Elikkäs tämmösessä asiassa olisi avustukselle tarvetta joltakin joka ymmärtää näiden tietyömaiden lainsäädännöllisistä asioista hieman enemmän kuin itse.
Tulen kyllä ottamaan itsekkin selvää mahdollisimman pitkälle, kun vain jostain löydän tarpeeksi vapaa aikaa.
Selostus tapahtuneesta:
Elikkäs ajelin tänään, 16.7.2015 aikalailla tarkaleen kello 13.27 täällä paikkakunnallani olevaan tietyömaa-alueella mielestäni todella puutteellisesti merkattuun asfaltin jyrsimisestä aiheutuneeseen reunukseen.
Tietyömaa on siis tie 73, lieksantien ensimmäisessä liikenneympyrässä ((tässä google mapsiin linkki, josta näkee tietyömaan sijainnin suurpiirteisesti.) josta on jyrsitty asfalttia vähän sieltätäältä.
Sinällään lieksasta päin tullessa, ennen liikenneympyrää kaikki varoitukset ja kyltit ovat ihan fiksusti sijoitettuja. Mutta kun lähdetään ympyrästä ajamaan joensuuhun päin, tulee tuossa kartassakin näkyvän junaradan tälläpuolella NAURETTAVAN PUUTTEELLISESTI merkitty alue, josta on jyrsitty asfalttia siten, että ns. junaradan ylitysrungon terävä 90' teräskulma on suoraan jyrsityn asfaltin jälkeen (tässä siis n. 4-5 cm korkeusheitto jyrsityn pinnan ja tukiraudan välissä, rullamitalla mitattuna). Ennen tätä heittoa on n.50-70m päässä "töyssyjä tiellä" (kansankielellä ehkä paremmin tunnetaan; rintava nainen selällään)liikennemerkki, ja sitä ennen 50km/h nopeusrajoituskyltti. Tulet näkemään alla olevista kuvista itsekkin, kuinka idioottimaisesti tuommoinen pieni, pakkasen ja pikipaskan raiskaama 50vuotta vanha 40cm korkea liikennekartio on sijoitettu junaradan turvakaiteen ja puomin taakse, ja että se on mahdollista nähdä mikäli keskittyy 200%:ttisesti tiehen, n. metri ennen tätä todellista vanteentappaja reunusta. Tässä vaiheessahan ei enää kannata jarruun koskea vaan pistää silmät kiinni, puristaa perkeleen kovasti ratista, toivoa ettei auto karkaa käsistä ja ettei pyöränripustukset repeä paskaksi eikä vanteesta karkaa ilmat halkeamisen johdosta..
Ajoin tähän kohtaan siis tänään n.40km/h tuntinopeudella ja tuntui todellakin siltä että a4 b6 avantti audin iskaritolpat tulee kurkistamaan konepellin ja takapenkin verhouksen läpi että mitäs helv..tin perkelettä täällä oikein rakennellaan..![Eek](https://forum.btcf.fi/core/images/smilies/icon_eek.gif)
Tästä ajaneena huokaisin helpoitukseta että selvisin hengissä, eikä tullut pahempia vahinkoja.. Kirosin tässävaiheessa todella puutteellista suunnittelua kyseisen työmaan alueella, kunnes huomasin että 19" matalanprofiilin renkailla varustetut vanteet alkoivat vatkata kuin mummo kananmunia ja sokeria manuaalimallisella puuvartisella vispilällä, että saisi lastenlapsilleen paistettua illaksi kuivakakun..(Jeps, en taas todellakaan tiedä miksi piti tämmöinen todella idioottihuumorilla varustettu välikommentti tähän nyt nakata..
Noh, jospa se motivoisi sinua lukemaan loppuun paremmin..
