta osin sitten jääkin.

    Toki näitä loistavien kykyjen tuotoksia saa nähdä autolehdissä ja messuilla, mutta jollain tavalla harmittaa kyllä että hienoille kädentaidoille ei saada sitä oikeaa vastinetta. Jos asuttaisiin amerikassa, uskon että monella tämän foorumin kavereista voisi olla oma autopaja. Suomessa tämä ei ole mahdollista, koska etäisyydet ovat pitkät, autoja on pakko olla minkä takia verottajan on hyvinkin helppo riistää meitä autoilijoita. Jos valtion budjetissa on pieni vaje, sitä on helppo kirrata kiinni verottamalla taaaaaas meitä autoilijoita jollain uudella tai vanhalla tavalla. Ja kansalaiset hyväksyy tämän, koska tunnetustihan Suomessa ei nousta barrikaadeille.

    Tässä maassa on todella hyvä elää: nykyään täällä kaikilla on mahdollisuus opiskella, saada hampaat kuntoon, onnettomuuden sattuessa myös vähempiosaiset voivat mennä lääkärille hoidettavaksi, jne. Tosi on myös, että näitä etuja voi käyttää väärin. Palkkojen pitäisi olla suuremmat, tehdään indeksikorotuksia vaikka siihen ei olisi varaa. Jos kuuluu liittoon ja saa potkut, voi saada ansiosidonnaista palkkaa500 päivää tekemättä mitään. Toinen esimerkki: Finnairillahan ei ole pitkään aikaan mennyt kovin hyvin. Finnairin johto yritti ratkaista tämän sillä tavalla, että työntekijät saisivat hieman pienempää palkkaa. Tämähän ei työntekijöille sopinut. No, homma ratkesi sillä tavalla että työntekijöiden etuja pienennettiin. Muuten tulevaisuus olisi ollut synkkä: konkurssi ja kaikille potkut. Tämä tarina koskee tällä hetkellä aika montaa suomalaista yritystä. Menee huonosti, mutta liitot vaativat korkeampia palkkoja, tms. Mistä nämä "ylimääräiset" rahat tulevat? Meidän veroistamme, meillä on siis pienempi ostokyky ja kaikissa tuotteissa on kovat verot. Suomessa tulot eivät ole yhtä suuret kuin menot. Ideaalisessa tilanteessa tulot-verot jäisi ylijäämää. Nyt tilanne on päinvastainen.

    Vaalien alla politikot lupaavat kuuta taivaalta, puhutaan että valtion menoja pitäisi leikata mutta tätä ei kuitenkaan myöhemmin tapahdu. Tosiasia kuitenkin on, että meille tulee LISÄÄ VELKAA MILJOONA VUOROKAUDESSA. Siitä ei kyllä jostain kumman syystä saa koskaan lukea lehdessä.

    Faktahan on, että suurin osa kansasta ei tiedä tätä. Poliitikot ovat strutseja jotka piiloittavat päänsä koloon maassa. Ikävä fakta on, että jos asialle ei pian tehdä jotain, olemme hyvää matkaa menossa Kreikan suuntaan.

    Pahoittelen tekstin sekavuutta, alun perin kirjoituksesta ei pitänyt tulla omaa topiccia, tai edes ottaa kantaa yllä oleviin asioihin, mutta kirjoittaessani aloin miettimään asioita jotka ovat vaivanneet minua jo kauan. Toivon, että tämä herättää teissä jotain ajateltavaa. Ihan siitä syystä, että taloutemme ei toimi näin. Nykyinen taloustilanne ei edes kannusta aloittamaan uusia yrityksiä, vaikka näin pitäisi olla.
    2022 330e xDrive M sport / 1987 735i manual / A redline a day keeps the mechanic away / 2020 KTM EXC 250 tpi 6days / 2t 4eva http://velkakello.fi/

    Ystävä myy e23,e24,e30,e34,e36 jne. esitteitä/kirjallisuutta
    https://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=405486
  • janke
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2010
    • 3667
    • seinäjoki

