Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tuontiauto, maahantuoja ja tehdastakuu

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • brainsurgery
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2011
    • 1355
    • Helsinki

    Tuontiauto, maahantuoja ja tehdastakuu

    Ostin vuonna 2009 saksalaisesta jobbariliikkeestä vm. 2005 pirkka-audin, jossa on muistaakseni 12 vuoden puhkiruostumattomuustakuu. Autossa on aukoton huoltohistoria (ei merkkiliikkeistä) merkittynä huoltokirjaan. Vuonna 2013 vein auton VV-auton kautta ruostekorjaukseen, jonka maahantuoja maksoi 50%:sti. Autossa kukkivat molemmat etulokasuojat ja etulokasuojiin kiinnittyvät helmat olivat kuvien perusteella läpimädät. Maksoin korjauksen normaalisti minkä jälkeen vaadin maahantuojalta loput 50% takaisin, koska autossa oli puhkiruostumattomuustakuu vielä voimassa. Maahantuoja luonnollisesti kieltäytyi tästä joten tein kuluttajariitalautakuntaan reklamaation.

    Kuluttajariitalautakunnasta soitettiin tänään ja kerrottiin, että suomalaisella maahantuojalla ei ole lain mukaan minkäänlaista vastuuta autosta, koska olen sen ostanut saksalaisesta liikkeestä eivätkä lähde ajamaan asiaani eteenpäin, koska sillä ei ole menestymisen edellytyksiä. Olin asiasta eri mieltä mutta KRL:n päässä ei juurikaan haluttu kuunnella.

    Osaisiko joku kertoa minkä lain mukaan suomalaisella maahantuojalla ei ole vastuuta tuon auton tehdastakuun alaisista takuukorjauksista? Olen ollut käsityksessä, että maahantuojalla on vastuu olla yhteydessä tehtaaseen nimenomaan tällaisissa takuuasioissa ja etenkin, kun auto on toisesta EU-maasta ostettu.

    Ja miten tästä jatketaan? Kyseessä oleva rahasumma on vain muutamia satasia mutta periaatteesta v**uttaa, kun myydään tavaraa 12 vuoden takuulla, joka ei sitten olekaan voimassa. Pitäisi saada nuo rikolliset vastuuseen.


    Edit: Selvittelyn tulos löytyy tästä threadista kohdasta: http://www.btcf.fi/forum/showpost.ph...3&postcount=24
    Last edited by brainsurgery; 20-01-2016, 11:50.
  • GameOver
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2005
    • 3029
    • Sjundeå

    #2
    Kuluttajansuoja-asioissa asia on sinun ja auton sinulle myyneen liikkeen välinen asia. Toki varmasti jonkun poikkeuksen joku löytää mutta noin pääasiallisesti.

    Puhkiruostumattomuustakuu saattaa vaatia tiettyjen ehtojen täyttämistä, kuten vaikkapa vuosittain merkkiorganisaatiossa tehdyt tarkastukset.
    -25 Toyota Proace City Verso
    -23 Nissan Leaf

    ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

    Comment

    • sonikk
      Bimmer Enthusiast
      • Nov 2010
      • 1664
      • Kerava

      #3
      Koska sinä itse olet maahantuoja, ei VV-Auto, joten loput 50% meni ihan oikeaan osoitteeseen.

      Kyseisessä korjauksessa tuo 50% korvaus on varmaankin ollut tehtaan ns goodwill vastaantulo. VV-Auto ei ole mitenkään virhevastuussa autostasi kun se ei ole ikinä sitä maahantuonut. Ainakin mun mielestä varsin reilua, näin se vaan menee.
      Last edited by sonikk; 05-01-2016, 13:53.

      Comment

      • ts18056
        Bimmer Fanatic
        • Sep 2010
        • 276
        • Joroinen

        #4
        Originally posted by sonikk View Post
        Koska sinä itse olet maahantuoja, ei VV-Auto.
        Ja jos kyseessä tehdastakuu ja sinä olet maahantuoja, voit varmaan ottaa yhteyttä tehtaaseen?

        Toisaalta virallisen maahantuojan kantakin voi muuttua, kun pyydät tehdasta ottamaan heihin yhteyttä epäselvän takuuhuollon kanssa? Varsinkin nyt kun Volkkari painii muutenkin julkisuuskuvansa kanssa, voi tehotakin.
        E39 525i -01
        ex 750iL -96

        Comment

        • sonikk
          Bimmer Enthusiast
          • Nov 2010
          • 1664
          • Kerava

          #5
          Näissä pitää sitten muistaa, että tuo 12v takuu on tosiaan PUHKIruostumattomuus. Jos siis pellissä ei ole reikää, niin korjaus ei kuulu kys. takuun piiriin. Niin tässäkin tapauksessa. Maalitakuu ei ole läheskään yhtä pitkä. Tässä on ollut 50% goodwill vastaantulo tehtaan päästä, loppukuluista täytyy neuvotella viimeisimmän myyjäliikkeen kanssa.

