Virolle, japanille ja muutenkin tuonnille on omat ketjunsa, mutten löytänyt USA-ketjua.
Olen alkanut tutkiskelemaan auton tuomista USAsta Suomeen.
Jos ajatellaan näitä uudempia, 2000-luvun, autoja eikä vanhoja jenkkimuskeleita, mitä tuossa auton tuonnissa pitää ja lisäksi kannattaa ottaa huomioon?
Ja mitä ennakkotoimenpiteitä käytännössä pitää tehdä?
Olen ymmärtänyt että esimerkiksi E60:n kohdalla muutokset USA-autoon on kovin pieniä; parhaimmillaan vain valokatkaisijan muuttaminen EU-malliseen jossa on takasumuvalokytkin. Jenkkimallissa sitä kuulemma ei ole, valo ja piuhat kyllä on sielläkin valmiina.
TüvNordilta haetaan CoC todistus päästöistä ja mahdollisesti sen saa myös valoista ja tuulilasista? Maksaa jotain satasia, ilmeisesti. Tarvittavat tiedot autosta löytyy Nordin sivuilta, mm. tarvitaan kuva rekisteriotteesta ja tyyppikilvestä.
Tuonnissa vaikeutta löytyy enemmän sellaisen automallin kanssa, esimerkiksi uudempi Toyota 4Runner hybrid jota on viety vain USAan ja Japaniin, ei koskaan Eurooppaan. Tällaisesta mallista voi olla vaikea saada todistusta ja silloin verot menee CO2-päästöjen sijaan painon mukaan, onko näin?
Eli tiivistettynä:
Kun tietää, minkä autoyksilön haluaa, ottaa siitä kuvat, lähettää Nordille joka tilaa Saksasta CoC-todistuksen, tämän avulla voi kysyä Tullilta rekisteröinti- ja maahantuontilisätietoja?
Miten voi varmistaa, ettei umpioita, laseja tai vilkkuja, saatika tuulilasia joudu vaihtamaan?
Auton tuominenhan maksaa n. 1500€ kontissa, eli saman kuin toisi auton Saksasta, jos jobbaria käyttää. Lisäksi päälle mahdolliset siirrot länsirannikolta itään.
Olen alkanut tutkiskelemaan auton tuomista USAsta Suomeen.
Jos ajatellaan näitä uudempia, 2000-luvun, autoja eikä vanhoja jenkkimuskeleita, mitä tuossa auton tuonnissa pitää ja lisäksi kannattaa ottaa huomioon?
Ja mitä ennakkotoimenpiteitä käytännössä pitää tehdä?
Olen ymmärtänyt että esimerkiksi E60:n kohdalla muutokset USA-autoon on kovin pieniä; parhaimmillaan vain valokatkaisijan muuttaminen EU-malliseen jossa on takasumuvalokytkin. Jenkkimallissa sitä kuulemma ei ole, valo ja piuhat kyllä on sielläkin valmiina.
TüvNordilta haetaan CoC todistus päästöistä ja mahdollisesti sen saa myös valoista ja tuulilasista? Maksaa jotain satasia, ilmeisesti. Tarvittavat tiedot autosta löytyy Nordin sivuilta, mm. tarvitaan kuva rekisteriotteesta ja tyyppikilvestä.
Tuonnissa vaikeutta löytyy enemmän sellaisen automallin kanssa, esimerkiksi uudempi Toyota 4Runner hybrid jota on viety vain USAan ja Japaniin, ei koskaan Eurooppaan. Tällaisesta mallista voi olla vaikea saada todistusta ja silloin verot menee CO2-päästöjen sijaan painon mukaan, onko näin?
Eli tiivistettynä:
Kun tietää, minkä autoyksilön haluaa, ottaa siitä kuvat, lähettää Nordille joka tilaa Saksasta CoC-todistuksen, tämän avulla voi kysyä Tullilta rekisteröinti- ja maahantuontilisätietoja?
Miten voi varmistaa, ettei umpioita, laseja tai vilkkuja, saatika tuulilasia joudu vaihtamaan?
Auton tuominenhan maksaa n. 1500€ kontissa, eli saman kuin toisi auton Saksasta, jos jobbaria käyttää. Lisäksi päälle mahdolliset siirrot länsirannikolta itään.
Comment