    #2
    En tiedä meneekö asian sivusta, mutta kirjoitan kuiteskin. Samaa mieltä, että täältä foorumilta ja varmaan muualtakin löytyy näitä todella kovanluokan osaajia ja tietäjiä jotka pystyisivät hyödyntämään osaamista myös kaupallisessa mielessä, mutta valitettavasti resurssit eivät suomessa riitä toteuttamaan näiden osaajien taitoja.
    Itse olen metallialalla ja sama homma tässäkin osa-alueessa. Liian paljon ammattitaitoisia "seppiä" on tuolla kortistossa/työttömänä ja siinä samassa heidän taidot katoavat pikkuhiljaa unholaan, kun eivät pysty vaalimaan taitojansa työelämässä. Harmillista kun "käsitaidot" eivät enää riitä teknillisen kehityksen mukana ja tarvitaan koneellista tuotantoa, että pysytään mukamas kilpailussa mukana ja valitettavasti teknolokiaa ei ole vielä keksitty kaikkia kikkareita valmistamaan.
    Olen huomannut, että suomessa aloitetaan korkeamman koulutuksen tyrkytys jo ala-asteelta lähtien, että kannattaa opiskella hyvin, että pääsee jatkamaan opiskelua mahdollisimman korkeatasoiseksi ja että rahaa tulee ja voidaan hyvin siltä osin. Toivotaan että joskus päättäjät huomaavat, että työntekijöitä todella tarvitaan vielä toistaiseksi ja toivottavasti aina!? Miksi työntekijöitä ei tässä maassa arvosteta? He jotka tuovat ja toteuttaa firmoille sen laadukkaan tuotteen sekä nykyään ainakin meidän firmassa tehdään pienellä porukalla aivan liian kovalla tahdilla töitä joka näkyy jo ilmapiirissä ja muutenkin kireässä tunnelmassa!
    Pahoittelen myös sekavaa tekstiä! Toivottavasti joku ymmärsi viestin sanoman.
    Bmw 316 E30 -88

    Comment

    • antsaoo
      Newbiemmer
      • Jan 2015
      • 16
      • Rovaniemi

      #3
      Tämä on kyllä totta että suomi on niin pieni maa ettei hirveälle porukalle riitä tuommoisia viritiyspaja hommia tms. Eräs taiteilija aina samaa sanoo että ois kiva maalaialla kypäriä ja custom maalauksia autoihin, mutta onhan se totta että niistä tulee nopeasti vaan niin helkkarin kalliita että ei monella ole rahaa laittaa puolenvuoden palkkoja semmosiin.

      Myos nuo autot ja käyttokustannekset on todella kovat. Ainakin kun katsoo noita videoita eism. Englannista, ameriikasta ja japanista niin siellä näyttisi ihan hyvä meno olevan ihmisillä ja isoja kokoontumisia missä porukka käy vähän rallia motarilla ajamassa ja ihmettelevät keskenään toisten räpellyksiä. Täällä vaan vihreät hipit yrittää kaikkensa jotta kohta ei saa enään tiellä mennä kun linja-autot ja mielellään ei nekään.


      Myos nuo tyopaikka jutut nykypäivinä on vähän niin ja näin. Jotakin järkeä tähän politiikkaan pitäisi saada ja ruveta ajamaan suomen etua eikä vaan kieli ruskeana lipoa brysselissä itselleen rahakkaampia virkoja. Suomella kuitenkin olisi hyvä tulevaisuus kaikenlaisessa bio-tauloudessa josta sitten tulisi kaikenlaisia tyopaikkoja, saatas niitäkin sitten maaseudulle kun ne puut ja pellot kuitenki on siellä. Mutta ei minullakaan tuohon mitään lopullista ratkaisua ole.
      E39 -523

      Comment

      • Pazi88
        Moderator
        • Jan 2007
        • 10989
        • Oulu

        #4
        Oishan se hienoa perustaa oma paja, mikä ois puhtaasti keskittyny vanhempien autojen entisöintiin, varusteluun ja virittelyyn. Mutta ei semmoinen voi täällä suomessa menestyä. En kyllä epäile, etteikö suomessa kysyntä olisi, mutta ei kellään oikeesti ole rahaa sellsiseen palveluun. Joku pari tonniakin on mitätön pikkuraha, jos ruvetaan tekeen ja harvalla on varaa laittaa edes semmosia summia auton laittoon. Harmittaa, kun kattoo vaikka jenkkilässä tuon CAtuned pajan toimintaa, missä asiakkaita on pitkä jono tuomassa e28,e30 jne. bemareitaan laitettavaksi. Kyllä mulle kelpais.

        Instagram, YouTube kanava
        ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

        Comment

        • sierra4x4tbo
          BTCF Member
          • Oct 2004
          • 2096
          • Lappeenranta

          #5
          Täällä ei haluta vanhaan autoon laittaa "penniäkään" enempää kuin on tarve. Jos on massia päällä niin haetaan uusi Mersu tjsp. Tämä siis valtaväestössä..
          Vanhat autot on todella aliarvostettuja tässä maassa, varsinkin rakennetut.

