Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW:n koko mallisto sähköiseksi 10:ssä vuodessa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • aimoo
    Bimmer Rookie
    • Jul 2007
    • 102
    • Rauma

    #46
    Sähköautot...Miksi se I3 (i3?) on pakko olla niiin hiton ruma? I8 kanssa.
    530e ja 330e, on kyllä mielenkiintoisia. Mikä mahtaa olla akun varauskyky kun on 5-7v vanha, 150-200tkm ajettu, no akku vaihtuu kait jossain kohtaa.

    Mites noitten akkujen kierrätys, jos kaikki autot ois sähköautoja / hybridejä, tuleeko ongelma vanhoista akuista / raskasmetalleista, vai onko niiden kierrätys jo mietitty?
    530da m-sport touring 2015

    Comment

    • GameOver
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2005
      • 3026
      • Sjundeå

      #47
      Originally posted by aimoo View Post
      Mites noitten akkujen kierrätys, jos kaikki autot ois sähköautoja / hybridejä, tuleeko ongelma vanhoista akuista / raskasmetalleista, vai onko niiden kierrätys jo mietitty?
      On mietitty. Jos menee purkuun niin pystytään erottelemaan metallit riittävän puhtaina vaikka uuden akun rakentamiseen.

      Yleisempää on työntää ne vaikka puskuriakustoiksi kiinteistöihin esim. aurinkovoimalan tueksi. Se akusto ei enää välttämättä käy niihin kuormituksiin mitä autoissa on (vaikka 80-300kW) mutta se käy kyllä luultavasti piiiitkäksi aikaa semmoiseen kiinteistökäyttöön missä lataukset ja kuormitukset liikkuu vaikka 3-11kW tehoissa.

      Siihen vähän V2G-meininkiä niin pystytään tukemaan kantaverkon säätelyä eikä tarvitse miettiä että miten se sähkö Suomessa riittää.
      -22 Lexus ES300h
      -08 Subaru Impreza

      ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

      Comment

      • Laku
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2007
        • 17505
        • Turku

        #48
        Originally posted by Tommix View Post
        Tätä en kyllä tajua että miksi tuonne konehuoneeseen on pitänyt ängetä bensakone? :think
        Itsellä ajot on yleensä 70 km/päivä jolloin sähkö saattaa riittää. Mutta aika usein tulee myös 300 km päivämatkoja, tällöin bensakoneen kulutus ja sen hinta tekee hommasta kallista.
        Esim. Audi Q7, 3.0 l diisseli+ sähkömoottori, kaveri näytti just keskikulutuksen, 2,7 l/100 km
        Tämä. Diesel + sähköbemari voisi tulevaisuudessa kiinnostaa :think
        Näillä mennään:
        - BMW E81 118i since 2017
        - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
        - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
        - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
        - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


        Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

        Comment

        • BMW525Xda
          BTCF Member
          • Feb 2014
          • 8681
          • Xxxxxx

          #49
          Originally posted by Laku View Post
          Tämä. Diesel + sähköbemari voisi tulevaisuudessa kiinnostaa :think
          Epäilen vahvasti että dieselin aika on ohi, eikä monikaan enää ala niitä valmistamaan. Onhan tuo 2.0bensa aika taloudellinen ja vetoalue/ääni paljon miellyttävämpi kuin dieselissä. Koeajoin 530e ja tarpeeksi liukas laite, ainoastaan x-driven puute harmittaa kun en käyttöautoiksi osta muita.

          Aito 530”i”e menisi ehkä takavetoisenakin.
          Akkukapasiteettia saisi olla 80-100km tarpeisiin niin olisi optimi.
          Last edited by BMW525Xda; 23-07-2018, 10:04.

