Announcement

Collapse
No announcement yet.

Auton tuonti pohjois-Amerikasta (USA/Kanada)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hakkapeliitta
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2014
    • 552
    • P-Sawo

    Auton tuonti pohjois-Amerikasta (USA/Kanada)

    Virolle, japanille ja muutenkin tuonnille on omat ketjunsa, mutten löytänyt USA-ketjua.

    Olen alkanut tutkiskelemaan auton tuomista USAsta Suomeen.
    Jos ajatellaan näitä uudempia, 2000-luvun, autoja eikä vanhoja jenkkimuskeleita, mitä tuossa auton tuonnissa pitää ja lisäksi kannattaa ottaa huomioon?

    Ja mitä ennakkotoimenpiteitä käytännössä pitää tehdä?

    Olen ymmärtänyt että esimerkiksi E60:n kohdalla muutokset USA-autoon on kovin pieniä; parhaimmillaan vain valokatkaisijan muuttaminen EU-malliseen jossa on takasumuvalokytkin. Jenkkimallissa sitä kuulemma ei ole, valo ja piuhat kyllä on sielläkin valmiina.

    TüvNordilta haetaan CoC todistus päästöistä ja mahdollisesti sen saa myös valoista ja tuulilasista? Maksaa jotain satasia, ilmeisesti. Tarvittavat tiedot autosta löytyy Nordin sivuilta, mm. tarvitaan kuva rekisteriotteesta ja tyyppikilvestä.

    Tuonnissa vaikeutta löytyy enemmän sellaisen automallin kanssa, esimerkiksi uudempi Toyota 4Runner hybrid jota on viety vain USAan ja Japaniin, ei koskaan Eurooppaan. Tällaisesta mallista voi olla vaikea saada todistusta ja silloin verot menee CO2-päästöjen sijaan painon mukaan, onko näin?

    Eli tiivistettynä:

    Kun tietää, minkä autoyksilön haluaa, ottaa siitä kuvat, lähettää Nordille joka tilaa Saksasta CoC-todistuksen, tämän avulla voi kysyä Tullilta rekisteröinti- ja maahantuontilisätietoja?

    Miten voi varmistaa, ettei umpioita, laseja tai vilkkuja, saatika tuulilasia joudu vaihtamaan?

    Auton tuominenhan maksaa n. 1500€ kontissa, eli saman kuin toisi auton Saksasta, jos jobbaria käyttää. Lisäksi päälle mahdolliset siirrot länsirannikolta itään.

    annetaan BMW-osaa
  • ts18056
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2010
    • 276
    • Joroinen

    #2
    Eipä taida tuo CoC olla se kynnyskysymys. Pikemminkin noi vaatimuksenmukaisuustodistukset, joissa on sitä pidempi lista direktiivejä mitä uudemmasta autosta on kyse.
    Sivistysmaissa onnistuu yksittäisrekisteröintinä, mutta miten lienee täällä Kekkoslovakiassa.
    E39 525i -01
    ex 750iL -96

    Comment

    • BeamR
      BTCF Member
      • Jul 2007
      • 13363
      • Espoon takametsät

      #3
      tää on sikäli mielenkiintoinen aihe, että sieltä saisi esim E60 M5 manuaalivaihteisena...
      F46 Gran Tourer -20
      Boxster 2.5 -97

      Comment

      • brainsurgery
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2011
        • 1355
        • Helsinki

        #4
        Ja E60/61 535i...

        Comment

        • bemmeri
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2006
          • 4180

          #5
          Oisko helpoin heittää mutka toisen EU maan kautta? Samalla jättää sen auton sen tuontimaan rekisteriin ja liisaa sen sitten suomeen...
          EVERYTHING | WORKS

          Comment

          • bmw323it
            BTCF Member
            • Mar 2008
            • 1844
            • N/A

            #6
            Olen tuonut kolme bemaria USA:sta, e36, e46 ja e90. Kaikki ovat olleet muuttoajoneuvoja, joten tuontisäännökset eroavat merkittävästi enkä niitä osaa kommentoida.

            Itse havaittuja eroja USA-malleissa vs Euromalleissa:
            - halogeenivaloilla ei ole korkeussäätöä, joka Euroopassa on pakollinen vastaavan ikäisissä
            - e36 ja e46 ei ollut takasumarillekaan johdotuksia, e90 ei tarvinnut kuin katkaisijan vaihtaa. e46:ssa piti johdotusten lisäksi LKM koodata.
            - e36 ja e46 etu-umpiot erilaiset kuin euromallissa, ei etuparkkeja eikä E-hyväksyntää. e90:n E-hyväksyntää en muista, voin tarkistaa
            - e90:n takavilkut punaiset, mitä ei taideta hyväksyä muilta kuin muuttoajoneuvoilta. e46 ja e36 oli keltaiset takavilkut.
            - ikkunoista en muista oliko niissä E-hyväksyntämerkintöjä, mutta kaiketi vaatimuksenmukaisuuspaperi kattanee sen? Toisaalta, jos laseissa ei ole merkintää, niin voihan olla ettei vaatimuksenmukaisuustodistuskaan helpota?
            - konepellin alla ei ole tarraa Euro-päästörajojen mukaisuudesta, mutta sen voinee taklata vaatimuksenmukaisuuspapereilla, vai voiko?
            - pelkkä CO2 todistus TUV:lta maksoi satasen tms., vaatimuksenmukaisuuslappu olisi muistaakseni ollut joku 500-600, jos sellaisen olisi tarvinnut.