)
Eli siis kun kiihdytin tuosta 40kmh vauhdista tiellä vallitsevaan 60kmh nopeuteen alkoi ratti täristä jo huomattavasti.. Siitä edelleen 60->80kmh ja tuntui jo että kohta saa varata tekarimuotteihin ajan hammaslääkärille, koska hampaat todennäköisesti tulevat tippumaan mikäli tätä vauhtia joutuu jatkamaan pitempään.. 80kmh->100kmh, alkoi tärinä olla jo senverran tiheää ettei se enää häirinnyt niin pahasti kuin juuri tuossa 80kmh nopeudessa.. Mutta selvä vikahan tästä nyt tuli ilmi..
Soitin välittömästi siis tienkäyttäjien linjaan ja selvitin tilanteen, tämä tienkäyttäjän linjan asiakspalvelija ei nähnyt tietokoneellaan tätä kyseistä tietyötä, ja käski minun soittaa kyseisen työmaan mahdolliselle insinöörille. Puhelun yhteydessä tuli myös ilmi että jyrsityn asfaltin reuna saa olla max. 3cm korkea.
Noh, jostakin muistin muutama vuosi takaperin kuulleeni juttua että joku paikallinen bmw harrastaja oli saanut omaan autoonsa jopa uuden automaattilaatikon, koska oli ajanut johonkin törkeään routaheittoon mistä oli merkintä puuttunut ja madalluksesta johtuen öljypohja oli ruttaantunut paskaksi.
Tällöin ajattelin itsekkin ottaa selvää että mitä tulee tehdä mikäli tiessä on puutteita ja sattuu tapahtumaan vaurioita, eli siis ensimmäisen tienkäyttäjien linjaan puhelu, sitten kuvia ja todistusaineistoa, tarkka aika ja paikka sekä sijainti ja mahdolliset todistajat.
Eli menin siis suoraan takaisin ottamaan kuvia puhelimella ja sattuipa mukana olemaan rullamittakin, jolla sain mitattua kuinka korkea tuo korkeusero oli. Otin siis kuvat jokaisesta suunnasta useampaan kertaan että varmasti todistusaineistoa riittää.
Tämän jälkeen ajoin määränpäähäni ja soitin kyseiselle insinöörille asiallisesti, ja toivoen että tien merkintöihin tehtäisiin toimenpiteitä, että kaikki välttyisivät ikäviltä vastoinkäymisiltä, eikä tietyöurakoitsijat menisi konkurssiin, kun jokaikinen kylän yli 17"vanteet omistaja soittaa korvauksia kierojen vanteidensa perään..
Kyseinen insinööri kertoi soittavansa työtä johtavalle projektipäällikölle ja tarkastamaan tilanteen, sekä ottamaan muutaman kuvan tapahtumapaikalta.. Ja soittavansa pian takaisin.
Soitto tuli ja kysyin myös tottakai että kuka maksaa vahingot ja miten ne todetaan, tarvitsenko esim. korjaamon lausunnon että vanteet ovat soikeat vai uskooko hän puheisiini.. Hän käski että lähetän hänen sähköpostiinsa tarkan lausunnon jossa tulee ilmi mm. paikka,aika ja tapahtumasarja sekä mahdolliset vahingot.
Laitan tästä viestistä liitteeseen kuvan, mikäli jotakuta kiinnostaa onko siinä ollut jotain puutteita..
Soitin tähän väliin useammalle henkilölle joiden tiesin ajaneen kyseisen kohdan yli, ja hekin olivat sitämieltä että merkintä on puutteellinen, ei siis mitään epäselvyyttä, eihän?![Rolleyes](https://forum.btcf.fi/core/images/smilies/icon_rolleyes.gif)
Nooh, lähetin sitten sähköpostiviestiä ja odotin vastausta kuin kuutanousevaa.. Kyllähän se vastaus loppujenlopuksi saapui, ja tässä on siis lainaus sähköpostiviestistä;
Kohteen kävi tarkastamassa työmaallamme toimiva työnjohtaja, joka otti myös kuvat kohteella olevista liikennemerkeistä, (kuvat tämän viestin liitteenä). Liitteenä on myös kuvakaappaus käyttämästämme selainpohjaisesta liikennemerkkipäiväkirjasta, joka osoittaa kohteella olevien merkkien olleen asetettu jyrsintyön aikana 16. heinäkuuta, kello 11.30.-12.00. Kohteella on 50 km/h tai alle nopeusrajoitus, sekä todettakoon kuvien perusteella kohteella olevien liikennemerkkien olevan myös tieliikennelain mukaiset.