          Comment

          • turbobliz
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2003
            • 1013
            • e-suomi

            #6
            Olisi kiva kuulla joltain juristilta, mitä käytännössä tarkoittaa käsite "maahantuoja". Noin yrityksen näkökulmasta näyttää tosi vaikealta sellainen, että kuluttaja voi marssittaa mistä tahansa maailmalta ostetun kapineen riesaksi ja ruveta esittämään vaatimuksia sen suhteen.

            Comment

            • brainsurgery
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2011
              • 1355
              • Helsinki

              #7
              Kiitos vastauksista

              Toivottavasti ketjusta on jollekin muullekin hyötyä, joka pähkäilee tehdastakuun voimassaoloa muista maista autoa ostaessa.

              Puhkiruostumattomuustakuu saattaa vaatia tiettyjen ehtojen täyttämistä, kuten vaikkapa vuosittain merkkiorganisaatiossa tehdyt tarkastukset.
              Auto on huollettu täysin valmistajan huolto-ohjeiden mukaan. Enempää ei voi vaatia.

              Koska sinä itse olet maahantuoja, ei VV-Auto, joten loput 50% meni ihan oikeaan osoitteeseen.

              Kyseisessä korjauksessa tuo 50% korvaus on varmaankin ollut tehtaan ns goodwill vastaantulo. VV-Auto ei ole mitenkään virhevastuussa autostasi kun se ei ole ikinä sitä maahantuonut. Ainakin mun mielestä varsin reilua, näin se vaan menee.
              VV-Auto on tehtaan virallinen edustaja Suomessa ja sen vuoksi olen heidän kauttaan yrittänyt asiaa ajaa. Tehdashan sen takuun on antanut ja tehtaan pitäisi kaiken järjen mukaan myös olla sitten vastuussa takuusta valmistamilleen tavaroille.

              Näissä pitää sitten muistaa, että tuo 12v takuu on tosiaan PUHKIruostumattomuus. Jos siis pellissä ei ole reikää, niin korjaus ei kuulu kys. takuun piiriin. Niin tässäkin tapauksessa. Maalitakuu ei ole läheskään yhtä pitkä. Tässä on ollut 50% goodwill vastaantulo tehtaan päästä, loppukuluista täytyy neuvotella viimeisimmän myyjäliikkeen kanssa.
              Helmat olivat jo rei'illä. Lokasuojat lähtevät ruostumaan sisäpuolelta valmistusvirheen vuoksi ja kukkia oli jo ulkopuolella. Olisihan sitä tietysti voinut vielä neljä vuotta odotella ja katsoa mitä noille tapahtuu.

              Olisi kiva kuulla joltain juristilta, mitä käytännössä tarkoittaa käsite "maahantuoja". Noin yrityksen näkökulmasta näyttää tosi vaikealta sellainen, että kuluttaja voi marssittaa mistä tahansa maailmalta ostetun kapineen riesaksi ja ruveta esittämään vaatimuksia sen suhteen.
              Tämä on tilanne muiden tavaroiden kohdalla. Maahantuoja vastaa merkin edustuksesta maassa ja sitä kautta hoidetaan takuuasiat takuuaikana, jos tuote on ostettu ulkomailta.

              Comment

              • Attekun
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2013
                • 1407
                • Saarijärvi

                #8
                Originally posted by brainsurgery View Post
                Tämä on tilanne muiden tavaroiden kohdalla. Maahantuoja vastaa merkin edustuksesta maassa ja sitä kautta hoidetaan takuuasiat takuuaikana, jos tuote on ostettu ulkomailta.
                Elektroniikan kohdalla tämä on käsittääkseni ainakin toiminut pääosin vallan mutkattomasti.
                Toyota Alphard MS
                Peugeot e-2008
                ex:E39 530d - 01 E38 735i - 96--köyhän miehen kasikone ,E39 520i - 98 "pappa", E30 316

                Comment

                • sonikk
                  Bimmer Enthusiast
                  • Nov 2010
                  • 1664
                  • Kerava

                  #9
                  Niinhän se toimi tässäkin. Merkkiliike hoiti tuon 50% osuuden joka oli se "takuu". Tehdas sitten korvaa tämän osuuden työn tehneelle liikkeelle.

                  Comment

                  • nullzwei
                    BTCF Member
                    • Oct 2002
                    • 11056
                    • ?

                    #10
                    Originally posted by ;3672822
                    Koska sinä itse olet maahantuoja, ei VV-Auto, joten loput 50% meni ihan oikeaan osoitteeseen.

                    Kyseisessä korjauksessa tuo 50% korvaus on varmaankin ollut tehtaan ns goodwill vastaantulo. VV-Auto ei ole mitenkään virhevastuussa autostasi kun se ei ole ikinä sitä maahantuonut. Ainakin mun mielestä varsin reilua, näin se vaan menee.
                    ^Noin.