          Comment

          • 205/65-15H
            BTCF Member
            • Mar 2008
            • 1422

            #50
            ^just näin, isot moottoritilavuudet taitaa vaan olla mennyttä käyttöautoissa. 30kwh akku ja REX nelivedolla ois kyllä monelle se oikea yhdistelmä, auto olisi aina sähköisellä voimalinjalla ilman vaihteistoa.
            e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
            e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
            Ioniq5 AWD -22
            Leaf 40kwh -18

            Comment

            • Vibex
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2014
              • 1995
              • Lohja

              #51
              Originally posted by 205/65-15H View Post
              ^just näin, isot moottoritilavuudet taitaa vaan olla mennyttä käyttöautoissa. 30kwh akku ja REX nelivedolla ois kyllä monelle se oikea yhdistelmä, auto olisi aina sähköisellä voimalinjalla ilman vaihteistoa.
              Alkaa ne urheilullisemmissakin olla jo aika pieniä, esim kyllä tuollainen 428i voisi olla jo isommallakin koneella kuin 2.0 :think
              Husqvarna Svartpilen
              BMW e36 318iA

              Ex:

              BMW e85 Z4 3,0
              BMW e36 316ti
              MINI Cooper S
              BMW Z3 Coupé
              BMW e46 325iA
              BMW Z3 Roadster
              BMW e46 328ci
              BMW e36 316ti

              Comment

              • Tommix
                BTCF Member
                • Dec 2006
                • 5398
                • S:t Karins

                #52
                Originally posted by BMW525Xda View Post
                Epäilen vahvasti että dieselin aika on ohi, eikä monikaan enää ala niitä valmistamaan. Onhan tuo 2.0bensa aika taloudellinen ja vetoalue/ääni paljon miellyttävämpi kuin dieselissä. Koeajoin 530e ja tarpeeksi liukas laite, ainoastaan x-driven puute harmittaa kun en käyttöautoiksi osta muita.

                Aito 530”i”e menisi ehkä takavetoisenakin.
                Akkukapasiteettia saisi olla 80-100km tarpeisiin niin olisi optimi.
                Minä sanon ettei diesel tule kuolemaan autoissa, kulutusero on esim. 520i/d välillä noin 1,5 l/100 km. Ja ne päästöongelmat on hyvin pitkälti ratkaistavissa:
                Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
                Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
                ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
                Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006

                Comment

                • T3
                  BTCF Member
                  • Oct 2003
                  • 8530
                  • Karhe

                  #53
                  Originally posted by Tommix View Post
                  Minä sanon ettei diesel tule kuolemaan autoissa, kulutusero on esim. 520i/d välillä noin 1,5 l/100 km. Ja ne päästöongelmat on hyvin pitkälti ratkaistavissa:
                  https://www.tekniikkatalous.fi/tekni...emasta-6722673
                  Tämä. Melkein jo laitoin saman, mutta ehdit ensin.
                  .

                  Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

                  Comment

                  • pikkuvermo
                    Bimmer Rookie
                    • Dec 2008
                    • 134
                    • PKS

                    #54
                    Originally posted by Tommix View Post
                    Minä sanon ettei diesel tule kuolemaan autoissa, kulutusero on esim. 520i/d välillä noin 1,5 l/100 km. Ja ne päästöongelmat on hyvin pitkälti ratkaistavissa:
                    https://www.tekniikkatalous.fi/tekni...emasta-6722673
                    Originally posted by T3 View Post
                    Tämä. Melkein jo laitoin saman, mutta ehdit ensin.

                    Lisäksi dieseliä on huomattavasti helpompi valmistaa polttoainetta uusiutuvista raaka-aineista. Tämä on iso vahvuus ja se tulee korostumaan entisestään tulevaisuudessa.

                    Comment

                    • 205/65-15H
                      BTCF Member
                      • Mar 2008
                      • 1422

                      #55
                      Bensaa tulee dieselin/kerosiinin sivutuotteena, maailmalla diesel on pumpusta kalliimpaa kuin bensa, bensamoottorit on helpompi ja halvempi tehdä vähäpäästöiseksi. Diiseleiden loppulaskenta on alkanut, monet kaupungit on jo kieltämässä diiselit ja monet valmistajat ovat ilmoittaneet että uusia diesel moottoreita ei enää kehitetä ja olemassa olevienkin myynti ajataan alas.
                      e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
                      e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
                      Ioniq5 AWD -22
                      Leaf 40kwh -18

                      Comment

                      • nullzwei
                        BTCF Member
                        • Oct 2002
                        • 11056
                        • ?