Suosittelen Teille autonne liikennöintikuntoon saattamista pikimmiten ja mikäli kaikesta huolimatta haluatte asianne vahingonkorvauskäsittelyyn, hoidetaan korvaushakemukset virallista tietä Lapin ELY-keskuksen kautta. Ohjeet vahingonkorvaushakemuksiin ja tarvittavat lomakkeet löytyvät ELY-keskusten sivuilta osoitteesta
http://www.ely-keskus.fi/web/ely/vahingonkorvaukset .
Siis mitä VViittt...![Loud](https://forum.btcf.fi/core/images/smilies/loud.gif)
Noh, selvähän se on etteivät nämä tule myöntämään tätä ikinä, ja tämä pystytään kumoamaan sillä, että jossain hevolan pe..eessä asti on se töyssyjä tiessä merkki joka tarkoittaa käytännössä sitä että tämän merkin jälkeen ajo omalla vastuulla, jos ajat reikään tai muuhun kanjoniin joka sattuu vastaan tulemaan, syyllistä voit etsiä vaikkapa taustapeilistä, mikäli se ei ole tippunut tärinästä ja paukkeesta..
Nyt kun katsot nuo liitteenä olevat kuvat tapahtumapaikalta, pystynet kertomaan minulle onko järkeä edes yrittää viedä asiaa eteenpäin ja hakea korvauksia?
Nimittäin todella turhauttava tilanne, mielestäni tämä on täysin päivän selvä asia, koska 50km/h nopeusrajoitus on jo todella, todella kova vauhti tuohon töyssyyn, jota ei ole selvästi merkattu autoilijoille...:think Ymmärtäisin täysin mikäli alueella olisi ollut SELVÄT merkit tuon työssyn kohdalla, tai edes hieman näkyvämmällä paikalla tuo olematon kartio, että siihen olisi osannut varautua ennenkuin oli liian myöhäistä.. Ymmärtäisin myös mikäli alueelle olisi laitettu 30km/h nopeusrajoitus, tätä vauhtia ajaessa tuskin saisi vanteita solmuun, ja kerkeäisi myös hieman jarruttamaan mikäli huomaa tuon heiton.. Kyseisenen kohta siis näyttää vielä 20metrinkin päästä täysin samalta kuin viimesiset 10vuotta, eikä siitä pysty päättelemään onko siitä joku jyrsinyt asfaltin pois..
Olisin todella kiitollinen jos joku on käynyt vastaavaa tilannetta läpi ja pystyy kertomaan onko korvauksia mahdollista saada, vai pitääkö tästä lähteä korkeimpaan oikeuteen taistelemaan..![OMG](https://forum.btcf.fi/core/images/smilies/ohmygod.gif)
Muut asianomaiset pysykööt siis tuntemattomana. Poistin kuvista uskomattomilla kuvanmuokkaustaidoilla myös muut autoilijat mikäli niitä oli, joten eipähän kukaan vedä hernettään nenään sentakia. Tämähän on siis vain jäsenille näkyvä osasto, joten eivät ihan kaikki ohilueskelijat tätä pääse trollaamaan. Eli asiallisia viestejä ja kannanottoja kuunnellaan, turhaa paskanlänkytystä esim. siitä että olen väärän merkkistä autoa kuljettanut tapahtumahetkellä tullaan suodattamaan toisesta silmästä sisään ja persesilmästä ulos. KIITOS JO ETUKÄTEEN!
