Announcement

Collapse
No announcement yet.

Auto ja siirtokilvet Italiasta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 928 GTS
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2006
    • 1559
    • Helsinki

    Auto ja siirtokilvet Italiasta

    Ei nyt ihan heti löytynyt mitään ketjua jonne tämä sopisi niin...

    Miten Italian siirtokilvet menee käytännössä? Niitä sieltä saa mutta ilmeisesti vähän kestää eikä ole ihan ilmaisia. Mutta miten pitkäksi aikaa niitä saa? Nyt kun Suomessa saa ajaa jopa 14 päivää ulkomaan kilpisellä niin jos tuolta saisi autoa hakiessa sopivat kilvet tuollaiseen kikkailuun? Jos menee vaikeaksi niin Saksan kilvet tietty saa tilattua sinne Suomeen ajoa varten mutta niillä ei 14 päivää kotimaassa ajella ellei tilaa pari kertaa uusia 5 päivän lätkiä.
    -92 928 GTS
    -98 550 Maranello
  • j-a
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2005
    • 1522
    • PohojosPohojammaa

    #2
    En tiedä Italiasta mutta kannattanee varmistaa olettamukset Saksan kilpien osalta... Ainakin tuossa Maaliskuussa piti olla auton paperit mukana Kurzzeitkennzeicheneitakin varten, ei onnistu "avoimet laput" enää. Tullikilvet eivät ole tainneet koskaan onnistuakaan vain tilailla jonnekin, niitä kun ei minun muistoissani näistä (n.20v ajalta) ole ikinä saanut ilman että auto on Zulassungsstellellä mukana.
    Parit näitä ja parit muita, ei sähkövispilöitä

    Ylimääräisenä tarjolla:

    E36-osia, audiovahvistinta, ohjainboksia, solenoidia ja muuta roinaa

    F25 / F26 sporttiratti, nahkaa, uudenveroinen, 150€

    Comment

    • nullzwei
      BTCF Member
      • Oct 2002
      • 11056
      • ?

      #3
      Ei pitäisi seata kun EN osaa... mutta guugeli löysi tällaista:

      TUULILASI:


      Myyjän kanssa tehtiin ensin esisopimus auton ostosta ”Lettera d’ordine di acquisto autovettura usata”. Kauppaa tehtäessä omistusoikeus vaihtuu ”Passagio di proprieta”, joka kirjataan rekisteriotteen arvopaperiin ”Certificato di proprieta”. Myyjä lopettaa auton käytön Italiassa ”Cessazione di circolazione” jonka jälkeen ostaja saa vientiluvan ”Certificazione di Radiazione” vientiä varten. Kilpien mukana toimitettaviin punaiseen ja vihreään lomakkeeseen tulostin auton tiedot. Myyjältä pyysin vielä kopion kauppakirjasta "atto di vendita". Yksinkertaista!

      Koko prosessiin meni aikaa seuraavasti: maksoin auton netissä ulkomaanmaksuna ja peräti pikamaksuna perjantai-iltana. Raha oli myyjän tilillä tiistaina, jolloin vasta paperisota alkoi (mitään ei tapahtunut ennenkuin myyjä oli saanut rahat). Kilvet tilasin sunnuntaina ja sain ne hotelliin keskiviikkona. ACI toimitti paperit perjantai-aamuksi liikkeeseen. Ehdimme hyvin lauanta-illaksi Travemundeen. Oikein harmitti, ettei Italian poliisi meitä pysäyttänyt matkalla. Olisi ollut hauska työntää poliisin kouraan puoli kiloa paperia!

      Käteinen ei tosiaankaan käy. 900 eur oli myyjän mukaan suurin mahdollinen summa seteleillä maksettaessa. Tuo oli ratkaiseva tieto ennen matkaa. Olisin muuten yrittänyt maksaa käteisellä, kuten Saksassa 2004.

      Viranomaismenettely on seikkaperäisesti kuvattu osoitteessa
      Last edited by nullzwei; 25-04-2016, 22:30.

      Comment

      • 928 GTS
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2006
        • 1559
        • Helsinki

        #4
        Netti on näköjään täynnä vanhaa tietoa. Yksi viime vuonna Porschen sieltä hakenut kertoo ettei paikallisia siirtokilpiä saisi enää ollenkaan. Syynä olisi muutama vuosi sitten tullut luksusvero ja sen kiertoyritykset missä autot vietiin ulos Italiasta naapurivaltioiden kilpiin. Eli nykyisin vaaditaan rekkakuljetus rahtikirjoineen jne ja vasta tuollaisilla riittävillä papereilla auton saa pois Italian kilvistä. Käytännössä jossain pienemillä paikkakunnilla voidaan vielä kikkailla mutta näköjään itse pääajatuksen voi kyllä unohtaa. Eli kun siirtokilpiä ei saa niin 14 päivät ajelut niillä jää myös tekemättä oli niiden pituus aiemmin riittävä tai ei.
        Last edited by 928 GTS; 26-04-2016, 06:52.
        -92 928 GTS
        -98 550 Maranello

        Comment

        • 928 GTS
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2006
          • 1559
          • Helsinki

          #5
          Lavalla naapurimaahan Nizza, Lugano, Innsbruck akselille riippuen ostopaikasta ja Saksan punapäiset kiinni niin ehkä 14 päivän temppuilu on vielä toteutettavissa.