          -Timo
          M535i BiTurbo -85
          740iA -95 ”#tonnin_pommi"

          --=MushroomMotorsport=--
          --=MaxTuned.com=--

          Comment

          • peeämwee
            Bimmer Enthusiast
            • Mar 2006
            • 1819
            • I sink hell

            #6
            Totta. Toivotaan että tilanne muuttuu. Kun kaikki toimii sähköllä jo kolmevuotiaissa autoissa saattaapi ilmetä mitä hassumpia vikoja.
            2022 330e xDrive M sport / 1987 735i manual / A redline a day keeps the mechanic away / 2020 KTM EXC 250 tpi 6days / 2t 4eva http://velkakello.fi/

            Ystävä myy e23,e24,e30,e34,e36 jne. esitteitä/kirjallisuutta
            https://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=405486

            Comment

            • O-Peksi
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2007
              • 2775
              • Joensuu

              #7
              Oman kokemuksen perusteella ton "virityspajahomman" lisäksi on pakko tehdä päätoimena tasaisen toimeentulon turvaamiseksi ihan normaaleja autokorjauksia- ja huoltoja. Toki miullakin on homma vasta ihan lapsen kengissä (yritystoimintaa vasta ~1,5 vuotta takana), eikä yhtä E30:iä lukuunottamatta ole saanut/tarvinnut tehdä vielä mitään kovin suurta kokonaisuutta. Fakta vaan on, että suurin osa harrastajaporukasta, jotka näitä vanhempia autoja haluaa virittää/rakentaa, tekevät suurimman osan työstä itse, koska harvalla perse kestää laittaa +15 k€ siihen, että työ teetetään jollain muulla.

              Mielellään näitä tekisi ihan täyspäiväisenä, mutta se aika ja työmäärä, mikä menee pelkkään suunnitteluun, osien tilailuun, mittailuun yms. aineettomaan työhön, on monesti niin suuri, että loppulasku kohoaa aivan järjettömyyksiin, jos kaiken laskuttaa. Toisinsanoen iso työmäärä menee hyväntekeväisyytenä ja siinähän ei ole mitään järkeä, jos vaihtoehtona on tehdä 60 €/h veloituksella täysipäiväisenä perusremontteja. Esimerkkinä juurikin toi eräs E30, jonka suhteen sai 100 h jättää suosiolla laskuttamatta. Siltikin työn osuudeksi tuli ~6000 € (sisälsi akselistojen vaihdot, suht mittavat ruostekorjaukset, moottorin + kaikkien oheisroippeiden teko/asennus) ja osat n. 8000 €. Eikä siltikään kyse ollut mistään tehohirviöstä, vaan ihan perus 500-600 hp M20-pohjaisesta tekniikasta.

              Jos homma olisi isommassa mittakaavassa, esim. jonkun uuden tietyn automallin kanssa (UGR Lambot, GTR:t yms.) ja vastaavia autoja olisi tehtäväksi useita, homma helpottuu toki, kun osia voi tehdä/teettää kerralla useita ja ensimmäisen prototyypin jälkeen kaikki loput autot voisi tehdä bolt-on -periaatteella. Vanhoissa autoissa on se ongelma, kun valmista bolt-on -osaa on niin vähän saatavilla, että kaiken joutuu suunnittelemaan ja tekemään itse.

              Suomessa tää virityshomma ainakin näin pienessä mittakaavassa on vaan pakko ajatella elämäntapana ja rakkautena lajiin - tuhansien eurojen kuukausipalkasta haaveillen.
              ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset

              Comment

              • Landshark
                Bimmer Rookie
                • Aug 2006
                • 65

                #8
                Originally posted by peeämwee View Post

                Vaalien alla politikot lupaavat kuuta taivaalta, puhutaan että valtion menoja pitäisi leikata mutta tätä ei kuitenkaan myöhemmin tapahdu. Tosiasia kuitenkin on, että meille tulee LISÄÄ VELKAA MILJOONA VUOROKAUDESSA. Siitä ei kyllä jostain kumman syystä saa koskaan lukea lehdessä.

                Faktahan on, että suurin osa kansasta ei tiedä tätä. Poliitikot ovat strutseja jotka piiloittavat päänsä koloon maassa. Ikävä fakta on, että jos asialle ei pian tehdä jotain, olemme hyvää matkaa menossa Kreikan suuntaan.
                Velkaa tulee nykymenolla 1,14 MILJOONAA EUROA TUNNISSA

                Tuo miljoona per vuorokausi olisi lähinnä ihannetila ...