            Pitänee huvikseen ihmetellä löytyykö autoista noita E-merkintöjä, vai onko niillä edes merkitystä enää nykypäivänä. Joskus kivikaudella taisivat niitä tutkia tarkemmin.
            Nyt:
            BMW X3 xDrive30e (g01)
            BMW 335i (e90)
            BMW 323iC (e36)
            BMW 850i (e31)
            BMW 320i (e30)
            Golf GTE
            ex: bemareita katkeamattomana jonona vuodesta ’95 mallisarjoista r50, r53, e30, e34, e36, e46, e61, e90, f07, g30 ja pari tusinaa väärän merkkistä

            Comment

            • ts18056
              Bimmer Fanatic
              • Sep 2010
              • 276
              • Joroinen

              #7
              Originally posted by bmw323it View Post
              - pelkkä CO2 todistus TUV:lta maksoi satasen tms., vaatimuksenmukaisuuslappu olisi muistaakseni ollut joku 500-600, jos sellaisen olisi tarvinnut.

              Pitänee huvikseen ihmetellä löytyykö autoista noita E-merkintöjä, vai onko niillä edes merkitystä enää nykypäivänä. Joskus kivikaudella taisivat niitä tutkia tarkemmin.
              Bemarista tiedä, miten jenkkimalliin saa vaatimuksenmukaisuuslapun, saattaa jopa onnistua.
              Pärräpuolella liki 100% mahdotonta saada Jenkkeihin vietyä mallia täällä kilpiin, juurikin tuon puuttuvan lapun takia, vaikka olisi kuinka tännekin tuotu malli.

              Kovastihan noi on yrittäneet saada noita jenkkihyväksyntöjä täällä kelpaaviksi, mutta täällä kantona kaskessa lainsäätäjä ja viralliset maahantuojat.

              Viime vuosikymmenellä toin prätkän Saksasta, ja kyllä ainakin sen osalta käytiin katsastuksessa joka paikka missä E-merkintä läpi (lasit, putkisto).
              E39 525i -01
              ex 750iL -96

              Comment

              • ts18056
                Bimmer Fanatic
                • Sep 2010
                • 276
                • Joroinen

                #8
                Originally posted by bemmeri View Post
                Oisko helpoin heittää mutka toisen EU maan kautta? Samalla jättää sen auton sen tuontimaan rekisteriin ja liisaa sen sitten suomeen...
                Tämä lienee se kaikkein kannattavin ratkaisu. Jos vaan saat sen jossain muussa maassa kilpiin (kovin monessa maassa kun edellytetään vähintään osoitetta ko. maassa). Tietysti, jos löytyy luotettava bulvaani.
                E39 525i -01
                ex 750iL -96

                Comment

                • Hakkapeliitta
                  Bimmer Fanatic
                  • Mar 2014
                  • 552
                  • P-Sawo

                  #9
                  Originally posted by bmw323it View Post
                  Olen tuonut kolme bemaria USA:sta, e36, e46 ja e90. Kaikki ovat olleet muuttoajoneuvoja, joten tuontisäännökset eroavat merkittävästi enkä niitä osaa kommentoida.

                  Itse havaittuja eroja USA-malleissa vs Euromalleissa:
                  - halogeenivaloilla ei ole korkeussäätöä, joka Euroopassa on pakollinen vastaavan ikäisissä
                  - e36 ja e46 ei ollut takasumarillekaan johdotuksia, e90 ei tarvinnut kuin katkaisijan vaihtaa. e46:ssa piti johdotusten lisäksi LKM koodata.
                  - e36 ja e46 etu-umpiot erilaiset kuin euromallissa, ei etuparkkeja eikä E-hyväksyntää. e90:n E-hyväksyntää en muista, voin tarkistaa
                  - e90:n takavilkut punaiset, mitä ei taideta hyväksyä muilta kuin muuttoajoneuvoilta. e46 ja e36 oli keltaiset takavilkut.
                  - ikkunoista en muista oliko niissä E-hyväksyntämerkintöjä, mutta kaiketi vaatimuksenmukaisuuspaperi kattanee sen? Toisaalta, jos laseissa ei ole merkintää, niin voihan olla ettei vaatimuksenmukaisuustodistuskaan helpota?
                  - konepellin alla ei ole tarraa Euro-päästörajojen mukaisuudesta, mutta sen voinee taklata vaatimuksenmukaisuuspapereilla, vai voiko?
                  - pelkkä CO2 todistus TUV:lta maksoi satasen tms., vaatimuksenmukaisuuslappu olisi muistaakseni ollut joku 500-600, jos sellaisen olisi tarvinnut.