          Kuullostaa kyllä uskomattomalta, että nykyaikana rekisteristä poisto vaatisi lavalla kuskaamista ja vielä sen luotettavaa dokumentointia viranomaisille. Ilmeisesti kuitenkin Saksan vientikilpisiä on otettu rajalla takavarikkoon jos vaatimusta on yritetty kiertää.
          -92 928 GTS
          -98 550 Maranello

          Comment

          • samulis
            BTCF Member
            • Nov 2004
            • 440
            • Helsinki

            #6
            Tai sitten "tekee kaupat Ranskan puolella" ja ajaa Italian kilvillä ulos.
            ex:e46 328Ci, e36 318Ti

            Comment

            • j-a
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2005
              • 1522
              • PohojosPohojammaa

              #7
              Originally posted by 928 GTS View Post
              Lavalla naapurimaahan Nizza, Lugano, Innsbruck akselille riippuen ostopaikasta ja Saksan punapäiset kiinni niin ehkä 14 päivän temppuilu on vielä toteutettavissa.



              Kuullostaa kyllä uskomattomalta, että nykyaikana rekisteristä poisto vaatisi lavalla kuskaamista ja vielä sen luotettavaa dokumentointia viranomaisille. Ilmeisesti kuitenkin Saksan vientikilpisiä on otettu rajalla takavarikkoon jos vaatimusta on yritetty kiertää.
              Kiskaise vaan lavetilla Zulassungsstellelle asti. Kuten todettua, saksan tullikilpiä et autoon saa ennen kuin se auto on konttorilla näytetty, sanoo joku koijarisivusto mitä vaan.
              Parit näitä ja parit muita, ei sähkövispilöitä

              Ylimääräisenä tarjolla:

              E36-osia, audiovahvistinta, ohjainboksia, solenoidia ja muuta roinaa

              F25 / F26 sporttiratti, nahkaa, uudenveroinen, 150€

              Comment

              • 928 GTS
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2006
                • 1559
                • Helsinki

                #8
                Originally posted by samulis View Post
                Tai sitten "tekee kaupat Ranskan puolella" ja ajaa Italian kilvillä ulos.
                Vaikka myyjä suostuisi tähän voi tulla ongelmia auton poistossa Italian tietokannoista.

                Originally posted by j-a View Post
                Kiskaise vaan lavetilla Zulassungsstellelle asti. Kuten todettua, saksan tullikilpiä et autoon saa ennen kuin se auto on konttorilla näytetty, sanoo joku koijarisivusto mitä vaan.
                Tuokin vielä. Kyllä on tehty homma vaikeaksi. Pitää selvittää vielä miten Espanjan systeemit toimii. Jos siellä saisi asiat hoidettua helpommin. Jonkun verran sopivaa kalustoa tarjolla sielläkin.

                Muuten menee siihen, että 14 päivän ajelut pitää unohtaa ja tuottaa lavalla suoraan perille asti.
                -92 928 GTS
                -98 550 Maranello

                Comment

                • nullzwei
                  BTCF Member
                  • Oct 2002
                  • 11056
                  • ?

                  #9


                  48
                  EY 29 artikla on esteenä sille, että jäsenvaltion lainsäädännön mukaan on rikosoikeudellisen seuraamuksen eli esimerkiksi vankeus- tai sakkorangaistuksen uhalla kiellettyä, että toisen jäsenvaltion kansalainen kuljettaa tähän toiseen jäsenvaltioon ensin mainitussa jäsenvaltiossa ostamansa ajoneuvon, johon on kiinnitetty sellaiset väliaikaiset rekisterikilvet, jotka kyseisen toisen jäsenvaltion viranomaiset ovat antaneet ajoneuvon viemiseksi tähän toiseen jäsenvaltioon, jos tämä lainsäädäntö on omiaan rajoittamaan vientiä, jos sillä kohdellaan eri tavalla valtion sisäistä kauppaa ja ulkomaankauppaa ja jos sillä annetaan etuja kotimaankaupalle toisen jäsenvaltion kanssa käytävän kaupan vahingoksi, mikäli tätä lainsäädäntöä ei voida perustella EY 30 artiklan nojalla.