Tulen kyllä ottamaan itsekkin selvää mahdollisimman pitkälle, kun vain jostain löydän tarpeeksi vapaa aikaa.
Selostus tapahtuneesta:
Elikkäs ajelin tänään, 16.7.2015 aikalailla tarkaleen kello 13.27 täällä paikkakunnallani olevaan tietyömaa-alueella mielestäni todella puutteellisesti merkattuun asfaltin jyrsimisestä aiheutuneeseen reunukseen.
Tietyömaa on siis tie 73, lieksantien ensimmäisessä liikenneympyrässä ((tässä google mapsiin linkki, josta näkee tietyömaan sijainnin suurpiirteisesti.) josta on jyrsitty asfalttia vähän sieltätäältä.
Sinällään lieksasta päin tullessa, ennen liikenneympyrää kaikki varoitukset ja kyltit ovat ihan fiksusti sijoitettuja. Mutta kun lähdetään ympyrästä ajamaan joensuuhun päin, tulee tuossa kartassakin näkyvän junaradan tälläpuolella NAURETTAVAN PUUTTEELLISESTI merkitty alue, josta on jyrsitty asfalttia siten, että ns. junaradan ylitysrungon terävä 90' teräskulma on suoraan jyrsityn asfaltin jälkeen (tässä siis n. 4-5 cm korkeusheitto jyrsityn pinnan ja tukiraudan välissä, rullamitalla mitattuna). Ennen tätä heittoa on n.50-70m päässä "töyssyjä tiellä" (kansankielellä ehkä paremmin tunnetaan; rintava nainen selällään)liikennemerkki, ja sitä ennen 50km/h nopeusrajoituskyltti. Tulet näkemään alla olevista kuvista itsekkin, kuinka idioottimaisesti tuommoinen pieni, pakkasen ja pikipaskan raiskaama 50vuotta vanha 40cm korkea liikennekartio on sijoitettu junaradan turvakaiteen ja puomin taakse, ja että se on mahdollista nähdä mikäli keskittyy 200%:ttisesti tiehen, n. metri ennen tätä todellista vanteentappaja reunusta. Tässä vaiheessahan ei enää kannata jarruun koskea vaan pistää silmät kiinni, puristaa perkeleen kovasti ratista, toivoa ettei auto karkaa käsistä ja ettei pyöränripustukset repeä paskaksi eikä vanteesta karkaa ilmat halkeamisen johdosta..
Ajoin tähän kohtaan siis tänään n.40km/h tuntinopeudella ja tuntui todellakin siltä että a4 b6 avantti audin iskaritolpat tulee kurkistamaan konepellin ja takapenkin verhouksen läpi että mitäs helv..tin perkelettä täällä oikein rakennellaan..
![Eek](https://forum.btcf.fi/core/images/smilies/icon_eek.gif)
Tästä ajaneena huokaisin helpoitukseta että selvisin hengissä, eikä tullut pahempia vahinkoja.. Kirosin tässävaiheessa todella puutteellista suunnittelua kyseisen työmaan alueella, kunnes huomasin että 19" matalanprofiilin renkailla varustetut vanteet alkoivat vatkata kuin mummo kananmunia ja sokeria manuaalimallisella puuvartisella vispilällä, että saisi lastenlapsilleen paistettua illaksi kuivakakun..(Jeps, en taas todellakaan tiedä miksi piti tämmöinen todella idioottihuumorilla varustettu välikommentti tähän nyt nakata..
![Diuu](https://forum.btcf.fi/core/images/smilies/diuu.gif)
![Jep](https://forum.btcf.fi/core/images/smilies/jep.gif)
Eli siis kun kiihdytin tuosta 40kmh vauhdista tiellä vallitsevaan 60kmh nopeuteen alkoi ratti täristä jo huomattavasti.. Siitä edelleen 60->80kmh ja tuntui jo että kohta saa varata tekarimuotteihin ajan hammaslääkärille, koska hampaat todennäköisesti tulevat tippumaan mikäli tätä vauhtia joutuu jatkamaan pitempään.. 80kmh->100kmh, alkoi tärinä olla jo senverran tiheää ettei se enää häirinnyt niin pahasti kuin juuri tuossa 80kmh nopeudessa.. Mutta selvä vikahan tästä nyt tuli ilmi..