                  Pitänee huvikseen ihmetellä löytyykö autoista noita E-merkintöjä, vai onko niillä edes merkitystä enää nykypäivänä. Joskus kivikaudella taisivat niitä tutkia tarkemmin.

                  Juuri näitä juttuja tässä haenkin. On erittäin työläistä ettiä näitä netistä eikä tullikaan neuvo kuin aina vähimmän kautta.

                  Originally posted by bemmeri View Post
                  Oisko helpoin heittää mutka toisen EU maan kautta? Samalla jättää sen auton sen tuontimaan rekisteriin ja liisaa sen sitten suomeen...
                  Ekana tuli mieleen Viro, siellä luulisi olevan helppo rekisteröidä myös jenkeistä tuotu auto kilpiin. Sitten rahtaa sen Suomeen Tallinnasta.

                  annetaan BMW-osaa

                  Comment

                  • Jani_88
                    Bimmer Fanatic
                    • Dec 2010
                    • 367
                    • jkl

                    #10
                    Miltäs sivuilta kattelette autoja jenkkilästä?

                    Comment

                    • nokonzok
                      Bimmer Fanatic
                      • Dec 2013
                      • 826
                      • Espoo

                      #11
                      Kilvityksen osalta ei ole mitää merkitystä käyttääkö auton jossain muualla ensin rekisterissä. Onneksi touhu on nykyään aika paljon suoraviivaisempaa, eli kyllä ne jenkkiversiotkin saa kilpiin ilman ongelmia. Nykyään ei tarvita todistuksiakaan kuin melusta ja päästöistä, CARB- hyväksytyistä ei niistäkään. Valoissa voi olla vähän jumppaa, mutta niihinkin saa hyväksytyn asiantuntijan lausunnot helposti.

                      Autoharrastajat ry:llä on agendalla saada koko todistusvaatimus pois. Siihen on ihan realistiset majdollisuudetkin, säädökset menee joka tapauksessa uusiksi tämän vuoden aikana, eikä ideaa neuvotteluissa mitenkään suoralta tyrmätty.

                      Comment

                      • Hakkapeliitta
                        Bimmer Fanatic
                        • Mar 2014
                        • 552
                        • P-Sawo

                        #12
                        Ok, kaikki tieto vie eteenpäin. Toivottavasti asia suoraviivaistuisi ja byrokratia vähenisi. Täytyypä käydä lukasemassa, jos löytyisi tarinaa tuolta Autoharrastajien sivuilta.

                        Originally posted by Jani_88 View Post
                        Miltäs sivuilta kattelette autoja jenkkilästä?
                        Ite kattelen näistä :


                        Explore new and used cars, trucks and SUVs with confidence. Autotrader is the one-stop shop for everything you need in your car buying experience including expert advice, instant cash offers, an affordability calculator, and quality car news and reviews.

                        www.cars.com
                        www.hemmings.com
                        www.carsdirect.com
                        www.craigslist.com
                        www.ebay.com/motors

                        annetaan BMW-osaa

                        Comment

                        • Juhis
                          BTCF Honorary Member
                          • Jul 2002
                          • 19178
                          • -

                          #13
                          Kannattaa huomioida ainakin seuraavat seikat:

                          - Auton siirto USA:n sisällä satamaan maksaa. Kannattaa joko ostaa mahdollisimman läheltä satamaa, josta auton aikoo rahdata Suomeen tai varautua siirtokustannuksiin.
                          - Paperitöistä laskutetaan sekä Suomessa että USA:ssa. Huolinta ei välttämättä sisälly rahtihintoihin. Isojen autojen rahtaaminen on kalliimpaa. Myös vakuutukset on hyvä olla olemassa laivarahdin ja siirron ajaksi.
                          - Auton saaminen ostohetkestä alkaen voi kestää jopa useita kuukausia. Itse laivarahti kestää useamman viikon.
                          - Dollarin kurssi ei ole tällä hetkellä erityisen houkutteleva meidän kannalta, ollessa noin 1 euro = 1,08 USD.
                          - Lämpimistä osavaltioista tuodessa hieman vanhemman auton maalipinta voi olla auringon polttama ja sisusta esim. kojelauta ja penkit kärsineet UV-säteilystä
                          - Edulliset yksilöt eivät usein ole siinä kunnossa missä toivoisi. Huoltokirja yms ei välttämättä tallessa sekä kunto muutenkin heikko. Suosittelen, että joku ammattilainen käy tarkistamassa auton paikan päällä ennen ostopäätöstä.
                          - EU:n alueelle tuodessa täytyy maksaa tulli ja arvonlisävero. Tullausarvo on auton hankintahinta lähtömaassa + rahtikustannukset. Auton ostohinta ja rahtikulut lasketaan yhteen, tästä maksetaan Tulli (esim. 10%). Tämän jälkeen lasketaan yhteen auton ostohinta + rahtikustannukset + tulli ja tämän summasta maksetaan arvonlisävero 24%.
                          - Kun tulli ja alv on maksettu, on edessä vielä muutostyöt sekä tarvittavat todistukset, katsastus, rekisteröinti sekä Suomen autovero.
                          All good things come to those who wait.

                          Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

                          Sound Factory Bar & Nightclub

                          Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