                  Comment

                  • 928 GTS
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2006
                    • 1559
                    • Helsinki

                    #10
                    Joo mutta riittää kun saa vääntää Suomen viranomaisten kanssa. Ei jaksa alkaa Italian ja Saksan virkamiesten kanssa taistelemaan tuulimyllyjä vastaan.
                    -92 928 GTS
                    -98 550 Maranello

                    Comment

                    • Antti O
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2005
                      • 6929
                      • N/A

                      #11
                      Kävin viime kesänä isommassa urheiluautokaupassa Bresciassa missä oli arviolta 40-100 autoa hallissa, mm. Porscheja ja Lamboja. Ihan uusia siis.
                      Kysyin heiltä onnistuuko auton osto Suomalaiselta, ja siirtokilvillä ajo pois.
                      Sanoi että käytännössä todella hankalaa ellei mahdotonta. Yleensä autot ensin maksetaan, ja sitten haetaan autonkuljetusrekalla.

                      Comment

                      • Akimof
                        BTCF Member
                        • Jan 2006
                        • 19
                        • Kirkkonummi

                        #12
                        Italiasta on helppo hankkia auto. Itse ostin bemmin yksityiseltä Torinosta. Kylän yhdessä virallisessa auto konttorissa tehtiin paperit ja näytin puhelimesta pohjolan vakuutustodistusta, joka oli otettu auton korinumerolle. Kättelimme ja ajoin italian kilvillä suomeen. Toki myyjä sanoi, että älä ota sakkoja matkalla, että ne voi tulla hänelle. Saksassa baanalla kuitenkin auto sai huolella happea. Sitten vaan tarra kilvet suomessa ja loppu katsastukset ym. Mielestäni oli helppo homma vaikka rahasiirroissa sai odotella pari päivää. Odottelu italiassa on aika mukavaa. Voin vain oman kokemukseni perusteella suositella kuhan varoo niitä tekastuja huoltokirjoja ja osaa etsiä kolaroimattoman jossa ei ole yhtään lommoa. Omani kävin hakemassa 09/2015 eli varmaan sama pätee vielä. Onnea matkaan.
                        Last edited by Akimof; 29-04-2016, 22:32.
                        Lujaa menee, mutta menköön.

                        Comment

                        • 928 GTS
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2006
                          • 1559
                          • Helsinki

                          #13
                          Pointti tässä ei ole pelkkä auton saaminen tavalla tai toisella Suomeen. On ihan selvää, että se onnistuu jotenkin. Se on nimenomaan auton saaminen Suomeen ulkomaan kilvillä joissa riittää virtaa vähintään 14 päiväksi. Jos tulee kaikki säädökset täyttämällä ajamalla Italiasta asti niin aina parempi. Ihan mitä tahansa tuosta 14 päivästä ei kuitenkaan kannata maksaa. Esim. kuskaaminen Saksaan ja sieltä punapäisten 30 päivän kilpien hankinta alkaa olla siinä rajoilla, että tuottaa samalla kyydillä sitten lavalla Suomeen asti ja unohtaa 14 päivän ajelut.

                          Kiusa se on pienikin kiusa. Kun voi ajella veroja maksamatta edes muutaman viikon on se aina plussaa. Tosin EU:n säädösten mukaan ilmaisen ajan pitäisi olla todennäköisesti paljon pidempi mutta asiaa on vaikea hetkessä muuttaa. 14 päivää perustuu siis yhteen EUT:n tuomioon jossa sanottiin, että vähintään pari viikkoa pitää saada ajella ilmaiseksi. Tuon perusteella VM:n virkamiehet sitten kirjasi lakiin tietenkin max. 14 päivää. Eli vaadittaisiin uusi EUT:n tuomio jossa määritettäisiin todellinen maksimi. Edellisessä tuomiossa otettiin kantaa vain tasan siihen mitä kysyttiin. Todellisen maksimin määrää ei ole vielä määritetty missään. Tässä tapauksessa ei ole tarkoitus lähteä tuota selvittämään vaan kikkailla muuten EU-säädösten sallimissa rajoissa.
                          -92 928 GTS
                          -98 550 Maranello

                          Comment

                          • samulis
                            BTCF Member
                            • Nov 2004
                            • 440
                            • Helsinki

                            #14
                            Eiköhän tuttu ja turvallinen Vaittinen ole varteen otettava vaihtoehto.
                            ex:e46 328Ci, e36 318Ti

                            Comment

                            • 928 GTS
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2006
                              • 1559
                              • Helsinki

                              #15
                              Originally posted by samulis View Post
                              Eiköhän tuttu ja turvallinen Vaittinen ole varteen otettava vaihtoehto.
                              En tiedä vieläkö kuskailee mutta ajamalla olisi mukavampi tuoda ja vielä kun saisi ajettua 14pv Suomessa niin aina parempi.
                              -92 928 GTS
                              -98 550 Maranello

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