                Comment

                • Hiace
                  Bimmer Enthusiast
                  • Dec 2011
                  • 1203
                  • Helsinki/Joensuu

                  #9
                  Originally posted by O-Peksi View Post
                  Oman kokemuksen perusteella ton "virityspajahomman" lisäksi on pakko tehdä päätoimena tasaisen toimeentulon turvaamiseksi ihan normaaleja autokorjauksia- ja huoltoja. Toki miullakin on homma vasta ihan lapsen kengissä (yritystoimintaa vasta ~1,5 vuotta takana), eikä yhtä E30:iä lukuunottamatta ole saanut/tarvinnut tehdä vielä mitään kovin suurta kokonaisuutta. Fakta vaan on, että suurin osa harrastajaporukasta, jotka näitä vanhempia autoja haluaa virittää/rakentaa, tekevät suurimman osan työstä itse, koska harvalla perse kestää laittaa +15 k€ siihen, että työ teetetään jollain muulla.

                  Mielellään näitä tekisi ihan täyspäiväisenä, mutta se aika ja työmäärä, mikä menee pelkkään suunnitteluun, osien tilailuun, mittailuun yms. aineettomaan työhön, on monesti niin suuri, että loppulasku kohoaa aivan järjettömyyksiin, jos kaiken laskuttaa. Toisinsanoen iso työmäärä menee hyväntekeväisyytenä ja siinähän ei ole mitään järkeä, jos vaihtoehtona on tehdä 60 €/h veloituksella täysipäiväisenä perusremontteja. Esimerkkinä juurikin toi eräs E30, jonka suhteen sai 100 h jättää suosiolla laskuttamatta. Siltikin työn osuudeksi tuli ~6000 € (sisälsi akselistojen vaihdot, suht mittavat ruostekorjaukset, moottorin + kaikkien oheisroippeiden teko/asennus) ja osat n. 8000 €. Eikä siltikään kyse ollut mistään tehohirviöstä, vaan ihan perus 500-600 hp M20-pohjaisesta tekniikasta.

                  Jos homma olisi isommassa mittakaavassa, esim. jonkun uuden tietyn automallin kanssa (UGR Lambot, GTR:t yms.) ja vastaavia autoja olisi tehtäväksi useita, homma helpottuu toki, kun osia voi tehdä/teettää kerralla useita ja ensimmäisen prototyypin jälkeen kaikki loput autot voisi tehdä bolt-on -periaatteella. Vanhoissa autoissa on se ongelma, kun valmista bolt-on -osaa on niin vähän saatavilla, että kaiken joutuu suunnittelemaan ja tekemään itse.

                  Suomessa tää virityshomma ainakin näin pienessä mittakaavassa on vaan pakko ajatella elämäntapana ja rakkautena lajiin - tuhansien eurojen kuukausipalkasta haaveillen.
                  Ehkä pitäiskin valita joku tietty automalli, johon tuotteistas valmiiks testattuja tuunaus/virityspaketteja. Esim. 335i:tä alkaa olemaan tosi monella harrastajalla kun hinnat tippuneet. Siihen kun luot sellasen valmiin paketin tyyliin stage 1 / stage 2. Kovimpaan pakettiin sitten Vargasin/Rb:n turbot, lisäpolttoainepumput yms. ja pitäis mennä päälle 500hp. 335i:n suurin osa palikoista on bolt onia eikä tartte valmistaa kai kovin paljoa. 335i:n viritystieto on aika hajanaista ja moni varmaan maksas mitatuista ja koetelluista lisähevosista mielellään kun tietää että homma toimii.

                  Perus alustapäivitykset kans paketteina myyntiin. Saksasta M3-hilut eteen ja taka-apurungon puslat ja monia 335i & 335d-omistajia saattas kiinnostaa.

                  Toinen automalli ois R35 GT-R, jonka omistajat taitavat joutua ajamaan Ruotsiin jos haluaa lisälöylyä. Bolt on-palikkaa taitaa löytyä. Niiden omistajilla saattas olla myös ylimäärästä massia sijoittaa.

