Announcement

Collapse
No announcement yet.

Paluu rivikuutoseen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • PatarautaE34
    Bimmer Rookie
    • Oct 2005
    • 183

    Paluu rivikuutoseen



    Onkohan BMW:n moottoriguruilla ollut kristallipallo päässään pitäytyessään kuuluisassa rivikuutosessa? Mersu palaa takaisin rivikuutosiin perustellen tiukentuvin päästörajoihin ja kustannustekijöihin. Myös yhden sylinterin ihannetilavuus olisi n. 500 cm3, kuten Bemarillakin on todettu kauan sitten, tosin onhan tämä tiedetty jo Mersullakin. BMW kehittelee varmasti suht samanlaista uudistuvaa moottorikehitystyötä, varmasti myös jännite nostetaan 48 volttiin. Itse en ole oikein koskaan ymmärtänyt tuota V6-logiikkaa. V8 ja tätä suuremmat voimalat ovat sitten toinen elämänmakuinen tarina.
    Ein Moment bitte. Ich habe eine Frage
    Mord komission II
  • Heguli 31
    BTCF Member
    • Oct 2004
    • 10077
    • KVLA

    #2
    Originally posted by PatarautaE34 View Post
    Itse en ole oikein koskaan ymmärtänyt tuota V6-logiikkaa..
    Eiköhän tuolla lyhyemmällä moottorilla ole haettu ainakin painojakauman siirtymistä etuakselin takapuolelle.

    Comment

    • Tojopa
      BTCF Member
      • Mar 2004
      • 1592
      • Kuopio

      #3
      Originally posted by Heguli 31 View Post
      Eiköhän tuolla lyhyemmällä moottorilla ole haettu ainakin painojakauman siirtymistä etuakselin takapuolelle.
      Rivikutosta lyhempi V6 on ollut helpommin hallittava elementti kolariturvallisuutta ajatellen.

      Comment

      • jaki
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2003
        • 2979
        • Uusimaa

        #4
        V6 toki lyhyempnä helpottaa koko auton suunnittelua, tulipellin paikka voi olla hiukan edempänä jne.
        Juuri tuo pakopuoli pitää sen sijaan olla kaksinkertaisena. Sitä ihmettelen, että mikseivät ole jo alunperin tehneet noita V-koneita siten, kuten oli jo ammoin Hondan F1-koneet. Imu sivusta ja pakopuoli keskellä. Näin pakosarjakin voisi olla yksi klöntti niin kuin rivikutosessakin. Ja turbo siihen perään.
        BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

        Comment

        • Driver22
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2006
          • 2098
          • *

          #5
          V-moottorissa ei ole muita etuja suoraan nähden kuin että se on lyhyempi ja vie näin vähemmän tilaa muulta tekniikalta. Samalla tekniikalla toteutetussa "V" ja "suora" -koneissa suorakone antaa enemmän tehoa ja vääntöä.

          *lähde autotekniikan käsikirja.
          F31 330D Xdrive M-Sport

          Comment

          • 928 GTS
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2006
            • 1561
            • Helsinki

            #6
            Rivikoneiden huono puoli on pitkien akselien vääntyminen, sekä kampi-, että nokka-akselin. Tämä on teettänyt joissain tapauksissa lisätyötä jos on haluttu esim. kaikille pytyille sama nokkien ajoitus koneen kummassakin päässä. Eli joko tehdään osista niin vahvat ettei ne mene mutkalle tai nokan eri päihin luupit eri ajoituksella. Äärimmäisissä tapauksissa voidaan jakopää tehdä jopa koneen keskelle jotta ongelmaa saadaan lievitettyä.

            Tosin tätä esiintyy myös V-koneissa. Esim. Maseratin kilpa V8 vuosien takaa josta myöhemmin tehtiin V6 jota käytettiin Merak:ssa ja Citroen SM:ssä. V8:ssa veto oli 4. ja 5. pyttyjen välissä ja se periytyi myös tuohon V6:seen. Josta johtuen V6:sen jakopää on vähintäänkin omituisessa paikassa.

            Ideaalissa I6:ssa tehtäisiin samalla tavalla mutta käytännön syyt määrää jaon koneen etu päätyyn. Eli vääntymisestä ei välitetä kunhan se pysyy riittävän pienenä.
            -92 928 GTS
            -98 550 Maranello

            Comment

            • Urpo_rotta
              BTCF Member
              • May 2012
              • 5273
              • Pirkkala

              #7
              Minusta v6:n ääni on kamalan ruma vs. Suora kuutonen. Tosin ei mitään verrattuna veekasiin joista bmw kasi soi kaikkein kauneimmin....
              E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
              E34 525i -90 twinturbo 427/519

              N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
              VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
              Kysy jos tarvetta

              Comment

              Working...
              X
              😀
              🥰
              🤢
              😎
              😡
              👍
              👎