Soitin välittömästi siis tienkäyttäjien linjaan ja selvitin tilanteen, tämä tienkäyttäjän linjan asiakspalvelija ei nähnyt tietokoneellaan tätä kyseistä tietyötä, ja käski minun soittaa kyseisen työmaan mahdolliselle insinöörille. Puhelun yhteydessä tuli myös ilmi että jyrsityn asfaltin reuna saa olla max. 3cm korkea.
Noh, jostakin muistin muutama vuosi takaperin kuulleeni juttua että joku paikallinen bmw harrastaja oli saanut omaan autoonsa jopa uuden automaattilaatikon, koska oli ajanut johonkin törkeään routaheittoon mistä oli merkintä puuttunut ja madalluksesta johtuen öljypohja oli ruttaantunut paskaksi.
Tällöin ajattelin itsekkin ottaa selvää että mitä tulee tehdä mikäli tiessä on puutteita ja sattuu tapahtumaan vaurioita, eli siis ensimmäisen tienkäyttäjien linjaan puhelu, sitten kuvia ja todistusaineistoa, tarkka aika ja paikka sekä sijainti ja mahdolliset todistajat.
Eli menin siis suoraan takaisin ottamaan kuvia puhelimella ja sattuipa mukana olemaan rullamittakin, jolla sain mitattua kuinka korkea tuo korkeusero oli. Otin siis kuvat jokaisesta suunnasta useampaan kertaan että varmasti todistusaineistoa riittää.
Tämän jälkeen ajoin määränpäähäni ja soitin kyseiselle insinöörille asiallisesti, ja toivoen että tien merkintöihin tehtäisiin toimenpiteitä, että kaikki välttyisivät ikäviltä vastoinkäymisiltä, eikä tietyöurakoitsijat menisi konkurssiin, kun jokaikinen kylän yli 17"vanteet omistaja soittaa korvauksia kierojen vanteidensa perään..
![Rolleyes](https://forum.btcf.fi/core/images/smilies/icon_rolleyes.gif)
Kyseinen insinööri kertoi soittavansa työtä johtavalle projektipäällikölle ja tarkastamaan tilanteen, sekä ottamaan muutaman kuvan tapahtumapaikalta.. Ja soittavansa pian takaisin.
Soitto tuli ja kysyin myös tottakai että kuka maksaa vahingot ja miten ne todetaan, tarvitsenko esim. korjaamon lausunnon että vanteet ovat soikeat vai uskooko hän puheisiini.. Hän käski että lähetän hänen sähköpostiinsa tarkan lausunnon jossa tulee ilmi mm. paikka,aika ja tapahtumasarja sekä mahdolliset vahingot.
Laitan tästä viestistä liitteeseen kuvan, mikäli jotakuta kiinnostaa onko siinä ollut jotain puutteita..
Soitin tähän väliin useammalle henkilölle joiden tiesin ajaneen kyseisen kohdan yli, ja hekin olivat sitämieltä että merkintä on puutteellinen, ei siis mitään epäselvyyttä, eihän?
![Rolleyes](https://forum.btcf.fi/core/images/smilies/icon_rolleyes.gif)
Nooh, lähetin sitten sähköpostiviestiä ja odotin vastausta kuin kuutanousevaa.. Kyllähän se vastaus loppujenlopuksi saapui, ja tässä on siis lainaus sähköpostiviestistä;
Kohteen kävi tarkastamassa työmaallamme toimiva työnjohtaja, joka otti myös kuvat kohteella olevista liikennemerkeistä, (kuvat tämän viestin liitteenä). Liitteenä on myös kuvakaappaus käyttämästämme selainpohjaisesta liikennemerkkipäiväkirjasta, joka osoittaa kohteella olevien merkkien olleen asetettu jyrsintyön aikana 16. heinäkuuta, kello 11.30.-12.00. Kohteella on 50 km/h tai alle nopeusrajoitus, sekä todettakoon kuvien perusteella kohteella olevien liikennemerkkien olevan myös tieliikennelain mukaiset.