                  Joensuussa asuminenkaan tuskin on este jos tekee asiat hyvin. Tulihan Raikullekin asiakkaita englannista ja norjasta saakka käsittääkseni. En tiedä riittäskö tälläset hommat ihan elättämään Suomessa mutta tällästä ideaa tuli mieleen
                  Last edited by Hiace; 02-02-2015, 06:33.
                  F20 M135i 2016 / Ex-autot: 335xi 135i 335i M3 330d 2 x Hiace

                  Comment

                  • MikeDry
                    BTCF Member
                    • May 2006
                    • 6120
                    • Helsinki

                    #10
                    Ainakin tuollainen löytyy, en sitten tiedä miten hommia on
                    http://mwsteel.fi/
                    Ex:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
                    Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better

                    Comment

                    • Busch
                      BTCF Member
                      • Sep 2011
                      • 271
                      • Seinäjoki/Lapua

                      #11
                      http://www.radiocity.fi/vapaalla/nai...ellekaan-13746

                      Itse työskentelen yksityis yrityksessä Bosch carservice ja myös vanhemmillani on yksityis yritys. Sen voin sanoa ettei se helppoa oo suomes enää mitään yrittää. Hatunnosto niille jotka vielä yrittävät tai perustavat uuden yrityksen.
                      Niinkuin yllä olevasta linkistäkin voi sen lukea.

                      Comment

                      • Joba
                        BTCF Member
                        • Sep 2007
                        • 556

                        #12
                        Originally posted by Hiace View Post
                        Ehkä pitäiskin valita joku tietty automalli, johon tuotteistas valmiiks testattuja tuunaus/virityspaketteja. Esim. 335i:tä alkaa olemaan tosi monella harrastajalla kun hinnat tippuneet. Siihen kun luot sellasen valmiin paketin tyyliin stage 1 / stage 2. Kovimpaan pakettiin sitten Vargasin/Rb:n turbot, lisäpolttoainepumput yms. ja pitäis mennä päälle 500hp. 335i:n suurin osa palikoista on bolt onia eikä tartte valmistaa kai kovin paljoa. 335i:n viritystieto on aika hajanaista ja moni varmaan maksas mitatuista ja koetelluista lisähevosista mielellään kun tietää että homma toimii.

                        Perus alustapäivitykset kans paketteina myyntiin. Saksasta M3-hilut eteen ja taka-apurungon puslat ja monia 335i & 335d-omistajia saattas kiinnostaa.

                        Toinen automalli ois R35 GT-R, jonka omistajat taitavat joutua ajamaan Ruotsiin jos haluaa lisälöylyä. Bolt on-palikkaa taitaa löytyä. Niiden omistajilla saattas olla myös ylimäärästä massia sijoittaa.

                        Joensuussa asuminenkaan tuskin on este jos tekee asiat hyvin. Tulihan Raikullekin asiakkaita englannista ja norjasta saakka käsittääkseni. En tiedä riittäskö tälläset hommat ihan elättämään Suomessa mutta tällästä ideaa tuli mieleen
                        Ei siltikään niitä autoja ole niin paljoa että sillä rahaa tekisi, kukaan ei halua maksaa siitä x35i-virittämisestä plus 10000€ asennuksineen koska itsekin voi tehdä. Noita Getareita nyt ei hirveän paljoa ole, toki tiedän yhden normaalia voimakkaamman. Niihinkin se 650hp ylitys ja alkaa maksamaan taas +10k€ takoromuineen ja vaihdelaatikon osineen.
                        Ainut millä rahaa voisi tehdä on Porschet, niiden omistajat laittaa paljon rahaa autoihin, foorumilta tuttu Balle esimerkiksi.

                        Sitten kun noita Japanissa valmistettuja autoja kun on tullut ihmeteltyä niin Ebaysta saa halvalla kiinapaskaa, mutta se riittää 99% niiden rakentelijoista/harrastajista. Ei siinä kauheasti kannata alkaa tekemään mitään custom-osaa kun halvemmalla saa tutulta.

                        Jenkeissä firmat tekee rahaa paljon vanteilla yms. mutta Suomessa se 2k€ tai päälle on "hullujen" hommaa kun saa esimerkiksi Rotaa 750€ sarja.

                        Tulipas kauhee tilitys.

                        PS. Näitä ei tule Suomesta koskaan löytymään toisia

                        Comment

                        • peeämwee
                          Bimmer Enthusiast
                          • Mar 2006
                          • 1819
                          • I sink hell

                          #13
                          Originally posted by Landshark View Post
                          Velkaa tulee nykymenolla 1,14 MILJOONAA EUROA TUNNISSA

                          Tuo miljoona per vuorokausi olisi lähinnä ihannetila ...
                          Kiitos rakas muistini

                          http://velkakello.fi/ Täällä sanotaan 10 000 loiroa/minuutissa
                          2022 330e xDrive M sport / 1987 735i manual / A redline a day keeps the mechanic away / 2020 KTM EXC 250 tpi 6days / 2t 4eva http://velkakello.fi/

                          Ystävä myy e23,e24,e30,e34,e36 jne. esitteitä/kirjallisuutta
                          https://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=405486

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