                        #56
                        Originally posted by 205/65-15H View Post
                        Diiseleiden loppulaskenta on alkanut
                        Originally posted by pikkuvermo View Post
                        Lisäksi dieseliä on huomattavasti helpompi valmistaa polttoainetta uusiutuvista raaka-aineista. Tämä on iso vahvuus ja se tulee korostumaan entisestään tulevaisuudessa.
                        Dieselin kehitys on vasta alkanut

                        Comment

                        • OVi
                          Bimmer Fanatic
                          • Aug 2016
                          • 514
                          • Oulu

                          #57
                          Originally posted by nullzwei View Post
                          Dieselin kehitys on vasta alkanut

                          http://www.rypsienergia.fi/dieselmoottoriin.php

                          Rypsi-, rapsi-, sinappi- ja mäntyöljyviritelmiä on ollut jo vuosikymmeniä ja eipä ne ole yleistyneet. Tuskin tulevat yleistymäänkään, koska kaikista noista saa parempaa hintaa muussa muodossa, kuin polttoaineena.


                          Lisäksi tuollaiset kaksitankkijärjestelmät olivat yleisiä 50-luvun traktoreissa ja 80-luvun Saabeissa ja ketäpä kiinnostaa värkätä kahden tankin kanssa, jos selviää yhdellä? Nooh ehkäpä, vannoutuneita hybridimiehiä.


                          Dieselit tulevat takaisin viimeistään siinä vaiheessa, kun diesel alkaa olla ongelma jalostamoilla. Jos nyt koskaan kuolevatkaan.
                          Pemari, Sitikka, Viiatti, sekä usiampi moottoripyörä.

                          Comment

                          • aimoo
                            Bimmer Rookie
                            • Jul 2007
                            • 102
                            • Rauma

                            #58
                            Originally posted by 205/65-15H View Post
                            Diiseleiden loppulaskenta on alkanut, monet kaupungit on jo kieltämässä diiselit ja monet valmistajat ovat ilmoittaneet että uusia diesel moottoreita ei enää kehitetä ja olemassa olevienkin myynti ajataan alas.

                            Olen ymmärtänyt että vanhat dieselit on vain kielletty euroopan isoimmissa kaupungeissa, mutta euro 5 tai euro 6 päästöluokan dieselit ei kuuluisi kiellon piiriin, onko jollain faktatietoa tästä?
                            530da m-sport touring 2015

                            Comment

                            • 205/65-15H
                              BTCF Member
                              • Mar 2008
                              • 1422

                              #59
                              Originally posted by aimoo View Post
                              Olen ymmärtänyt että vanhat dieselit on vain kielletty euroopan isoimmissa kaupungeissa, mutta euro 5 tai euro 6 päästöluokan dieselit ei kuuluisi kiellon piiriin, onko jollain faktatietoa tästä?
                              5 saattaa kuulua kans joukkoon:

                              Uusi Suomi on ajattelevan, uteliaan ja osallistuvan lukijan päivittäinen uutislehti.
                              e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
                              e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
                              Ioniq5 AWD -22
                              Leaf 40kwh -18

                              Comment

                              • BMW525Xda
                                BTCF Member
                                • Feb 2014
                                • 8681
                                • Xxxxxx

                                #60
                                Originally posted by nullzwei View Post
                                Dieselin kehitys on vasta alkanut

                                http://www.rypsienergia.fi/dieselmoottoriin.php
                                Muistan jostain -80 luvun puolelta kun testailivat 200D mersuun kaikkia mahdollisia Carolssin ranskanperunarasvoista kasvovoiteisiin ja hehkuttivat kuinka ecologista diesel on. Jossain päin suomea oli jopa -90 luvulla kokeilu kerätä näitä mäkkärin rasvoja liikennekäyttöön mutta sekin meni nurin kun olisi riittänyt vain 1/3 tankillisiin ja muutamille autoille.

                                Mutta ihan hyvä keksintö, tosin 2-t mopotkin katosi kokonaan ja mootoreiksi valikoitui hajuton vaihtoehto, ei tarvitse enää lasten tulla kotiin vaatteet haisten 2-t öljylle, olisihan se kivaa kun isä tulisi töistä haisten hesen ranskiksille...?

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