Suosittelen Teille autonne liikennöintikuntoon saattamista pikimmiten ja mikäli kaikesta huolimatta haluatte asianne vahingonkorvauskäsittelyyn, hoidetaan korvaushakemukset virallista tietä Lapin ELY-keskuksen kautta. Ohjeet vahingonkorvaushakemuksiin ja tarvittavat lomakkeet löytyvät ELY-keskusten sivuilta osoitteesta
http://www.ely-keskus.fi/web/ely/vahingonkorvaukset .
Siis mitä VViittt...
![Loud](https://forum.btcf.fi/core/images/smilies/loud.gif)
Noh, selvähän se on etteivät nämä tule myöntämään tätä ikinä, ja tämä pystytään kumoamaan sillä, että jossain hevolan pe..eessä asti on se töyssyjä tiessä merkki joka tarkoittaa käytännössä sitä että tämän merkin jälkeen ajo omalla vastuulla, jos ajat reikään tai muuhun kanjoniin joka sattuu vastaan tulemaan, syyllistä voit etsiä vaikkapa taustapeilistä, mikäli se ei ole tippunut tärinästä ja paukkeesta..
Nyt kun katsot nuo liitteenä olevat kuvat tapahtumapaikalta, pystynet kertomaan minulle onko järkeä edes yrittää viedä asiaa eteenpäin ja hakea korvauksia?
![Neutral](https://forum.btcf.fi/core/images/smilies/icon_neutral.gif)
Nimittäin todella turhauttava tilanne, mielestäni tämä on täysin päivän selvä asia, koska 50km/h nopeusrajoitus on jo todella, todella kova vauhti tuohon töyssyyn, jota ei ole selvästi merkattu autoilijoille...:think Ymmärtäisin täysin mikäli alueella olisi ollut SELVÄT merkit tuon työssyn kohdalla, tai edes hieman näkyvämmällä paikalla tuo olematon kartio, että siihen olisi osannut varautua ennenkuin oli liian myöhäistä.. Ymmärtäisin myös mikäli alueelle olisi laitettu 30km/h nopeusrajoitus, tätä vauhtia ajaessa tuskin saisi vanteita solmuun, ja kerkeäisi myös hieman jarruttamaan mikäli huomaa tuon heiton.. Kyseisenen kohta siis näyttää vielä 20metrinkin päästä täysin samalta kuin viimesiset 10vuotta, eikä siitä pysty päättelemään onko siitä joku jyrsinyt asfaltin pois..
Olisin todella kiitollinen jos joku on käynyt vastaavaa tilannetta läpi ja pystyy kertomaan onko korvauksia mahdollista saada, vai pitääkö tästä lähteä korkeimpaan oikeuteen taistelemaan..
![OMG](https://forum.btcf.fi/core/images/smilies/ohmygod.gif)
Muut asianomaiset pysykööt siis tuntemattomana. Poistin kuvista uskomattomilla kuvanmuokkaustaidoilla myös muut autoilijat mikäli niitä oli, joten eipähän kukaan vedä hernettään nenään sentakia. Tämähän on siis vain jäsenille näkyvä osasto, joten eivät ihan kaikki ohilueskelijat tätä pääse trollaamaan. Eli asiallisia viestejä ja kannanottoja kuunnellaan, turhaa paskanlänkytystä esim. siitä että olen väärän merkkistä autoa kuljettanut tapahtumahetkellä tullaan suodattamaan toisesta silmästä sisään ja persesilmästä ulos. KIITOS JO ETUKÄTEEN!
Comment