                    Maahantuojan takuu on eri asia kuin tehtaan takuu.

                    Sekin on reilua kertoa.

                    Mikä tosin ei näytä kuuluvan merkkiautokauppiaiden repertuaariin.

                    Siis se reiluus.

                    Comment

                    • sonikk
                      Bimmer Enthusiast
                      • Nov 2010
                      • 1664
                      • Kerava

                      #11
                      Tavallaan kyllä. Mutta nuo goodwillit on tehtaan tarjoamia "työkaluja" merkkiliikkeille jotka auttavat asiakastyytyväisyydessä, jolloin se Perähikiän Auto Oy luonnollisesti ilmoittaa, että "he" ottivat kulut sen tarkemmin erittelemättä miten jakautuvat organisaation sisällä. Toinen syy on se, että joskus jakautuvat niin monen tahon kesken (esim maahantuoja, myyjä, valmistaja jne) ettei eritteleminen edes ole mielekästä.

                      Comment

                      • smo83
                        Banned
                        • Dec 2009
                        • 1988
                        • oulucity

                        #12
                        kiinnostaisiko sinua täytellä takuulappuja tuotteesta jota et ole myynyt? toki tehtaan pitäisi korvata se lappuihin käytetty aika vv-autolle.:think jääkiekkotunnelmissa en nyt osaa paremmin selittää

                        Comment

                        • brainsurgery
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2011
                          • 1355
                          • Helsinki

                          #13
                          Niin siis en ole tässä mitään maahantuojan goodwilliä hakemassa vaan tehtaan lupaamaa 12 vuoden puhkiruostumattomuustakuuta. Mikä takuu se sellainen on, joka puoliksi korvaa takuun alaiset ongelmat?

                          Pitäisi vain löytää oikea kanava, mitä kautta tehtaan yrittää laittaa maksamaan. Taitaa kyllä olla myöhäistä nyt kun maahantuoja ei se oikea kanava ollut ja autokin on myyty jo pari vuotta sitten. Kolme vuottahan tuo keissikin mätäni KRL:ssä ennen kuin sieltä mitään kuului.

                          Ja ei, ei minuakaan kiinnostaisi täytellä lappuja tavarasta, jota en ole myynyt, mutta virallisena maahantuojana toimiminen asettaa tiettyjä velvollisuuksia

                          Comment

                          • nokonzok
                            Bimmer Fanatic
                            • Dec 2013
                            • 826
                            • Espoo

                            #14
                            Originally posted by turbobliz View Post
                            Olisi kiva kuulla joltain juristilta, mitä käytännössä tarkoittaa käsite "maahantuoja". Noin yrityksen näkökulmasta näyttää tosi vaikealta sellainen, että kuluttaja voi marssittaa mistä tahansa maailmalta ostetun kapineen riesaksi ja ruveta esittämään vaatimuksia sen suhteen.
                            Maahantuoja on tuotteen valmistajan virallinen edustaja kyseisessä maassa. Käsitettä kyllä käytetään hyvinkin löyhästi markkinoinnissa. Se, että ostat tuotteen ulkomailta ja myyt sen eteenpäin ei tee sinusta vielä maahantuojaa sanan varsinaisessa merkityksessä. EU-kuluttajansuojapykälien mukaan se oikea maahantuoja on jonkinlaisessa vastuussa nimenomaan valmistajan myöntämän takuun osalta. Ajatus on, että kuluttajan voi olla hankala lähestyä suoraan valmistajaa, joka usein on eri maassa kuin kuluttaja itse. Mistään virhevastuusta ei tietenkään tarvitse mennä maahantuojalle itkemään jos tuote on ostettu jostain muualta. Valmistajan myöntämä takuu on kuitenkin eri juttu.

                            Comment

                            • sonikk
                              Bimmer Enthusiast
                              • Nov 2010
                              • 1664
                              • Kerava

                              #15
                              Originally posted by brainsurgery View Post
                              Niin siis en ole tässä mitään maahantuojan goodwilliä hakemassa vaan tehtaan lupaamaa 12 vuoden puhkiruostumattomuustakuuta. Mikä takuu se sellainen on, joka puoliksi korvaa takuun alaiset ongelmat?
                              Tuo korjauksen tehnyt liike osaisi vastata, mutta kuullostaa ettei tässä nimenomaan täyttynyt nuo kriteerit tuon 12v puhkiruostumattomuustakuun osalta. Työn puolesta joudun näitäkin asioita hieman sivuamaan, ja käsittääkseni tuon puhkiruostumattomuustakuun piiriin ei korjaukset mene juuri koskaan, vaan lähes aina kyseessä maalivaurio / "pinta" ruoste. Siinä olet oikeassa, että TAKUU korvaa aina 100 % kuluista. Vastaantulo (goodwill) sitten kaikkea 0 ja 100 % välillä jota tässä todnäk käytettiin.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